
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,383 |
تعداد مقالات | 16,915 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,479,596 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,132,335 |
اثربخشی آموزش ارتباط بدون خشونت مبتنی بر نظریه مارشال روزنبرگ بر همدلی و معنای زندگی دانشجویان دارای علائم خشونت | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
دوره 19، شماره 73، اردیبهشت 1403، صفحه 194-203 اصل مقاله (550.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.54836.5355 | ||
نویسندگان | ||
رسول پیرهادی تواندشتی1؛ مژگان عارفی* 2؛ ایلناز سجادیان3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
آسیبهای روان شناختی و رفتاری در دانشجویان همانند خشونت میتواند سلامت روانی و هیجانی آنان را با آسیب جدی مواجه سازد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ارتباط بدون خشونت مبتنی بر نظریه مارشال روزنبرگ بر همدلی و معنای زندگی دانشجویان دارای علائم خشونت انجام گرفت. روش پژوهش نیمهآزمایشی (با گروه آزمایش و گواه) با طرح سه مرحلهای (پیشآزمون- پسآزمون-پیگیری) و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اصفهان (خوراسگان) دارای علائم خشونت در سال تحصیلی 1401-1400 بود. در این پژوهش تعداد 27 دانشجوی دارای علائم خشونت با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش (14 دانشجو) و گواه (13 دانشجو) جایگزین شدند. گروه آزمایش آموزش ارتباط بدون خشونت مبتنی بر نظریه مارشال روزنبرگ را طی 8 هفته در 8 جلسه 90 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه خشونت (آیزنک و ویلسون، 1367) (VQ)، مقیاس همدلی (جولیف و فارینگتون، 2006) (EQ) و پرسشنامه معنا در زندگی (استگر و فرازیر، 2006) (MLQ) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش ارتباط بدون خشونت بر همدلی (0/001>P؛ 0/51=Eta؛ 24/35=F) و معنای زندگی (0/001>P؛ 0/46=Eta؛ 20/21=F) دانشجویان دارای علائم خشونت تأثیر معنادار دارد. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش ارتباط بدون خشونت با بهرهگیری از فنونی همانند دریافت همدلانه، شناسایی و ابراز احساسات و مسئولیتپذیری احساسات خود میتواند روشی موثر در جهت بهبود همدلی و معنای زندگی دانشجویان دارای علائم خشونت مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خشونت؛ آموزش ارتباط بدون خشونت؛ معنای زندگی؛ همدلی | ||
مراجع | ||
آزادمنجیری، محمد.، نامنی، ابراهیم. (1399). نقش تعدیل کننده همدلی در رابطه سرمایه روانشناختی با افسردگی و اضطراب در پرستاران. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 27(3)، 453-461.
آیزنک، اچ. جی. ، ویلسون، گلن. (1367). خودشناسی. ترجمه شهاب قهرمان. تهران: انتشارات شباویز.
پیمانفر، الیکا.، علیاکبری، مهناز.، محتشمی، طیبه. (1391). مقایسه احساس تنهایی و احساس معنا در زندگی سالمندان با سطوح نگرش مذهبی متفاوت. مجله روانشناسی و دین، 5(4)، 52-41.
جعفری، محمدعلی.، نوروزی، زهرا.، فولادچنگ، محبوبه. (1396). بررسی ساختار عاملی، پایایی و روایی مقیاس همدلی اساس؛ فرم فارسی، فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، 14 (25)، 38-23.
رشید، خسرو.، بیات، احمد. (1398). تبیین رابطه ابعاد سرمایههای روانشناختی و مؤلفههای همدلی عاطفی با میانجی گری هوش زیباشناسی. مجله علوم روانشناختی، 18 (74)، 171-180.
رضائی، زهرا.، به پژوه، احمد.، غباری بناب، باقر. (1398). اثربخشی آموزش برنامه ارتباط بدون خشونت بر تعامل مادر کودک در مادران با کودک کم توان ذهنی. آرشیو توانبخشی، 20(1)، 40-51.
روزنبرگ، مارشال. (1399). الگوی ارتباط بدون خشونت، ترجمه کامران رحیمیان، تهران: نشر اختران.
طالب زاده شوشتری، لیلا.، منادی، مرتضی.، خادمی اشکذری، ملوک.، و خامسان، احمد. (1395). شناسایی معنای زندگی در دانشجویان: یک مطالعه پدیدارشناسی. مشاوره کاربردی، 6(1)، 59-76.
قنادطوسی، دری.، مدنیپور، نادیا.، قاسمزاده، عزیزرضا.، اسدی، محمد. (1395). اثربخشی آموزش ارتباط بدون خشونت بر افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان، توسعه آموزش جندی شاپور، 7(1)، 82-87.
کاجی اصفهانی، سعیده.، عارفی، مژگان.، آقایی، اصغر.، اصلیآزاد، مسلم.، فرهادی، طاهره. (1396). مطالعه همدلی شناختی در دانشآموزان با پرخاشگری ارتباطی و آشکار، فصلنامه سلامت روان کودک، 4 (2)، 126-116.
گیوه چی، الناز.، نوابی نژاد، شکوه.، و فرزاد، ولی الله. (1396). مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و الگوی ارتباط بدون خشونت بر کاهش مشکلات برونی سازی شده کودکان. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، 25(5)، 333-346.
مصرآبادی، جواد.، استوار، نگار.، جعفریان، سکینه. (1392). بررسی روایی سازه و تشخیصی پرسشنامه معنا در زندگی در دانشجویان. مجله علوم رفتاری، 7 (1)، 90-83.
میرزائی، پروین. (1399). اثربخشی رواندرمانی مثبتنگر بر بهزیستی معنوی و شادکامی دانشجویان دارای اختلال افسردگی. مطالعات ناتوانی، 10(1)، 36-25.
نوربخش، امین.، مولوی، حسین. (1394). رابطه هوش معنوی و باورهای مذهبی با احساس حقارت و خشونت در دانشجویان، دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 16 (1)، 4-14. Abdelrahman, R.M. (2020). Metacognitive awareness and academic motivation and their impact on academic achievement of Ajman University students, Heliyon, 6(9), 419-425. Albiero, P., Matricardi, G., Speltri, D., Toso, D (2009). The assessment of empathy in adolescence: A contribution to the Italian validation of the ‘‘Basic Empathy Scale’’. Journal of Adolescence, 32(2), 393-408. Atan, T. (2018). Empathy Levels of University Students Who Do and Not Do Sports, Universal Journal of Educational Research, 5(3), 500-503. Cho, E., Lee, D., Lee, J.H., Bae, B.H., Jeong, S.M. (2014). Meaning in Life and School Adjustment: Testing the Mediating Effects of Problem-focused Coping and Self-acceptance. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 114, 771-781. Espejo-Siles, R., Zych, I., Farrington, D.P., Llorent, V.J. (2020). Moral disengagement, victimization, empathy, social and emotional competencies as predictors of violence in children and adolescents. Children and Youth Services Review, 118, 1053-1058. Garcia Alandete, J., Lozano, B.S., NohaLes, P.S., Martinez, E. R (2013). Predictive role of meaning in life on psychological well-being and gender specific differences. Act A colombi An Ade PsicologíA, 16(1), 17-24. Garrosa-Hernández, E., Carmona-Cobo, I., Ladstätter, F., Blanco, L.M., Cooper-Thomas, H.D. (2013). The relationships between family-work interaction, job-related exhaustion, detachment, and meaning in life: A day-level study of emotional well-being. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 29(3), 169-177. Glaw, X., Hazelton, M., Kable, A., Inder, K. (2020). Exploring academics beliefs about the meaning of life to inform mental health clinical practice. Archives of Psychiatric Nursing, 34(2), 36-42. Holmstrom, E. (2021). Enhancing the effects of emotion-focused individual and couples therapy by nonviolent communication. Person-Centered & Experiential Psychotherapies, 33, 1248-1252. Hopkins, M., Fetherston, C.M., Morrison, P. (2018). Aggression and violence in healthcare and its impact on nursing students: A narrative review of the literature. Nurse Education Today, 62, 158-163. Huang, S., Fang, S., Lee, S., Yu, P., Chen, C., Lin, Y. (2023). Effects of video-recorded role-play and guided reflection on nursing student empathy, caring behavior and competence: A two-group pretest-posttest study. Nurse Education in Practice, 67, 1035-1039. Jolliffe, D., Farrington, D.P. (2006). Examining the relationship between low empathy and bullying. Aggressive Behavior, 32(3), 1–11. Ju, H. (2017). The relationship between physical activity, meaning in life, and subjective vitality in community-dwelling older adults. Archives of Gerontology and Geriatrics, 73, 120-124. Kansky, R., Maassarani, T. (2022). Teaching nonviolent communication to increase empathy between people and toward wildlife to promote human–wildlife coexistence. Conservation Letters, 15(1), 1286-1290. Khalaila, R. (2015). The relationship between academic self-concept, intrinsic motivation, test anxiety, and academic achievement among nursing students: Mediating and moderating effects. Nurse Education Today, 35(3), 432-438. Kim, J., Kim, S. (2022). Effects of a nonviolent communication-based anger management program on psychiatric inpatients. Archives of Psychiatric Nursing, 41, 87-95. Kim, J.S. (2015). An Analysis of NVC (Non violent Communication) And Christian Counseling Application. Journal Of Counseling and Gospel, 23,137-163. King, E.A. (2021). Child welfare workers’ experiences of client-perpetrated violence: Implications for worker mental health. Children and Youth Services Review, 120, 105-108. Lu, D., Jeong, S.Y., Zhu, L. (2021). Development and Validation of a Management of Workplace Violence Competence Scale for Nursing Practicum Students. Asian Nursing Research, 15(1), 23-29. McMahon, S.M., Pederson, S. (2020). “Love and compassion not found Elsewhere”: A Photovoice exploration of restorative justice and nonviolent communication in a community-based juvenile justice diversion program. Children and Youth Services Review, 117, 105-109. Meens, E.E.M., Bakx, A.W.E.A., Klimstra, T.A., Denissen, J.J.A. (2018). The association of identity and motivation with students' academic achievement in higher education. Learning and Individual Differences, 64, 54-70. Museux, A.C., Dumont, S., Careau, E. (2016). Improving Interprofessional Collaboration: The Effect of Training in Nonviolent Communication, Social Work in Health Care,10,1-13. Rastad, Z., Golmohammadian, M., Jalali, A., Kaboudi, B., Kaboud, M. (2021). Effects of positive psychology interventions on happiness in women with unintended pregnancy: randomized controlled trial. Helyon, 7(8), 778-781. Steger, F.M., Frazier, P. (2006). The meaning in life questionnaire: Assessingpresence of and search for meaning in life. Journal of Counseling Psychology, 53, 80-93. Suarez, A., Lee, A.Y., Rowe, CH. (2014). Freedom Project: Nonviolent Communication and Mindfulness Training in Prison, Sage Open, 4(1),1-10. Wang, M., Wang, J., Deng, X., Chen, W. (2019). Why are empathic children more liked by peers? The mediating roles of prosocial and aggressive behaviors. Personality and Individual Differences, 144, 19-23. Yang , J., Kim, S. (2021). Effects of a nonviolent communication-based training program for inpatient alcoholics in South Korea, Perspective Psychiatry Care, 57(3), 1187-1194. Ye, R., Li, J., Du, Y., Wang, H., Gu, J. (2023). Experience of childhood sexual violence and its associations with depressive symptoms among university students in Guangdong, China. Journal of Affective Disorders, 321, 234-241. Yu, E.A., Chang, E, C. (2021). Relational meaning in life as a predictor of interpersonal well-being: A prospective analysis. Personality and Individual Differences, 168, 110-114. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 557 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 363 |