
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,405 |
تعداد مقالات | 17,242 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,683,952 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,866,778 |
چالشهای توسعه گردشگری هوشمند شهری در یک مقصد گردشگری درحالتوسعه: مطالعه موردی شهر تبریز | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 10، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 29، فروردین 1404، صفحه 221-247 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2024.62040.2219 | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل حق وردی زاده1؛ قاسم زارعی* 2؛ باقر عسگرنژاد نوری3؛ حسین رحیمی کلور4 | ||
1گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه محقق | ||
2استاد گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه محقق اردبیلی | ||
3دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
44. دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
شهرهای سراسر جهان بهطور فزایندهای مفهوم گردشگری شهری هوشمند و استراتژیهای مرتبط را بهعنوان ابزاری برای رقابتپذیری بالاتر، رشد بیشتر و بهینهسازی محیطهای پایدار میشناسند. بااینحال، اکثر مطالعات انجامشده، محدود به شهرها و کشورهای توسعه یا عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری و مزایای آن بوده است. بهطوریکه موانع توسعه گردشگری هوشمند در شهرهای درحالتوسعه در مطالعات قبلی نادیده گرفتهشده است. ازاینرو، برای پر کردن شکاف تحقیقاتی ذکرشده، مطالعه حاضر موانع توسعه گردشگری هوشمند در شهر تبریز را موردبررسی قرارداد. هدف این مطالعه بررسی موانع توسعه گردشگری هوشمند شهری است. روش مصاحبه کیفی (روش داده بنیاد) با استفاده از پرسشنامه نیمه ساختاریافته با سؤالات باز در پژوهش حاضر اتخاذ شد. دادهها از مصاحبه با 16 مطلع کلیدی به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار MAXQDA-2018 انجام شد. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که موانع توسعه گردشگری هوشمند در شهر تبریز از هفت منظر کلان زیرساختها، دولتی-نهادی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی فرهنگی، زیستمحیطی و بازاریابی قابلبحث است. مطالعه حاضر مباحثی کلیدی را در سطوح مختلف کلان و خرد مورد کنکاش قرارداد که میتواند بینشی جامع به سیاستگذاران و حاکمان مقاصد گردشگری برای اصلاح و بهبود طرحهای توسعه گردشگری هوشمند شهری ارائه نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
تبریز؛ شهر هوشمند؛ گردشگری هوشمند شهری؛ مدیریت مقصد؛ موانع توسعه | ||
مراجع | ||
Abbie-Gayle., J. (2023). Why are smart destinations not all technology-oriented? Examining the development of smart tourism initiatives based on path dependence. Current Issues in Tourism, 26(8), 1282-1294, DOI: 10.1080/13683500.2022.2053071
Akdu, U. (2020). Smart Tourism: Issues, Challenges and Opportunities. The Emerald Handbook of ICT in Tourism and Hospitality, 291–308. doi:10.1108/978-1-83982-688-720201018
Baggio, R., Micera, R., & Del Chiappa, Giacomo. (2020). Smart tourism destinations: a critical reflection. Journal of Hospitality and Tourism Technology, ahead-of-print(ahead-of-print), 11(3), 407-423. doi:10.1108/JHTT-01-2019-0011
Bahadori, S. R., Ghaderi, E., Karoubi, M., & Hosseini, S. A. (2022). Identify the dimensions and components of stakeholder engagement in tourism entrepreneurship development. Journal of International Business Administration, 5(2), 285-304. doi: 10.22034/jiba.2022.51213.1879. [in persian]
Bashirkhodaparasti, R., & Bagheri Garbollagh, H. (2023). Exploring the role of urban entrepreneurship, digital technologies and smart logistics on sustainable business in the smart city: the moderating role of market turbulence. Journal of International Business Administration, 6(2), 155-175. doi: 10.22034/jiba.2023.53879.1966. [in persian]
Boes, K., Buhalis, D., & Inversini, A. (2015). Conceptualising smart tourism destination dimensions», in Tussyadiah, I., and Inversini, A. (eds.). Information and communication technologies in tourism 2015, Cham, Springer, 391-403. DOI: 10.1007/978-3-319-14343-9_29
Buhalis, D., & Amaranggana, A. (2015). Smart tourism destinations enhancing tourism experience through personalisation of services, in: Information and Communication Technologies in Tourism, Springer, 377–389. https://doi.org/10.1007/978-3-319-14343-9_28
Buhalis, D., O’Connor, P., & Leung, R. (2023). Smart hospitality: from smart cities and smart tourism towards agile business ecosystems in networked destinations. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 35(1), 369-393. https://doi.org/10.1108/IJCHM-04-2022-0497
Bulchand-Gidumal, J. (2022). Post-COVID-19 recovery of island tourism using a smart tourism destination framework. Journal of Destination Marketing & Management, 23, 100689. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2022.100689.
Cavalheiro, M. B., Joia, L, A., & Cavalheiro, G. (2019). Towards a Smart Tourism Destination Development Model: Promoting Environmental, Economic, Socio-cultural and Political Values. Tourism Planning & Development, 17(3), 237-259. DOI: 10.1080/21568316.2019.1597763
Cohen, B. (2012). Smart cities hub. http://smartcitieshub.com/2012/11/11/smart-citiesranking- methodology/
Corbin, J., & Strauss, A. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative Sociology, 13(1), 3–21. https://doi.org/10.1007/BF00988593
Curran, R., Baxter, I. W. F., Collinson, E., Gannon, M. J., Lochrie, S., Taheri, B., & Yalinay, O. (2018). The traditional marketplace: Serious leisure and recommending authentic travel. Service Industries Journal, 38(15–16), 1116–1132. doi:10.1080/02642069.2018.1432603
Del Chiappa, G., & Baggio, R. (2015). Knowledge transfer in smart tourism destinations: Analyzing the effects of a network structure. Journal of Destination Marketing & Management, 4(3), 145-150. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2015.02.001
Femenia-Serra, F., & Neuhofer, B. (2018). Smart tourism experiences: conceptualisation, key dimensions and research agenda. Journal of Regional Research, 42, 129-150.
Fischer, C. T. (2009). Bracketing in qualitative research: Conceptual and practical matters. Psychotherapy Research, 19(4–5), 583–590. Available at: https://doi.org/10. 1080/10503300902798375.
Gelter, J., Fuchs, M., & Lexhagen, M. (2022). Making sense of smart tourism destinations: A qualitative text analysis from Sweden. Journal of Destination Marketing & Management, 23, 100690. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2022.100690.
Gelter, J., Lexhagen, M., & Fuchs, M. (2020). A meta-narrative analysis of smart tourism destinations: implications for tourism destination management. Current Issues in Tourism, 24(20), 1–15. doi:10.1080/13683500.2020.1849048
Ghaderi, Z., Hatamifar, P., & Henderson, J.C. (2018). Destination selection by smart tourists: the case of Isfahan, Iran. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 23(4), 385-394. DOI: 10.1080/10941665.2018.1444650
Ghorbani, A., Danaei, A., Zargar, S. M., & Hematian, H., (2019). Designing of smart tourism organization (STO) for tourism management: A case study of tourism organizations of South Khorasan province, Iran. Heliyon 5, e01850. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e01850
Gretzel, U. (2018). From smart destinations to smart tourism regions. Journal of Regional Research, 42, 171-184.
Gretzel, U., & Chulmo, K. (2021). Smart tourism cities: a duality of place where technology supports the convergence of touristic and residential experiences. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 26(4), 352-364. doi:10.1080/10941665.2021.1897636
Gretzel, U., & de Mendonça, M. C. (2019). Smart destination brands: Semiotic analysis of visual and verbal signs. International Journal of Tourism Cities, 5(4), 560–580. https://doi.org/10.1108/IJTC-09-2019-0159
Gretzel, U., Sigala, M., Xiang, Zh., & Koo, Ch. (2015). Smart tourism: foundations and developments. Electron Markets, 25(3), 179–188. DOI 10.1007/s12525-015-0196-8
Hamid, R. A., Albahri, A. S., Alwan, J. K., Al-qaysi Z.T., Albahri, O. S., Zaidan, A. A., Alamoodi, A.H., & Zaidan, B. B. (2021). How smart is e-tourism? A systematic review of smart tourism recommendation system applying data management. Computer Science Review, 39, 100337. doi:10.1016/j.cosrev.2020.100337
Ionescu, A-M., & Sârbu, FA. (2024). Exploring the Impact of Smart Technologies on the Tourism Industry. Sustainability. 16(8),3318. https://doi.org/10.3390/su16083318
Ivars-Baidal, J. A., Celdrán-Bernabeu, M. A., Mazón, J. N., & Perles-Ivars, Á. F. (2019). Smart destinations and the evolution of ICTs: A new scenario for destination management? Current Issues in Tourism, 22(13), 1581–1600. https://doi.org/10. 1080/13683500.2017.1388771
Ivars-Baidal, J., Casado-Díaz, A.B., Navarro-Ruiz, S. & Fuster-Uguet, M. (2024). Smart tourism city governance: exploring the impact on stakeholder networks. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 36(2), 582-601. https://doi.org/10.1108/IJCHM-03-2022-0322
Jabbari, A., Zarchi, M. K. R., Kavosi, Z., Shafaghat, T., & Keshtkaran, A. (2013). The marketing mix and development of medical tourism in Shiraz. Materia Socio-medica, 25(1), 32. Available at: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23678337.
Johnson, A-G., & Samakovlis, I. (2019). A bibliometric analysis of knowledge development in smart tourism research. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 10(4), 600-623. DOI 10.1108/JHTT-07-2018-0065
Khan, M., Woo, M., Nam, K., & Chathoth, P. (2017). Smart City and Smart Tourism: A Case of Dubai. Sustainability, 9(12), 2279. doi:10.3390/su9122279
Khodadadi, M. (2016). A new Dawn? The Iran nuclear deal and the future of the Iranian tourism industry. Tourism Management Perspectives, 18, 6–9. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2015.12.019
Kontogianni, A., & Alepis, E. (2020). Smart tourism: State of the art and literature review for the last six years. Array, 6, 100020–. doi:10.1016/j.array.2020.100020
Lee, P., Hunter, W. C., & Chung, N. (2020). Smart Tourism City: Developments and Transformations. Sustainability, 12(10), 3958; https://doi.org/10.3390/su12103958
Li, Y., Hu, C., Huang, C., & Duan, L. (2017). The concept of smart tourism in the context of tourism information services. Tourism Management, 58, 293-300. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.03.014
Ma, H. (2024). Development of a smart tourism service system based on the Internet of Things and machine learning. The Journal of Supercomputing, 80, 6725–6745. https://doi.org/10.1007/s11227-023-05719-w
Mabuza, L. H., Govender, I., Ogunbanjo, G. A., & Mash, B. (2014). African primary care Research: Qualitative data analysis and writing results. African journal of primary health care & family medicine, 6(1), 1–5. Available at: https://doi.org/10.4102/
McDermott, R. (2023). On the scientific study of small samples: Challenges confronting quantitative and qualitative methodologies. The Leadership Quarterly, https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2023.101675.
Miyaoka, A., Decker-Woodrow, L., Hartman, N., Booker, B., & Ottmar, E. (2023). Emergent Coding and Topic Modeling: A Comparison of Two Qualitative Analysis Methods on Teacher Focus Group Data. International Journal of Qualitative Methods, 22. https://doi.org/10.1177/16094069231165950
Moghaddam, M. D., Ahmadzadeh, H., & Valizadeh, R. (2022). A GIS-Based Assessment of Urban Tourism Potential with a Branding Approach Utilizing Hybrid Modeling. Spatial Information Research, 30(3), 399–416. https://doi.org/10.1007/s41324-022-00439-4
Momeni, Kh., Janati, A., Imani, A., & Khodayari-Zarnaq, R. (2018). Barriers to the development of medical tourism in East Azerbaijan province, Iran: A qualitative study. Tourism Management, 69, 307–316. doi:10.1016/j.tourman.2018.05.007
Oakes, T. (2024). Toward a critical geopolitics of smart tourism. Tourism Geographies, 1–12. https://doi.org/10.1080/14616688.2024.2360633
Rasoolimanesh, S. M., Taheri, B., Gannon, M., Vafaei-Zadeh A., & Hanifah, H. (2019). Does living in the vicinity of heritage tourism sites influence residents’ perceptions and attitudes? Journal of Sustainable Tourism, 27(9), 1295-1317. DOI: 10.1080/09669582.2019.1618863
Rosário, AT., & Dias JC. (2024). Exploring the Landscape of Smart Tourism: A Systematic Bibliometric Review of the Literature of the Internet of Things. Administrative Sciences. 14(2),22. https://doi.org/10.3390/admsci14020022
Sun, S., Ye, H., Law, R., & Hsu, A.Y.-C. (2022). Hindrances to smart tourism development. Journal of Hospitality and Tourism Technology, 13(4), 763-778. https://doi.org/10.1108/JHTT-10-2021-0300
UNESCO. (2019). Tabriz Historic Bazaar Complex. [online] UNESCO World Heritage List. Available at: https://whc. unesco.org/en/list/1346. (Accessed 04 February 2019).
Wang, X., Zhen, F., Tang, J., Shen, L., & Liu, D. (2021). Applications, Experiences, and Challenges of Smart Tourism Development in China. Journal of Urban Technology, DOI: 10.1080/10630732.2021.1879605
Ye, B. H., Ye, H., & Law, R. (2020). Systematic Review of Smart Tourism Research. Sustainability, 12, 3401. doi:10.3390/su12083401
Zhang, Y., Sotiriadis, M., & Shen, S. (2022). Investigating the Impact of Smart Tourism Technologies on Tourists’ Experiences. Sustainability, 14(5), 3048. MDPI AG. Retrieved from http://dx.doi.org/10.3390/su14053048
. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 355 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 24 |