| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,433 |
| تعداد مقالات | 17,655 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,535,980 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,272,024 |
پیشبینی مشغولیت تحصیلی دانشجویان بر اساس ادراک ازکلاس آنلاین، هیجانهای کلاسی و خودکارآمدی رایانه. | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 3، دوره 3، شماره 3، آذر 1403، صفحه 37-53 اصل مقاله (760.58 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2025.64276.1183 | ||
| نویسندگان | ||
| کاظم دلروز* 1؛ وکیل آژیده2؛ فریبرز نیکدل3؛ سیده سعیده موسوی4 | ||
| 1گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران | ||
| 2گروه مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه نهران، دانشگاه تهران، ایران | ||
| 3گروه روانشناسی و علوم تربیتی، داشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشکاه یاسوج، یاسوج، ایران | ||
| 4دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران | ||
| چکیده | ||
| زمینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ادراک از کلاس آنلاین و هیجانهای کلاسی مثبت و منفی و خودکارآمدی رایانه در پیشبینی مشغولیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه یاسوج صورت گرفت. روشها: در قالب یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از لینک پرسشنامه، 375 نفر از دانشجویان دانشگاه یاسوج به پرسشنامه پاسخ دادند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه ادراک از محیط کلاس (جنتری وگابل، 2002)، هیجان کلاسی (پکران، 2011)، مشغولیت تحصیلی (ریو، 2013) و خودکارآمدی رایانه (ترک زاده، 2006) گردآوری شد. آلفای کرونباخ پرسشنامهها دوباره محاسبه شد (مشغولیت تحصیلی، 928/0؛ ادراک از کلاس آنلاین، 945/0؛ هیجان کلاسی، 894/0؛ خودکارآمدی رایانه، 911/0) و دادهها با استفاده از روشهای آماری مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش با استفاده از رگرسیون خطی برآورد شده که نشاندهنده این موضوع است که متغیرهای پیشبین مدل (خودکارآمدی رایانه، ادراک از کلاس و هیجان کلاس) با همکاری یکدیگر توانستهاند حدود 3/88 درصد از تغییرات متغیر ملاک مشغولیت تحصیلی را تبیین کند. لذا بر اساس یافتهها، از لحاظ آماری ابعاد ادراک از کلاس، هیجان مثبت و هیجان منفی و خوکارآمدی یارانه بر مشغولیت تحصیلی تاثیر معنادار دارد و میتوانند مشغولیت تحصیلی را پیشبینی کنند. نتیجهگیری: بنابراین، تقویت ادراک مثبت از کلاس آنلاین، افزایش هیجانهای مثبت، کاهش هیجانهای منفی و بهبود خودکارآمدی رایانه میتواند به افزایش مشارکت تحصیلی دانشجویان کمک کند و در بهبود طراحی دورههای آموزشی مؤثر باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ادراک از کلاس؛ هیجان مثبت و منفی کلاسی؛ خودکارآمدی رایانه؛ مشغولیت تحصیلی | ||
| مراجع | ||
|
آریاییپناه، زهره و صدوقی، مجید. (1398). پیش بینی درگیری تحصیلی دانشآموزان بر اساس ابعاد ادراک از محیط کلاس. نشریه علمی رویش روان شناسی، 8(10)، 180-171.
بابازاده، حسین؛ حسینینسب، داود و لیورجانی، شعله. (1398). مدل علی پیشبینی پیشرفت تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف، ادراک از کلاس: نقش واسطهای هیجان تحصیلی. مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 9(25)، 89-59. doi: 10.22034/emes.2019.35102
بهرامی، فاطمه و بدری، مرتضی. (1396). رابطه ادراک از محیط یادگیری و سرزندگی تحصیلی با نقش واسطهای شناخت، فراشناخت، انگیزه پیشرفت و خودکارآمدی در دانشجویان. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(9)، 212-189. doi: 10.22084/j.psychogy.2018.13668.1590
جناآبادی، حسین و بحری، مهناز. (1401). نقش سرمایههای رشدی بر امید تحصیلی و مشغولیت تحصیلی دانشآموزان. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 11(4)، 56-43. doi: 10.22098/jsp.2023.2058
حکیم زداه، رضوان؛ نقشینه,،نادر و بینیاز، هدا . (1394). بررسی رابطۀ سواد اطلاعاتی با خودکارآمدی رایانه و عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 49(2)، 168-153. doi: 10.22059/jlib.2015.56981
رستگار، احمد . (1391). الگوی ساختاری روابط ادراک از ساختار کلاس، اهداف پیشرفت، هیجانات پیشرفت و درگیری تحصیلی: مطالعه تطبیقی نظام آموزشی سنتی و مجاز. رساله دکتری، دانشگاه پیام نور.
رمضانی، ملیحه و خامسان، احمد. (1396). شاخصهای روانسنجی پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو 2013: با معرفی درگیری عاملی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 8(29)، 204-185. doi: 10.22054/jem.2018.22660.1555
شیخالاسلامی، علی؛ رضاییشریف، علی و ترابی پشتمخی، سیده نغمه. (1400). نقش ادراک از محیط کلاس، خوشبینی تحصیلی و هیجانهای تحصیلی در پیشبینی پیوند با مدرسۀ دانشآموزان دختر. پژوهش در نظامهای آموزشی، 15(52)، 57-46.
صاحبیکوزهکنان، جواد؛ پناهعلی، امیر و حسینینسب، داود. (1400). روابط ساختاری هیجانهای تحصیلی و مسئولیت پذیری با اشتیاق تحصیلی بواسطۀ مفهوم خویشتن در فرزندان ایثارگران. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 16(62)، 61-46.
صالحی، منیره و صحرایی سرمزده، فاطمه. (1397). تأثیر ادراکات محیطی کلاسی بر انگیزش یادگیری زبان دوم با میانجیگری خودکارامدی در دانشآموزان دختر دورة متوسطه. نوآوریهای آموزشی، 17(4)، 20-7.
طالبی، زهرا؛ حسینینژاد، زهرا؛ نصیری، حسین؛ ثناگو، اکرم و مهستیجویباری، لیلا. (1402). بررسی مشغولیت تحصیلی و ارتباط آن با برخی عوامل در دانشجویان پرستاری. مجله توسعه پرستاری در سلامت (دانشکده پرستاری الیگودرز)، 14(1)، 19-11.
طالبی، سعید؛ هنربخش، زهرا و کاوریزاده، مریم. (1402). نقش خودکارآمدی رایانه در درگیری تحصیلی. اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و فلسفه، بابل،https://civilica.com/doc/1698469
عباسصاحبی، ربابه و مدانلو، یاسمن. (1402). تاثیر برنامه شاد بر انگیزش تحصیلی و مشغولیت تحصیلی دانشآموزان مقطع اول متوسطه شهر ساری در درس ادبیات فارسی در دوران کرونا. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 14(1)، 67-53.
کمری، سامان؛ فولادچنگ، محبوبه؛ خرمایی، فرهاد؛ شیخالاسلامی، راضیه و جوکار، بهرام. (1397). تبیین علی مشغولیت تحصیلی بر اساس شناخت اجتماعی: نقش واسطه ای هیجان های مثبت تحصیلی و اجتماعی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 14(55)، 284-269.
کارشکی، حسین و محسنی، نیکچهره. (1391). انگیزش در یادگیری و آموزش تهران: آوای نور.
کدیور، پروین؛ فرزاد، ولیالله؛ کاوسیان، جواد و نیکدل، فریبرز. (1388). رواسازی پرسشنامه هیجان های تحصیلی پکران. نوآوریهای آموزشی، 8(4)، 38-7.
محمدی پور، محمد. (1395). شاخصهای روانسنجی پرسشنامه ادراک فعالیتهای کلاسی. فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد، 11(46)، 100-81.
ملتفت، قوام؛ تقوایینیا، علی و ایول، ابوذر. (1398). بررسی رابطۀ ادراک از کلاس و درگیری تحصیلی به واسطۀ انگیزش تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 11(2)، 134-115. . doi: 10.22099/jsli.2020.5569
موسویپور، خدیجه و باقرپور، معصومه. (1399). تأثیر رویکرد سنجش برای یادگیری بر ادراک از کلاس و اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان. آموزش و ارزشیابی، 50(13)، 155-133.
Afari, E., Eksail, F. A. A., Khine, M. S., & Alaam, S. A. (2023). Computer self-efficacy and ICT integration in education: Structural relationship and mediating effects. Education and Information Technologies, 28(9), 12021-12037. Baltà-Salvador, R., Olmedo-Torre, N., Peña, M., & Renta-Davids, A. I. (2021). Academic and emotional effects of online learning during the COVID-19 pandemic on engineering students. Education and information technologies, 26(6), 7407-7434. Bank, W. (2020). How countries are using edtech (including online learning, radio, television, texting) to support access to remote learning during the COVID-19 pandemic. Education and Technology. Bates, R., & Khasawneh, S. (2007). Self-efficacy and college students' perceptions and use of online learning systems. Computers in Human Behavior, 23, 175-191. Bois., H. & Stephen., P. (2014). Organizational Behavior (Concepts, Theories, and Applications). Translation byAli Parsaeean and Seyyed Mohammad Arabi.1st ed. Office of Cultural Research; Bolliger, D. U., & Halupa, C. (2018). Online student perceptions of engagement, transactional distance, and outcomes. Distance Education, 39(3), 299-316. Brown, A., Lawrence, J., Foote, S., Cohen, J., Redmond, P., Stone, C., ... & Henderson, R. (2023). Educators’ experiences of pivoting online: unearthing key learnings and insights for engaging students online. Higher Education Research & Development, 42(7), 1593-1607. Carmona-Halty, M., Salanova, M., Llorens, S., & Schaufeli, W. B. (2021). Linking positive emotions and academic performance: The mediated role of academic psychological capital and academic engagement. Current psychology, 40(6), 2938-2947. Chang, C. S., Liu, E. Z. F., Sung, H. Y., Lin, C. H., Chen, N. S., & Cheng, S. S. (2014). Effects of online college student’s Internet self-efficacy on learning motivation and performance. Innovations in education and teaching international, 51(4), 366-377. Chard, S., & Fisher, D. (2005). Evaluating the learning environment: Students perceptions of the virtual classroom. Sustainable Communities and Sustainable Environments: Envisioning a Role for Science, Mathematics and Technology Education. Cole, A. W., Lennon, L., & Weber, N. L. (2021). Student perceptions of online active learning practices and online learning climate predict online course engagement. Interactive Learning Environments, 29(5), 866-880. Crawford, J., Butler-Henderson, K., Rudolph, J., & Glowatz, M. (2020). COVID-19: 20 Countries' Higher Education Intra-Period Digital Pedagogy Responses. Journal of Applied Teaching and Learning (JALT), 3(1). 9-28. https://doi.org/10.37074/jalt.2020.3.1.7 Gao, F., & Izadpanah, S. (2023). The relationship between computer games and computer self-efficacy with academic engagement: the mediating role of students’ creativity. Education and Information Technologies, 28(11), 14229-14248. Glaser-zikuda, M., Stuchikova, I; & Janik, T. (2013). Emotional aspects of learning and teaching: reviewing the field − discussing the issues, Orbis Scholae, 7 (2) 7−22. Developmental psychology, 42(6), 1179-1192. Glaser-zikuda, M., Stuchikova, I; & Janik, T. (2013). Emotional aspects of learning and teaching: reviewing the field − discussing the issues, Orbis Scholae, 7 (2) 7−22. Developmental psychology, 42(6), 1179-1192. Huang, R.H., Liu, D.J., Guo, J., Yang, J.F., Zhao, J.H., Wei, X.F., Knyazeva, S., Li, M., Zhuang, R.X., Looi, C.K., & Chang, T.W. (2020). Guidance on Flexible Learning during Campus Closures: Ensuring course quality of higher education in COVID-19 outbreak Rights and Permissions Please cite the work as follows. Beijing: Smart Learning Institute of Beijing Normal University. Johnson, R., Thatcher, J., & Gerow, J. (2017). A Meta-Analytic Review of Computer Self-Efficacy and Agenda for Future Research. In Academy of Management Proceedings (Vol. 2017, No. 1, p. 13982). Briarcliff Manor, NY 10510: Academy of Management. Kaufmann, R., & Vallade, J. I. (2022). Exploring connections in the online learning environment: student perceptions of rapport, climate, and loneliness. Interactive Learning Environments, 30(10), 1794-1808. Linnenbrink, E. A., & Pintrich, P. R. (2002). Achievement goal theory and affect: An asymmetrical bidirectional model. Educational psychologist, 37(2), 69-78. Ma, K., Chutiyami, M., Zhang, Y., & Nicoll, S. (2021). Online teaching self-efficacy during COVID-19: Changes, its associated factors and moderators. Education and information technologies, 26(6), 6675-6697. Meng, Q., & Zhang, Q. (2023). The influence of academic self-efficacy on university students’ academic performance: The mediating effect of academic engagement. Sustainability, 15(7), 5767. Oppermann, E., & Lazarides, R. (2021). Elementary school teachers' self-efficacy, student-perceived support and students’ mathematics interest. Teaching and Teacher Education, 103, 103351. Oriol, X., Amutio, A., & Mendoza, M. (2016). Emotional creativity as predictor of intrinsic motivation and academic engagement in university students: The mediating role of positive emotions. Frontiers in psychology, 7, 215670. Ouweneel, E; Le Blanc, P.M; & schaufeli, W.B. (2014). On being grateful and kind: Results of two randomized controlled trials on study- related emotions and academic engagement. Journal of Psychology, 148, (1), 37-60 Owusu-Fordjour, C., Koomson, C. K., & Hanson, D. (2020). The impact of covid-19 on learning the perspective of the Ghanaian student. European Journal of Education Studies, 7(3), 88-100. https://doi:10.5281/zenodo.3753586 Pan, Z., Wang, Y., & Derakhshan, A. (2023). Unpacking Chinese EFL students’ academic engagement and psychological well-being: The roles of language teachers’ affective scaffolding. Journal of Psycholinguistic Research, 52(5), 1799-1819. Patrick, H., Ryan, A., & Kaplan, A. (2007). Early adolescents' perceptions of classroom environment, motivation, and beliefs. Journal of Educational Psychology, 99, 83-98. Pekrun, R., Goetz, T., Daniels, L. M., Stupnisky, R. H., & Perry, R. P. (2010). Boredom in achievement settings: exploring control–value antecedents and performance outcomes of a neglected emotion. Journal of educational psychology, 102(3), 531. Postigo-Zumarán, J. É., Arias-Chávez, D., & Ramos-Quispe, T. (2021). Perception of virtual classroom interaction and level of soft skills in college students. Educação & Formação, 6(3). Poulou, M. S., Reddy, L. A., & Dudek, C. M. (2019). Relation of teacher self-efficacy and classroom practices: A preliminary investigation. School Psychology International, 40(1), 25-48. Psacharopoulos, G., Collis, V., Patrinos, H. A., & Vegas, E. (2020). Lost Wages: The COVID-19 Cost of School Closures. (SSRN Scholarly Paper ID 3601422). Reimers, F., Schleicher, A., Saavedra, J., & Tuominen, S. (2020). Supporting the continuation of teaching and learning during the COVID-19 Pandemic. OECD. Retrieved July 15, 2020, from https://www.oecd.org/education/Supporting-the-continuation-of-teaching-andlearning-during-the-COVID-19-pandemic.pdf Sandilos, L. E., Rimm‐Kaufman, S. E., & Cohen, J. J. (2017). Warmth and demand: The relation between students' perceptions of the classroom environment and achievement growth. Child development, 88(4), 1321-1337. Schutz, P. A., Davis, H. A., & Schwanenflugel, P. J. (2002). Organization of concepts relevant to emotions and their regulation during test taking. The Journal of Experimental Education, 70(4), 316-342. Thijs, J., & Verkuyten, M. (2008). Peer victimization and academic achievement in a multiethnic sample: The role of perceived academic self-efficacy. Journal of educational psychology, 100(4), 754. Torkzadeh, G., Chang, J. C. J., & Demirhan, D. (2006). A contingency model of computer and Internet self-efficacy. Information & Management, 43(4), 541-550. Vikas, S., & Mathur, A. (2022). An empirical study of student perception towards pedagogy, teaching style and effectiveness of online classes. Education and Information Technologies, 1-22. Zembylas, M., & Fendler, L. (2007). Reframing emotion in education through the lenses of parresia and care of the self. Studies in Philosophy and Education, 26(4), 319-333. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 323 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 218 |
||