
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,373 |
تعداد مقالات | 16,864 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,317,668 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,020,620 |
مقایسه اثربخشی درمان هیپوونتیلاسیون و آموزش تنظیم هیجان بر حساسیت اضطرابی و پردازش هیجانی زنان مبتلا به اختلال پانیک | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
دوره 19، شماره 74، تیر 1403، صفحه 244-253 اصل مقاله (470.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.56945.5632 | ||
نویسندگان | ||
نسرین الماسی راد1؛ سیده فاطمه شریفی2؛ نسرین همایونفر3؛ پری ناز بهراد2؛ بهزاد تقی پور* 1؛ فریبا عبدی2 | ||
1گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
3گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی درمان هیپوونتیلاسیون و آموزش تنظیم هیجان بر حساسیت اضطرابی و پردازش هیجانی زنان مبتلا به اختلال پانیک بود. این مطالعه به روش نیمهآزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه زنان مبتلا به اختلال پانیک بود که در سال 1398 مرکز جامع سلامت سیدحاتمی شهر اردبیل مراجعه کرده بودند و 45 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب، و به طور تصادفی در سه گروه برابر در گروههای آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین قرار گرفتند. گروههای آزمایشی درمان هیپوونتیلاسیون و آموزش تنظیم هیجان طی 8 هفته تحت مداخله قرار گرفتند و در این مدت بر گروه کنترل مداخلهای انجام نگرفت. جهت جمع آوری دادهها از مقیاس حساسیت اضطرابی و پردازش هیجانی استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفاوت معنیداری در میانگین نمرات پسآزمون دو گروه آزمایش و کنترل در حساسیت اضطرابی و پردازش هیجانی گروههای مداخله و کنترل وجود دارد (0/001=P). همچنین نتایج آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد که تفاوت معنیداری در نمرات حساسیت اضطرابی و پردازش هیجانی بین دو گروه آزمایش مشاهده نشد. مطابق با یافتههای پژوهش حاضر میتوان از درمان هیپوونتلاسیون و آموزش تنظیم هیجان به عنوان یک روش کاربردی و موثر در جهت بهبود حساسیت اضطرابی و پردازش هیجانی زنان مبتلا به اختلال پانیک در مراکز روانشناسی و درمانی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال پانیک؛ آموزش تنظیم هیجان؛ درمان هیپوونتلاسیون؛ حساسیت اضطرابی؛ پردازش هیجانی | ||
مراجع | ||
تقی پور، بهزاد؛ برزگران، رقیه و زالی، نعمت. (1399). مقایسه اثربخشی درمان هیپوونتلاسیون و آموزش تنظیم هیجان بر علائم بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، مجله زن و فرهنگ، 12(14)، 21-7.
تقی پور، بهزاد؛ بشرپور،سجاد و تریمانی، محمد (1399). اثربخشی گشتالت درمانی گروهی بر حساسیت اضطرابی و نشخوار فکری زنان مبتلا به اختلال پانیک. مجله پژوهش های نوین روانشاختی. 15(59)، 13-1.
Asnaani, A., Tyler, J., McCann, J., Brown, L. &Zang, Y. (2020). Anxiety sensitivity and emotion regulation as mechanisms of successful CBT outcome for anxiety related disorders in a naturalistic treatment setting. Journal of Affective Disorders, 267, 86-95.DOI: 10.1016/j.jad.2020.01.16. Aue, T., & singer, H.2015. Expectancy biases in fear and anxiety and their link to biases in attention. Clinical psychology Review, 42, 83-95. DOI: 10.1016/J.cpr. (2015).08.005. Baker, R., Hollowy, J., Thomas, P.W., Thomas, S., & Owens, M. (2004). Emotional processing and panic. Behavior Research and therapy, 42, 1271-1287. Bernstein, A., &Zolensky, M. J. (2007) Anxiety sensitivity: Selective review of promising research and future directions. Expert Review of Aerotherapeutics, 7, 97-101. Desatnik, A., Bel-Bahar, T., Nolte, T., Crowley, M., Fonagy, P., &Fearon, P. (2017). Emotion regulation in adolescents: An ERP study. Biology Psychology, 129, 52-61.DOI: 10.1016/j.biopsycho.2017.08.001. Fernandez, K.C., Jazaieri, H. & Gross, J.J. (2016). Emotion regulation: A trans diagnostic perspective on a new RDOC domain. Cognitive Therapy and Research, 40(30): 426-440. Gay, Y.P., Zhang, S.M., Wei, G., Dong, W., & Deng, G.H. (2017). Relationship between cognitive emotion regulation, social support, resilience and acute stress responses in chinese soldiers: Exploring multiple mediation model. Journal of Psychiatry Research, 1(1): 71-78. Gross, J.J. (2015). Emotion Regulation: current status and future prospects. Psychological Inquiry, 26(1): 1-26. Hald-Poschardt, D., Sterzer, P., Schlagenhauf, F., Pehrs, C., Wittmann, A., Stoy, M., & et al. (2018). Reward and loss anticipation in panic disorder: An fMRI study. Gournal of Psychiatry Research: Neuroimaging, 271, 111-117. Kearns, N., Villarreal, D., Cloutiera, R., Baxley, C., Carey, C. and Blumenthal, H. (2018). Perceived control of anxiety as a moderator in the relationship between anxiety sensitivity and problematic alcohol use among adolescents. Journal of Adolescrnce, 63, 41-50.DOI: 10.1016/j.adolescence.2017.12.009. Kendall, A. D., Zinbarg, R.E., Bobova, L., Mineka, S., Revelle, W., Prenoveau, J.M &Craske, M. G. (2016). Measuring positive emotion with the mood and anxiety symptom questionnaire psychometric properties of the Anhedonic depression scale. sessment, 23(1), 86-95. Klemanski, D. H., Curtiss, J., Mclaughlin, K. A. and Nolen-Hoeksema, S. (2017). Emotion regulation and the trans diagnostic role of repetitive negative thinking in adolescents with social anxiety and depression. Cognitive Therapy Research, 41(2), 206-219. Kim, S.R. & Lee, S.M. (2017). Resilient college student in school to-work transition. International Journal of Stress Management, 51(2), 214-227. Kong, T., He, Y., Auerbach, R. P., McWhinnie, C. M. & Xiao, J. (2015). Rumination and depression in chinese university students: The mediating role of over general autobiographical memory. Personality and Individual Differences, 77(1), 221-224. Knapp, A., Blumenthal, H., Mischel, E., Badour, C., &Feldner, E. (2015). Anxiety sensitivity and its Factors in Relation to Generalized Anxiety Disorder among Adolescents.Journal Abnormal Child Psychology, 2(7), 1-12. Meuret, A.E., Kroll, J., & Ritz. (2017). Panic disorder comorbidity with medical and treatment implications. Annual Reviews clinical Psychology, 13, 209-240. Miklus, P.c., &Vrana, S.R. (2020). Effect of worrisome and relaxing thinking on fearful emotional processing. Behavior Research and Therapy, 38, 129-144. Muris, p. (2002). An expanded childhood anxiety sensitivey index: Itd factor structure, reliability and validity in a non-clinical adolescent sample. Research and Therapy, 40-299-311. Norton, P.J. and Edwards, K.S. (2015). Anxiety sensitivity or interoceptivesensitivity. Europe Journal psychology Assess, 33(1), 1-8. Rachman, S. (2001). Emotional Processing, With Special reference to post traumatic stress disorders. International Review of Psychiatry, 13, 164-171. Rubin-Falcone, H., Weber, J., Kishon, R., Ochsner., Delaparte, L., Dore, B., Zanderigo, F., Oquendo, M.A., Mann, J.J. and Miller, J.M. (2018). Longitudinal effect of cognitive behavioral therapy for depression on the neural correlates of emotion regulation. Journal of Psychiatry Research, 271(4), 82-90. Tolin, D.F., Billingsley, A.L., Hallion, L.S &Diefenbach, G.J. (2016). Low pre-treatment end-tidal co2 predictd dropout from cognitive-behavioral therapy for anxiety and related disorders. Behavior Research and Therapy, 90, 32-40. Tunnel, N.C., Ritz, T., Wilhelm, F.H., Roth, W. T &Meuret, A.E. (2020). Habituation or vormalization? Experiential and respiratory recovery from voluntary Hyperventilation in treated versus untreated patients with disorder panic. Journal Behavior Therapy, DOI: 10.1016/j.beth.2020.03.003. Tusiani-Eng, P. &Yemons, K. (2018). Borderline Personality Disorder: Barriers to Borderline Personality Disorder Treatment and Opportunities for Advocacy. Psychiatric Clinics of North America, 41(4), 695-709. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 386 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 557 |