
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,384 |
تعداد مقالات | 16,920 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,512,724 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,160,144 |
تبیین ادراک و نگرش نسبت به اهمالکاری و راهبردهای مواجهه با آن در دانشجویان: یک پژوهش کیفی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
دوره 19، شماره 75، مهر 1403، صفحه 144-154 اصل مقاله (833.36 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.61772.6222 | ||
نویسندگان | ||
صادق حکمتیان فرد1؛ سید موسی گلستانه* 2؛ مهناز جوکار کمال آبادی3؛ یوسف دهقانی2 | ||
1دانشجوی دکترا، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران. | ||
چکیده | ||
اهمالکاری پدیدهای فراگیر و بیانگر تاخیر در فعالیتهای تحصیلی است که با عوامل متعددی در ارتباط است و یکی از چالشهایی است که اکثر دانشجویان در طول تحصیل با آن روبرو هستند که میتواند بر جنبههای مختلف زندگی فردی و اجتماعی آنان تاثیرگذار باشد. هدف از مطالعه حاضر تبیین ادراک و نگرش نسبت به اهمالکاری و راهبردهای مواجهه با آن در دانشجویان میباشد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه خلیج فارس مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1403-1402 بود. ابتدا از جامعه دانشجویان در زمینه اهمالکاری شیوع شناسی شد و دانشجویانی که نمرات آنها بالاتر از 2 انحراف معیار از میانگین بود، به عنوان اهمالکار شناسایی شدند. ابزار جمع آوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختار یافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با به کارگیری روش نمونهگیری هدفمند با 22 نفر از دانشجویان مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. یافتهها در ادراک و نگرش اهمالکاری، دو مقوله اصلی (منفی و مثبت) و هفت مفهوم اولیه (تاخیر در انجام وظایف، ویژگیهای شخصیتی، فرسودگی، عاطفه منفی، خودسرزنشی، نگرش مثبت موقتی، دارا بودن افکار مقابلهای) را نشان دادند. راهبردهای مواجهه از چهار مقوله اصلی (راهبرد اجتنابی، مقابلهای، تسلیم و هیجانمدار) و هشت مفهوم اولیه (اجتناب از وظایف، روی آوردن به فضای مجازی، گرایش به پیشگیری از اهمالکاری، برنامهریزی، خودباوری پایین، جایگزین کردن خواب، هیجانات منفی و احساسات منفی) تشکیل شدند. الگوهای پایدار شخصیتی و انگیزشی طبقه مرکزی یافتههای حاضر را شکل دادند. این یافتهها تلویحات کاربردی مهمی در فهم نیمرخ شخصیتی و انگیزشی افراد اهمالکار دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
اهمالکاری؛ ادراک و نگرش اهمالکارانه؛ راهبردهای مقابلهای؛ دانشجویان؛ تحقیق کیفی | ||
مراجع | ||
احمدی، ژاله و زینالی، علی. (1397). تاثیر اعتیاد به شبکه های اجتماعی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان: نقش میانجی کیفیت خواب، اهمالکاری تحصیلی و استرس تحصیلی. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 6(22)، 32-21.
اصفا، آرزو و ابوالمعالی الحسینی، خدیجه. (1401). پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس نیازهای بنیادین روانشناختی با میانجیگری بهزیستی روانشناختی در دانشجویان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 18(65) 42-23.
برزگر بفروئی، کاظم و عارف منش، مروارید. (1398). نقش ابعاد چشمانداز زمان و عوامل شخصیتی در اهمالکاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه یزد. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی مجازی، 7(25)، 68-59.
پاک مهر، حمیده و درویشی لردی، ریحانه. (1401). نقس واسطهای اهمالکاری تحصیلی در رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه و میزان استفاده شبکه های اجتماعی مجازی در دانش آموزان دوره اول متوسطه. فصلنامه فناوری و دانشپژوهی در تعلیم و تربیت، 2(6)، 48-37.
توکلی، محمد علی. (1392). بررسی شیوع اهمالکاری تحصیلی در بین دانشجویان و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیت شناختی، ترجیح شناختی، ترجیح زمان مطالعه، و هدف از ورود به دانشگاه. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 9(28)، 121-100.
حکیم، سید محمد هادی و نقش، زهرا. (1397). مدلیابی رابطه کمالگرایی و سلامت روان با بررسی نقش واسطهای متغیرهای اهمالکاری تحصیلی و خودناتوانسازی تحصیلی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 9(3)، 35-54.
زرگرنتاج، سیده طاهره؛ آقاجانی هشجین، طهمورث و جدیدی، محسن. (1402). ارزیابی مدل معادلات ساختاری تبیین اهمالکاری تحصیلی براساس ادراک از محیط یادگیری و مسئولیتپذیری اجتماعی با نقش واسطهای اضطراب تحصیلی. مجله علوم روانشناختی، 22(127)، 1396-1375.
سرائی، رضا و یوسفی، فاطمه. (1402). بررسی مدل علّی پیشبینی اهمالکاری تحصیلی بر اساس ریشههای والدینی و مؤلفههای خود ناهمخوانی با نقش واسطهای احساس تعلق به مدرسه. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 55(4)، 91-124.
شهنی ییلاق، منیجه؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ حقیقی، جمال و سالمتی، عباس. (1385). بررسی میزان شیوع تعلل و تأثیر آموزش مدیریت زمان و مدیریت رفتار برکاهش آن در بین نوجوانان شهر اهواز: پایان نامه دکتری روان شناسی ، دانشگاه شهید چمران اهواز.
قره آغاجی، سعید؛ واحدی، شهرام؛ فتحی آذر، اسکندر و ادیب، یوسف. (1398). تبیین اهمالکاری تحصیلی دانش آموزان متوسطه: یک مطالعه نظریه زمینه ای. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 33(60)، 193-173.
مصطفوی؛ فریده. (1389). بررسی نقش جهتگیری هدف پیشرفت (تسلط طلبی، اجتناب از کار، عملکرد گزینی،عملکرد گریزی)، ادراکات خودکارآمدی در خودتنظیمی و ویژگیهای شخصیتی(نوروتیسم و مسئولیتپذیری( در تعلل ورزی تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز.
نیکوکار، منصوره و حاج کاظمی، زینب. (1400). رابطهی اضطراب و خودکارآمدی با اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان: نقش واسطهای کمالگرایی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 19(45)، 123-141.
Ackerman, D. S., & Gross, B. L. (2005). My instructor made me do it: Task characteristic of procrastination. Journal of Marketing Education, 27, 5-13. Akpur, U. (2020). The Effect of Procrastination on Academic Achievement: A Meta-Analysis Study. International Journal of Educational Methodology, 6(4), 681-690. Balkis, M., & Duru, E. (2007). The evaluation of the major characteristic and aspects of the procrastination in the framework of psychological counseling and guidance. Educational Sciences: Theory and Practice. 7, 376-385. Blikra, A. (2022). Procrastination and it's Negative Emotional Consequences. How are procrastination related to negative emotional consequences of procrastination and how can it be measured? (Master's thesis, UiT Norges arktiske universitet). Babu, P., Chandra, K. M., Vanishree, M. K., & Amritha, N. (2019). Relationship between academic procrastination and self-esteem among dental students in Bengaluru City. Journal of Indian Association of Public Health Dentistry, 17(2), 146-151. Cherrier, S., Wattelez, G., Ferrière, S., & Borst, G. (2023, April). NeuroStratE: An educational neuroscience intervention to reduce procrastination behavior and improve executive planning function in higher students. In Frontiers in Education (Vol. 8, p. 1149817). Frontiers. Danne, V., Gers, B., & Altgassen, M. (2023). Is the Association of Procrastination and Age Mediated by Fear of Failure?. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 1-14. Dinger, F. C., Dickhäuser, O., Spinath, B., & Steinmayr, R. (2013). Antecedents and consequences of students' achievement goals: A mediation analysis. Learning and Individual Differences, 28, 90-101. Ferrari, J. (2001) Procrastination As Self-Regulation Failure Of erformance: Effects Of Cognitive Load, Self-Awareness And Time Limits On Working Best Under Pressure. Journal Of Personality and Individual Differences, 15, 391-406. Frayon, S., Swami, V., Wattelez, G., Nedjar-Guerre, A., & Galy, O. (2023). An examination of procrastination in a multi-ethnic population of adolescents from New Caledonia. BMC psychology, 11(1), 1. Fernández Da Lama, R. G., & Brenlla, M. E. (2023). Past-Positive time perspective predicts academic achievement via motivation, and procrastination might not be as bad as it seems. Journal of Applied Research in Higher Education, 15(2), 392-410. Felker, Z., & Chen, Z. (2023). Reducing procrastination on introductory physics online homework for college students using a planning prompt intervention. Physical Review Physics Education Research, 19(1), 010123. Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14, 444-468. Grunschel, C., Patrzek, J., Klingsieck, K. B., & Fries, S. (2018). “I’ll stop procrastinating now!” Fostering specific processes of self-regulated learning to reduce academic procrastination. Journal of Prevention & Intervention in the Community, 46(2), 143-157. Goroshit, M., Hen, M., & Ferrari, J. R. (2020). Life-domain regret regarding procrastination (LDR-P): Scale validation in the United States and Israel. Current Psychology, 39(3), 900-912. Gohain, R. R., & Gogoi, S. (2021). A Study on the Reasons of Academic Procrastination among College Students. In Biological Forum–An International Journal (Vol. 13, No. 4, pp. 709-715). Gort, C., Marcusson-Clavertz, D., & Kuehner, C. (2021). Procrastination, affective state, rumination, and sleep quality: Investigating reciprocal effects with ambulatory assessment. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 39, 58-85. HUANG, X., RUSDI, F. A. D. B., & YIN, J. T. Y. (2023). Procrastination Behaviour and Academic Satisfaction among University Students: The Mediating Role of Self-regulated Learning. Howell, A. J., & Watson, D. C. (2007). Procrastination: Association with goal orientation and learning strategies. Personality and Individual Differences, 43(1), 167-178. Howell, A. J., & Watson, D. C. (2007). Procrastination: Associations with achievement goal orientation and learning strategies. Personality and Individual differences, 43(1), 167-178. Hussain I, Sultan S. (2010). Analysis of procrastination among university students. Procedia social and behavioral sciences, 5, 1897 - 1904. Kaliba, M., & Ambrožová, P. (2021). What do university students do in online teaching? Reflections on current forms of academic procrastination, experience from the Czech Republic. In INTED2021 Proceedings (pp. 3357-3361). IATED. Kuftyak, E. (2022). Procrastination, stress and academic performance in students. Arpha Proceedings, 5, 965-974. Koppenborg, M., & Klingsieck, K. B. (2022). Social factors of procrastination: group work can reduce procrastination among students. Social Psychology of Education, 25(1), 249-274. Kuhnle, C., Hofer, M., & Kilian, B. (2011). The relationship of self-control, procrastination, motivational interference and regret with school grades and life balance. Diskurs Kindheits-und Jugendforschung/Discourse. Journal of Childhood and Adolescence Research, 6(1), 9-10. Kühnel, J., Bledow, R., & Kuonath, A. (2023). Overcoming procrastination: Time pressure and positive affect as compensatory routes to action. Journal of Business and Psychology, 38(4), 803-819. Mohammadi Bytamar, J., Zenoozian, S., Dadashi, M., Saed, O., Hemmat, A., & Mohammadi, G. (2017). Prevalence of academic procrastination and its association with metacognitive beliefs in Zanjan University of Medical Sciences, Iran. Journal of Medical Education Development, 10(27), 84-97. Niazov, Z., Hen, M., & Ferrari, J. R. (2022). Online and academic procrastination in students with learning disabilities: the impact of academic stress and self-efficacy. Psychological Reports, 125(2), 890-912. Özer, B. U., Demir, A., & Ferrari, J. R. (2009). Exploring academic procrastination among Turkish students: Possible gender differences in prevalence and reasons. Social Psychology, 149(2), 241-257. Oflazian, J. S., & Borders, A. (2023). Does rumination mediate the unique effects of shame and guilt on procrastination?. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 41(1), 237-246. Okoye, K. R. E., & Onokpaunu, M. O. (2020). Relationship between Self-Esteem, Academic Procrastination and Test Anxiety with Academic Achievement of Post Graduate Diploma in Education (PGDE) Students in Delta State University, Abraka. International Scholars Journal of Arts and Social Science Research. Özer, B. U., Saçkes, M., & Tuckman, B. W. (2013). Psychometric properties of the Tuckman procrastination scale in a Turkish sample. Psychological reports, 113(3), 874-884. Pala, A, Akyildiz, M, & Bagci, C. (2011). Academic procrastination behavior of pre-service teachers of Celal BayarUniversity. Procediasocial and Bihavioral sciences, 29, 1418-1425. Parfenova, A., & Romashova, S. (2020). The role of procrastination in students’ consumer behavior: Budget planning and impulse buying. International Journal of Sociology and Social Policy, 40(1/2), 133-144. Purnomo, A. W. A., Wibowo, A. E., Kurniawan, K., & Setyorini, S. (2020). The relationship between smartphone addiction, academic burnout and academic procrastination among university students during online learning. Psikopedagogia Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 9(2), 81-86. Schwartz, K. R. (2007). Between today and tomorrow: Procrastination and subjectivity. ProQuest. Stoliker, B. E., & Lafreniere, K. D. (2015). The influence of perceived stress, loneliness, and learning burnout on university students' educational experience. College Student Journal, 49(1), 146-160. Shi, M., Zhai, X., Li, S., Shi, Y., & Fan, X. (2021). The relationship between physical activity, mobile phone addiction, and irrational procrastination in Chinese college students. International journal of environmental research and public health, 18(10), 5325. Sariwulan, T., Wibowo, A., & Utami, S. D. (2020). The impact of the intensity of social media use, self confidence, and time management on procrastination of thesis preparation in s1 students of Faculty of Economics, State University of Jakarta. KnE Social Sciences, 863-876. Solomon, L. J., Rothblum, E. D., & Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33, 387 - 394. Steel. P. (2007). The nature of procrastination: A meta – analytic and theoretical review of quintessential self- regulatory failure. Psychological Bulletin. 133, 65-94. Serdar, E., Harmandar Demirel, D., & Demirel, M. (2021). The Relationship between Academic Procrastination, Academic Motivation and Perfectionism: A Study on Teacher Candidates. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 20(4), 140-149. Smirnov, D. A., & Sologub, G. B. (2020). Automatiс Recommendation of Video for Online School Lesson Using Neuro - Linguistic Programming. Modelling and Data Analysis, 10(2), 102 -109. Strauss, A., & Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc. Tice, D. M., & Bratslavsky, E. (2000). Giving in to feel good: The place of emotion regulation in the context of general selfcontrol. Psychological Inquiry, 11(3), 149– 159. Tice, D. M., Bratslavsky, E., & Baumeister, R. F. (2001). Emotional distress regulation takes precedence over impulse control: If you feel bad, do it! Journal of Personality and Social Psychology, 80, 53 –67. Tuckman BW. (2001). The Development and concurrent validity of the Procrastination Scale. Educational Psychological Measurement; 51:473-80. Watson, D. C. (2001). Procrastination and the five-factor model: A fact level analysis. Personality and Individual Differences. 30(1), 149-158. Walters, C.A. (2003). Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Journal of Educational Psychology, 95 (1), 179-185. Wäschle, K., Lachner, A., Stucke, B., Rey, S., Frömmel, C., & Nückles, M. (2014). Effects of visual feedback on medical students’ procrastination within web-based planning and reflection protocols. Computers in Human Behavior, 41, 120-136. Yerdelen, S., McCaffrey, A., & Klassen, R. M. (2016). Longitudinal examination of procrastination and anxiety, and their relation to self-efficacy for selfregulated learning: latent growth curve modeling. Educational Sciences: Theory & Practice, 16, 5-22. Yang, X., Liu, R. D., Ding, Y., Hong, W., & Jiang, S. (2021). The relations between academic procrastination and self-esteem in adolescents: A longitudinal study. Current Psychology, 1-15. Zhou, X., Yang, F., Chen, Y., & Gao, Y. (2023). The correlation between mobile phone addiction and procrastination in students: A meta-analysis. Journal of Affective Disorders. Zhu, Y., Zhu, H., Liu, Q., Chen, E., Li, H., & Zhao, H. (2016). Exploring the procrastination of college students: a data-driven behavioral perspective. In Database Systems for Advanced Applications: 21st International Conference, DASFAA 2016, Dallas, TX, USA, April 16-19, 2016, Proceedings, Part I 21 (pp. 258-273). Springer International Publishing. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 348 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 167 |