
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,381 |
تعداد مقالات | 16,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,424,569 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,099,889 |
بررسی اثر ریسک قیمتی، حذف نرخ ارز ترجیحی و همهگیری کووید-19 بر حاشیه بازاریابی گوشت گوسفند | ||
پژوهش های علوم دامی (دانش کشاورزی) | ||
دوره 35، شماره 1، خرداد 1404، صفحه 53-67 اصل مقاله (737.14 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/as.2024.62785.1749 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضوانی1؛ مهدی پندار* 2 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه تهران | ||
2دانشگاه تهران دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر رفتار حاشیه بازاریابی گوشت گوسفند را با در نظر گرفتن ریسک قیمتی، تکانه همهگیری کووید-19 و حذف نرخ ارز ترجیحی مورد بررسی قرار میدهد. با توجه به روش Brester and Musick (1995) دو الگوی حاشیه بازاریابی مزرعه- عمدهفروشی و عمدهفروشی (کشتارگاه)- خردهفروشی به صورت همزمان و با استفاده از رهیافت حداقل مربعات سه مرحلهای، برآورد میشود. جهت برآورد الگو از دادههای سری زمانی ماهانه برای دوره زمانی فروردین 1394 تا دی ماه 1401 استفاده شده است.نتایج بیانگر اثر مثبت کووید-19 بر حاشیه بازاریابی مزرعه- عمدهفروشی و حاشیه بازاریابی عمدهفروشی-خردهفروشی است. نتایج همچنین بیانگر آن است که واکنش حاشیه بازاریابی مزرعه- عمدهفروشی و حاشیه بازاریابی عمدهفروشی- خردهفروشی گوشت گوسفند نسبت به همهگیری کووید-19 بسیار ناچیز است و علیرغم تاثیر همهگیری کووید-19 بر عرضه و تقاضای محصولات، قیمت تمام شده و تجارت خارجی محصولات، حاشیه بازاریابی گوشت گوسفند تغییر چندانی نداشته است. نتایج نشان میدهد افزایش در ریسک قیمتی کشتارگاه سبب افزایش معنیدار در حاشیه بازاریابی مزرعه- عمدهفروشی و افزایش در ریسک قیمتی خردهفروشی سبب افزایش در حاشیه بازاریابی عمدهفروشی- خردهفروشی میشود. از این رو، میتوان نتیجه گرفت که فعالان بازاریابی گوشت گوسفند، رفتاری ریسک گریز را از خود نشان میدهند. یعنی در صورت افزایش ریسک قیمت منجر به افزایش حاشیه بازاریابی خواهیم بود. به نظر میرسد شکست انحصار در کشتارگاهها و ایجاد رقابت از جمله راهکارهای ثبات قیمت در کشتارگاهها در سطح کشور است. از این رو، میتوان نتیجه گرفت که فعالان بازاریابی گوشت گوسفند، رفتاری ریسک گریز را از خود نشان میدهند. یعنی در صورت افزایش ریسک قیمت منجر به افزایش حاشیه بازاریابی خواهیم بود. به نظر میرسد شکست انحصار در کشتارگاهها و ایجاد رقابت از جمله راهکارهای ثبات قیمت در کشتارگاهها در سطح کشور است. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی GARCH؛ حاشیه بازاریابی عمدهفروشی - خردهفروشی؛ حاشیه بازاریابی مزرعه- عمدهفروشی؛ حداقل مربعات سه مرحلهای | ||
مراجع | ||
Beaulie JJ and Miron JA, 1993. Seasonal unit roots in aggregate U.S. data. Journal of Econometrics 55(1-2): 305-328.
Brendstrup B, hylleberg SS and Nielsen M, 2004. Seasonality in economic models. Journal of Macroeconomic Dynamics 8: 326-394.
Brester GW and Musick DC, 1995. The effect of market concentration on Lamb marketing margins. Journal of Agriculture and Applied Economics 27(1): 172-183.
Brester G and Marsh J, 2001. The effects of U.S. meat packing and livestock production technologies on marketing margins and prices. Journal of Agricultural and Resource Economics 26(2): 445-462.
Brorsen BW, 1985. Marketing margins and price uncertainty: The case of the U.S. Wheat market. American Journal of Agricultural Economics 67(3): 521 – 528.
Dadvarkhani F and mousavi S, 2022. The analysis of the effect of COVID19 on the rural economy. Journal of Human Geography Research 54(1): 391-413.
Faminow MD and Laubscher JM, 1991. Empirical testing of alternative price spread models in the South African maize market. Journal of Agricultural Economics 6(1): 49-66.
Gardner B, 1975. The farm-retail price spread in a competitive food industry, American Journal of Agricultural Economics 57(3): 399-409.
Ghahremanzadeh M, Dashti G, Hosseinzad J, Ahmadifar Y and Fathi R, 2023. Identify risk management tools in fish farms and their effect on the technical efficiency in Mahneshan County. Journal of Animal Science Research 33(1): 77-95.
Ghahremanzadeh M, Pishbahar E and Salehnia M, 2018. Seasonal cointegration and seasonal error correction model: application for analyzing sasonal behavior of egg market in North-West provinces. Journal of Agricultural Economics and Development Research 49(1): 1-11.
Hirvonen K, Minten B, Mohammed B and Tamru S, 2021. Food prices and marketing margins during the COVID-19 pandemic: Evidence from vegetable value chains in Ethiopia. Journal of Agricultural Economics 52(3): 407-521.
Holloway GJ, 1991. The farm-retail price spread in an imperfectly competitive food industry. American Journal of Agricultural Economics 73(4): 979-989.
Islamic Parliament Research Center of the Islamic Republic, Bureau of Economic Studies. www.rc.majlis.ir
Lusk J, Tonser G and Schulz L, 2021. Beef and Pork marketing margins and price spreads during COVID-19. Journal of Applied Economic Perspective and Policy 43(1): 4-23.
Mohammadi H, Karim MH, Samare Hashemi Shabjare K and Sargazi A, 2019. The effects of economic shocks on labor market in Iran. Journal of the Macro and Strategic Policies 7(26): 268-285.
OECD-FAO Agricultural Outlook database. https://www.agri-outlook.org/data/
Rodrigues P and Franses PH, 2005. A sequential approach to testing seasonal unit roots in high frequency data. Journal of Applied Statistics 32(6): 555-569.
Shabanzadeh Khoshrody M, Gilanpour O, Javdan E and Rafati M, 2022. Analysis of the effects of eliminating the preferred currency of imported inputs on the welfare of consumers. Journal of Social Development and Welfare Planning 14(51): 255-294.
Shahbazi H, Kavoosi Kalashami M, Peykani G and Abbasi far Z, 2009. Investigating price risk’s effect on marketing margin of meet in Iran. Journal of Agricultural Economics and Development 23(1): 79-87.
Shahiki Tash M, Sheidaii Z and Mohammadzadeh A, 2016. Market power and risk of price uncertainty (A case study of date market). Journal of Agricultural Economics and Development 30(2): 107-116.
Statistical Center of Iran. www.amar.org.ir
Tomek GW and Robinson KL, 2003. Agriculture product prices, Cornell University Press, Fourth Edition. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 186 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 21 |