
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,383 |
تعداد مقالات | 16,915 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,479,888 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,132,490 |
بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری هیجانمدار (ECBT) بر نگرانی و حساسیت اضطرابی کودکان مضطرب | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
دوره 19، شماره 73، اردیبهشت 1403، صفحه 150-159 اصل مقاله (689.7 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2022.54361.5295 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه کربلایی1؛ کامران یزدانبخش* 2؛ آسیه مرادی3 | ||
1دانشجوی دکترا، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. | ||
چکیده | ||
یکی از رایجترین مشکلات بالینی در کودکان اختلالات اضطرابی است که با آسیبشناسی روانی قابل توجهی همراه است. پژوهش با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری هیجانمدار بر نگرانی و حساسیت اضطرابی در کودکان مضطرب انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمه طرح پژوهش از نوع پیشآزمون_ پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم دبستان بود که در سال تحصیلی 1400- 1401 در دبستانهای ابتدایی بخش کهریزک تحصیل میکردند. ابتدا از طریق نمونهگیری خوشهای 672 نفر به ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای اضطراب کودکان و نوجوانان مبتنی بر DSM -5 (2017)، و نگرانی (1997) پاسخ دادند، در مرحله دوم 30 نفر از بین دانشآموزانی که براساس مقیاسهای پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان مبتنی بر DSM-5 (2017) و مصاحبه بالینی حداقل یکی از ملاکهای اختلالات اضطرابی را برآورده کرده بودند، به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گماشته شدند. ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و نرم افزار SPSS-25 استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد گروه درمانی شناختی رفتاری هیجانمدار بر نگرانی و حساسیت اضطرابی در کودکان دارای اختلالات اضطرابی اثرگذار بود (سطح معناداری 0/05). براساس یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که گروه درمانی شناختی رفتاری هیجانمدار در بهبود نگرانی و حساسیت اضطرابی تاثیر دارد، با توجه به این شواهد استفاده از گروه درمانی شناختی رفتاری هیجانمدار برای اختلالات هیجانی در کار بالینی با کودکان مضطرب توصیه میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب؛ درمان شناختی رفتاری هیجان مدار؛ نگرانی؛ حساسیت اضطرابی؛ کودکان | ||
مراجع | ||
کندال، فیلیپ و سووگ، سیتا. (2005). درمان شناختی رفتاری هیجانمدار برای کودکان مضطرب نسخه دوم مخصوص درمانگر. ترجمه افروز افشاری و همکاران(1396). اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
پیرزاد، علی و آهی، قاسم. (1397). بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان (YAM-5) مبتنی بر DSM-5 . اندیشه و رفتار،13(50)، 7- 16.
پورشریفی، حمید؛ باباپور، جلیل؛ علیلو، مجید محمود؛ خانجانی، زینب و زینالی، شیرین. (1396). طراحی و آزمون مدلی برای اضطراب کودکان بر اساس متغیرهای والد و کودک. دوفصلنامه روانشناسی خانواده، ۴ (۱)، 17- 28.
فلاحی سرشت، شیوا؛ کریمی، پروانه، رحیمی، علی؛ دریکوند، فتانه؛ یزدانبخش، کامران و کربلایی، محبوبه (1401). بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه حساسیت اضطرابی در کودکان. مجله سلامت روان کودک. در دست چاپ.
مقدسین، مریم؛ ارجمند، فتانه و محمد خانی، شهرام. (1398). هنجاریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه نگرانی (PSWQ-C) در کودکان و نوجوانان 8 تا 18 ساله. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 10(3)، 1- 26.
میکائیلی منیع، فرزانه و آبخیز، شلر. (1399). بررسی ویژگی های روانسنجی سنجۀ اضطراب کودکان و نوجوانان بر اساس DSM-5. مجله روانشناسی بالینی، 12(4).
Afshari, A., Amiri, S., Neshat Doost, H. T., & Rezaie, F. (2015). Comparing effectiveness of group Emotion-focused cognitive-behavioral therapy and group cognitive-behavioral therapy on children with social anxiety disorder. Studies in Medical Sciences, 26(3), 194-204. Aghighi, A., Mohammadi, N., Rahimi Taghanaki, C., & Imani, M. (2020). Effectiveness of emotion regulation group therapy on symptom reduction, worry and emotion dysregulation in individuals with panic disorder. Biannual Journal of Applied Counseling, 10(1), 65-88. Anyan, F., Morote, R., & Hjemdal, O. (2020). Prospective relations between loneliness in different relationships, metacognitive beliefs, worry and common mental health problems. Mental Health & Prevention, 19, 200186. Asnaani, A., Tyler, J., McCann, J., Brown, L., & Zang, Y. (2020). Anxiety sensitivity and emotion regulation as mechanisms of successful CBT outcome for anxiety-related disorders in a naturalistic treatment setting. Journal of affective disorders, 267, 86-95. Asselmann, E., Wittchen, H. U., Lieb, R., & Beesdo‐Baum, K. (2018). Sociodemographic, clinical, and functional long‐term outcomes in adolescents and young adults with mental disorders. Acta Psychiatrica Scandinavica, 137(1),6-17. Baek, I. C., Lee, E. H., & Kim, J. H. (2019). Differences in anxiety sensitivity factors between anxiety and depressive disorders. Depression and anxiety, 36(10), 968-974. Borkovec, T. D., Robinson, E., Pruzinsky, T., & DePree, J. A. (1983). Preliminary exploration of worry: Some characteristics and processes. Behaviour research and therapy, 21(1), 9-16. Capron, D. W., Norr, A. M., Allan, N. P., & Schmidt, N. B. (2017). Combined “top-down” and “bottom-up” intervention for anxiety sensitivity: Pilot randomized trial testing the additive effect of interpretation bias modification. Journal of Psychiatric Research, 85, 75-82. Chorpita, B. F., Tracey, S. A., Brown, T. A., Collica, T. J., & Barlow, D. H. (1997). Assessment of worry in children and adolescents: An adaptation of the Penn State Worry Questionnaire. Behaviour research and therapy, 35(6), 569-581. Costello, E. J., Egger, H. L., & Angold, A. (2005). The developmental epidemiology of anxiety disorders: phenomenology, prevalence, and comorbidity. Child and Adolescent Psychiatric Clinics, 14(4), 631-648. Feng, Y. C., Krahé, C., Koster, E. H., Lau, J. Y., & Hirsch, C. R. (2022). Cognitive processes predict worry and anxiety under different stressful situations. Behaviour research and therapy, 157, 104168. Francis, S. E., Noël, V. A., & Ryan, S. L. (2019). A systematic review of the factor structure of anxiety sensitivity among children: Current status and recommendations for future directions. In Child & Youth Care Forum,48(5), 603-632. Springer US. Grace, S. C., Mejia, J. M., Inhofe Rapert, M., & Thyroff, A. (2021). Emotional awareness in time of disruption: The impact of tolerance for ambiguity, worry, perceived stress, helpful communication, and past experience on student satisfaction. Marketing Education Review, 31(3), 226-240. Garcia-Lopez, L.-J., Saez-Castillo, A. J., & Fuentes-Rodriguez, G. (2017). Psychometric properties of the Youth Anxiety Measure for DSM-5, Part I (YAM-5-I) in a community sample of Spanish-speaking adolescents. Journal of affective disorders, 208, 455-459. Ho, S. M., Dai, D. W. T., Mak, C., & Liu, K. W. K. (2018). Cognitive factors associated with depression and anxiety in adolescents: A two-year longitudinal study. International journal of clinical and health psychology, 18(3), 227-234. Intrieri, R. C., & Newell, C. B. (2020). Anxiety sensitivity not distress tolerance as a predictor of generalized anxiety symptoms and worry. Current Psychology, 1-11. Knapp, A. A., Feldner, M., Allan, N. P., Schmidt, N. B., Keough, M. E., & Leen-Feldner, E. W. (2020). Test of an Anxiety Sensitivity Amelioration Program for at-risk youth (ASAP-Y). Behaviour Research and Therapy, 126, 103544. Mathews, B. L., Koehn, A. J., Abtahi, M. M., & Kerns, K. A. (2016). Emotional competence and anxiety in childhood and adolescence: A meta-analytic review. Clinical child and family psychology review, 19(2), 162-184. McEvoy, P. M., & Brans, S. (2013). Common versus unique variance across measures of worry and rumination: Predictive utility and mediational models for anxiety and depression.Cognitive therapy and research,37(1),183-196. Mennin, D. S., Fresco, D. M., O'Toole, M. S., & Heimberg, R. G. (2018). A randomized controlled trial of emotion regulation therapy for generalized anxiety disorder with and without co-occurring depression. Journal of consulting and clinical psychology, 86(3), 268. Mennin, D. S., Heimberg, R. G., Turk, C. L., & Fresco, D. M. (2005). Preliminary evidence for an emotion dysregulation model of generalized anxiety disorder. Behaviour research and therapy, 43(10), 1281-1310. Mennin, D. S., Heimberg, R. G., Turk, C. L., & Fresco, D. M. (2002). Applying an emotion regulation framework to integrative approaches to generalized anxiety disorder. Merikangas, K. R., Nakamura, E. F., & Kessler, R. C. (2022). Epidemiology of mental disorders in children and adolescents. Dialogues in clinical neuroscience. Muris, P., Meesters, C., & Gobel, M. (2001). Reliability, validity, and normative data of the Penn State Worry Questionnaire in8–12-yr-old children. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 32(2), 63-72. Muris, P., Simon, E., Lijphart, H., Bos, A., Hale, W., & Schmeitz, K. (2017). The youth anxiety measure for DSM-5 (YAM-5): development and first psychometric evidence of a new scale for assessing anxiety disorders symptoms of children and adolescents. Child Psychiatry & Human Development, 48(1), 1-17. Nowakowski, M. E., Rowa, K., Antony, M. M., &McCabe, R. (2016). Changes in anxiety sensitivity following group cognitive-behavior therapy for social anxiety disorder and panic disorder. Cognitive Therapy and Research, 40(4) 468-478. Palmer, C. A., Oosterhoff, B., & Gentzler, A. L. (2021). Don’t worry, be happy: associations between worry and positive emotion regulation. International Journal of Cognitive Therapy, 14(3), 417-435. Patel, A., & Hinton, D. (2020). Two Peas in a Pod? Understanding Cross-Cultural Similarities and Differences in Anxiety Disorders. In E. Bui, M. E. Charney, A. W. Baker (Eds.), Clinical Handbook of Anxiety Disorders, 59-75. Cham: Humana. Pine, D. S., Cohen, P., Gurley, D., Brook, J., & Ma, Y. (1998). The risk for early-adulthood anxiety and depressive disorders in adolescents with anxiety and depressive disorders. Archives of general psychiatry, 55(1), 56-64. Reiss, S. (1987). Theoretical perspectives on the fear of anxiety. Clinical Psychology Review, 7(6), 585-596. Reiss, S., & McNally, R. J. (1985). Expectancy model of fear. In S. Reiss, RR Bootzin (Eds). Theoretical issues in behavior therapy inside. New York: Academic Press. Ryum, T., Kennair, L. E. O., Hjemdal, O., Hagen, R., Halvorsen, J. Ø., & Solem, S. (2017). Worry and metacognitions as predictors of anxiety symptoms: a prospective study. Frontiers in Psychology, 8, 924. Salguero, J. M., Ramos-Cejudo, J., & García-Sancho, E. (2019). Metacognitive beliefs and emotional dysregulation have a specific contribution on worry and the emotional symptoms of generalized anxiety disorder. International Journal of Cognitive Therapy, 12(3), 179-190. Silverman, W. K., Fleisig, W., Rabian, B., & Peterson, R. A. (1991). Childhood anxiety sensitivity index. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 20(2),162-168. Simon, E., Bos, A. E., Verboon, P., Smeekens, S., & Muris, P. (2017). Psychometric properties of the Youth Anxiety Measure for DSM-5 (YAM-5) in a community sample. Personality and Individual Differences, 116, 258-264. Setiyowati, A. J. (2017). Emotion Focussed Cognitive Behavioral Therapy: An Attempt to Resolve Emotional Deficiency and Strengthen Cognitive Behavioral Therapy Efficacy. In 3rd International Conference on Education and Training (ICET 2017), 261-264. Atlantis Press. Sherwood, A., Carydias, E., Whelan, C., & Emerson, L. M. (2020). The explanatory role of facets of dispositional mindfulness and negative beliefs about worry in anxiety symptoms. Personality and Individual Differences,160, 109933. Smits, J. A., Berry, A. C., Tart, C. D., & Powers, M. B. (2008). The efficacy of cognitive-behavioral interventions for reducing anxiety sensitivity: A meta-analytic review. Behaviour research and therapy, 46(9), 1047-1054. Smits, J. A., Otto, M. W., Powers, M. B., & Baird, S. O. (2019). Anxiety sensitivity as a transdiagnostic treatment target. In The Clinician's Guide to Anxiety Sensitivity Treatment and Assessment, 1-8. Songco, A., Hudson, J. L., & Fox, E. (2020). A cognitive model of pathological worry in children and adolescents: A systematic review. Clinical child and family psychology review, 23(2), 229-249. Southam-Gerow, M. A., & Kendall, P. C. (2002). Emotion regulation and understanding: Implications for child psychopathology and therapy. Clinical psychology review, 22(2), 189-222. Suveg, C., & Zeman, J. (2004). Emotion regulation in children with anxiety disorders. Journal of clinical child and adolescent psychology, 33(4), 750-759. Suveg, C., Jones, A., Davis, M., Jacob, M. L., Morelen, D., Thomassin, K., & Whitehead, M. (2018). Emotion-focused cognitive-behavioral therapy for youth with anxiety disorders: A randomized trial. Journal of Abnormal Child Psychology, 46(3), 569-580. Suveg, C., Kendall, P. C., Comer, J. S., & Robin, J. (2006). Emotion-focused cognitive-behavioral therapy for anxious youth: A multiple-baseline evaluation. Journal of Contemporary Psychotherapy, 36(2), 77-85. Taghipuor, B., Basharpoor, S., Hajilo, N., & Narimani, M. (2021). The effectiveness of Emotion Regulation on Anxiety Sensitivity and worry of women with panic disorder. Journal of Psychological Studies, 17(1),145-160. Weems, C. F., Hammond-Laurence, K., Silverman, W. K., & Ginsburg, G. S. (1998). Testing the utility of the anxiety sensitivity construct in children and adolescents referred for anxiety disorders. Journal of Clinical Child Psychology, 27(1), 69-77. Viswanathan, M., Wallace, I. F., Middleton, J. C., Kennedy, S. M., McKeeman, J., Hudson, K., & Kahwati, L. (2022). Screening for anxiety in children and adolescents: evidence report and systematic review for the US Preventive Services Task Force. JAMA, 328(14), 1445-1455. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 639 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 509 |