
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,381 |
تعداد مقالات | 16,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,421,966 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,098,460 |
مقایسه اثربخشی آموزش روابط والد-فرزندی مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی-رفتاری بر عزتنفس فرزندان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 3، دوره 19، شماره 75، مهر 1403، صفحه 22-34 اصل مقاله (791.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.58232.5785 | ||
نویسندگان | ||
مهرعلی بابائی میاردان1؛ سید داود حسینی نسب* 2؛ علی نقی اقدسی3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه تعیین و مقایسه اثربخشی آموزش روابط والد-فرزندی مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی–رفتاری بر عزتنفس فرزندان بود. این مطالعه به روش نیمه تجربی با طرح پیش و پسآزمون با گروه کنترل انجامشده است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دوره اول دبیرستان ناحیه یک تبریز در سال تحصیلی 1400-1399 و مادران آنها بود. با توجه به هدف مطالعه 63 نفر از مادران بهعنوان نمونه آماری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در سه گروه 21 نفر (دو گروه تجربی و یک کنترل) قرار داده شدند و 63 نفر دانشآموز، فرزندان همین مادران به پیروی از مادرانشان در گروههای تجربی و کنترل قرار گرفتند. مادران یکی از گروههای تجربی مداخله آموزشی را مبتنی بر پذیرش و تعهد و گروه دیگر به روششناختی-رفتاری با استفاده از بستهی آموزشی مربوطه طی 10 جلسه 90 دقیقهای در طول 10 هفته دریافت کردند. عزتنفس فرزندان با استفاده از مقیاس عزتنفس هیر (HSS) اندازهگیری شد. نتایج نشان داد که آموزش روابط والد- فرزندی مبتنی بر پذیرش و تعهد با (0/01≥F=115/74، P) و درمان شناختی–رفتاری با ( P≤0/01،F=75/43 ) بر عزتنفس فرزندان مؤثر بوده است. مقایسه نتایج نشان داد که مداخله آموزشی مبتنی بر پذیرش و تعهد با تفاوت معنیدار نسبت به درمان شناختی-رفتاری اثربخشی بالاتری داشته است (P≤0/5). درنتیجه میتوان از مداخلات آموزش روابط والد- فرزند با کمک تکنیکهای مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان شناختی-رفتاری با اولویت درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد برای افزایش و ارتقای عزتنفس فرزندان استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
پذیرش و تعهد؛ درمان شناختی رفتاری؛ روابط والد-فرزند؛ عزتنفس | ||
مراجع | ||
اعزازی، شهلا (1401). جامعهشناسی خانواده: ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر، تهران: روشنگران.
باخ، پاتریشیا و موران، دنیل، ج (1399). ACT در عمل: مفهومپردازی در مورد درمان پذیرش و تعهد. ترجمه: سارا کمالی و نیلوفر کیان راد، تهران: ارجمند.
براندن، ناتانیل (1399). روانشناسی عزتنفس، ترجمه: مهدی قراچه داغی، تهران: انتشارات نخستین.
بک، جودیت (1399). درمان شناختی رفتاری: اصول پایه و فراتر از آن. ترجمه: سوده آقا محمدی، محمدرضا محمدی و مریم سلمانیان، تهران: ارجمند.
تردست، کوثر، امان الهی، عباس، رجبی، غلامرضا، اصلانی، خالد و شیرالی نیا، خدیجه (1399). اثربخشی آموزش فرزند پروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب کودکان و استرس فرزند پروری مادران. فصلنامه زن و مطالعات خانواده، 16 (59):117-142.
حجت خواه سید محسن، مصباح، ایمان، گل محمدان، محسن (1397). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود روابط والد- فرزندی مادران دارای فرزند کمتوان ذهنی، مجله پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، دانشگاه فردوسی مشهد، 8(2):100-84.
ستیر، ویرجینیا (1398). آدم سازی در روانشناسی خانواده، ترجمه: بهروز بیرشک، تهران: انتشارات رشد.
گولدنبرگ، هربرت و گولدنبرگ، آیرین (1402). خانوادهدرمانی، ترجمه: مهرداد فیروز بخت، تهان: موسسه خدمات فرهنگی رسا.
ونزل، امی، دابسون، کیت و هیز، پاملا (1398). درمان شناختی رفتاری: تکنیکها و راهبردها. ترجمه: مائده وحید پور و مصطفی نوکنی، تهران: انتشارات ارجمند.
ویلت، میتو، ویلت، جنیفر و هیز، استیون (1399). گفتگوی بالینی زبان بهمثابه درمان: کاربست بالینی نظریه چارچوبهای ارتباطی، ترجمه عیسی حکمتی و جلیل باباپور، تهران: ارجمند.
هیز، استیون و استروسال، د. کریک (1398). راهنمای عملی درمان مبتنی بر پذیریش و پایبندی. ترجمه: اکرم خمسۀ، تهران: ارجمند.
Ahmadizadeh R, Zenoozian S, Rezaei M, Mohammadi J, Motahhari Z. (2022). Effect of Child-Parent Relationship Therapy on the Severity of Separation Anxiety Disorder in Children: A Clinical Trial with a Parallel Groups Study Design. PCNM. 12 (1):20-28, DOI:10.52547/pcnm.12.1.20 Arsandaux, J. Galéra, C. & Salamon, R. (2020). The association of self-esteem and psychosocial outcomes in young adults: A 10-year prospective study. Child and Adolescent Mental Health, 25(1), 1-8. https://doi.org/10.1111/camh.12392 Branden, N. (2021). The power of self-esteem. Health Communications, Inc. Brocker. SA & Augustijn. L (2022). Adolescent self-esteem, parent-child relationships, and joint physical custody, Journal of Family Trauma, Child Custody & Child Development, 1(20): 99-117. https://doi.org/10.1080/26904586.2022.2063217 Berg M, Lindegaard.T, Flygare. A; Sjöbrink. J, Hagvall. L, Palmebäck. S (2022) Internet-based CBT for adolescents with low self-esteem: a pilot randomized controlled trial, Cognitive Behaviour Therapy, Published online: 03 May 2022: 388-407. https://doi.org/10.1080/16506073.2022.2060856 Brown, F. L. Whittingham, K. Boyd, R. N. McKinlay, L, & Sofronoff, K. (2015). Does Stepping Stones Triple P plus Acceptance and Commitment Therapy improve parent, couple, and family adjustment following pediatric acquired brain injury? A randomized controlled trial. BehaviourResearchand Therapy, 73: 58-66. Emami Meybodi , E. Ahadi , B. Farah Bijari . (2023). Developing and Testing the Adolescents' Self-Esteem Causal Model Based on the Parent-Child Relationship and Basic Psychological Needs: With Mediating Role of Self-Concept, Biannual Journal of Clinical Psychology and Personality, 21(1):103-120. dio: 10.22070/CPAP.2023.15640.1181 Fierloos IN, Windhorst DA, Fang Y, Mao Y, Crone MR, Hosman CMH, Jansen W, Raat H. (2022). Factors associated with media use for parenting information: A cross-sectional study among parents of children aged 0-8 years. Nurs Open. 2022 Jan;9(1):446-457. doi:10.1002/nop2.1084. Epub 2021 Oct 21 Hare, B. R. (1985). The HARE general and area specific (School, peer, and home) self-esteem scale. Unpublished manuscript, Department of Sociology, SUNY stony Brook, New York (mimeo). Hayes, S. C. (2008). Climbing our hills: A beginning conversation on the comparison of acceptance and commitment therapy and traditional cognitive behavioral therapy. Clinical Psychology: Science and Practice, 15(4), 286-295. https://doi.org/10.1111/j.1468-2850.2008.00139.x Hayes, S.C. Levin, M.E. Plumb-Vilardaga, J. Villatte, J.L. & Pistorello, J (2013). Acceptance and Commitment Therapy and Contextual Behavioral Science: Examining the Progress of a Distinctive Model of Behavioral and Cogni- tive Therapy. Behavior Therapy. 44: 180-196. DOI: 10.1016/j.beth.2009.08.002 Hayes, S. C. Luoma, J. B. Bond, F. W. Masuda, A. & Lillis, J. (2015). Acceptance and Commitment Therapy: Model, processes, and outcomes. Behavior research and therapy. 44(1), 1 -25. DOI: 10.1016/j.brat.2005.06.006 Karbasi Amel A, Karbasi Amel S, Erfan A. (2018). Effectiveness of Parents-Focused Cognitive-Behavioral Therapy on Attention Deficit Hyperactivity Disorder Symptoms, Obesity and Self-Esteem of Overweight Children with Attention Deficient Hyperactivity Disorder. Adv Biomed Res Sep 21;7:73:https://www.advbiores.net/text.asp?2018/7/1/73/231197 Kaniu_sonyte, G. & Zukauskien ˇ e, R. (2018). Relationships with parents, identity styles and pos- _itive youth development during the transition from adolescence to emerging adulthood. Emerging Adulthood, 6(1): 42-52. https://doi.org/10.1177/2167696817690978 Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28 (4), 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-570.1975.tb01393.x Li, Z, Li, Y, Guo, L, Li, M, Yang, K. (2021). Effectiveness of acceptance and commitment therapy for mental illness in cancer patients: A systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials. Int J Clin Pract.00: e13982. https://doi.org/10.1111/ijcp.13982 Luciano C, Valdivia-Salas S, & Ruiz FJ (2012). The self as the context for rule-governed behavior. In L McHugh & I Stewart (Eds.), The self and perspective taking: research and applications. Oakland, CA: Context Press. 2012.pp:143-160 Larkin, R. & Crumb, L. (2017). The impact of self-esteem group work practice with rural elementary male students. Social Work with Group, 40(3), 223-232. DOI: 10.1080/01609513.2015.1126546 Lim, Y. (2020). Self-esteem as a mediator in the longitudinal relationship between dysfunctional parenting and peer attachment in early adolescence. Children and Youth Services Review, 116, Article 105224. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105224 Ngo, H. VanderLaan, D. P. & Aitken, M. (2020). Self-esteem, symptom severity, and treatment response in adolescents with internalizing problems. Journal of Affective Disorders, 273, 183-191. Ozturk, F. O. & Acikgoz, I. (2021). The effect of laughter therapy on happiness and self-esteem level in 5th grade students. Journal of Child Adolescent Psychiatry Nursing, 35, 52-59. https://doi.org/10.1111/jcap.12347 Padilla-Walker, L. M. & Nelson, L. J. (2019). Parenting emerging adults. In M. Bornstein (Ed.), Handbook of parenting (3rd ed. pp. 168-190). https://doi.org/10.4324/9780429440847-5 Quchani. M, Haji Arbabi. F & Sabur Smaeili. N (2021). A comparison of the effectiveness of Clark and ACT parenting training on improving the emotional-behavioral problems of the child with divorced single mothers. Learning and Motivation, 76, November, 101759, https://doi.org/10.1016/j.lmot.2021.101759 Radfar.M, yavari. S, Haghighi.M, & Gharaaghajiasl, R (2022). Cognitive-behavioral group therapy in major depressive disorder with focus on self-esteem and optimism: An interventional study. BMC Psychiatry, 22(299). https://doi.org/10.1186/s12888-022- 03918-y Romano M, Truzoli R, Osborne LA, Ree P (2014). The relationship between autism quotient, anxiety, and internet addiction. Research in Autism Spectrum Disorers, 8(11): 1521-1526 https://doi.org/10.1016/j.rasd.2014.08.002 Rostiana, D. Wibowo, M. E. & Purwanto, E. (2018). The implementation of self instruction and thought stopping group counseling techniques to improve victim bullying self esteem. Jurnal Bimbingan Konseling, 7(1), 36-40. https://doi.org/10.15294/jubk.v7i1.22439 Ruiz J, Luciano C, Flórez L, Suárez-Falcón JC, Cardona-Betancourt V (2020). A multiple-baseline evaluation of acceptance and commitment therapy focused on repetitive negative thinking for comorbid generalized anxiety disorder and depression. Front Psychol. 11:12-23 DOI: 10.3389/fpsyg.2020.00356 Ryan RM, Deci EL (2017) Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness: Guilford Publications Sairanen. E, Lappalainen. R, Lappalainen. P & Hiltunen. A (2022). Effects of an Online Acceptance and Commitment Therapy Intervention on Children’s Quality of Life, Journal of Child and Family Studies (2022) 31:1079-1093.: https://doi.org/10.1007/s10826-022-02234-z Smout M. F. Longo, M. Harrison, S. Minniti, R. Wickes, W. White, J. M. (2018). Psychosocial treatment for methamphetamine use disorders: a preliminary randomized controlled trial of cognitive behavior therapy and acceptance and commitment therapy. Substance abuse. 31(2): 98 -107. DOI: 10.1080/08897071003641578 Takmaz Adiloğlu, Z. & Yıldırım Kurtuluş, H. (2023). Effectiveness of the Acceptance and Commitment Therapy-Based Intervention Program for Women. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 13 (69), 240-255. DOI: 10.17066/tpdrd.1230447zh Witlox M, Kraaij V, Garnefski N, Bohlmeijer E, Smit F, Spinhoven P (2022) Cost-effectiveness and cost-utility of an Acceptance and Commitment Therapy intervention vs. a Cognitive Behavioral Therapy intervention for older adults with anxiety symptoms: A randomized controlled trial. PLoS ONE 17(1): e0262220. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0262220. Zukauskien, R, Kaniusonyt, G. Nelson, L, J, Crocetti, E, Malinauskiene, O, Hihara, S, & Sugimura, K. (2020). Objective and subjective markers of transition to adulthood in emerging adults: Their mediating role in explaining the link between parental trust and life satisfaction. Journal of Social and Personal Relationships.1-22. https://DOI: 10.1177/026540752094862 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 351 |