| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,430 |
| تعداد مقالات | 17,610 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,286,328 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,089,873 |
امکانسنجی کاربست هوش مصنوعی در آموزش ابتدایی ایران | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 1، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 13، خرداد 1404، صفحه 1-14 اصل مقاله (953.03 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2024.61325.1125 | ||
| نویسندگان | ||
| صادق احمدی* 1؛ داود طهماسب زاده شیخلار2 | ||
| 1گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| 2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش با هدف بررسی امکانسنجی کاربست هوش مصنوعی در آموزش ابتدایی ایران انجام شد. رویکرد این پژوهش کیفی و به روش پدیدارشناسی توصیفی است. ده نفر از اساتید علوم تربیتی، خبرگان و کارشناسان حوزه آموزش و متخصص در زمینه هوش مصنوعی به روش هدفمند (نمونهگیری فرد ماهر) و تا رسیدن به اشباع نظری دادهها انتخاب شدند و تحت مصاحبه نیمهساختاریافته قرار گرفتند. یافته ها نشاندهنده پنج مقوله اصلی و 24 مقوله فرعی بود. مقوله فراهمسازی ظرفیتها و زیرساختها شامل شش مقوله فرعی توسعه فلسفه، فرهنگ و اهداف زیربنایی، ایجاد قوانین و مقررات، فراهم ساختن زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری، آموزش معلمان و دانشآموزان، رفع کمبود معلم و ارزیابی بهتر عملکرد نظام آموزشی بود. مقوله فرصتهای آموزشی شامل هشت مقوله فرعی افزایش توان معلمان، تقویت یادگیری دانشآموزان، هماهنگ شدن با تغییرات فرهنگی مدرن، افزایش دقت در ارزشیابی، کمک به دانشآموزان با نیازهای ویژه، گرفتن بازخورد و اصلاح به موقع، یادگیری شخصیسازیشده و کمک به والدین در راستای آموزش فرزندانشان بود. مقوله موانع شامل سه مؤلفه فرعی مقاومت، هزینهها و پشتیبانی خانوادهها بود. مقوله چالشها شامل سه مؤلفه فرعی تهدیدات سایبری، نادیده گرفتن توان نیروی انسانی و بیعدالتی آموزشی بود. مقوله چشماندازهای روشن نیز شامل چهار مؤلفه فرعی علم کاربردی، افزایش اشتغال، رشد اقتصادی و پیشرفت صنعت بود. نتایج نشان داد که کاربست هوش مصنوعی در آموزش ابتدایی ایران نیازمند اجراییکردن برخی زیرساختها و ظرفیتها بوده و علیرغم مزایایی که دارد میتواند با موانع و چالشهایی همراه باشد که توجه به آنها در رشد چشماندازهای آتی کشور ضروری است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش ابتدایی ایران؛ امکانسنجی؛ هوش مصنوعی | ||
| مراجع | ||
|
جعفری سولا، مهدی؛ بیگی ورزنه، الناز؛ شیخوندی، محمد و ترابی فرد، امیرحسین (1402). بررسی نقش استفاده از هوش مصنوعی در آموزش و تدریس معلمان ابتدایی. پانزدهمین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی در ایران، تهران. https://civilica.com/doc/1815473
حیدری، معصومه (1402). تاثیر هوش مصنوعی بر آموزش و یادگیری کودکان. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 48(26)، 487-512.
شورای عالی آموزش و پرورش (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. تهران: دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش.
موسوی لب رودی، سیدامیرعلی (1402). تاثیر هوش مصنوعی بر مدارس ابتدایی. ششمین همایش ملی فناوریهای نوین در تعلیم و تربیت، روانشناسی و مشاوره ایران، تهران. https://civilica.com/doc/1836491
Boninger, F., Molnar, A., & Saldaña, C. (2020). Big Claims, Little Evidence, Lots of Money: The Reality behind the Summit Learning Program and the Push to Adopt Digital Personalized Learning Programs. Commercialism in Education Research Unit. Chiu, T. K., Meng, H., Chai, C. S., King, I., Wong, S., & Yam, Y. (2021). Creation and evaluation of a pretertiary artificial intelligence (AI) curriculum. IEEE Transactions on Education, 65(1), 30-39. Chiu, T. K., Xia, Q., Zhou, X., Chai, C. S., & Cheng, M. (2023). Systematic literature review on opportunities, challenges, and future research recommendations of artificial intelligence in education. Computers and Education: Artificial Intelligence, 4, 100118. Fan, D., & Liu, K. (2021). The relationship between artificial intelligence and China’s sustainable economic growth: Focused on the mediating effects of industrial structural change. Sustainability, 13(20), 11542. Heeg, D. M., & Avraamidou, L. (2023). The use of Artificial intelligence in school science: a systematic literature review. Educational Media International, 60(2), 125-150. Jafari, F., & Keykha, A. (2023). Identifying the opportunities and challenges of artificial intelligence in higher education: a qualitative study. Journal of Applied Research in Higher Education, Vol. ahead-of-print, No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/JARHE-09-2023-0426 Kuhl, P. K., Lim, S. S., Guerriero, S., & Damme, D. V. (2019). Developing minds in the digital age. Paris, France: OECD Publishing. Osetskyi, V., Vitrenko, A., Tatomyr, I., Bilan, S., & Hirnyk, Y. (2020). Artificial intelligence application in education: Financial implications and prospects. Financial and credit activity problems of theory and practice, 2(33), 574-584. Ottenbreit-Leftwich, A., Glazewski, K., Jeon, M., Jantaraweragul, K., Hmelo-Silver, C. E., Scribner, A., ... & Lester, J. (2023). Lessons learned for AI education with elementary students and teachers. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 33(2), 267-289. Pedro, F., Subosa, M., Rivas, A., & Valverde, P. (2019). Artificial intelligence in education: Challenges and opportunities for sustainable development. UNESCO. Sandholtz, J. H. (1997). Teaching with technology: Creating student-centered classrooms. Teachers College Press, Teachers College, Columbia University, 1234 Amsterdam Ave., New York, NY 10027. Shamir, G., & Levin, I. (2022). Teaching machine learning in elementary school. International Journal of Child-Computer Interaction, 31, 100415. Tedre, M., Toivonen, T., Kahila, J., Vartiainen, H., Valtonen, T., Jormanainen, I., & Pears, A. (2021). Teaching machine learning in K–12 classroom: Pedagogical and technological trajectories for artificial intelligence education. IEEE access, 9, 110558-110572. VirtualWong, G. K., Ma, X., Dillenbourg, P., & Huan, J. (2020). Broadening artificial intelligence education in K-12: where to start?. ACM Inroads, 11(1), 20-29. Xia, Q., Chiu, T. K., Lee, M., Sanusi, I. T., Dai, Y., & Chai, C. S. (2022). A self-determination theory (SDT) design approach for inclusive and diverse artificial intelligence (AI) education. Computers & Education, 189, 104582. Wang, Y., & Chatwani, N. (2020). Artificial Intelligence in Education: Challenges and Opportunities. Springer. Long, D., & Magerko, B. (2020, April). What is AI literacy? Competencies and design considerations. In Proceedings of the 2020 CHI conference on human factors in computing systems (pp. 1-16). Touretzky, D. (2020 August 1). What every child (and teacher) should know about artificial intelligence. [Key note presentation] InProceedings of the 10th IEEE Integrated STEM Education Conference. Chen, W., He, Y., Tian, X., & He, W. (2021, October). Exploring cybersecurity education at the K-12 level. In SITE Interactive Conference (pp. 108-114). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Hussin, A. A. (2018). Education 4.0 made simple: Ideas for teaching. International Journal of Education and Literacy Studies, 6(3), 92-98. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,773 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 349 |
||