
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,405 |
تعداد مقالات | 17,242 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,682,056 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,864,988 |
تبیین نقش تعهد مدیریت در عملکرد صادراتی : با تاکید بر نقش میانجی شراکت راهبردی و نوآوری محصول | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 8، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 29، فروردین 1404، صفحه 171-198 اصل مقاله (1.71 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2024.63292.2254 | ||
نویسندگان | ||
عطاءاله هرندی* 1؛ مهری سادات حسینی2؛ شادان وهابزاده منشی3 | ||
1استادیار گروه استراتژی و سیاست گذاری کسب و کار، دانشکده مدیریت کسب و کار، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
3استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به دنبال تبیین نقش تعهد مدیریت در عملکرد صادراتی : با تاکید بر نقش میانجی شراکت راهبردی و نوآوری محصول، مطالعه موردی ( صادرات سنگ های ساختمان ایران ). در سال 1403-1402 است. جامعه آماری این پژوهش را کارشناسان و مدیران مرتبط با صادرات و مدیران شرکت های تولیدی و صادرات سنگ های ساختمان ایران تشکیل می دهد که نمونه ای متناسب با جامعه آماری به تعداد 180 نفر انجام شده است. ابزار گرداوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده که بعد از برآورد اعتبار و پایایی، در بین پاسخ گویان، توزیع گردید. بعد از جمع آوری پرسش نامه ها با استفاده از ضرایب آماری متناسب با نوع متغییر ها تحلیل ساختارهای عاملی و تحلیل مسیر و به کمک نرم افزار Amos به منظور بررسی فرضیه های تحقیق و به جهت بررسی نقش میانجیگر شراکت راهبردی و نوآوری محصول، از روش رگرسیون سلسه مراتبی با کمک نرم افزار (SPSS 22) محاسبه و مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند. تجزیه تحلیل آماری نشان می دهد عدد اثر کل برای این متغیر عدد 1.76 بدست آمده که بزرگتر از 0.3 می باشد از این رو همبستگی مطلوب برقرار می باشد و می توان این گونه استنباط کرد که متغیرهای شراکت راهبردی و نوآوری محصول تأثیر تعهد مدیریت بر عملکرد صادراتی را به میزان 1.76 را تعدیل می نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
تعهد مدیریت؛ عملکرد صادراتی؛ شراکت راهبردی؛ نوآوری محصول | ||
مراجع | ||
امیرکبیری، علیرضا فتحی (1399). بررسی ارتباط ابعاد توانمندی روان شناختی با کارآفرینی درون سازمانی (مورد مطالعه: مجتمع فنآوران اطلاعات تهران). فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی، سال 5، شماره 17. https://dorl.net/dor/20.1001.1.22518029.1386.6.16.5.7 .
جواد آهنگری، صفر حیاتی ( 1398). مطالعه رابطه بین سرمایه اجتماعی با تعهد سازمانی و مهارتهای ارتباطی کارکنان روابط عمومی سازمانهای دولتی تبریز، مطالعات جامعه شناسی، سال 11، شماره 41 ، ص 99 - 109.
جواد سلطانزاده، اسماعیل قادریفرد، محمدصادق خیاطیان، حجت رضاییصوفی (1396). اثر همکاری مبتنی بر هدف ساختار بر نوآوری بر محصول. فصلنامه مدیریت و توسعه فناوری، دوره پنجم، شماره 2. https://civilica.com/doc/896224 .
حبیب صنوبر، یونس جبارزاده، سیدصمد حسینی (1401) تاثیر قابلیت نوآوری بر عملکرد صادرات با نقش میانجی سرمایه اجتماعی. فصلنامه مدیریت کسب وکارهای بین المللی. سال پنجم، شماره 3، پاییز 1401 ص 49 - 66 . JIBA.2022.50028.1843 https://10.22034/ .
دهقان دهنوی، حسین و نایب زاده، شهناز (1390). بررسی عوامل مؤثر بر موقعیت توسعه محصول جدید (NPD)در صنعت نساجی"، سومین کنفرانس ملی مهندسی نساجی و پوشاک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد.
سهیل رودری، حمید کاکائی، شهریار نصابیان (1400). نقش مدیریت تکنولوژی بر عملکرد سازمان مبتنی بر دیدگاه نوآوری و کیفیت محصول، نشریه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، ص 517 - 528. http://www.majournal.ir .
شهاب الدین میرزائیان، فاطمه قاسمیشرودانی، فریبا صالحی ( 1402(. بررسی تاثیر استراتژی بهرهبرداری بر عملکرد صادرات با نقش میانجی قابلیت بازاریابی: مطالعه موردی شرکت کاشی تبریز. فصلنامه مطالعات راهبردی در کسب و کار. دوره 1، شماره 1، ص 55 - 68 . https://jssb.khalkhal.iau.ir .
شعبانینشتایی، میترا؛ حیدرزادههنزایی، کامبیز؛ منصوریان، یزدان (1396). نگاهی پدیدارشناختی به راهکار تقویت دلبستگی به برند در طبقات محصول؛ تحقیقات بازاریابی نوین؛ ص 12 - 62.
https://doi.org/10.22108/nmrj.2017.21797 .
صهبا بانپرور، زهره موسویکاشی (1400). تأثیر سازگاری، ارتباط و همکاری بر تعهد و اعتماد به نفس و نقش آن در عملکرد صادرات، فصلنامه مدیریت کسب و کار، دوره 13، شماره 52، ص 65 – 85 .
قدیر خلچخانی، جعفر جودتماسوله، محمد امین (1401). رابطه اعتماد، دانش در جریان اتخاد و شراکت راهبردی و موفقیت سازمان های همکار. مطالعات مدیریت و کار آفرینی، دوره هشتم، شماره 2، ص 197 - 211 .
لیلا نصرالهیوسطی، ایوب احمدی، زهرا جافری، ابوالقاسم ابراهیمی (1392). سنجش وضعیت عملکرد صادرات سنگ، نشریه مطالعات مدیریت راهبردی شماره 131 ص 163-181.
https://dorl.net/dor/20.1001.1.22286853.1392.4.13.6.0 .
محمد معصوم، شبنم یوسفی (1400). عوامل مؤثر بر عملکرد صادرات، نظرسنجیهای تجاری. دوماهنامه بررسیهای بازرگانی، دوره 19، شماره 107، ص 23-38، https://doi.org/10.22034/bs.2021.24680 .
ناصر سیفاللهیانار، وحیده ابراهیمیخراجو (1401). شناسایی عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط: مطالعههای با رویکرد ترکیبی. فصلنامه مدیریت کسب و کارهای بینالمللی. سال پنجم، شماره 4، ص 91 - 115. https://10.22034/JIBA.2023.52089.1903 .
هاشم آقازاده، زهره رحیمیجونقانی، حسین بلوچی (1399). تبیین عملکرد صادرات با تعهد صادرات. نشریه علمی کاوشهای بازرگانی، سال دوازدهم شماره 23 .
Abdelwahed, N.A.A., Al Doghan, M.A., Shah, N. and Soomro, B.A. (2024). "Entrepreneurial orientation and product innovation performance: developing the linkages through strategic human resource management and technology capability", Journal of Science and Technology Policy Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JSTPM-01-2024-0014
Ali Kazemi, Seyedeh Fatemeh Ghasempour Ganji, Abdullah Na'ami,(2024). Innovation capabilities, innovation strategies and export performance: the moderating impact of corporate social responsibility, Journal: Emerald. http://dx.doi.org/10.1108/s11-2022-0498
Abedian, M., Amindoust, A., Maddahi, R. and Jouzdani, J. (2022). "A game theory approach to selecting marketing-mix strategies", Journal of Advances in Management Research, Vol. 19 No. 1, pp. 139-158. https://doi.org/10.1108/JAMR-10-2020-0264
Abebe Negeri Shonte, Quan Ji,(2022). Management Commitment and Sustainable Coffee Export Performance, Evidence from Ethiopian Companies: The Mediating Role of Corporate Social Responsibility, Sustainability, 14(19), 12630; https://doi.org/10.3390/su141912630
CamilaMu˜noz, Daniel Galve, ManonEnjolras Mauricio Camargo, Miguel Alfaro,(2022). Relationship between innovationand exports in enterprises: A support tool for synergistic improvement plans, https://doi.org/10.1016/j.techfore.2022.121489
Chang, C.-W. and Huang, H.-C. (2022)."How global mindset drives innovation and exporting performance: the roles of relational and bricolage capabilities", Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 37 No. 12, pp. 2587-2602. https://doi.org/10.1108/JBIM-06-2021-0320
Dr. Usman Mohideen K.S,(2019). The Mediating Role of Organizational Commitment in Relationship between Talent Management Practices and Talent Retention, SSN: 2394-9759, https://doi.org/10.1504/ijmie.2022.123832
Dubey, V.K. and Das, A. (2022). "Role of governance on SME exports and performance", Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, Vol. 24 No. 1, pp. 39-74. https://doi.org/10.1108/JRME-08-2020-0109
Funda Kılıç(2022). Effect of Competitive Strategies on Firm Performance and Mediating Role of Product Innovation. journal-article, 10.5539/ijbm.v17n3p93 https://doi.org/10.5539/ijbm.v17n3p93
Fansuri Munawar, Agus Rahayu, Disman Disman, Lili Adi Wibowo,(2019). Journal: Growing Science, The role of proactive market orientation and management commitment to internal resource on export performance of handicraft industry, http://10.5267/j.msl.2019.6.019
F Munawara, A Rahayub, D Dismanc, LA Wibowod,(2019). Management Commitment and Export Performance ofCreative Industry: The Mediating Role of Partner Relationship Program, International Journal of Innovation Creativity and Change. https://www.researchgate.net/publication/344505230
Giraldi, L., Coacci, S. and Cedrola, E. (2024). "How relational capability can influence the success of business partnerships", International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 73 No. 2, pp. 601-62.https://doi.org/10.1108/IJPPM-01-2022-00
Hind El Makrini, Anissa Chaibi,(2014). On The Role Of Management Commitment In Export Performance: A Meta-Analysis, https://doi.org/10.19030/jabr.v30i4.8661
Hongmei Shan, Dongfang Bai, Ying Li, Jing Shi, Shuhan Yang:, Published in: (2023). Supply chain partnership and innovation performance of manufacturing firms: Mediating effect of knowledge sharing and moderating effect of knowledge distance, 10.1016/j.jik.2023.100431,https://doi.org/10.1016/j.jik.2023.100431
Hossain, K., Che Abdullah, A.S., Mohd Balwi, M.A.W.F., Lubis, A., Azizan, N.A., Alam, M.N. and Taha, A.Z. (2023). "Linking entrepreneurial orientation with export performance: mediation effects of multiple differentiation strategies", Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 38 No. 9, pp. 1769-1793. https://doi.org/10.1108/JBIM-07-2021-0326
Karami, M., Chandra, Y., Wooliscroft, B. and McNeill, L. (2022)."Effectual control and small firms' international performance: the mediating role of partnership and gaining new knowledge", International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. 28 No. 4, pp. 829-852. https://doi.org/10.1108/IJEBR-02-2021-0097
Luis Camilo Ortigueira-Sánchez, Dianne H.B Welsh, William C Stein, (2022). Type: journal-articl Innovation drivers for export performancee, https://doi.org/10.1016/j.stae.2022.100013
Nakabuye, Z., Mayanja, J., Bimbona, S. and Wassermann, M. (2023), "Technology orientation and export performance: the moderating role of supply chain agility", Modern Supply Chain Research and Applications, Vol. 5 No. 4, pp. 230-264. https://doi.org/10.1108/MSCRA-01-2023-0006
Nihan Senbursa,(2023). The mediating role of organizational commitment in the collective efficacy-performance relationship, Ural State University of Economics, http://dx.doi.org/10.29141/2218-5003-2023-14-4-4
Negeri, A.Ji, Q. (2023). Export knowledge, export commitment and coffee export performance in Ethiopia, Vol. 9 Issue 6 Pages e16403, https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e16403
Nurluviyana Nurluviyana, Ketut Sudarma,(2020). Mediator Role of Organizational Commitment to Performance, Universitas Negeri Semarang, http://dx.doi.org/10.15294/maj.v9i4.40961Padgett, D., Hopkins, C.D. and Gabler, C.B. (2024). "Turning commitment into performance through buyer dependence: a dual pathway approach", European Journal of Marketing, Vol. 58 No. 4, pp. 869-899. https://doi.org/10.1108/EJM-02-2022-0084
Prajogo, D., Mena, C. and Chowdhury, M. (2021). "The role of strategic collaborations and relational capital in enhancing product performance – a moderated-mediated model", International Journal of Operations & Production Management, Vol. 41 No. 3, pp. 206-226. https://doi.org/10.1108/IJOPM-05-2020-0256
P.K. Chugan, S. Singh, Export commitment and its impact on firm-level export performance: evidence from SMEs cluster of Ahmedabad, India, J. Behav. Econ. Finance Entrepren., Account. Transp. 3(2015). 90–95, https://doi.org/10.12691/jbe-3-3-1
R.R Kambey, Determinants of export performance of Indonesian coconut companies, Expert. J. Bus. Manag. (2018). 49–60. http://hdl.handle.net/11159/ 2440
Vol. 88 Pages 378-388 DOI: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.06.001
Stephan Gerschewski, Joanna Scott‐Kennel, Elizabeth L. (2020).Rose Wiley, Ready to export? The role of export readiness for superior export performance of small and medium‐sized enterprises,. http://dx.doi.org/10.1111/twec.12928
Zheng, X. (2024). "How does a firm’s digital business strategy affect its innovation performance? An investigation based on knowledge-based dynamic capability", Journal of Knowledge Management, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JKM-05-2023-0410
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 240 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9 |