| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,433 |
| تعداد مقالات | 17,642 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,428,488 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,181,756 |
پژوهشسراهای دانشآموزی: تحلیل پدیدارشناسانه چالشها و فرصتها | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 3، دوره 3، شماره 4، اسفند 1403، صفحه 35-48 اصل مقاله (770.98 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2024.63616.1170 | ||
| نویسندگان | ||
| فیروز محمودی1؛ حسین استادحسنلو* 2؛ علیرضا اکبری1 | ||
| 1دانشگاه تبریز | ||
| 2مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
| چکیده | ||
| زمینه و اهداف: پژوهشسراهای دانشآموزی بهعنوان مراکز علمی و پژوهشی مهم در توسعه و ارتقای تواناییهای تحقیقاتی دانشآموزان نقش بسزایی دارند. با این حال، این مراکز با چالشهای متعددی روبرو هستند که مانع از بهرهوری کامل آنها میشود. هدف این پژوهش شناسایی چالشها و فرصتهای موجود در پژوهشسراهای دانشآموزی از دیدگاه مدیران این مراکز و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آنها است. روش ها: این پژوهش از نوع کیفی و با رویکرد پدیدارشناسانه انجام شده است. برای جمعآوری اطلاعات، از مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با 15 مدیر پژوهشسراهای دانشآموزی استان آذربایجان شرقی استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش هفت مرحلهای کلایزی انجام شد. یافته ها: یافتههای این پژوهش نشان داد که پژوهشسراهای دانشآموزی با مشکلات متعددی از جمله کمبود تجهیزات، مشکلات مالی، عدم تخصص در شاخههای علمی، و بوروکراسی اداری مواجه هستند. همچنین، ضعف دانش و مهارت پژوهشی معلمان و دانشآموزان، عدم تناسب وظایف محول شده با حجم کار، و نبود شیوهنامههای اجرایی مناسب از دیگر چالشهای اصلی این مراکز بودند. نتیجه گیری: برای بهبود عملکرد پژوهشسراهای دانشآموزی، نیاز به تخصیص منابع بیشتر، افزایش آموزشهای تخصصی برای معلمان و دانشآموزان و تدوین شیوهنامههای اجرایی متناسب با نیازهای این مراکز وجود دارد. همچنین، توجه به حل مشکلات مالی و تسهیل در فرآیندهای اداری میتواند به ارتقای کیفیت فعالیتهای پژوهشی در این مراکز کمک کند. کلمات کلیدی: پژوهش سراهای دانش آموزی، تجارب زیسته مدیران، | ||
| کلیدواژهها | ||
| پژوهش سراهای دانش آموزی؛ تجارب زیسته مدیران؛ پژوهش دانش آموزی | ||
| مراجع | ||
|
آﺻﻔﯽ اﻣﻠﺸﯽ، رﺣﯿﻢ و ﻣﺮﺿﯿﻪ ﺑﻬﺮاﻣﯽ ﺣﺼﺎری (1383). ﺑﺮرﺳﯽ وﺿﻌﯿﺖ ﭘﮋوﻫﺸﺴﺮاﻫﺎی داﻧﺶ آﻣﻮزی در ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 83- 82.، واﺣﺪ ارزﺷﯿﺎﺑﯽ از ﻃﺮح ﻫﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ.
بختیاری، ابوالفضل و ایرانی، یوسف (۱۳۸6). روش پژوهش عملی، یا، اقدام پژوهی. تهران: لوح زرین.
حسن زاده، رمضان؛ نجفی، حبیب الله، و آزادی، عبدالله (1385). عوامل بازدارنده مشارکت معلمان در طرح معلم پژوهنده : چالش جدید در حوزه مدیریت پژوهش و اقدام پژوهی. فصلنامه نوآوری های مدیریت آموزشی، 1(3): 46-35.
حیدرزاده، علی (1397). بررسی میزان کاربست رویکرد سازنده گرایی در فرآیند یاددهی-یادگیری در بین معلمان ابتدایی شهر مرند در سالتحصیلی97-96. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز.
ساکی، رضا (۱۳۹۲). دانش معلمان درباره پژوهش و نیاز آنان به آموزش پژوهش. پژوهشهای آموزش و یادگیری، ۲ (۳): ۱۱۹-۱۳۲.
طافی، زینب (1393). بررسی عملکرد پژوهش سرای دانش آموزی از دیدگاه عوامل پژوهش سرا، مدیران و دبیران دوره متوسطه شهرستان های استان تهران دانشکده علوم انسانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید رجائی.
ﻣﺤﻤﻮدﯾﺎن، اﮐﺮم (1390). ﺑﺮرﺳﯽ راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺟﻬﺖ اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﺎراﯾﯽ ﭘﮋوﻫﺸﺴﺮاﻫﺎ در زﻣﯿﻨﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت داﻧﺶ آﻣﻮزی، وزارت آﻣﻮزش و ﭘﺮورش.
مهرمحمدی، محمود و محمودی، فیروز (1392). وارونگی: رویکردی نوین به طراحی برنامههای درسی معطوف به تربیت حرفهای (با تاکید بر علوم تربیتی). دو فصلنامه مطالعات برنامهدرسی آموزش عالی،3 (6): 177-141.
میلر، جان (1395). نظریه های برنامه درسی. ترجمه محمود مهرمحمدی. تهران: انتشارات سمت.
نامداری پژمان، مهدی؛ قنبری، سیروس؛ ومحمودی، حشمت الله(۱۳۹۲). شناسایی موانع اجرای برنامه معلم پژوهنده از دید معلمان پژوهنده و کارشناسان: مورد مطالعه استان همدان. پژوهشهای آموزش و یادگیری، ۲ (۳) :۱۹۵-۲۱۶.
Akyürek, E., & Afacan, Ö. (2018). Problems Encountered during the Scientific Research Process in Graduate Education: The Institute of Educational Sciences. Higher Education Studies, 8(2), 47-57. Barnett, R., & Coate, K. (2005). Engaging the curriculum. McGraw-Hill Education (UK). Beazley, H., Bessell, S., Ennew, J., & Waterson, R. (2009). The right to be properly researched: Research with children in a messy, real world. Children’s Geographies 7(4): 365–378. Cuevas-Parra, P. (2018). Exploring child-led research: case studies from Bangladesh, Lebanon and Jordan. Cuevas-Parra, P. (2018). Exploring Child-Led Research: Case Studies from Bangladesh, Lebanon and Jordan. Ph.D. thesis, University of Edinburgh, Edinburgh, UK. Available online: https://www.era.lib.ed.ac.uk/handle/1842/33057 (accessed on 9 January 2022). Gupta, M. (2012). Problems faced by students during post-graduation programme. Retrieved January 13, 2018,fromhttp://pioneerjournal.in/conferences/mapping-for-excellence/13th-national-confernce/3736-problems-faced-by-students-during-post-graduation-programme.html. Healey, M., Jordan, F., Pell, B., & Short, C. (2010). The research–teaching nexus: a case study of students' awareness, experiences and perceptions of research. Innovations in Education and Teaching International, 47(2), 235-246. Jonassen, D. H. (1999). Designing constructivist learning environments. Instructional design theories and models: A new paradigm of instructional theory, 2, 215-239. Kellett, M. (2009). Children as researchers: Issues, impact and contribution to knowledge. Kellett, M. (2009). Children as researchers: what can we learn from them about the impact of poverty on literacy opportunities? International Journal of Inclusive Education, 13(4), 395–408. Kellett, M. (2010). Rethinking children and research: Attitudes in contemporary society. London: Continuum. Kim, C. Y. (2016). Why research ‘by 'children? Rethinking the assumptions underlying the facilitation of children as researchers. Children & Society, 30(3), 230-240. Pink, D.H. (2008). A whole new mind: why right-brainers will rule the future. Briliance Audio, c2005. Qasem, F., & Zayid, E. (2019). The challenges and problems faced by students in the early stage of writing research projects in L2. European Journal of Special Education Research, 4(1), 32-47. Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1). http://www.itdl.org/ Journal/Jan_05/article01.htm. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 353 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 191 |
||