
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,381 |
تعداد مقالات | 16,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,422,185 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,098,580 |
ارائه الگوی تحلیلی ارتباط کارآفرینی صادراتی با عملکرد صادراتی محصولات جدید در کسب و کارهای کوچک و متوسط استان آذربایجان شرقی | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 2، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 29، فروردین 1404، صفحه 27-50 اصل مقاله (1.54 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2024.62268.2229 | ||
نویسندگان | ||
ریما محمدمرادی1؛ محمدمهدی برقی اسگویی* 2؛ محمد فاریابی3؛ بهزاد سلمانی4 | ||
1گروه اقتصاد،دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
2گروه اقتصاد،دانشکده اقتصاد و مدیریت،دانشگاه تبریز،تبریز،ایران | ||
3گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، تبریز،ایران | ||
4گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
این مطالعه به بررسی ارتباط بین کارآفرینی صادراتی، صادرات، و تولید محصولات نوآورانه و جدید میپردازد، که یکی از مسائل مهم در حوزه اقتصاد کلان است. کارآفرینی صادراتی، به عنوان یک رویکرد استراتژیک در کسب و کارهای صادراتی، به ارتقای روند صادرات و توسعه بازارهای جدید کمک میکند. همچنین، تولید محصولات نوآورانه و جدید، به عنوان یکی از عوامل اصلی توسعه و رشد اقتصادی، از اهمیت بالایی برخوردار است. متدولوژی این تحقیق شامل استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر آزمون فرضیه است که به دلیل ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، به روش توصیفی-پیمایشی متمرکز شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل صادرکنندگان، مدیران و کارشناسان فعال در حوزه بازرگانی در استان آذربایجان شرقی است. برای تحلیل دادهها، از روش تحلیل عاملی تاییدی و معادلات بهره گرفته شده است، نتایج به دست آمده از تخمین مدل نشان میدهد که کارآفرینی صادراتی تأثیر مثبتی بر عملکرد صادراتی محصولات جدید بنگاه دارند. این نتایج نقش مهمی را در توسعه کسب و کارهای صادراتی و ایجاد ارزش افزوده از طریق نوآوری و تحول در محصولات و خدمات دارند. در نهایت، این مطالعه میتواند به سیاستگذاران و صاحبان کسب و کارها در ارتقای استراتژیهای صادراتی و نوآوری کمک کند و درک بهتری از ارتباط بین عوامل مختلف در راستای توسعه اقتصادی فراهم آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآفرینی صادراتی"؛ عملکرد صادراتی"؛؛ "؛ محصول جدید بنگاه | ||
مراجع | ||
انصاری، منوچهر؛ خواجه ئیان، داتیس؛ و شکوری، سیدمحمدحسین. (1400). شناسایی عوامل موفقیت نوآوری محصول در صنایع تولیدی ایران. مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی، 4(4 (14 پیاپی) )، 33-60. SID. https://sid.ir/paper/1039482/fa
سکاران، اوما. (1390). روشهای تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، چاپ نهم، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری.
رستگار، عباسعلی؛ شعبانی، عاطفه. ( 1395). "نقش میانجی کارآفرینی صادراتی در تأثیر عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی"، نشریه چشم انداز مدیریت بازرگانی، دوره 15 شماره 3 ،ص 90-73.
رضایی دولتآبادی، حسین؛ علیخاصی، اکرم. (1399). بررسی تاثیر تجربه و قابلیتهای بازاریابی صادراتی بر عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط با میانجیگری اجرای اثربخش استراتژیهای بازاریابی صادراتی. دو فصلنامه راهبردهای بازرگانی، صص 136-115.
فاریابی، محمد؛ رحیمی اقدم، صمد؛ ابراهیمی، وحیده؛ کاظمی، سولماز. (1400). بررسی تأثیر عوامل سازمانی، استراتژیک و محیطی بر عملکرد صادراتی؛ تحلیل نقش صادرات نوآورانه در میان شرکت های صادراتی. مدیریت کسب و کارهای بین المللی، سال چهارم تابستان 1400 شماره 2 (پیاپی 14). https://www.doi.org/10.22034/jiba.2021.42625.1549
فاریابی، محمد؛ رحیمی اقدم، صمد؛ کوششی، محمدرضا؛ پورآقابالایی، علیرضا. (1398). تأثیر بازارگرایی و تجربه بین المللی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی استراتژی بازاریابی بین المللی، مجله مدیریت کسب و کارهای بین المللی، دوره 2 شماره 1، ص 44-23.
قادری، هانیه؛ رضائی دولت آبادی، حسین؛ و انصاری، آذرنوش. (1401). تاثیر سرمایه اجتماعی بیرونی بر عملکرد صادراتی با تبیین نقش میانجی قابلیت های پویا. مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 5(1 )، 1-26. SID. https://sid.ir/paper/966066/fa
قاسمی، وحید. (1389). مدلسازی معادله ساختاری در پژوهشهای اجتماعی با کاربرد Amos Graphics، چاپ دوم، تهران: جامعه شناسان.
کرمی، اژدر؛ گریفیتز، گرث؛ کرمی، هادی؛ و یونس پور، زهرا. (1397). تأثیر گرایش کارآفرینی بر عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط. مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 1(3 )، 43-57. SID. https://sid.ir/paper/268539/fa
Abhari, K., Davidson, E.J., Xiao, B. (2022). Modeling social product development process, technology, and governance. IEEE Trans. Eng. Manag. 69(2), 409–422 https://doi.org /10,.1109/TEM.2.2020,2973234
Aksoy, H. (2017). How do innovation culture, marketing innovation and product innovation affect the market performance of small and medium-sized enterprises (SMEs). Technology in Society, 51(4), 133–141.
Bodlaj, M., Kadic-Maglajlic, S., & Vida, I. (2020). Disentangling the impact of different innovation types, financial constraints and geographic diversification on SMEs’ export growth. Journal of Business Research, 108,
Boso, N., Cadogan, J. W., & Story, V. M. (2012). Complementary effect of entrepreneurial and market orientations on export new product success under differing levels of competitive intensity and financial capital. International Business Review, 21(4), 667-681.
Clauss, T., Breier, M., Kraus, S., Durst, S., & Mahto, R. V. (2022). Temporary business model innovation–SMEs’ innovation response to the Covid-19 crisis. R&D Management, 52(2), 294–312.
Douglas, D., Radicic, D., Pugh, G., & Jackson, I. (2015). Cooperation for innovation: impact evidence for European manufacturing SMEs. In Academy of Management Proceedings January, Vol. 1.
Falahat,m.T.Ramayah,.P,.Soto-A,.Yan-Yin,.L.(2020).SMEs internationalization: The role of product innovation, market intelligence, pricing and marketing communication capabilities as drivers of SMEs’ international performance, Technological Forecasting and Social Change,.Vol 152
Foss NJ, Saebi T (2017) Fifteen years of research on business model innovation: how far have we come, and where should we go? J Manag 43(1):200–227
Kaveh, Abhari, Summe,. McGuckin. (2023).Limiting factors of open innovation organizations: A case of social product development and research agenda,. Technovation,Vol 119, January 2023, 102526.
Lau, C. M., & Bruton, G. D. (2011). Strategic orientations and strategies of high technology ventures in two transition economies. Journal of World Business, 46(3), 371-380.
Lumpkin, G. T., & Dess, G. G. (2013). Strategy in family business: Recent findings and future challenges. The landscape of family business, 93-112.
Medrano, N., & Olarte-Pascual, C. (2016). An empirical approach to marketing innovation in small and medium retailers: An application to the Spanish sector. Contemporary Economics, 10(3), 205–216.
Nathaniel, Boso, John W. Cadogan, Vicky M. Story. (2012). Complementary effect of entrepreneurial and market orientations on export new product success under differing levels of competitive intensity and financial capital. International Business Review 21 667–681.
Ortigueira-Sánchez, L. C., Welsh, D. H., & Stein, W. C. (2022). Innovation drivers for export performance. Sustainable Technology and Entrepreneurship, 1(2), 100013.
Tung, N. T., Cheng, P. C., Chi, K. H., Hsiao, T. C., Jones, T., BéruBé, K., ... & Chuang, H. C. (2021). Particulate matter and SARS-CoV-2: a possible model of COVID-19 transmission. Science of the Total Environment, 750, 141532.
Zucchella, A, Hagen B, Serapio M. (2018). International entrepreneurship. Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham, pp 37–67.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 220 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3 |