
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,399 |
تعداد مقالات | 17,151 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,276,014 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,599,360 |
پیش بینی رضایت ورزشی براساس رفتار کنترلی مربی، خودکارآمدی و انگیزش ورزشکار | ||
دانش مدیریت ورزش | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 3، شهریور 1403، صفحه 1-12 اصل مقاله (1.16 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmsk.2024.18865 | ||
نویسندگان | ||
سیدحجت زمانی ثانی* 1؛ علی عبدالله سالم2؛ زهرا فتحی رضائی1؛ مهتا اسکندرنژاد1 | ||
1دانشیار گروه رفتار حرکتی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2دانشجوی دکتری گروه رفتار حرکتی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
عوامل فردی و بین فردی متعددی وجود دارد که نتایج ورزشی را تحت تأثیر قرار میدهند. لذا هدف تحقیق حاضر پیشبینی رضایت ورزشی بر مبنای رفتار کنترلی مربی، خودکارآمدی و انگیزش ورزشکار بود. تحقیق حاضر به صورت توصیفی همبستگی در ورزشکاران دانشگاهی رشتههای تیمی بود که از بین آنها 15 تیم به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. 184 ورزشکاران در دامنه سنی 18 تا 25 سال در تحقیق شرکت کردند. پرسشنامههای رضایت ورزشی، رفتار کنترلی مربی، خودکارآمدی ورزشی و تنظیمات رفتاری در ورزش مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی در نرمافزار SPSS23 و لیزرل نسخه 8/8 تحلیل شد. نتایج نشان داد که خودکارآمدی ورزشکاران و رفتار کنترلی مربی با انگیزش درونی رابطه مثبت و معنادار داشت. رضایت ورزشی با بیانگیزگی رابطه منفی و معنادار و با انگیزش بیرونی و انگیزش درونی رابطه مثبت و معنادار داشت. در نهایت رضایت ورزشی با رفتار کنترلی مربی رابطه مثبت و معناداری نشان داد. نتایج تحلیل رگرسیونی هم نشان داد که مدل رابطه مفروض معنادار است، و همه متغیرها قابلیت پیشبینی رضایت ورزشی را دارند. نتایج ضریب بتا نشان داد که بیانگیزگی به صورت منفی و سایر متغیرها به ترتیب شامل انگیزش درونی، خودکارآمدی، انگیزش بیرونی و رفتار کنترلی مربی به صورت مثبت قابلیت پیشبینی رضایت ورزشی را دارند. انگیزش درونی مهمترین و قویترین عامل در اثرگذاری بر رضایت ورزشی شناسایی شد. نتایج با استفاده از نظریات مربوط به خودکارآمدی، انگیزش خودمختار و انگیزه درونی و بیرونی بحث شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
رضایت ورزشی؛ رفتار کنترلی مربی؛ خودکارآمدی؛ انگیزش | ||
مراجع | ||
Adnan, M. A. J., Tabassum, Y., Sattar, S., Hussein, H., & Butt, M. Z. I. (2021). Coaching behavior, motivation and psychological well-being in young athletes. PalArch’s Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 18(10), 979-989.
Bartholomew, K. J., Ntoumanis, N., & Thøgersen-Ntoumani, C. (2010). The controlling interpersonal style in a coaching context: Development and initial validation of a psychometric scale. Journal of Sport & Exercise Psychology, 32(2), 193-216. https://doi.org/10.1123/jsep.32.2.193
Blecharz, J., Luszczynska, A., Tenenbaum, G., Scholz, U., & Cieslak, R. (2014). Self-efficacy moderates but collective efficacy mediates between motivational climate and athletes’ well-being. Applied Psychology: Health and Well-Being, 6(3), 280-299. https://doi.org/10.1111/aphw.12028
Caliskan, G., & Baydar, H. O. (2016). Satisfaction scale for athlete (SSA): A study of validity and reliability. European Scientific Journal, 12(14), 13-26. https://doi.org/10.19044/esj.2016.v12n14p13
Cheval, B., Chalabaev, A., Quested, E., Courvoisier, D. S., & Sarrazin, P. (2017). How perceived autonomy support and controlling coach behaviors are related to well-and ill-being in elite soccer players: A within-person changes and between-person differences analysis. Psychology of Sport and Exercise, 28, 68-77. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2016.10.006
Chowdhury, M. S., & Shahabuddin, A. M. (2007). Self-Efficacy, Motivation and Their Relationship to Academic Performance of Bangladesh College Students. College Quarterly, 10(1), 1-9. https://doi.org/10.1177/1054773816683504
Darawad, M. W., Hamdan-Mansour, A. M., Khalil, A. A., Arabiat, D., Samarkandi, O. A., & Alhussami, M. (2018). Exercise self-efficacy scale: validation of the Arabic version among Jordanians with chronic diseases. Clinical Nursing Research, 27(7), 890-906.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Self-determination theory: A macro theory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology/Psychologie canadienne, 49(3), 182. https://doi.org/10.1037/a0012801
Feltz, D., Short, S., & Sullivan, P. (2008). Self-efficacy in sport: research and strategies for working with athletes, teams and coaches. International Journal of Sports Science and Coaching, 3(2), 293-295.
Fominykh, A. Y., Kornienko, D., & Fominykh, A. Y. (2020). Association between athletes’ self-efficacy, emotional regulation and sports achievements. European Proceedings of Social and Behavioral Sciences, 94, 252-259. https://doi.org/10.1260/174795408785100699
Fouraki, V., Stavrou, N. A., Apostolidis, N., & Psychountaki, M. (2020). Coach and athlete leadership behaviors: examining their role in athlete’s satisfaction. Journal of Physical Education & Sport, 20(10.7752). https://doi.org/10.15405/epsbs.10.7752/jpes.2020.s6435
Fransen, K., McEwan, D., & Sarkar, M. (2020). The impact of identity leadership on team functioning and well-being in team sport: Is psychological safety the missing link? Psychology of Sport and Exercise, 51, 101763. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2020.101763
Gearity, B., & Murray, M. A. (2011). Athletes’ experiences of psychological effects of poor coaching. Psychology of Sport and Exercise, 12, 213-221. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2010.11.004
Greenfield, J. D. (2013). The effects of locus of control and challenges on the relationship between contingent rewards and intrinsic motivation. PhD Thesis, The Chicago School of Professional Psychology. https://doi.org/10.1080/01490400.2013.739890
Havitz, M. E., Kaczynski, A. T., & Mannell, R. C. (2013). Exploring relationships between physical activity, leisure involvement, self-efficacy, and motivation via participant segmentation. Leisure Sciences, 35(1), 45-62.
Horn, T. S. (2008). Coaching effectiveness in the sport domain. In T. S. Horn (Ed.), Advances in Sport Psychology (pp. 355-309). Champaign, IL: Human Kinetics.
Keegan, R. J., Harwood, C., Spray, C. M., & Lavallee, D. (2010). From ‘motivational climate’ to ‘motivational atmosphere’: A review of research examining the social and environmental influences on athlete motivation in sport.
Kroll, T., Kehn, M., Ho, P. S., & Groah, S. (2007). The SCI exercise self-efficacy scale (ESES): Development and psychometric properties. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 4, 1-6. https://doi.org/10.1186/1479-5868-4-34
Lonsdale, C., Hodge, K., & Rose, E. A. (2008). The Behavioral Regulation in Sport Questionnaire (BRSQ): Instrument development and initial validity evidence. Journal of Sport and Exercise Psychology, 30(3), 323-355. https://doi.org/10.1123/jsep.30.3.323
Mageau, G. A., & Vallerand, R. J. (2003). The coach–athlete relationship: A motivational model. Journal of Sports Science, 11(21), 883-904. https://doi.org/10.1080/0264041031000140374
Moen, F., Giske, R., & Høigaard, R. (2015). Coaches’ perceptions of how coaching behavior affects athletes: An analysis of their position on basic assumptions in the coaching role. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 11(1), 180-199. https://doi.org/10.25299/sportarea.2023.vol8(3).13123
Mouloud, K., & Elkader, B. (2016). Self-efficacy and achievement motivation among football players. The Swedish Journal of Scientific Research, 3(11), 13-19. https://doi.org/10.1080/1612197X.2014.999346
Oktadinata, A., Subarjah, H., & Hidayat, Y. (2023). Increasing physical activity and sports satisfaction: The role of self-efficacy in physical education for young women. Journal Sport Area, 8(3), 300-309. https://doi.org/10.1177/00315125231167460
Podlog, L., Gustafsson, H., Skoog, T., Gao, Z., Westin, M., Werner, S., & Alricsson, M. (2015). Need satisfaction, motivation, and engagement among high-performance youth athletes: A multiple mediation analysis. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 13(4), 415-433. https://doi.org/10.3390/ijerph19052899
Reverdito, R. S., Fonseca, S., Lopes, A., Aires, K., Santos Alves, L., Alves de Lima, L., … & Gonçalves, C. (2023). Sources of sport satisfaction and perceived self-efficacy among youth in a competitive environment. Perceptual and Motor Skills, 130(3), 1221-1238.
Rogowska, A. M., Tataruch, R., Niedźwiecki, K., & Wojciechowska-Maszkowska, B. (2022). The mediating role of self-efficacy in the relationship between approach motivational system and sports success among elite speed skating athletes and physical education students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(5), 2899.
Sarı, İ., & Bayazıt, B. (2017). The relationship between perceived coaching behaviours, motivation and self-efficacy in wrestlers. Journal of Human Kinetics, 57, 239.
Vella, S., Oades, L., & Crowe, T. (2011). The role of the coach in facilitating positive youth development: Moving from theory to practice. Journal of Applied Sport Psychology, 23(1), 33-48. https://doi.org/10.1080/10413200.2010.511423
Yılmaz, T., Yiğit, Ş., Dalbudak, İ., & Acar, E. (2020). Investigation of university students’ self-efficacy and sport specific success motivation levels. Turkish Studies (Elektronik). https://doi.org/10.29228/turkishstudies.42905 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 328 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 422 |