
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,403 |
تعداد مقالات | 17,175 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,470,160 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,745,525 |
تأثیر زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد ادارات کل تربیت بدنی شرکت مخابرات ایران با نقش میانجی هوش تجاری | ||
دانش مدیریت ورزش | ||
مقاله 10، دوره 1، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 134-149 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmsk.2024.18858 | ||
نویسندگان | ||
قربانعلی تاجی اشکفتکی1؛ جواد مرادی چالشتری* 2 | ||
1کارشناس ارشد، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | ||
2استادیارمدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر زیرساخت فناوریاطلاعات بر عملکردسازمانی با نقش میانجی هوشتجاری در ادارات کل تربیتبدنی شرکت مخابراتایران می باشد. روش انجام توصیفی-همبستگی و از نظر ماهیت پیمایشی که مبتنی بر معادلات ساختاری است. جامعهآماری پژوهش شامل 500 نفر از کارکنان و مدیران تربیتبدنی شرکت مخابراتایران است که با درنظر گرفتن جدول کوکران 218 نفر بهعنوان نمونهآماری انتخاب گردید. ابزار تحقیق مشتمل بر سه پرسشنامه استاندارد زیرساخت فناوریاطلاعات چناوپس و همکاران(2006)، پرسشنامه هوشتجاری تام و الیویرا(2016) و پرسشنامه عملکردسازمانی مان و همکاران(1999) است. تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق با استفاده از آمارتوصیفی و آماراستنباطی با بهرهگیری از نرمافزار Spss23 صورت پذیرفت. بهمنظور برآورد مدل از روشهای مدلیابی معادلاتساختاری و از نرم افزار اسمارت پیالاس استفاده شده است. با توجه به نتایج بهدست آمده از آزمون سوبل مشخص گردید، زیرساخت فناوریاطلاعات بر عملکردسازمانی با نقش میانجی هوشتجاری تأثیر دارد. از اینرو می توان ادعا نمود با بکارگیری فناوریاطلاعات و هوش تجاری در ادارات کل تربیت بدنی شرکت مخابرات ایران می توان زمینه ساز افزایش عملکردسازمانی شد و با افزایش استفاده از فناوریهایدیجیتال، موجب بهرهوری سازمانی و در نتیجه سرعت بخشیدن به امور و بهبود کارایی در فرآیندهای سازمانی و در نهایت کسب درآمدهای جدید در ادارات کل تربیت بدنی شرکت مخابرات ایران شد. | ||
کلیدواژهها | ||
زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ عملکرد سازمانی؛ هوش تجاری؛ تربیت بدنی | ||
مراجع | ||
Abdali,A. Yavari,A. Bisharati, E. (2016). Examining the Effect of Organizational, Business and Competitive Intelligence on organizational Performance (Case Study: Ghavamin Bank). Quarterly Journal of Development of Human Resource Management and Support. 41. 105- 120 [In Persian].
Alizadeh, A. Davoudi, A. Saqazadeh, N. (2021). Studying the impact of communication skills, organizational trust and entrepreneurial behavior in the country's rubber industries (case study: Yazd Tire Rubber Company). Iran Rubber Industry.24(97). 67-83[In Persian].
Ansari, M. Alahvardi, Z. Baghbani, A. Sepiani, M. (2012). The effect of information technology on the business intelligence of managers. Business management. 2(5). 1-19[In Persian].
Ashrafi,A. Hoshiari, R. Azad, A. (2023). the effect of information technology infrastructure on organizational performance with the mediating role of business intelligence (case study: Tusan Company). Management Science Research Quarterly. 4(2). 30-45[In Persian].
Balouei Jamkhaneh, H., Shahin, A., Parkouhi, S.V. and Shahin, R. (2022). The new concept of quality in the digital era: a human resource empowerment perspective. The TQM Journal. 34(1). 125-144. https://doi.org/10.1108/TQM-01-2021-0030.
Bavarsad, B. Zare, H. Feali, R. (2019). The effect of information technology infrastructure flexibility and organizational learning on performance with the mediating role of supply chain performance in manufacturing companies of Khuzestan province. Journal of Innovation Management in Defense Organizations. 1(1). 69-95[In Persian].
Caseiro, Nuno. Coelho, Arnaldo. 2019. The influence of Business Intelligence capacity, network learning and innovativeness on startups performance. Journal of Innovation & Knowledge. 4(3). 139-145. https://doi.org/10.1016/j.jik.2018.03.009
Chen, Y., Wang, Y., Nevo, S., Jin, J., Wang, L., & Chow, W. S. (2014). IT capability and organizational performance: the roles of business process agility and environmental factors. European Journal of Information Systems. 23(3), 326-342. https://doi.org/10.1057/ejis.2013.4
Chen, Yansheng. Lin, Zhijun. 2021. Business Intelligence Capabilities and Firm Performance: A Study in China. International Journal of Information Management. 57. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt. 2020.102232
Dirican, C. (2015). The impacts of robotics, artificial intelligence on business and economics. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 195, 564–573. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.06.134
Ehtsham, R. Zamani, Sh. (2020). Measuring variables affecting commercial intelligence in advertising companies in order to realize the general policies of science and technology. Strategic and macro policies. 7(27). 453-436[In Persian].
Henseler, J., Ringle, C. M., and Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. In New challenges to international marketing. Emerald Group Publishing Limited.
Huang, hi-xiong. K.S. Savita, Jiang Zhong-jie. (2022). The Business Intelligence impact on the financial performance of start-ups. Information Processing & Management. 59)1 https://doi.org/10.1016/j.ipm.2021.102761
Islamic Republic News Agency, (2011). https://www.irna.ir/news/9804397/95
Kline, P. (2014). An easy guide to factor analysis. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315788135
Makridakis, S. (2017). The forthcoming Artificial Intelligence (AI) revolution: Its impact on society and firms. Futures.90. 46–60. https://doi.org/10.1016/j.futures.2017.03.006
Manglik, V. Mehra. 2005. Extending Enterprise BI Capabilities: New Patterns For Data Integration. Business Intelligence Journal 10 (1), 2005, Pp. 10–17.
Momeni M. Shukri, N. Teklo, E. (2017). the impact of information technology infrastructure on innovation and performance of the organization, case: Qavamin Bank. International Conference on Interdisciplinary Studies in Management and Engineering. (1). 1-13[In Persian].
Polas, M. R. H., Jahanshahi, A, Rahman, M. L. (2018). Islamic branding as a tool for customer retention: Antecedents and consequences of islamic brand loyalty. International Journal of Islamic Marketing and Branding. 3(1), 1–14. https://doi.org/10.1504/IJIMB.2018.091648
Polas, R. H., Bhattacharjee, A., Raju, V., & Imtiaz, M. (2019). Demographic factors influence on the tendency to become entrepreneur: Estimating the antecedents and consequences of entrepreneurial tendency. International Journal of Management. 8(1). 48–60.
Popovic, A,. Puklavec, B. Oliveira, T. (2020). Justifying Business Intelligence Systems Adoption in Smes: Impact of Systems Use on Firm Performance. Industrial Management & Data Systems. 25(37). 561-579.
Rahavard365. (2024). https://rahavard365.com/asset/489
Rashidi, H. Rezaeyan, A. (2023). The effect of business intelligence on financial performance with the mediating role of brand value and creativity (case study of private banks in Khuzestan province). Marketing Management.17(56). 85-101. [In Persian].
Seidu, S., Owusu-Manu, D.-G., Kukah, A.S.K., Adesi, M., Oduro-Ofori, E. and Edwards, D.J. (2023). An assessment of the implications of disruptive technologies on the performance of energy infrastructure projects in Ghana. International Journal of Energy Sector Management. 17(5). 887-903. https://doi.org/10.1108/IJESM-09-2021-0007.
Siadat, Seyyed Hossein, Tolai, Ruholah, Farhadi Zainlani, Maryam. (2017). Evaluating the impact of business intelligence and flexible IT infrastructure on competitive advantage considering organizational agility. Iranian management research. 21(4). 153-177. [In Persian].
Sushil. (2020). Interpretive multi-criteria ranking of production systems with ordinal weights and transitive dominance relationships. Annals of Operations Research. 290(1–2). 677–695. https://doi.org/10.1007/s10479-018-2946-4
Sutrisno Sutrisno, Abu Muna Almaududi Ausat, Budi Permana, Muhammad Ade Kurnia Harahap. (2023). Do Information Technology and Human Resources Create Business Performance. International Journal of Professional Business Review: Int. J. Prof.Bus.8. 2525-3654.
Van Thuy, N. (2021). Strategy, Culture, Human Resource, IT Capability, Digital Transformation and Firm Performance–Evidence from Vietnamese Enterprises. Behavioral Predictive Modeling in Economics. 237-252. DOI:10.1007/978-3-030-49728-6_16.
Vuong, Q. H. (2019). Entrepreneurship: from economic complexities to interdisciplinary research. Management. 17(1). 117–129.
Wright, S. A., & Schultz, A. E. (2018). The rising tide of artificial intelligence and business automation: Developing an ethical framework. Business Horizons, 61(6), 823–832. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2018.07.001
Yiu, L. D., Yeung, A. C., & Cheng, T. E. (2021). The impact of Business Intelligence systems on profitability and risks of firms. International Journal of Production Research, 59(1), 3951–3974. https://doi.org/10.1080/00207543.2020.1756506 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 194 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 147 |