
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,370 |
تعداد مقالات | 16,844 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,232,982 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,944,094 |
مطالعه مقایسهای رفتار کارآفرینانه دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی با سایر دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
نشریه مطالعات دانش پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 10، دی 1403، صفحه 18-33 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jkrs.2024.60124.1060 | ||
نویسندگان | ||
لیلا خلیلی1؛ رقیه گلمحمدی* 2؛ رضا اکبرنژاد3 | ||
1دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
3استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف مطالعه مقایسهای رفتار کارآفرینانه دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی با سایر دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان انجام شده است. روششناسی: این پژوهش پیمایشی و از نوع توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بودند که از بین آنها 360 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد رفتار کارآفرینانه بود که روایی آن توسط متخصصان تأیید شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی و بارهای عاملی سنجیده شد. تجزیهوتحلیل دادهها نیز با استفاده از نرمافزار spss انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که وضعیت رفتار کارآفرینانه دانشجویان با میانگین 34/4 در سطح مطلوبی قرار دارد و بین رفتار کارآفرینانه و متغیرهای جمعیت شناختی دانشجویان تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین یافتهها نشان داد از بین مؤلفههای رفتار کارآفرینانه تنها مؤلفه تغییر در رفتار با جنسیت تفاوت معناداری داشت. نتیجهگیری: نتایج یافتهها نشان داد که رفتار کارآفرینانه دانشجویان علم اطلاعات و دانششناسی با سایر دانشجویان تفاوت معناداری ندارد. یافتهها نشان داد تغییر در رفتار و بینش راهبردی در رفتار کارآفرینانه دانشجویان مؤثر است و دانشگاه میتواند محیط حمایتی و پرانرژی را برای بروز رفتارهای کارآفرینانه دانشجویان فراهم کند. ارزش: امروزه، کارآفرینی یکی از موضوعات مهم بهویژه برای دانشجویان است. از این منظر مطالعه حاضر بهقصد سنجش رفتار کارآفرینانه دانشجویان انجام پذیرفت که قبلاً پژوهشهای بسیار کمی نیز در این حوزه به انجام رسیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار کارآفرینانه؛ دانشجویان؛ علم اطلاعات و دانششناسی؛ دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
احمدی، فریدون؛ شافعی، رضا؛ و مفاخرینیا، فرانک. (1391). بررسی تاثیرتأثیر عوامل فردی و محیطی بر رفتار کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه کردستان. توسعه کارآفرینی، 5(1)، 145-163. DOI:10.22059/jed.2012.24659
قنادی نژاد، فرزانه؛ و حیدری، غلامرضا. (1397). شناسایی و تحلیل موضوعات پژوهشی کارآفرینی در علم اطلاعات و دانششناسی از دیدگاه استادان و دانشجویان دکتری این رشته. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 8(2)، 39-62. doi: 10.22067/riis.v0i0.65041
Ahiauzu, B. E., & Emmanuel, V. O. (2021). Entrepreneurship education: A means to empowering Library and Information Science Students (LISS) in 21 st century. Contemporary issues in teaching and learning in hounorof Prof. Wey Augustus Amaewhule. Faculty of Education, Rivers State University. Port Harcourt, Harey Publication coy.
Dharmanegara, I. B. A., Rahmayanti, P. L. D., & Yasa, N. N. K. (2022). The role of entrepreneurial self-efficacy in mediating the effect of entrepreneurship education and financial support on entrepreneurial behavior. International Journal of Social Science and Business, 6(2), 165-173. https://doi.org/10.23887/ijssb.v6i2.46719
Jaouadi, M. (2014). L’impact du comportement entrepreneurial sur l’intention de créer une entreprise. International Journal Economics & Strategic Management of Business Process, (5), 184_190.
Krejcie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Education and Psychological Measurement, 30, 607-610.
Lihua, D. (2022). An extended model of the theory of planned behavior: an empirical study of entrepreneurial intention and entrepreneurial behavior in college students. Frontiers in psychology, 12, 627818.. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.627818
Ozaralli, N., & Rivenburgh, N. K. (2016). Entrepreneurial intention: antecedents to entrepreneurial behavior in the USA and Turkey. Journal of Global Entrepreneurship Research, 6, 1-32. https://doi.org/10.1186/s40497-016-0047-x
Rafiei, S., Alizadeh, A., Aziziani, L., Borojeni, F. H., Vahdati, F., & Nejatifar, Z. (2022). The Impact of Business Attitude on Entrepreneurial Behavior in Postgraduate Students: A Cross-sectional Study During the COVID-19 Pandemic. Journal of Health Reports and Technology, 8(1), e119118. https://doi.org/10.5812/jhrt.119118
Saif, H. A., & Ghania, U. (2020). Need for achievement as a predictor of entrepreneurial behavior: The mediating role of entrepreneurial passion for founding and entrepreneurial interest. International Review of Management and Marketing, 10(1), 40. https://doi.org/10.32479/irmm.8949
Wilson, F., Kickul, J., Marlino, D., Barbosa, S. D., & Griffiths, M. D. (2009). An analysis of the role of gender and self-efficacy in developing female entrepreneurial interest and behavior. Journal of developmental Entrepreneurship, 14(02), 105-119. https://doi.org/10.1142/S1084946709001247
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 390 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 54 |