
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,402 |
تعداد مقالات | 17,174 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,434,356 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,736,532 |
طراحی الگوی بهبود عملکرد تأملی در معلمان تربیت بدنی | ||
دانش مدیریت ورزش | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 2، اسفند 1402، صفحه 77-91 اصل مقاله (1.41 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmsk.2024.17761 | ||
نویسندگان | ||
جواد کریمی* 1؛ سحر محمودی2 | ||
1دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی ، دانشگاه رازی | ||
2دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، طراحی الگوی بهبود عملکرد تأملی در معلمان تربیت بدنی ایران است. جامعة پژوهش را خبرگان علمی دانشگاهها و مدیران و معلمان تربیت بدنی استان کرمانشاه تشکیل میدهند. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع گلوله برفی با دوازده نفر از اعضای جامعة پژوهش مصاحبة نیمهساختاریافته انجام شد. سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون متن مصاحبهها تحلیل شدند. در این پژوهش، بهمنظور اعتمادپذیرساختن یافتهها فرایند کدگذاری، تحلیل، نمایش نوشتاری و دیداری دادهها منظم و دقیق توصیف شدند. بر اساس یافتهها مزایای عملکرد تأملی شامل افزایش اعتماد به نفس برای انجام وظایف، افزایش انگیزه پیشرفت، افزایش انگیزه عملکردی، افزایش خلاقیت و نوآوری، افزایش سلامتی و رفاه، ایجاد فضایی برای سرگرمی و خوشبینی، بهبود روابط و همکاری، تقویت انضباط و مسئولیتپذیری، مدیریت استرس و افزایش رضایت شغلی و افزایش همبستگی تیمی بود. معایب شامل وابستگی به تشویقهای خارجی، افزایش استرس و فشار روانی، افزایش رقابت مضر، افزایش سرمایهگذاری نادرست، افزایش فشارهای اجتماعی، بهبود ناپایدار عملکرد، کاهش توانایی مدیریت استرس و ارتباطات، کاهش توجه به اصول اخلاقی و اجتماعی، کاهش صداقت و شفافیت است. همچنین راهبردهای ارتقاء مهارتهای مدیریت استرس و فشار، مشاوره و پشتیبانی روانشناختی، ترویج فرهنگ تأمل مثبت، ایجاد فرصتهای عملی برای تمرین، تمرینات ذهن آگاهی و تاکید بر فاصله گذاری زمانی برای بهبود عملکرد تاملی شناسایی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد؛ تأمل؛ معلم؛ تربیت بدنی؛ ایران | ||
مراجع | ||
Baranik, L. E., Wang, M., Gong, Y., & Shi, J. (2017). Customer mistreatment, employee health, and job performance: Cognitive rumination and social sharing as mediating mechanisms. Journal of Management, 43(4), 1261-1282. https://doi.org/10.1177/0149206314550995
Bonanno, G. A., & Burton, C. L. (2013). Regulatory flexibility: An individual differences perspective on coping and emotion regulation. Perspectives on Psychological Science, 8(6), 591-612. https://doi.org/10.1177/1745691613504116
Bruehlman-Senecal, E., & Ayduk, Ö. (2015). This too shall pass: Temporal distance and the regulation of emotional distress. Journal of Personality and Social Psychology, 108(2), 356-375. https://doi.org/10.1037/a0038324
Casper, A., Tremmel, S., & Sonnentag, S. (2019). Patterns of positive and negative work reflection during leisure time: A latent profile analysis. Journal of Occupational Health Psychology, 24(5), 527–542. https://doi.org/10.1037/ocp0000159
Chen, J., Bamberger, P. A., Song, Y., & Vashdi, D. R. (2018). The effects of team reflexivity on psychological well-being in manufacturing teams. Journal of Applied Psychology, 103(4), 443–462. https://doi.org/10.1037/apl0000291
Chishima, Y., Liu, I. T. H. C., & Wilson, A. E. (2021). Temporal distancing during the COVID-19 pandemic: Letter writing with future self can mitigate negative affect. Applied Psychology, 13(2), 406-418. https://doi.org/10.1111/apps.12352
Demsky, C. A., Fritz, C., Hammer, L. B., & Black, A. E. (2019). Workplace incivility and employee sleep: The role of rumination and recovery experiences. Journal of Occupational Health Psychology, 24(2), 228–240. https://doi.org/10.1037/ocp0000132
Di Stefano, G., Gino, F., Pisano, G. P., & Staats, B. R. (2014). Learning by thinking: How reflection aids performance (Harvard Business School Working Paper No. 14-093). http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2414478
Fritz, C., & Sonnentag, S. (2006). Recovery, well-being, and performance-related outcomes: The role of workload and vacation experiences. Journal of Applied Psychology, 91(4), 936–945. https://doi.org/10.1037/0021-9010.91.4.936
Gabriel, A. S., Lanaj, K., & Jennings, R. E. (2021). Is one the loneliest number? A within-person examination of the adaptive and maladaptive consequences of leader loneliness at work. Journal of Applied Psychology, 106(10), 1517-1538. https://doi.org/10.1037/apl0000911
Grant, A., & Dutton, J. (2012). Beneficiary or benefactor: Are people more prosocial when they reflect on receiving or giving? Psychological Science, 23(9), 1033-1039. https://doi.org/10.1177/0956797612439424
Here are the additional references formatted in APA style:
Liang, L. H., Hanig, S., Evans, R., Brown, D. J., & Lian, H. (2018). Why is your boss making you sick? A longitudinal investigation modeling time-lagged relations between abusive supervision and employee physical health. Journal of Organizational Behavior, 39(9), 1050-1065. https://doi.org/10.1002/job.2271
Liao, Z., Lee, H. W., Johnson, R. E., Song, Z., & Liu, Y. (2021). Seeing from a short-term perspective: When and why daily abusive supervisor behavior yields functional and dysfunctional consequences. Journal of Applied Psychology, 106(3), 377-398. https://doi.org/10.1037/apl0000832
Madrid, H. P., Patterson, M. G., & Leiva, P. I. (2015). Negative core affect and employee silence: How differences in activation, cognitive rumination, and problem-solving demands matter. Journal of Applied Psychology, 100(6), 1887-1898. https://doi.org/10.1037/apl0000050
Meier, L. L., Cho, E., & Dumani, S. (2016). The effect of positive work reflection during leisure time on affective well-being: Results from three diary studies. Journal of Organizational Behavior, 37(2), 255-278. https://doi.org/10.1002/job.2039
Nesbit, P. L. (2012). The role of self-reflection, emotional management of feedback, and self-regulation processes in self-directed leadership development. Human Resource Development Review, 11(2), 203-226. https://doi.org/10.1177/1534484312439196
Orvell, A., Kross, E., & Gelman, S. A. (2019). Lessons learned: Young children’s use of generic-you to make meaning from negative experiences. Journal of Experimental Psychology: General, 148(1), 184–191. https://doi.org/10.1037/xge0000512
Pennebaker, J. W., & Chung, C. K. (2007). Expressive writing, emotional upheavals, and health. In H. S. Friedman & R. C. Silver (Eds.), Foundations of health psychology (p. 263–284). Oxford University Press.
Reichard, R. J., & Johnson, S. K. (2011). Leader self-development as organizational strategy. The Leadership Quarterly, 22(1), 33-42. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2010.12.005
Schartau, P. E. S., Dalgleish, T., & Dunn, B. D. (2009). Seeing the bigger picture: Training in perspective broadening reduces self-reported affect and psychophysiological response to distressing films and autobiographical memories. Journal of Abnormal Psychology, 118(1), 15–27. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0012906
Schaubroeck, J., Peng, A. C., Hannah, S. T., Ma, J., & Cianci, A. M. (2021). Struggling to meet the bar: Occupational progress failure and informal leadership behavior. Academy of Management Journal, 64(6), 1740-1762. https://doi.org/10.5465/amj.2019.0437
Schippers, M. C., West, M. A., & Dawson, J. F. (2015). Team reflexivity and innovation: The moderating role of team context. Journal of Management, 41(3), 769-788. https://doi.org/10.1177/0149206312441210
Sonnentag, S., & Grant, A. M. (2012). Doing good at work feels good at home, but not right away: When and why perceived prosocial impact predicts positive affect. Personnel Psychology, 65(3), 495–530. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.2012.01251.x
Sonnentag, S., Tian, A. W., Cao, J., & Grushina, S. V. (2021). Positive work reflection during the evening and next-day work engagement: Testing mediating mechanisms and cyclical processes. Journal of Occupational and Organizational Psychology. Advance online publication. https://doi.org/10.1111/joop.12347
Streamer, L., Seery, M. D., Kondrak, C. L., Lamarche, V. M., & Saltsman, T. L. (2017). Not I, but she: The beneficial effects of self-distancing on challenge/threat cardiovascular responses. Journal of Experimental Social Psychology, 70, 235-241. https://doi.org/10.1016/j.jesp.2016.11.008
Wu, J. L., Hamilton, J. L., Fresco, D. M., Alloy, L. B., & Stange, J. P. (2022). Decentering predicts attenuated perseverative thought and internalizing symptoms following stress exposure: A multi-level, multi-wave study. https://doi.org/10.1016/j.brat.2021.104017 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 234 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242 |