
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,381 |
تعداد مقالات | 16,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,423,477 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,099,337 |
نقش استراتژیک دانش مشتریان درتصمیمات بازاریابی شرکت های تجاری اقلیم کردستان عراق (موردمطالعه: شرکت تجاری دیوان لاند اربیل) | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 6، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 29، فروردین 1404، صفحه 131-148 اصل مقاله (1.29 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2024.59176.2145 | ||
نویسندگان | ||
خبات نسائی* 1؛ بهلین مولود کهریم2؛ آرمان احمدی زاد3 | ||
1استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه دانش مشتریان و تصمیمات استراتژیک بازاریابی در شرکت تجاری دیوان لاند اربیل کردستان عراق است. پژوهش، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر راهبرد، جزو تحقیقات کمی است. با توجه به بررسی رابطه دو متغیر، تحقیق را میتوان جزو تحقیقات همبستگی دستهبندی نمود. با توجه به نحوه جمعآوری دادهها، پژوهش از نوع توصیفی–پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مدیران ارشد، مدیران میانی، مدیران بازاریابی و کارمندان ارشد شرکت تجاری دیوان لاند اربیل کردستان عراق بود که تعداد کارمندان، 250 نفر بود و برایناساس، با استفاده از فرمول کوکران، 151 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، در بین جامعه موردمطالعه توزیع و جمعآوری شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد بود که بعد از انجام روایی صوری با کمک اساتید گروه مدیریت، به کمک نرمافزار اسمارت پی ال اس، روایی سازه آن موردتائید قرار گرفت. پایایی به کمک آلفای کرونباخ محاسبه و تائید شد. برای بررسی رابطه بین متغیرهای پژوهش، از مدل ساختاری استفاده شد. یافتههای پژوهش تائید کننده رابطه معنیدار و تأثیرگذاری دانش مشتریان بر تصمیمات استراتژیک بازاریابی است و به ترتیب توزیع دانش، پاسخگویی به دانش و اکتساب دانش بیشترین اثر را بر روی تصمیمات استراتژیک بازاریابی در شرکت تجاری دیوان لاند اربیل کردستان عراق داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش مشتریان؛ تصمیمات استراتژیک بازاریابی؛ اربیل کردستان عراق | ||
مراجع | ||
ابراهیمیانجلودار، سیدیاسر و ابراهیمیانجلودار، سیدمحمود (1390). چابکی سازمان: سرعت پاسخگویی و انعطافپذیری سازمانی. توسعه انسانی پلیس، 8(39)، 34-13.
اخوان، پیمان و دهقانی، مریم (1398). نقش مدیریت دانش در بهبود فعالیتهای بازاریابی (مطالعه موردی: شرکتهای فعال در حوزه تامین تجهیزات پزشکی). رشد فناوری، 11(41)، 27-33.
اعرابی، سیدمحمد و رضوانی، حمیدرضا (1386). رابطه هماهنگی استراتژیک بین استراتژی سطح کسبوکار و استراتژی بازاریابی با عملکرد سازمانی: پژوهشی درباره شرکتهای دارویی ایران. علوم مدیریت ایران، 2(5)، 97-71.
اعرابی، سید محمد و ایزدی، اکبر (1376). دستنامه برنامهریزی استراتژیک. انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
باقریانکاسگری، باقر و قرشی، سیده فاطمه (1396). بازاریابی استراتژیک. چهارمین کنفرانس ملی اقتصاد، مدیریت و فرهنگ ایرانی اسلامی، اردبیل.
بهارمقدم، مهدی؛ یزدی، زینب و یزدی، سمیه (1390). بررسی اثرات مدیریت سرمایه در گردش بر سودآوری شرکتهای پذیرفتهشده در اوراق بهادار تهران. حسابداری مدیریت، 4(3)، 75-63.
حاجیپور، بهمن؛ درزیانعزیزی، عبدالهادی و شمسیگوشکی، سجاد (1391). تبیین استراتژی محصول-بازار و قابلیتهای بازاریابی شرکت بر عملکرد بازار. کاوش های مدیریت بازرگانی، 4(7)، 87-54.
حسینی، سیدرسول؛ صادقی، تورج؛ فرخیان، ساحل و غفوریفرد، مهدی (1401). بررسی اشتراک دانش مشتری در جوامع آنلاین برند با رویکرد فراترکیب. تحقیقات بازاریابی نوین، 12(4)، 226-195.
حقیقی، محمد؛ روشندلاربطانی، طاهر؛ روستا، احمد و صالحی، علی (1396). ارائه الگوی کاربردی برای بازاریابی چندحسی در برندسازی مقصد گردشگری. مدیریت بازرگانی، 9(1)، 82-63.
داوری، علی و رضازاده، آرش (1394). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
عبدالمنافی، سعید و دهدار، آرش (1400). بررسی تاثیر بکارگیری دانش مشتری و استراتژیهای بازاریابی خدمات بر عملکرد بازاریابی در کلینیکهای پزشکی خصوصی اصفهان. مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 6(5)، 44-35.
رمضانپور، قاسم؛ داوری، علی و دهقاننجمآبادی، عامر (1396). بررسی نقش میانجی کارآفرینی فناورانه بر ارتباط بین سرمایههای فکری سازمان و مزیت رقابتی (موردمطالعه: شرکتهای مستقر در مراکز رشد شهر تهران). مدیریت توسعه فناوری، 5(1)، 61-41.
درخشان، مژگان؛ الماسی، مصطفی و زندی، خلیل (1397). نقش میانجی فرهنگ یادگیری مشارکتی در ارتباط بین رهبری دانش و انتقال آموزش. مطالعات رفتار سازمانی، 7(2)، 175-159.
زینالزاده، لیلا و محمدی، اصغر (1396). بررسی تاثیر مدیریت دانش بر برنامهریزی استراتژیک بازاریابی در جهت دستیابی به استراتژی رقابتی پایدار در هواپیمایی آسمان. سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، حسابداری و اقتصاد دانشبنیان با تاکید بر اقتصاد مقاومتی، تهران.
صلواتی،عادل؛ کفچه، پرویز و صالحپور، کیوان (1390). ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮات ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ ﺑﺮ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮی در ﺑﺎﻧﻚ رﻓﺎه (مطالعه موردی: استان کردستان). مدیریت بهرهوری، 5(1)، 78-59.
ضرغامی، سعید؛ پناهی، غلامحسن؛ قائدی، یحیی و عبدالهی، محمدحسین (1396). تبیین فلسفه یادگیری با تأکید بر نظریه یادگیری وینچ. پژوهش در نظامهای آموزشی، 11(36)، 208-181.
طباطبائیان، سیدحبیبالله؛ پورقاسم، محسن و صفردوستمرکیه، عاطیه (1401). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی دوسوتوان و عملکرد سازمانی: تبیین نقش تصمیمات و جهتگیریهای استراتژیک دوسویه. مدیریت فرهنگ سازمانی، 20(2)، 452-427.
عزیزی، شهریار؛ اسدنژاد، مهدی؛ زارعمیرکآبادی، علی و حسینی، سیدسجاد (1389). بررسی و مقابسه ابعاد مدیریت دانش بین سازمانهای دولتی و خصوصی. مدیریت فناوری اطلاعات، 2(4)، 116-99.
قلیپور، آرین (1386). مدیریت رفتار سازمانی (رفتار فردی). تهران: انتشارات سمت.
کزازی، ابوالفضل؛ قاضینوری، سیدسروش؛ رفیعزادهتفتی، محمود و دیناروند، رسول (1399). شناسایی تصمیمات استراتژیک تولید در صنعت داروهای شیمیایی. بهبود مدیریت، 14(4)، 33-1.
لاچینی، الهام؛ دهنوی، سمانه و سفیدچیان، سلمان (1400). بررسی تاثیر استراتژی دانش بر ظرفیتهای نوآوری مبتنی بر دانش مشتری. سومین همایش ملی مدیریت دانش و کسبوکارهای الکترونیکی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، مشهد.
محمدی، فهامه و اسماعیلپور، حسن (1390). ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﺑﯿﻦ ارزش درکﺷﺪه، ﮐﯿﻔﯿﺖ درکﺷﺪه، رﺿﺎﯾﺘﻤﻨﺪی ﻣﺸﺘﺮی و ﻗﺼﺪ ﺧﺮﯾﺪ ﻣﺠﺪد (ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی: اﺑﺮ ﻓﺮوﺷﮕﺎه ﻫﺎﯾﭙﺮاﺳﺘﺎر ﺗﻬﺮان). ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت و ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ پارس مدیر، 1.
مستقل، سهراب؛ نعامی، عبداله و آسایش، فرزاد (1401). تبیین نقش تعامل دانش مشتری در قصد خرید مصرفکنندگان با رویکرد رفتار اطلاعاتی. تعامل انسان و اطلاعات، 9(1)، 72-60.
وظیفهدوست، حسین و معمریان، شیما (1392). راﺑﻄﻪ رﻓﺘﺎر اﺧﻼﻗﯽ ﻓﺮوﺷﻨﺪه ﺑﺎ رﺿﺎﯾﺖ، اﻋﺘﻤﺎد و وﻓﺎداری ﺑﯿﻤﻪگذاران در بیمههای عمر. پژوهشنامه بیمه، 29(1)، 151-127.
فرخ، زهره؛ هادیزاده، علیاصغر و بهرامزاده، محمدرضا (1401). بررسی رابطه فرصتهای فناورانه با تصمیمات بازاریابی کارآفرینانه به واسطه انگیزه کارآفرینی. جستارهایی در مدیریت، 1(1)، 92-75.
هادیزادهمقدم، اکرم؛ طبرسا، غلامعلی و حمیدیان، محمد (1394). مدیریت دانش مشتری و قابلیتهای انطباق با محیط. مطالعات مدیریت راهبردی، 6(21)، 108-85.
یعقوبی، مریم؛ رهی، فاطمه؛ عسگری، هدایتاله و جوادی، مرضیه (1392). الگوی مدیریت ارتباط با مشتری با استفاده از مدل معادلات ساختاری در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت، 10(7)، 1058-1051.
یوسفی، احسان؛ صادقفیضی، جعفر و سلیمانی، محمد (1390). بررسی میزان تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری در میان مدیران و کارکنان شرکتهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه ارومیه. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 1(3)، 53-29.
Andriani, M., Samadhi, A., Siswanto, T. M. A., J., & Kadarsah, S. (2020). Knowledge Management Strategy: An Organisational Development Approach. Business Process Management Journal.
Andrews, K. (1971). The Concept of Corporate Strategy. Homewood, Illinois: Dow Jones- Irwin.
Andreas, B., Anna-Karin, B., & Jagdish, S. (2010). The Branding Challenges of Asian Manufacturing Firms, Business Horizons. Unstructured Decision Processes. Administrative Science Quarterly.
Arslan Haider, S., & Nawaz Kayani, U. (2020). The Impact of Customer Knowledge Management Capability On Project Performance-Mediating Role of Strategic Agility. Journal of Knowledge Management.
Choi, B., & Heeseok, L. (2003). Knowledge Management Strategy and Its Link To.
Choi, Y. S. (2017). An Empirical Study of Factors Affecting Successful Implementation of Knowledge Management. University of Nebraska: Ph.D. Thesis.
Davenport, T. H., & Prusak, L. (2019). Working Knowledge: How Organizations Manage Whatthey Know, Boston: Harvard Business School Press.
Hansen, M., Nohria, N., & Tierney, T. (2019). What’s Your Strategy for Managingknowledge? Harvard Business Review, 106–116.
Harrison, E. F. (1999). The Managerial Decision-Making Process, Fifth Edition, 5th Edition, Houghton Mifflin Company.
Hayes, H. (2004). The role of libraries in the knowledge economy. Serials, 17(3), 231-238.
Jiebing, W. (2013). Customer Knowledge Management and It-Enabled Business Model Innovation: A Conceptual Framework and a case study from China. European Management Journal, 31, 359–372.
Jorge, C. F. B., de Camargo Ferraz Machado, J. G., Menegassi, C. H. M., da Silva Stecca, R., & Sutton, M. J. (2022). Influential aspects of knowledge sharing in the context of a marketplace platform during the COVID-19 Pandemic: A Brazilian Case Study. International Journal of Innovation and Technology Management, 19(7), 2250022.
Jordan, R. G. (2020). Tacit Vs Explicit Knowledge as Antecedents for Organizational Change. Journal of Organizational Change Management.
Kirk Plangger. Ko De Ruyter. Debbie Isobel Keeling. Matteo Montecchi. Maura L. Scott, D. (2003). Knowledge Creation Process, Expert Systems with Applications 23.
Lee, Te. Ch. Yang, Yen. Ch. Yeh, & Jen. Y. (2010). The Critical Success Factors for Knowledge Management Adoption – A Review Study. Ieee, 445-448.
Lee, V. H., Leong, L. Y., Hew, T. S., & Ooi, K. B. (2013). Knowledge Management: A Key Determinant in Advancing Technological Innovation? Journal of Knowledge Managment, 848-827.
Liu, Z., & Cui, J. (2012). Improve Technological Innovation Capability of Enterprises Through Tacit Knowledge Sharing. Procedia Engineering.
Lu, W. M., Wang, W. K., Tung, W. T., & Lin, A. (2010). Capability and Efficiency of Intellectual Capital. Expert Systems with Applications.
Mitręga, M. (2022). Testing the antecedents of customer knowledge sharing on social media: A quantitative analysis on Italian consumers. International Marketing Review, 39(3), 682-705.
Mintzberg, H. (1987). Patterns in Strategy Formulation. Management Science, 24, 934–48.
Parisa Haim., F. (2023). Leading Open Innovation: The Role of Strategic Entrepreneurial Leadership in orchestration of Value Creation and Capture in Github Open Source Communities. Contents Lists Available at Sciencedirect. Journal Homepage: Www.Elsevier.Com/Locate/Technovation.
Porter, M. (1996). What Is Strategy? Harvard Business Review. 6, 61-78.
Shuliang Li, R. K., Yanqing Duan, J., & Edwards, S. (2000). Computer–Based Support for Marketing Strategy Development.
Trez, G., & Luce, F. (2019). Bins Analyzing the Sequential Relationships Among Its Strategic Activities Revista Brasileira De Gestão De Negócios. Marketing Strategy Process, 21(4), 767-787.
Dahl, W. (2022). Reimagining Marketing Strategy: Driving The Debate On Grand Challenges. Journal of the Academy of Marketing Science.
Walker, O.C., Boyd., H. W., Mullins, J., & Larreche, J. (2003). Marketing Strategy: A Decisionfocused Approach. 4th Ed; New York: Mcgraw-Hill, Inc.
Wang, J. (2022). Research on the impact of customer participation in virtual community on service innovation performance, the role of knowledge transfer. Journal of Frontiers in Psychology, 13, 847713.
Wang, G.-L., Lee, Y.-J., Wu, M.-F., & Chang, L.-Y. (2012). The Influence of Knowledge Management and Brand Equity on Marketing Performance: A Case Study Of A Japanese Automaker’s Branch In Taiwan. Journal of Business Research-Türk.
Yin-Wong, C., Jakob De, H., Xingwang, Q., Shu, Y. (2011). China’s Outward Direct Investment in Africa.
Zhaofang, C., Xiaobin, Z., Lei, R., Jianguo, X. (2023). Open innovation and sustainable competitive advantage: The role of organizational learning. Technological Forecasting & Social Change.
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 172 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4 |