
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,399 |
تعداد مقالات | 17,149 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,259,613 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,591,371 |
بررسی وضعیت تحلیل رفتگی شغلی معلمان تربیتبدنی شهرستان اهر | ||
دانش مدیریت ورزش | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 29-41 اصل مقاله (1.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmsk.2024.17784 | ||
نویسندگان | ||
مهدی همتجو* 1؛ میرحسن سیدعامری2 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت ورزش، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی وضعیت تحلیل رفتگی شغلی معلمان تربیتبدنی شهرستان اهر میباشد. روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی معلمان تربیتبدنی مرد و زن شهرستان اهر به تعداد ۵۲ نفر میباشد که با استفاده از روش نمونه گیری تمام شماری بوده و به دلیل عدم برگشت چند پرسش نامه و حذف تعدادی از پرسش نامههای ناقص تعداد نهایی نمونه آماری ۴۸ نفر میباشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد تحلیل رفتگی شغلی مسلش (۱۹۸۱) میباشد؛ که شامل ۲۲ ماده و سه زیر مؤلفه است که عبارتاند از خستگی عاطفی، شخصیت زدایی و فقدان موفقیت فردی. همچنین روایی صوری و محتوایی این پرسشنامه توسط چند تن از اساتید مدیریت ورزشی مورد تأیید و پایایی آن نیز با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ ۰.۷۵۲ به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از این پژوهش از آزمون کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t تک نمونهای و t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد که معلمان تربیتبدنی شهرستان اهر در مؤلفه خستگی هیجانی دارای ثمره پایینی هستند به این معنی که وضعیت خستگی عاطفی آنها در وضعیت مطلوبی قرار دارد. ولی در مؤلفههای مسخ شخصیت و عدم موفقیت فردی دارای نمره بالایی هستند؛ به این معنی که معلمان تربیتبدنی شهرستان اهر در وضعیت نامطلوبی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل رفتگی؛ مسخ شخصیت؛ خستگی عاطفی؛ عدم موفقیت فردی؛ معلمان تربیت بدنی | ||
مراجع | ||
Ahmet Emin Serin & Mehmet Onur Balkan (2014) Burnout: The Effects of Demographic Factors on Staff Burnout: An Application at Public Sector. International Business Research. 7(4) pp 151-159
Bartly, E. A. (2006). Correlates of occupational burnout in counselor educators (Doctoral dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Thesis database. (UMI No. 3190888)
Baum, A, Graunberg, N. G (1991).Gender, stress, and health. Health psychology. 10, 80-85
Bell RB, Davison M, Sefcik D. (2002) A first survey Measuring burnout in emergency medicine physician assistants. JAAPA 2002; 15(3): 40-57
Byrne Barbura. m, (1993) the maslach Burnout inventory: Testing for factorial validity teachers, J, of occupation and organization, Psyc:6g pp 197-
Caballero MM, Bermejo FF, Nieto GR, Caballero MF. (2001) Prevalence and factors associated with burnout in a health area. Atencion Primaria/Sociedad Española de Med de Familia y Comunitaria 2001; 27(5):
Cheng, H., Fan, Y., & Lau, H. (2023). An integrative review on job burnout among teachers in China: Implications for Human Resource Management. The International Journal of Human Resource Management, 34(3), 529-561. https://doi.org/10.1080/09585192.2022.2078991
Chirico, F., & Leiter, M. (2022). Correct use of the Maslach Burnout Inventory to develop evidence-based strategies against burnout syndrome during and post COVID-19 pandemic. Work, (Preprint), 1-2. https://doi.org/10.3233/wor-220072
Christina Maslach, wilmar B. Schaufeli, Michael D. Leiter. (2001) Job burnout. Annuol Review of Psychology, 52, Pg 397-422 https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.397
Demirel, Y., Güler, N., Toktamış, A., Özdemir, D., & Sezer, R. E. (2005). Burnout among high school teachers in Turkey. Middle East Journal of Family Medicine, 3(3), 33-36
Edú-Valsania, S., Laguía, A., & Moriano, J. A. (2022). Burnout: A review of theory and measurement. International journal of environmental research and public health, 19(3), 1780. https://doi.org/10.3390/ijerph19031780
Embriaco N, Papazian L, Kentish-Barnes N, Pochard F, Azoulay E. (2007) Burnout syndrome among critical care healthcare workers. Current Opinion in Critical Care 2007; 13(5): 482-8. https://doi.org/10.1097/mcc.0b013e3282efd28a
Esther. R, and et al, (1997) A Canadian -Datch Comparison of teachers burnout. Psychological reports. 81, 371-382
Khademi M. (2007) Psychological characteristics of abusive parents and non abusive parents, third of the Scientific research festival child research and child and future challenges, Mashhad, 2007; 9 and 10 (In persian)
Lin, C. Y., Alimoradi, Z., Griffiths, M. D., & Pakpour, A. H. (2022). Psychometric properties of the Maslach Burnout Inventory for Medical Personnel (MBI-HSS-MP). Heliyon, 8(2). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e08868
Martin, L., Hauret, L., & Fuhrer, C. (2022). Digitally transformed home office impacts on job satisfaction, job stress and job productivity. COVID-19 findings. Plos one, 17(3), e0265131. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0265131
Mohamad Jafari KH, Nemattavosi M, Ahmadi A, (2013) the role of demographic features in job burnout among teachers. Journal of Science and today's world. 2(8) pp: 1104-1119 (In persian)
Mohamad Taghvaee, V., Assari Arani, A., Nodehi, M., Khodaparast Shirazi, J., Agheli, L., Neshat Ghojogh, H. M., ... & Ahmadi Rahbarian, H. (2023). Sustainable development goals: transportation, health and public policy. Review of Economics and Political Science, 8(2), 134-161. (In persian)
Nápoles, J. (2022). Burnout: A review of the literature. Update: Applications of Research in Music Education, 40(2), 19-26. https://doi.org/10.1177/87551233211037669
Obaideen, K., Shehata, N., Sayed, E. T., Abdelkareem, M. A., Mahmoud, M. S., & Olabi, A. G. (2022). The role of wastewater treatment in achieving sustainable development goals (SDGs) and sustainability guideline. Energy Nexus, 7, 100112. https://doi.org/10.1016/j.nexus.2022.100112
Okon, C., & Archibong, U. (2015). Male teachers’ perception of the teaching profession and their relationship with students in public secondary schools in Uyo, Akwa Ibom State, Nigeria. Asian journal of management sciences & education, 4(2), 160-167.
olsen.D.H.M.Mccubbin,H,I, (1983), families: what makes them wak,sage,Beverly Hills
Roloff, J., Kirstges, J., Grund, S., & Klusmann, U. (2022). How strongly is personality associated with burnout among teachers? A meta-analysis. Educational Psychology Review, 34(3), 1613-1650. http://dx.doi.org/10.1007/s10648-022-09672-7
Rostami, S, Ghanizadeh, A, Ghapanchi, Z (2015) a study of contextual precursors of burnout among EFL. International Journal of Research Studies in Psychology 2015 January, Volume 4 Number 1, 13 24 http://dx.doi.org/10.5861/ijrsp.2015.1025
Sahebzadeh M, Moradi B. Factors associated with burnout in nursing staff during the Covid-19 pandemic and its management strategies: a review study. IJNR 2023; 18 (3) :70-86
Shbeer, A., & Ageel, M. (2022). Assessment of occupational burnout among intensive care unit Staff in Jazan, Saudi Arabia, using the maslach burnout inventory. Critical Care Research and Practice, 2022. https://doi.org/10.1155/2022/1298887
Soares, J. P., Oliveira, N. H. S. D., Mendes, T. D. M. C., Ribeiro, S. D. S., & Castro, J. L. D. (2022). Burnout-related factors in health professionals during the Covid-19 pandemic: an integrative review. Saúde em Debate, 46, 385-398.
Soderfeldt. M, Soderfeldt. B, warg. L. (1995).Burnout in social work.Social work, 1995. sep. vol 40 (5) 937-648
Tang, R., Feng, O., Chong, J. J., & Wang, A. (2022). Evaluating the impact of coronavirus disease on burnout among healthcare workers using maslach burnout inventory tool: A systematic review. Proceedings of Singapore Healthcare, 31, 20101058221117390. https://doi.org/10.1177/20101058221117390
Tilak Raj Bhardwaj(2014) Burnout among Secondary School Teachers and its Impact on Teacher Effectiveness Scholarly Journal of Education Vol. 3(4), pp. 37-41
Tzioti M, Mantelou E, Degleris N E, Solias A, Karamberi M, Romanou N (2010). Job burnout and self-efficacy survey among elementary school teachers in Greece, Tzioti et al. Annals of General sychiatry 2010, 9(Suppl 1):S192.
Vatou, A., Gregoriadis, A., Tsigilis, N., & Grammatikopoulos, V. (2022). Teachers’ social self-efficacy: development and validation of a new scale. Cogent Education, 9(1), 2093492. https://doi.org/10.1080/2331186X.2022.2093492
Vilakazi, S. A. (2005). Burnout Syndrome in the Teaching Profession.Submitted in fulfilment of requirement for the egree of Doctor of Education at the University of Zululand. Promoter: Gabela, R.V.
World Health Organization. (2022). World mental health report: transforming mental health for all.
Yuan, D., Gazi, M. A. I., Rahman, M. A., Dhar, B. K., & Rahaman, M. A. (2022). Occupational stress and health risk of employees working in the garments sector of Bangladesh: An empirical study. Frontiers in public health, 10, 938248. https://doi.org/10.3389/fpubh.2022.938248 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 237 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 283 |