تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,385 |
تعداد مقالات | 16,968 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,613,313 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,220,948 |
شناسایی استراتژی های مؤثر شرکت های متوسط و کوچک در دوران رکود بازار: رویکرد بیبلیومتریک | ||
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 29، فروردین 1404، صفحه 105-129 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jiba.2024.62600.2238 | ||
نویسنده | ||
زینب هاشمی باغی* | ||
گروه مدیریت، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در این مطالعه یک تحلیل بیبلیومتریک برای شناسایی استراتژیهای مؤثر شرکتهای متوسط و کوچک در دوران رکود بازار انجام شد. برای به دست آوردن دادهها و یافتن شکاف تحقیقاتی از ادبیات، مقالات منتشر شده در پایگاه داده Web of Science بین سالهای 1992 تا 2024 در این زمینه انتخاب شدند. روش بررسی بیبلیومتریک سیستماتیک با نرمافزار VOSviewer و زبان برنامهنویسی R انجام شد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جزء تحقیقات کیفی است. پنج خوشه اصلی در بخش تجزیه و تحلیل همرخدادی واژگان شناسایی شد. که شامل: خوشه 1) مدلهای رشد کسب و کارها در رکورد. خوشه 2) عملکرد نوآوری شرکت ها در رکود. خوشه 3) استراتژی مصرف در دوران رکود. خوشه 4) کارایی شرکتها در دوران رکود. خوشه 5) استراتژی تحقیق و توسعه شرکتها در رکود. بر اساس نتایج، دو سازه رشد و رکود اقتصادی از سازههای بخش پیشبین میباشند. برای سازه بافتار، تحقیق و توسعه، نوآوری و ریسک معرفی شدند. استراتژیها از بخش سازه تصمیمات میباشد و عملکرد شرکت از بخش سازه نتایج است. | ||
کلیدواژهها | ||
بیبلیومتریک؛ رکود بازار؛ استراتژی بازاریابی؛ رکود اقتصادی؛ ریسک | ||
مراجع | ||
آسایش؛ فرزاد، جعفریزارع؛ مرتضی (1401) تدوین و طراحی مدل بازاریابی رکود با استفاده از تکنیک دادهبنیاد (مطالعه موردی گروه صنعتی پاکشو). مدیریت تبلیغات و فروش، 3(1), 1-18. doi: 10.52547/JABM.3.1.1 .
آقازاده؛ هاشم و فلاحی؛ محمد باقر (1403) نقش روابط بازرگانی بین الملل در اثر بازارگرایی بینالملل بر چابکی بازاریابی بینالملل. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 7(1), 87-107. doi: 10.22034/jiba.2023.57790.2089 .
تابان؛ محمد، شرفی؛ وحید و شاحسینی؛ هدی (1403) توسعه فروش از طریق محرکهای بینالمللیسازی: نقش تعدیلگری دوراندیشی استراتژیک. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 7(1), 21-43. doi: 10.22034/jiba.2023.56203.2039 .
دهدشتیشاهرخ؛ زهره، اصغریخواه؛ سجاد و موسوی؛ سید محمدرضا (782). تأثیر قابلیتهای بازاریابی اینترنتی بر عملکرد صادراتی شرکتها. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 7(1), 169-185. doi: 10.22034/jiba.2024.59524.2155 .
صحرایی؛ شقایق، مافیبالانی؛ داود (1402). بررسی نقش بهکارگیری بازاریابی الکترونیک و فناوری اطلاعات در کسب و کار صنایع غذایی مینو در دوره رکود اقتصادی. فصلنامه ارزشآفرینی در مدیریت کسب و کار، 3(1), 82-105. doi: 10.22034/jvcbm.2023.391718.1079 .
فراهانیآزاد؛ فرزانه، علیقلی؛ منصوره، نعمتیزاده؛ سینا (1400) ارائه مدل بازاریابی در شرایط رکود. اقتصاد مالی، 16(58), 71-92. DOI: 10.30495/FED.2022.691501 .
قزوینی؛ هادی، ملکیمین باش رزگاه؛ مرتضی، فیض؛ داود و دهقانی سلطانی؛ مهدی (2) طراحی مدل قابلیتهای پویای شرکتهای دانش بنیان جهت توسعه اکوسیستم نوآوری. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 6(4), 103-124. doi: 10.22034/jiba.2023.54700.1990
کاظمیسراسکانرود؛ زهرا، کنجکاو منفرد؛ امیررضا، بختی؛ آرین (1402) دیجیتالیشدن و بلوغ صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط: تحلیل کتابسنجی و مصورسازی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 6(4), 41-62. doi: 10.22034/jiba.2023.55858.2028 .
Alegre, J; Ferreras-Méndez, JL; Fernández-Mesa, A; Strange, R, (2023) Innovation capabilities and export performance in manufacturing SMEs. TEC Empresarial 2022, vol. 16, no. 3, pp. 55 – 71. DOI 10.18845/te.v16i3.6367
Angulo-Ruiz, F., Donthu, N., Prior, D., Rialp, J. (2022). Funding marketing resources and capabilities during a recession: An empirical examination of top corporate advertisers. European Journal of Marketing, 56 (8), 2138-2171, http://dx.doi.org/10.1108/EJM-06-2020-0423.
Arora, S. D., & Chakraborty, A. (2021). Intellectual structure of consumer complaining behavior (CCB) research: A bibliometric analysis. Journal of Business Research, 122, 60–74. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.08.043
Asayesh, F., Jafari, M., (2022) Develop a recession marketing model using the data-based technique (Case study of Pakshoo Industrial Group). Journal of Advertising and Sales Management. Vol 3, No 1, Apr-May 2022, (1-18)
Battaglia, D., Neirotti, P. (2020). Dealing with the tensions between innovation and internationalization in SMEs: A dynamic capability view. Journal of Small Business Management, 60(2), 379-419. https://doi.org/10.1080/00472778.2020.1711635
Beliaeva, T., Shirokova, G., Wales, W. and Gafforova, E. (2018), “Benefiting from economic crisis? Strategic orientation effects, trade-offs, and configurations with resource availability on SME performance”, International Entrepreneurship and Management Journal, pp. 1-30, doi: 10.1007/s11365-018-0499-2.
Cozzolino, A., Calabrese, M., Bosco, G, (2023) Horizontal network collaboration by entrepreneurial ventures: a supply chain finance perspective. Journal of Small Business and Enterprise Development. Vol. 30 No. 3, pp. 523-545. DOI 10.1108/JSBED-08-2022-0341
Descotes, R. M., Walliser, B. (2018). Competences related to international marketing and the export performance of SMEs during the recession. Projectics/Proyectica/Projectique, (3), 61-82.
Donthu, N., Kumar, S., Mukherjee, D., Pandey, N., Lim, W. M. (2021). How to conduct a bibliometric analysis: An overview and guidelines, Journal of Business Research, 133, 285-296, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.04.070
Drewniak, R., Karaszewski, R., (2016),"Brand management in a situation of an economic crisis", Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 28 Iss 4 pp. 743 – 758. http://dx.doi.org/10.1108/APJML-07-2015-0117
Gomes, A. M. (2019). Recession Impact on Global Marketing Performance. Available at SSRN 3336261.
Gümüş, N., Geçti, F., Yilmaz, A., (2020). Marketing Strategies with Private Labels During Economic Recession. Business Horizons. Volume 62, Issue 3,263-294. DOI: 10.4018/978-1-7998-0257-0.ch006
Gul, M. C., Kaytaz, M. (2019). CSR and social marketing as enablers of recovery after the global recession: the Turkish banking industry. In Corporate Social Responsibility: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 982-998). IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-5225-6192-7.ch050
Irum, T., Hudgins, I. (2021). US corporate bankruptcies end 2020 at 10-year high amid COVID-19 pandemic. S&P Global Market Intelligence. Accessed 30 Aug 2021. https:// bit. ly/ 3kLPp IC
Ledesma-Chaves, P; Arenas-Gaitan, J; Garcia-Cruz, R., (2020) International expansion: mediation of dynamic capabilities. International expansion. DOI 10.1108/MIP-05-2019-0269
Lim, W. M., Yap, S. F., Makkar, M. (2021). Home sharing in marketing and tourism at a tipping point: What do we know, how do we know, and where should we be heading? Journal of Business Research, 122(March 2020), 534–566. https://doi.org/10.1016/j. jbusres.2020.08.051
Li, P., Hasnah Hassan, S., (2023) Mapping the literature on Gen Z purchasing behavior: A bibliometric analysis using VOSviewer. Innovative Marketing. 19(3), 62-73. doi:10.21511/im.19(3).2023.06
KUMAR, N., PAUWELS, K., (2020) Don’t cut your marketing budget in a recession. (2020). Harvard Business Review.
Morgeson, F; Sharma, U; Schultz, XW; Pansari, A; Ruvio, A; Hult, GTM, (2023) Weathering the crash: Do customer‑company relationships pay off during economic crises? Journal of the Academy of Marketing Science. DOI 10.1007/s11747-023-00947-1
Morgeson III, F.V., Hult, G.T.M., Mithas, S., Keiningham, T., & Fornell, C. (2020). Turning complaining customers into loyal customers: Moderators of the complaint handling-customer loyalty relationship. Journal of Marketing, 84(5), 79–99.
Notta, O., Vlachvei, A. (2015). Changes in marketing strategies during recession. Procedia Economics and Finance, 24, 485-490.
Paul, J., & Benito, G. R. G. (2018). A review of research on outward foreign direct investment from emerging countries, including China: what do we know, how do we know and where should we be heading? Asia Pacific Business Review, 24(1), 90–115. https://doi.org/10.1080/13602381.2017.1357316.
Paul, J., Parthasarathy, S., & Gupta, P. (2017). Exporting challenges of SMEs: A review and future research agenda. Journal of World Business, 52(3), 327–342. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2017.01.003.
Pereira, V., Bamel, U., Temouri, Y., Budhwar, P., Del Giudice, M. (2021). Mapping the evolution, current state of affairs and future research direction of managing cross-border knowledge for innovation. International Business Review, 32 (2), 101834. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2021.101834.
Perri, F., Quadrini, V. (2018). International recessions. American Economic Review, 108(4–5), 935 – 84.
Sainidis, E., Robson, A., Heron, G. (2019). Environmental turbulence and the role of business functions in the manufacturing strategy debate: The case of UK-based SMEs and the Great Recession. Journal of General Management, 44(4), 190-208.
SIROLA, N (2020) Individuals responses to economic cycles: Organizational relevance and a multilevel theoretical integration. Academy of Management Annals. 14, (2), 451-473. Available at: https://ink.library.smu.edu.sg/lkcsb_research/6531.
Schumacker, R. E., Lomax, R. G. (2010), Structural Equation Modeling, NY. Routhege
Tassinari, G., Panarello, D., (2021). The effectiveness of marketing tools in a consumer goods market in Italy during the Great Recession (2010-2015). the Journal of Business and Industrial Marketing. 10.124-152. DOI 10.36253/978-88-5518-461-8.20.
Trieu, HDX; Nguyen, PV; Nguyen, TTM; Vu, HTM; Tran, KT, (2023) Information technology capabilities and organizational ambidexterity facilitating organizational resilience and firm performance of SMEs. Asia Pacific Management Review 28 (2023) 544e555. DOI 10.1016/j.apmrv.2023.03.004.
Van Scheers, L. (2018). Strategies of global recession for small business enterprises in emerging markets: Case of South Africa. Journal of Business and Retail Management Research, 12(2).
Zang, J. & Li, Y. (2017). Technology capabilities, marketing capabilities and innovation ambidexterity. Technology Analysis & Strategic Management, 29(1), 23-37. https://doi.org/10.1080/09537325.2016.1194972.
Zhou, X. (2020). Organizational response to COVID-19 crisis: Reflections on the Chinese bureaucracy and its resilience. Management and Organization Review, 1(3), 473e484. https://doi.org/10.1017/mor.2020.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 881 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 121 |