| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,430 |
| تعداد مقالات | 17,610 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,286,328 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,089,873 |
تجارب زیسته معلمان ابتدایی از اجرای ارزشیابی کیفی-توصیفی در آموزش مجازی دوران همه گیری کووید-۱۹: یک مطالعه پدیدارشناسانه | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 5، دوره 3، شماره 3، آذر 1403، صفحه 71-87 اصل مقاله (792.81 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2024.62942.1149 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد علی پور1؛ مینو میری2؛ سیدعلیرضا قاسمی* 3؛ مهدی سالارصادقی4 | ||
| 1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایران | ||
| 2استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران | ||
| 3دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
| 4دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی شناختی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| زمینه و اهداف: این مطالعه به بررسی تجربیات زیسته معلمان مقطع ابتدایی در اجرای ارزشیابی توصیفی در دوره آموزش مجازی ناشی از شیوع ویروس کووید-19 پرداخته است. روش ها: این پژوهش با رویکرد کیفی و پدیدارشناختی انجام شد. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق با 15 معلم مقطع ابتدایی شهر بیرجند در سال تحصیلی 1400-1401 جمعآوری شد. نمونهها به روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیار انتخاب شدند و اشباع دادهها حاصل گردید. برای تحلیل دادهها از روش کولیتزی (2002) و نرمافزار مکس-کیودا 11 استفاده شد. یافته ها: برای اعتبارسنجی دادهها از چهار معیار گوبا و لینکلن (1985) استفاده شد. هفت مضمون اصلی شناسایی شد: «ابزارهای سنجش یادگیری»، «نحوه رصد فرآیند آموزشی»، «والدین و ارزشیابی»، «نحوه بازخورد مجازی»، «پیامدهای تربیتی و رفتاری»، «عدالت در ارزشیابی»، «پوشه کار الکترونیکی». نتیجه گیری: معلمان از ابزارها و روشهای متنوعی برای ارزیابی و حمایت از یادگیری دانشآموزان در فضای مجازی استفاده کردند که هم فرصتها و هم چالشهایی را آشکار ساخت. ارزشیابیهای مجازی موجب ترویج روشهای نوآورانه و ارائه بینشهای عمیقتری نسبت به پیشرفت دانشآموزان شد. با این حال، نابرابری در دسترسی به منابع، تفاوت در میزان مشارکت والدین، و درک بیعدالتی در ارزشیابیها، موانع قابلتوجهی ایجاد کرد. این یافتهها بر لزوم تدوین راهبردهای عادلانه و مؤثر برای بهبود فرآیند آموزش مجازی تأکید دارند و نقش حیاتی حمایت جامع از معلمان و دانشآموزان را در رفع این چالشها برجسته میکنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| معلمان ابتدایی؛ ارزشیابی کیفی توصیفی؛ آموزش مجازی؛ کووید-19؛ پدیدارشناسی | ||
| مراجع | ||
|
Abolmaali Alhosseini, K. (2020). Psychological and Instructional consequences of Corona disease (Covid-19) and coping strategies with them. Educational Psychology, 16(55), 157-193. doi: 10.22054/jep.2020.52371.2993. https://doi.org/10.22054/jep.2020.52371.2993 [In Persian] Abedini baltork M. Virtual Teaching and Its Challenges in Corona Era from the Perspective of Mazandaran University Female Faculty Members: A Phenomenological Study. Journal title 2021; 8 (42) : 6 URL: http://erj.khu.ac.ir/article-1-909-fa.html. [In Persian] Athari.M, Montazeri.H. (2021). Strategies to Reduce Cheating on Online Exams. Journal of Isfahan Medical School, 39(615), 142-144. doi: 10.22122/jims.v39i615.13627. [In Persian] Abdelrahim, Y. (2021). How COVID-19 quarantine influenced online exam cheating: a case of Bangladesh University Students. Southwest Jiaotong University, 56(1), 137-146. https://doi.org/10.35741/issn.0258-2724.56.1.18 Almeida Bastos, R., Carvalho, D., Brandao, C., Bergamasco, E., Sandars, J., Cecilio-Fernandesa, D. (2022). Solutions, enablers and barriers to online learning in clinical medical education during the first year of the COVID-19 pandemic: A rapid review. Medical Teacher, 44(2), 187-195. https://doi.org/10.1080/0142159x.2021.1973979 Aloud, R. E. (2022). Saudi Female EFL Teachers’ Cognition and Practices Regarding Online Corrective Feedback in Speaking Class. Arab World English Journal (AWEJ), 8(Special Issue), 56-69. https://eric.ed.gov/?id=EJ1363342 Ayunin, A. Q. A. (2021). improving students’ writing skill in online class through corrective feedback for 8th graders of junior high school/aulia qurrota ayunin (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Malang). Azizi. Z, hosein nejad.H.(2021). Opportunities and Threats of Virtual Learning in the Corona Pandemic Era: A Phenomenological Study. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 16(2), 153-173. 20.1001.1.22285318.1400.12.2.8.1. [In Persian] Besser, E. D., Blackwell, L. E., & Saenz, M. (2022). Engaging students through educational podcasting: Three stories of implementation. Technology, Knowledge and Learning, 27(3), 749-764. https://link.springer.com/article/10.1007/s10758-021-09503-8 Bo, w., Zubair, A., Alanzi, A., Al-Omari, A., Hafez, E., Abdelwahab, S. (2022). The current COVID-19 pandemic in China: An overview and corona data analysis. Alexandria Engineering Journal, 60(2), 1369-1381. https://doi.org/10.1016/j.aej.2021.06.025 Bokayev, B., Torebekova, Z., Davletbayeva, Z., & Zhakypova, F. (2021). Distance learning in Kazakhstan: estimating parents’ satisfaction of educational quality during the coronavirus. Technology, Pedagogy and Education, 30(1), 27-39. https://doi.org/10.1080/1475939X.2020.1865192 Bouck, E. C., & Long, H. (2021, July 16). Online Delivery of a Manipulative-Based Intervention Package for Finding Equivalent Fractions. Behavioral Education, 2021, 1-21. https://doi.org/10.1007/s10864-021-09449-y Bakhshipour A, Nourollahi S. Analysis of High School students's perception on academic failure in COVID-19 Pandemic: Qualitative Study. Rooyesh 2022; 11 (4) :181-192. URL: http://frooyesh.ir/article-1-3612-fa.html[In Persian]. Banisi, P., Torfeh Nezhad, N., & tahaei, S. S. (2022). Opportunities and Challenges of Virtual Learning in the Corona. New Approach in Educational Sciences, 4(2), 115-127. doi: 10.22034/naes.2022.329537.1175[In Persian]. Beyramipour, A., & Echresh, S. (2022). Challenges of primary school principals of Ahvāz in leading a virtual school: A phenomenological study. Journal of Educational Innovations, 21(1), 27-46. doi: 10.22034/jei.2021.271604.1804. [In Persian]. Chen, Y. J., & Hsu, L. (2022). Enhancing EFL Learners&rs | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 367 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 212 |
||