| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,433 |
| تعداد مقالات | 17,642 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,427,297 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,181,080 |
واکاوی موانع تحقق تفکر انتقادی در گستره تعلیم و تربیت | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 2، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، خرداد 1403 اصل مقاله (1.01 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2024.61039.1119 | ||
| نویسندگان | ||
| حسن غریبی* 1؛ افشین صلاحیان2؛ جهانگیر مرادویسی3؛ آرام نادریان3 | ||
| 1گروه روانشناتسی دانشگاه کردستان | ||
| 2دانشگاه پیام نور | ||
| 3آموزش و پرورش | ||
| چکیده | ||
| اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی موانع تحقق تفکر انتقادی در گستره تعلیم و تربیت بود. روش ها: این پژوهش از لحاظ هدفی که دنبال کرده است، از نوع تحقیقات بنیادی است. این پژوهش از نوع روشهای کیفی بوده که با روش گراندد تئوری انجام شده است. جامعه مورد مطالعه، کلیه معلمان، کارشناسان و خبرگان مقطع ابتدایی شهر مریوان واقع در استان کردستان بودند. تعداد 27 نفر از بین جامعه مدنظر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری، بر اساس اشباع نظری بود و با این ملاک که درباره مسئله تحقیق، دانش و اطلاعات غنی داشته باشند، انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای تحقیق، از افراد نمونه، مصاحبه نیمهساختاریافته به عمل آمد. مصاحبهها ابتدا ضبط و سپس پیادهسازی شدند. دادههای بدست آمده با روش سهمرحلهای استراوس و کوربین که کدگذاری باز، محوری و گزینشی است، تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: پس از انجام کدگذاری باز تعداد 512 کد اولیه استخراج شد که پس از فرآیند پالایش و ادغام، کدهای تکراری حذف شدند. از میان انبوه مفاهیم به دست آمده 19 کد محوری یا مقوله فرعی مشخص شدند. نتیجه گیری: نتایج بیانگر این بود که وجود رویکرد تمرکزگرا در تعلیم و تربیت و عدم احساس امنیت شغلی در سیستم آموزشی در صورت داشتن تفکر انتقادی از موانع جدی بر سر راه تحقق تفکر انتقادی در تعلیم و تربیت میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برنامه درسی؛ آموزش؛ یادگیری؛ عملکرد تحصیلی | ||
| مراجع | ||
|
امینیفر، ا.؛ زهرهوندش.؛ زعیم باشی ع. (1394). درک و اشتباهات مفهومی دانشآموزان ازمفهوم متغیر در جبر مقدماتی. نشریه علمی پژوهشی فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 14 (1). 95-77.
راشدی ف، ابراهیم ریحانی ا. و حمیدی ف. (1392)، دانش آموزان درمورد اعداد منفی چگونه می اندیشند؟ پنجمین همایش ملی آموزش.
راشدی ف.، (1392)بررسی درک و فهم دانش آموزان سال دوم راهنمایی از مفهوم اعداد منفی و اشتباهات آنان، پایان نامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دانشکده علوم پایه، تهران.
ریحانی ا.، حمیدی ف.، و راشدی ف.،(1394) بررسی درک و فهم دانش آموزان از اعداد منفی و بدفهمی های آنان، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، ١٣١–١١۵.
زینی وند ف، (1394)، تبیین مفهومی ریاضی: چیستی و چرایی و چگونگی، دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی 6 (12) 172-153.
غلام آزاد س، (1401)، اجرای برنامه درسی ریاضی دوره اول ابتدایی: چاش ها وراهکارها، نشریه نظریه و عمل در برنامه درسی، 20 صص 426-395.
نظری م. ج. (1391)، بررسی ریشه های بدفهمی های دانش آموزان سال اول متوسطه در رابطه با اعداد منفی، پایان نامه کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم ریاضی و کامپیوتر، تهران.
نظری م. ج.(1391)، آموزش اعداد منفی و چالشهای یادگیری دانش آموزان، سیزدهمین کنفرانس آموزش اعداد منفی و چالشهای یادگیری دانش آموزان.
یافتیان ن.، مهدوی ن. و مهرآئین ب.(1400)، مشکلات و بدفهمی های دانش آموزان درخصوص مفهوم اعداد منفی، نشریه ریاضی و جامعه، دانشگاه اصفهان5 (1) ، 37-48.
Ay. B. (2019) An Investigation on Seventh Grade Students’ understanding of Negative Integers via Mathematics History based Model-eliciting Activities, Doctoral Dissertation, Middle East Technical University, Ankara.
Behrend, J. L., and Mohs, L. C., (2006) From simple questions to powerful connections: A two-year conversation about negative numbers. Teaching Children Mathematics , 12(5) 260-264.
Bishop, J. P., Lamb, L. L. C., Philipp. R. A., Schappelle, B. P., and Whitacre, I. (2011), An investigation of negative-number reasoning: The case of Violet. Presentation at the meeting of Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans, LA. Bishop J.P., Lamb L.L., Philipp R.A., I. Whitacre and B. P. Schappelle, (2014) Using order to reason about negative numbers: the case of Violet, Ed. Stu. Math. (86) 39–59.
Bofferding L.,(2010) Addition and subtraction with negatives: Acknowledging the multiple meanings of the minus sign, Proc. 32nd Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, 703–710.
Bofferding L. (2014), Negative integer understanding: Characterizing first graders’ mental models, J. Research Math. Ed., (45) 94–245.
Bruno A. and Martinon A., (1999) The teaching of numerical extensions: The case of negative numbers, Internat. J. Math. Ed. Sci. Tech., (30) 789–809.
Cathcart, W. G., Pothier, Y. M., Vance, J. H., and Bezuk, N. S.,(2003) Learning mathematics in elementary and middle schools, (Third Edition.), Upper Saddle River, NJ: Prentice.
Encarta® 1001 [DVD]. Redmond, WA. Microsoft corporation, 1001.
Fagnant A., Vlassis, J., and Crahay, M. (2005). Using mathematical symbols at the beginning of the arithmetical and algebraic learning, @inbook, 81-95.
Fuadiah N.F. and Suryadi D. ,(2017) Some difficulties in understanding negative numbers faced by students: A qualitative study applied at secondary schools in Indonesia, Internat. Ed. Stud., (10) 24–3.
Fuadiah N.F and Suryadi D., (2019) Teaching and learning activities in classroom and their impact on student misunderstanding: A case study on negative integers, Internat. J. Instruction, (12) 407–424.
Gallardo, A., & Rojano, T. (1994). School algebra. Syntactic difficulties in the operativity. In D. Kirshner (Ed.), Proceedings of the Sixteenth International Conference for the Psychology of Mathematics Education, North American Chapter, Baton Rouge.
Gallardo, A. (2002). The extension of the natural-number domain to the integers in the transition from arithmetic to algebra. Educational Studies in Mathematics.
Gullick, M. M., Wolford, G., and Temple, E., (2012) Understanding less than nothing: Neural distance effects for negative numbers, available at http://www.science direct.com. NeuroImage, 62 (1) 542-554.
Kilhamn, C. (2011), Making Sense of Negative Numbers, Doctoral Thesis, University of Gothenburg.
Linchevski, L., Williams, J., (1999), “Using intuition from everyday life in 'filling' the gap in children's extension of their number concept to include the negative numbers”, Educational Studies in Mathematics, 39, 131- 147.
Molitorisov L.,(2011) Use of the History of Negative Numbers in Education, Faculty of Mathematics, Physics Informatics, Comenius University, Bratislava, 429–435.
Peled, I., Mukhopadhyay, S., and Resnick, L. B.,(1989) Formal and informal sources of mental models for negative numbers, In G. Vergnaud, J. Rogalski & M. Artique (Eds.), The 13th International Conference for the Psychology of Mathematics Education ,Paris, France: PME, 3,108-112. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 617 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 460 |
||