| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,430 |
| تعداد مقالات | 17,610 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,287,126 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,090,449 |
نقش هنرمندان در تجلی اقتدار و شهرت تیموریان | ||
| تاریخ فرهنگ ایران | ||
| مقاله 3، دوره 1، شماره 1، فروردین 1403، صفحه 49-64 اصل مقاله (1.07 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under (CC BY-NC 4.0) license I Open Access I | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ihc.2024.18559 | ||
| نویسنده | ||
| ولی دین پرست* | ||
| دانشیار دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| از تحولات مهم دوره تیموریان رونق انواع هنر ها و پیدایش سبک های هنری بوده است. تیمور و جانشینانش با گرددآوری هنرمندان از مناطق مختلف در مرکز حکومتی خود و آنان را در جهت اهداف سیاسی و فرهنگی خویش به خدمت گرفتند. هنرمندان با بناهای کاخ های متعدد و تزئین آنها، اقتدار، عظمت و شکوه حکومت تیموریان را به نمایش گذاشتند. در عین حال هنرمندان مفرح بخش اوقات فراغت و روحیات سلاطین و درباریان حکومتی بودند. هنر ابزاری بود که سلاطین و رجال حکومتی با کمک آن بر اعتبار و شهرت خود می افزودند. بررسی نقش هنرمندان تیموری در تجلی ساختن اقتدار و کسب شهرت حکومت تیموری و فراهم نمودن محافل بزم تیموریان موضوع بحث این مقاله است که به روش تحلیلی و توصیفی، با بهره گیری از منابع تاریخی به تبیین آن پرداخته و در نتیجه نشان داده شده است که تیموریان چگونه از هنر جهت کسب شهرت و مشروعیت و اقتدار خود بهره گرفتند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هنرمندان؛ تیموریان؛ اقتدار؛ شهرت؛ معماری | ||
| مراجع | ||
|
1- آژند، یعقوب، 1387، مکتب نگارگری هرات، تهران، انتشارات فرهنگستان هنر.
2- ابن عربشاه، شهاب الدین احمد، 1386، زندگی شگفت آور تیمور، ترجمه محمد علی نجاتی،تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
3- اصفهانی، میرزا حبیب، 1396، تذکره خط وخطاطان، به انضمام کمال الملک، ترجمه رحیم چاووشی اکبری، تهران، کتابخانه مستوفی.
4- حافظ ابرو، عبدالله بن لطف الله، 1380، زبده التواریخ، ج1و2، به تصحیح سید کمال سید جوادی، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
5- خواندمیر، غیاث الدین بن همام الدین، 1380، تاریخ حبیب السیر فی اخبار افراد بشر، با مقدمه جلال الدین همائی، جلد3، تهران، انتشارات خیام.
6- جامی، عبدالرحمن، 1380، مرقع نی نامه جامی، به تصحیح مظفر بختیار، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.
7- راقم سمرقندی، میر سید شریف، 1380، تاریخ راقم، به تصحیح منوچهر ستوده، تهران، بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار.
8- رسولی، احسان؛ اعتصام، ایرج و متین، مهرداد، 1399، «سبک و تزئین معماری بناهای دوره تیموریان»، مطالعات هنر اسلامی، سال شانزدهم، شماره 37، صص1-18.
9- رفیعی مهرآبادی، ابوالقاسم، 1345، تاریخ خط و خطاطان، تهران، امیر کبیر.
10- سمرقندی، عبدالرزاق، 1383، مطلع سعدین مجمع بحرین، ج3، به تصحیح عبدالحسین نوائی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
11- شایستهفر، مهناز، 1384، عناصر هنر شیعی در نگارگری و کتیبه نگاری تیموریان و صفویان، تهران، انتشارات هنر.
12- شایستهفر، مهناز و سدره نشین، فاطمه، 1392، تطبیق نقوش تزئینی معماری دوره تیموری در آثار کمال الدین بهزاد با تاکید بر نکاره گدایی بر در مسجد، نگره، شماره 25، صص 19-38
13- شامی، نظام الدین، 1363، ظفرنامه تیموری، به تصحیح پناهی سمنانی، تهران، انشارات بامداد.
14- صالحی کیا، مریم و شاطری، میترا، 1398، «نمود تزئینات معماری تیموری در نگارههای شاهنامه بایسنغری، نگره، شماره 50، صص 39-57.
15- کلاویخو، روی گنزالز، 1344، سفرنامه کلاویخو، ترجمه مسعود رجب نیا، تهران، بنگاه نشر و ترجمه کتاب.
16- کاتب یزدی، احمد بن حسین، 1386، تاریخ جدید یزد، به کوشش ایرج افشار، تهران، امیرکبیر.
17- کنبای، شیلا، 1389، نگارگری ایرانی، ترجمه مهناز شایستهفر، تهران، انتشارات موسسه هنر.
18- واصفی، زین الدین محمود، 1349، بدایع الوقایع، تصحیح الکساندربلدوروف، تهران، انتشارات بنیادفرهنگ.
19- ویلبر، دونالد، گلمبک، لیزا، 1374، معماری تیموری در ایران و توران، ترجمه کرامت الله افسر، محمد یوسف کیانی، تهران، سازمان میراث فرهنگی کشور.
20- هیلنبرد، رابرت، 1387، «جنبههای معماری تیموری در آسیای میانه»، ترجمه داورد طبایی، گلستان هنر، ش14، صص 65-82.
21- یزدی، شرف الدین علی، 1387، ظفرنامه، به کوشش سید سعید میر محمد صادق و عبدالحسن نوایی، جلد1، تهران، مرکز اسناد مجلس شورای ملی. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 205 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 280 |
||