| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,430 |
| تعداد مقالات | 17,610 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,287,126 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,090,449 |
بازنمائی معنائی ادراکات و توصیفات معلمان و مدیران از طرح جابر در مقطع ابتدائی و چالشهای فراروی آن | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 6، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1403، صفحه 88-102 اصل مقاله (704.26 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2024.63954.1177 | ||
| نویسنده | ||
| مریم مرندی حیدرلو* | ||
| استادیار گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران | ||
| چکیده | ||
| زمینه و اهداف: تربیت دانش آموزانی پژوهنده نیاز جامعه پیچیده امروز است، دانش اموزی که تجزیه و تحلیل کنند و به موضوعات پاسخ دهند. بنابراین هدف این پژوهش، بازنمائی معنائی ادراکات و توصیفات معلمان و مدیران از طرح جابر در مقطع ابتدائی و چالشهای فراروی آن است. روش ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات کیفی است که با رویکرد پدیدار شناسی انجام گرفت. جامعه مطالعه شده در این پژوهش مدیران و معلمان ابتدایی شهر تبریز بود. نمونه پژوهش شامل 18 نفر از مدیران و معلمان با سابقه تبریز بودند که به صورت نمونه گیری هدفمند از نوع فردماهر این نمونه انتخاب شد. ملاک تعداد نمونه هم اشباع نظری بود. برای جمع آوری داده ها ازمصاحبة عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شـد. تجزیه تحلیل واطلاعات به روش استرابرت وکارپنتر(2003) انجام شد. یافته ها: از مصاحبه با مدیران و معلمان شهر تبریز در باب طرح جابر و چالشهای آن 432 کد استخراج شد که در قالب4 مضمون اصلی(بسترهای لازم برای موفقیت طرح جابر، پیامدها مثبت ومحاسن طرح جابر ، معایب و محدودیتهای طرح جابر و روش های اصلاح و بهینه کردن طرح جابر) و 16 مضمون فرعی این مضامین سازماندهی شدند. نتیجه گیری: با توجه به اینکه طرح جابر یکی از طرح های پروژه محور در دوره ابتدائی است، می توان با رعایت الزامات فوق و رفع موانع مذکور انتظار داشت که طرح جابر بن حیان پیامدهای مطلوب توانمندی در یادگیری پژوهش، برخورداری از روحیه پژوهشگری و برخورداری از مهارت پژوهشگری را در دانش آموزان مقطع ابتدائی به دنبال داشته باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| بازنمائی معنائی؛ معلمان؛ مدیران؛ طرح جابر بن حیان؛ مقطع ابتدائی | ||
| مراجع | ||
|
اسفیجانی، اعظم؛ زمانی، بی بی عشرت و بختیار نصر آبادی، حسنعلی (۱۳۸۷). مقایسه ی کتاب های درسی علوم ابتدایی ایران از نظر میزان توجه به مهارت های گوناگون در فرایند پژوهش با آمریکا و انگلستان. فصلنامه مطالعات برنامه ی درسی، شماره5،صص ۱۵۵-۱۳۲.
بهرام پور، ابوالحسن (1382). نقدی بر ناکارآمدی آموزش و پرورش. تهران: بعثت.
معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش.(۱۳۸۹). شیوه نامه طرح پروژه های علمی (جشنواره طرح جابر بن حیان). دفتر آموزش دبستانی؛ کارشناسی تکنولوژی و گروههای آموزشی.
معاونت آموزش ابتدایی، وزارت آموزش و پرورش (1391). شیوه نامه طرح پروژه های علمی(جشنواره طرح جابر بن حیان). دفتر آموزشی دبستانی؛ کارشناس تکنولوژی و کروه های آموزشی
Atweh, B. & Burton, L. (1995). Students as researchers: Rationale and critique. British Educational Research Journal, 21(5), 561-575. Barrs, K. (2012). Fostering computer-mediated L2 interactions beyond the classroom. Language Learning And Technology, 16(1), 10-25. Chen, C. H., & Yang, Y. C. (2019). Revisiting the effects of project-based learning on students’ academic achievement: A meta-analysis investigating moderators. Educational Research Review, 26, 71-81. Cuevas, P., Lee, O., Hart, J. & Deaktor, R. (2005). Improving science inquiry with elementary students of diverse backgrounds. J. Research in Science Teaching, 42, 337-357 . Davies, P. M. (2011). Student participation in school ICT policy-making: a case of students as researchers. Management in Education, 25(2), 71-77. Erdem, D. (2012). Examination of the effects of PBL approach on students' attitudes towards chemistry and test anxiety. World Applied Sciences Journal, 17(6), 764-769. Ergül, N. R. & Kargın, E. K. (2014). The effect of PBL on students‟ science success. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 136, 537-541. Gaikwad, S. S., & Bharathi, S. V. (2018). An exploratory study on the application of multiple intelligences to MBA andragogy with particular reference to ERP-controlling configuration course. International Journal of Information and Communication Technology Education (IJICTE), 14(1), 58-72. Gültekin, M. (2005). The effects of PBL on learning outcomes in the 5th grade social studies course in primary education. Educational Sciences: Theory and Practice, 5(2), 548-556. Hafiz, N. R. M., & Ayop, S. K. (2019). Engineering Design Process in Stem Education: A Systematic Review. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(5), 676–697. Han, S. & Rosli, R., Capraro, M. M., & Capraro, R. M. (2016). The effect of STEM project-based learning on students’achievement in four mathematics topics. Journal of Turkish Science Education, 13, 3. Hornackov, V., Kyralováa,V., Placháa,G. Jiroutováa, L.(2014). Projecting and Methods of Active Learning in Primary and Pre – Primary Education. Procedia Social and Behavioral Sciences. 112, 806-812. Jensen, K. J. (2015). A meta-analysis of the effects of problem-and project-based learning on academic achievement in grades 6-12 populations. Seattle Pacific University. Jumaat, N. F. & Tasir, Z. (2013). Integrating project-based learning environment into the design and development of mobile apps for learning 2D-animation. Paper presented at 13th International Educational Technology Conference, 565-572. Khaliq, S., Tayyab Alam, M. & Mushtaq, M.(۲۰۱۴). An Experimental Study to Investigate the Effectiveness of Project-Based Learning (PBL) for Teaching Science at Elementary Level. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development4(1), 55-43,153. Lamb S, Maire Q, Doecke E. (NSW Department of Education). Key skills for the 21st Century: An evidence-based review. Final report. Melbourne: Victoria University, Center for International Research on Education Systems (CIRES); 2017 Aug. [cited 2020 May 28]. Mousoulides, N. G. (2013). Facilitating parental engagement in school mathematics and science through inquiry-based learning: an examination of teachers’ and parents’ beliefs. ZDM, 45(6), 863-874. Yalçin, S. A., Turgut, Ü. & Büyükkasap, E. (2009). The effect of PBL on science undergraduates learning of electricity, attitude towards physics and scientific process skills. International Online Journal of Educational Sciences, 1(1), 81-105. Yıldırım, B. & Sidekli, S. (2018). Stem applications in mathematics education: The effect of stem applications on different dependent variables. Journal of Baltic Science Education, 17(2), 200-214. Zhou, C. F., Holgraard, J. E., Kolmos, A., & Nielsen, J. D. (2010). Creativity development for engineering students: Cases of problem and project-based learning. Paper presented at Joint International IGIP-SEFI Annual Conference 2010, 19th - 22nd September 2010, Trnava, Slovakia. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 367 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 390 |
||