| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,433 |
| تعداد مقالات | 17,642 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,428,648 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,181,886 |
ارزشیابی برنامههای تلویزیونی شبکه آموزش: مطالعه موردی درس ریاضی | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 3، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1403، صفحه 33-49 اصل مقاله (834.62 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2024.62806.1143 | ||
| نویسندگان | ||
| حجت دهقان زاده* ؛ سمیرا تیمورزاده | ||
| دانشگاه ارومیه | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر، با هدف ارزشیابی برنامههای تلویزیونی شبکه آموزش: مطالعه موردی درس ریاضی انجام شد. برای رسیدن به این هدف از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، برنامههای تلویزیونی شبکه آموزش در درس ریاضی برای پایه پنجم ابتدایی در نیم سال دوم 1402-1403 بود که توسط 20 معلم و در مجموع 9 ساعت مورد ارزیابی قرار گفت. ابزار مورد استفاده چک لیستهای ارائه شده توسط پژوهش قبلی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها ازt تک نمونهای استفاده شد و همچنین برای رتبهبندی میزان رعایت اصول طراحی آموزشی در برنامههای تلویزیونی شبکه آموزش در درس ریاضی از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج حاصل از رتبهبندی فریدمن نشان داد که به ترتیب بعد فنی، محتوا و طرح تدریس در برنامههای تلویزیونی شبکه آموزش در درس ریاضی بیشتر رعایت شده است و همچنین نتایج حاصل از t تک نمونهایی نشان داد که اصول طراحی آموزشی، بعد فنی، بعد محتوا و بعد طرح تدریس معنیدار بودند اما از بین مولفههای طرح تدریس، مولفههای جلب و حفظ توجه، تامل و تفکر، بازخورد و تقویت یادگیری، کاربرد، ارزیابی و جمعبندی مطالب ارائه شده معنیدار نبودند. بنابراین طراحان آموزشی برای بهبود کیفیت یادگیری فراگیران در شبکه آموزش در درس ریاضی باید به مولفههای جلب و حفظ توجه، تامل و تفکر، بازخورد و تقویت یادگیری، کاربرد، ارزیابی و جمعبندی مطالب ارائه شده از بعد طرح تدریس توجه بیشتری داشته باشند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزشیابی؛ شبکه آموزش؛ طراحی آموزشی؛ درس ریاضی | ||
| مراجع | ||
|
اکبری احمدسرایی، حسین، مقامی، حمیدرضا و مهدوی نسب، یوسف (1399). تاثیر رسانههای آموزشی یر درک مفهوم و حل مسئله ریاضی دانش آموزان. فناوری آموزش و یادگیری، (4)14، 51-23.
حسین بگلو، کوروش، پیری، موسی، یاری، جهانگیر و رضایی، اکبر (1398). طراحی آموزش چندرسانهایی بر نظریه یار شناخنی سوئلر و تعیین تاثیر آن بر یادگیری تحصیلی و انتقال یادگیری درس ریاضی در فراگیران پایه سوم. فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، (6)4، 44-31.
رضاپور میرصالح، یاسر، دلاوری، مهدی و سلیمانی، مجید (1395). اثربخشی آموزش تفکر ریاضی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان پسر پایه دوم ابتدایی. پژوهش در نظامهای آموزشی، (35) 10، 163 – 186.
رشیدیزاده، زهرا، مهدوی نسب، یوسف، محمدحسنی، نسرین و تقیپور، کیومرث(1401). ارزشیابی برنامههای تلویزیونی تدریس درس فارسی شبکه آموزش. فناوری آموزشی در یادگیری، (15)5، 39-55.
زینیوندنژاد، فرشته و نویدی، احد (1399). استفاده از سامانه شاد و تدریس در دوره شیوع کرونا:«کاستیها» و «چون و چراها». فصلنامه نوآوری آموزشی، (2)20 ، 34-7.
سبزه، بتول و دیلمیپور، صدیقه (1399). تاثیر بازخورد معلم بر میزان یادگیری مباحث ریاضی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی. دو فصلنامه علمی – ترویجی، (9)6 ، 49 – 68
شفیعی، صابر و شریفزاده، میلاد (1399). تاثیر نرمافزارهای آموزشی در یادگیری دانش آموزان. مجله پژوهش و مطالعات علوم انسانی، (13)44، 82-74.
شعبانی، حسن (1384). مهارتهای آموزشی روشها و فنون تدریس، تهران: نشر سمت.
صفاریان، سعید، فلاح، وحید و میرحسینی، سید حمزه. (1389). مقایسه تاثیر آموزش به کمک نرمافزارهای آموزشی و روش تدریس سنتی بر یادگیری درس ریاضی. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، (1)2، 36-21.
فتحی، فتانه، کردنوقایی، رسول، یعقوبی، ابوالقاسم و رشید، خسرو. (1398). مقایسه آموزش با روش سنتی و آموزش با نرمافزارآموزشی در سطوح یادگیری دانش، فهمیدن و کاربرد درس ریاضی و علوم در دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر خرم آباد. فصلنامه علمی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، (7)2، 76-65.
فردانش، هاشم. (1393). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی، تهران: نشر سمت.
کیانی، مسعود (1386). طراحی نرمافزارهای آموزشی: نگرشی نو به آموزش مبتنی بررایانه. دومین کنفرانس ملی آموزش الکترونیک.
کردلو، محسن و مرادی، امیر. (1400). بررسی فرصتها و چالشهای آموزش مجازی در دوران کرونا با تاکید بر شیکههای مجازی(شاد) و ارائه راهکارهایی برای اثر بخشی آموزش مجازی، سیزدهمین همایش ملی آموزش.
کبیری، مسعود و بخشعلیزاده، شهرناز. (1400). سنجش یادگیری ریاضیات در دانش آموزان پایه ششم شهر تهران. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، (20)4. ص 148-131
مصیبی اردکانی، ملیحه، رضاپورمیرصالح، یاسر و بهجتی اردکانی، فاطمه. (1400). مشکلات و چالشهای مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا در مقطع ابتدایی. آموزش پژوهی، (7)27، 79-65.
معلمی، غنیه. (1398). بررسی تاثیر بازی در میزان یادگیری درس ریاضی دوره ابتدایی. پژوهشنامه اورمزد، شماره(2) 47، 85- 91.
نوروزی، داریوش، ضامنی، فرشیده و شرفزاده، سهیلا. (1393). تاثیر بهکارگیری نرمافزار آموزشی بر یادگیری فعال دانش آموزان در درس ریاضی(با رویکرد ساختنگرایی). فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، (4)3، 23-5.
واشقانی فراهانی، احمد و رستمینژاد، محمدعلی. (1399). تاثیر روش آموزش هدایت شده شناختی بر نرخ خود راهبری در یادگیری و اضطراب ریاضی دانش آموزان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، (20)1 ، 184-151.
Bhattacharjee, R. (2017). Television As an Educational Device In The Classroom. international educational scientific research journal,2(3), 12-16. Kiani, M. (2007). Designing educational software: a new approach to computer-based education. The second national conference of electronic education: November: Zahedan, Iran. Kordlo, M., & Moradi, A. (2021). Investigating the opportunities and challenges of virtual education in the era of Corona with an emphasis on virtual (Shad) styles and providing solutions for the effectiveness of virtual education. The 13th National Education Conference: December: Tehran, Iran. Putri, R. I. I. (2015). Developing a learning mathematics environment on television. International Journal of social media and Interactive Learning Environments, 3(1), 71-82. Slavin R E. (2012). Educational psychology: theory and application. Boston, Massachusetts: Pearson. Smedley, R. D. (1961). The Effective Use of Educational Television. Graduate Student Research Papers. 223. https://digitalcommons.cwu.edu/all_gradpapers/223?utm_source=digitalcommons.cwu.edu%2Fall_gradpapers%2F223&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages. Wang, Xin. (1995). Impact of television and video programs on math learning. Graduate Research Papers. 3487. https://scholarworks.uni.edu/grp/3487 Watson, J., Hennessy, S., & Vignoles, A. (2021). The relationship between educational television and mathematics capability in Tanzania. British Journal of Educational Technology, 52(2), 638-658. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 288 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 329 |
||