
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,381 |
تعداد مقالات | 16,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,423,609 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,099,402 |
جهتگیریهای دبیران ریاضی متوسطه اول به مولفههای یادگیری، یادگیرنده و روشهای یاددهی در نظریههای تربیتی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 2، دوره 19، شماره 75، مهر 1403، صفحه 13-21 اصل مقاله (498.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.60752.6110 | ||
نویسندگان | ||
یوسف ادیب* 1؛ علی اصغر بابازاده ایلخچی2؛ بهنام طالبی3 | ||
1استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف شناسایی جهتگیریهای دبیران ریاضی دوره متوسطه اول به مولفههای یادگیری، یادگیرنده و روشهای یاددهی در نظریههای تربیتی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی است و جامعه آماری پژوهش آن شامل 320 نفر از دبیران ریاضی متوسطه اول نواحی پنجگانه شهر تبریز در سال تحصیلی 1399-1400 بوده است. نمونهگیری به صورت تصادفی طبقهای با استفاده از جدول کرجسی و مورگان انجام شده و حجم نمونه 175 نفر تعیین شده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه ایدئولوژیهای برنامه درسی اسکایرو (2008) بوده که روایی محتوایی و پایایی آن توسط متخصصان و ضریب الفای کرونباخ به ترتیب تایید و محاسبه شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون فریدمن انجام شده است. یافتهها نشان میدهند که دبیران ریاضی در مولفه یادگیری به نظریه تربیتی و برنامه درسی بازسازی اجتماعی، در مولفه یادگیرنده به نظریه یادگیرنده محور و در مولفه روشهای یاددهی-یادگیری به نظریه دانشپژوهان آکادمیک گرایش دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
نظریههای تربیتی؛ یادگیری؛ یادگیرنده؛ روشهای یاددهی و یادگیری | ||
مراجع | ||
استوار، نگار(1402) فرا تحلیل روابط انواع سبکهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی فراگیران، نشریه علمی آموزش و ارزشیابی، 133،6،16
اسکایرو، مایکل استیفن (1393) ، نظریه برنامه درسی ، ترجمه کلباسی ،افسانه ، خروشی ، پوران ، اطهری ، زینب السادات و عشوریون ، وحید ، اصفهان ، نشر شوناز .
بهزادی ، محمد حسن؛ پورفتحکوهی، محمدعلی؛ رسولی، حمید و شاهورانی، احمد(1401). شناسایی عوامل موثر بریادگیری ریاضی دانش آموزان به کمک فرا ترکیب و نظرات متخصصین آموزش ریاضی. نشریه علمی آموزشی و ارزشیابی، 15(57)، 151-175
خاکباز ، عظیمه سادات(1399). جایگاه آموزش چند فرهنگی در برنامه درسی ریاضی دوره اول ابتدایی. رویکرد نوین آموزشی، 15(1)، 33-58
زارع صفت ، صادق؛ ملکی پور، احمد ومعمرحور، جمال (1396). بررسی ایدئولوژیهای برنامه درسی دبیران کارو فناوری و میزان سازگاری ایدئولوژی آنها با اسناد بالا دستی ، فناوری برنامه درسی، 2(3)،14-1
زندی، بهمن؛ نقش، سیمین و علی طرخان، رضا(1397). بررسی رویکرد غالب برنامه درسی دبیران دوره متوسطه اول آموزش و پرورش شهر اصفهان. پژوهش در برنامه ریزی،15(2)، 204-191
سیف، علی اکبر(1400). روانشناسی پرورش نوین:روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: انتشارات دوران
کریمی، راضیه؛ کلباسی، افسانه و اطهری، زینب السادات (1400). اولویت بندی گرایش معلمان ابتدایی شهر اصفهان به ایدئولوژیهای برنامه درسی. راهبردهای نوین تربیت معلمان، 7(11)،90-67
محمدی پویا، فرامرز؛ محمدی پویا، سهراب و قریب طرزه، سحر(1397). اولویت بندی فلسفههای آموزِشی ،ایدئولوژیهای برنامه درسی و روش تدریس اساتید علوم پزشکی. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد،3(13)، 231-224
مهاجری، منصور؛ شغلی، علیرضا؛ حیدری، محمدرضا و گنجی نیا، حسین(1397). شناسایی و اولویت بندی ایدئولوژی برنامه درسی اساتید علوم پزشکی در زمینههای مولفههای ششگانه برنامه درسی، توسعه آموزش پزشکی،31(11)، 88-81
میر جلیلی، سیدمحمدعلی؛ مقیمی، معصومه و ملکی پور، احمد(1398). تبیین سازگاری و مسیر گذر چارچوب مطلوب عناصر برنامه درسی آموزش کارآفرینی در آموزش عالی از ایدئولوژیهای برنامه درسی اسکایرو. پژوهش در برنامه ر یزی درسی، 35(2)، 39-20
میلر، جی، پی(1397).نظریههای برنامه درسی. ترجمه مهر محمدی، محمود(1401)، تهران، انتشارات سمت
Cohen, M., & Williams, M. (2018). The Role of Memory in Learning: Implications for pedagogy. Journal of Education and Human Development, 7(1), 51-61. Diaz, M., & Ruiz, M. (2018). The Scholar Academic Ideology and the Development of Critical Thinking Skills in Undergraduate Students. Journal of Education and Learning, 7(6), 1-9 Harb, M., & Taha, H. (2020) Connecting literacy to Curriculum Ideologies. Curriculum perspect 40(1), 27-33 Kasuga, W. (2020). Curriculum ideologies underpinning curriculum in Tanzania: a pre-service teachers perspectives. European journal of education studies. 7(3), 226-235. Kilpatrick, J. (2021). The Scholar Academic Ideology and the School Mathematics Curriculum. ZDM Mathematics Edcuation, 44(4), 463-475. Kim, M, &Tan, A, (2011). the role of teachers educational beliefs and curriculum design orientation preferences. Teachers and curriculum. 5(11), 1-13. Mclaren, P., & Giroux, H. (1997). Revolutionary multiculturalism: Pedagogics of dissent for the new millennium. New York. Routledge Munna, A. S., & Kalam, M. A. (2021). Teaching and learning process to enhance teaching effectiveness: a literature review. Lnternational Journal of Education and learning.7(6), 1-9. Moriani, I., Taseer, N., & Rind, A. (2021). Understanding the Perceptions of Teachers of Sukkur IBA Community Colleges and the Teachers of Public Schools of City Shikarpur about the Curriculum Ideologies: Sir Syed Journal of Education & Social Research .4(2), 317-324 Michael Skyro. (2014). Curriculum Theory. Contradictory Perspectives and ConstantF Concerns. Tehran. Book of Iran. Schiefele, U., & Schaffner, E. (2015). Students and instructors understandings, attitudes and beliefs about learning and teaching. teachers professional development: Assessment, training, and learning. 6(3), 5-24 Sukirman (2022). Global curriculum ideology perspectives. English language Taching Departmcen. Tarbiyah and Teaching Sciences Faculty, Institut Agama Islam Negeri Palopo, 43(311),124-135 Williams, M., & Burden, R. (2011). The Role of the learner in curriculum Development. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 23(3), 269-280. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 184 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 354 |