
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,381 |
تعداد مقالات | 16,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,424,503 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,099,858 |
تدوین بسته آموزشی حل مسئله مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر و بررسی اثربخشی آن بر شایستگی اجتماعی دانشآموزان با درماندگی آموخته شده | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 20، دوره 18، شماره 72، اسفند 1402، صفحه 189-198 اصل مقاله (630.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.17497 | ||
نویسندگان | ||
زهرا طالقانی1؛ زهرا نقش* 2؛ منصوره حاج حسینی2؛ مسعود کبیری3 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3استادیار، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی حل مسئله مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر و بررسی اثربخشی آن بر شایستگی اجتماعی دانشآموزان با درماندگی آموخته شده انجام گرفت. روش پژوهش کیفی، تحلیل مضمون به شیوه آتراید-استرلینگ (2001) و روش پژوهش در قسمت کمی، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر با درماندگی آموخته شده بود که در دوره اول و دوم متوسطه در سال تحصیلی 1401-1400 در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند. نمونه در این پژوهش شامل 70 دانشآموز با درماندگی آموخته شده بود که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (36 دانشآموز در گروه آزمایش و 34 دانشآموز در گروه گواه). دانشآموزان حاضر در گروه آزمایش، بسته آموزشی حل مسئله مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر را طی 12 هفته در 12 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه شایستگی اجتماعی (فلنر، لاس و فیلیپس، ۱۹۹۰) و پرسشنامه درماندگی آموخته شده (کوینلس و نلسون، ۱۹۸۸) بود. دادههای حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته با استفاده از نرمافزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بسته آموزشی حل مسئله مبتنی بر روانشناسی مثبتنگر از نظر متخصصان دارای روایی محتوایی کافی است. همچنین این بسته آموزشی بر شایستگی اجتماعی (0001>P؛ 0/62=Eta؛ 111/10=F) دانشآموزان با درماندگی آموخته شده تاثیر داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
حل مسئله؛ روانشناسی مثبتنگر؛ شایستگی اجتماعی؛ درماندگی آموخته شده | ||
مراجع | ||
انوری، جلال.، سرداری، باقر. (1398). اثربخشی روان درمانی مثبت گرا بر بهبود راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان با علائم اضطرابی، پژوهشنامه روانشناسی مثبت، 5(2)، 31-46.
پرندین، شهلا. (1385). ساخت و هنجاریابی کفایت اجتماعی در نوجوانان شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
دهقانی، یوسف.، حکمتیانفرد، صادق.، کامران، لیلا. (1397). اثربخشی آموزش تابآوری بر شایستگی اجتماعی و عزت نفس دانش آموزان با ناتوانی یادگیری، مطالعات ناتوانی، 8(2)، 36-45.
عیسی زادگان، علی.، سلیمانی، اسماعیل.، خسرویان، بهروز.، شیخی، سیامک. (1395). مقایسه شایستگی اجتماعی و تنظیم شناختی هیجان در افراد متقاضی و غیرمتقاضی جراحی زیبایی بینی. مجله مطالعات علوم پزشکی، ۲۷(۹)، ۷۳۵-۷۴۳.
کاظمی، آذر.، گلپرور، محسی.، آتشپور، حمید. (1399). مقایسه تاثیر درمان پذیرش خود ذهن آگاهانه و روان درمانی مثبت نگر بر سرمایه عاطفی دانش آموزان دختر دارای افسردگی، فیض، 24(2)، 198-208.
گلستانه، سیدموسی.، بهزادی، علی. (1398). اثربخشی آموزش مداخله روان شناسی مثبت بر افزایش بهزیستی، سرزندگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر، روان شناسی کاربردی، 13(2)، 187-208.
میرنسب، میرمحمود.، قره آغاجی، سعید. (1394). نقش واسطهای جهتگیری هدف و درماندگی آموخته شده در رابطه بین نظریههای ضمنی هوش و پیشرفت تحصیلی، فصلنامه آموزش پژوهی، 1(1)، 1-13.
سجادی، الناز.، جبلعاملی، شیدا. (1398). تأثیر رواندرمانی مثبتنگر گروهی بر شایستگی اجتماعی زنان متقاضی جراحی زیبایی بینی. پوست و زیبایی، ۱۰(۳)، ۱۴۸-۱۶۰.
یعقوبی، ابوالقاسم.، نسائی مقدم، بیان. (1398). اثربخشی روش مداخلهای روانشناسی مثبتگرا بر بهزیستی روانشناختی نوجوانان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۲۵(۱)، ۱۴-۲۵.
Alnahdi, G.H., Elhadi, A., Schwab, S. (2020). The positive impact of knowledge and quality of contact on university students’ attitudes towards people with intellectual disability in the Arab world. Research in Developmental Disabilities, 106, 1037-1041. Attride-Stirling, J. (2001), “Thematic networks: An analytic Tool for Qualitative research”. Qualitative research, 1(3), 385-405. Borgonovi, F., Greiff, S. (2020). Societal level gender inequalities amplify gender gaps in problem solving more than in academic disciplines. Intelligence, 79, 101-105. Burkholder, E., Hwang, L., Wieman, C. (2021). Evaluating the problem-solving skills of graduating chemical engineering students. Education for Chemical Engineers, 34, 68-77. Celano, C.M., Freedman, M.E., Harnedy, L.E., Park, E.R., Januzzi, J.L., Healy, B.C., Huffman, J.C. (2020). Feasibility and preliminary efficacy of a positive psychology-based intervention to promote health behaviors in heart failure: The REACH for Health study. Journal of Psychosomatic Research, 139, 110-115. Dougherty, D., Sharkey, J.(2017). Reconnecting Youth: Promoting emotional competence and social support to improve academic achievement. Children and Youth Services Review, 74, 28-34. Felner, R.D., Lease, A.M., Philips, R.C. (1990). Social Competence and the Language of Adequacy as a Subject Matter for Psychology: A Quadripartite Travel Framework. In T. P. Gullotta. G. R. Adams, & R Montemayor (Eds), The Development of Social Competence (pp. 254-264). Ghasemi, F. (2021). A motivational response to the inefficiency of teachers’ practices towards students with learned helplessness. Learning and Motivation, 73, 101-106. Hertsberg, N., Zebrowski, P.M. (2012). Self-percceived competence and social acceptance of children who stutter. Social and Behavioral Sciences, 193(64), 18-31. Kirisci, N., Sak, U., Karabacak, F. (2020). The effectiveness of the selective problem solving model on students’ mathematical creativity: A Solomon four-group research. Thinking Skills and Creativity, 38, 1114-1117. Kryshko, O., Fleischer, J., Waldeyer, J., Wirth, J., Leutner, D. (2020). Do motivational regulation strategies contribute to university students' academic success? Learning and Individual Differences, 82, 101-108. Landry, N., Gifford, R., Milfont, T.L., Weeks, A., Arnocky, S. (2018). Learned helplessness moderates the relationship between environmental concern and behavior. Journal of Environmental Psychology, 55, 18-22. Lee, J.A., Efstratiou, C., Siriaraya, P., Sharma, D., Ang, C.S. (2021). SnapAppy: A positive psychology intervention using smartphone photography to improve emotional well-being. Pervasive and Mobile Computing, 73, 101-107. Mathews, B.L., Koehn, A.J., Abtahi, M.M., Kerns, K.A. (2016). Emotional competence and anxiety in childhood and adolescence: A meta-analytic review. Clinical Children Family Psychology Review, 19(2), 162-184. McCartney, J., Boschmans , S. (2020). Evaluation of an intervention to support the development of clinical problem solving skills during a hospital-based experiential learning program for South African pharmacy students. Currents in Pharmacy Teaching and Learning, 12(5), 590-601. Molesworth, B.R.C., Burgess, M., Wilkinson, J. (2020). Can babble and broadband noise present in air transportation induce learned helplessness? A laboratory based study with university students. Applied Acoustics, 157, 107-111. Muneoka, K., Oda, Y., Iwata, M., Iyo, M., Hashimoto, K., Shirayama, Y. (2020). Monoaminergic balances predict non-depression-like phenotype in Learned Helplessness Paradigm. Neuroscience, 440, 290-298. Nair, A., Palmer, E.C., Aleman, A., David , A.S. (2014). Relationship between cognition, clinical and cognitive insight in psychotic disorders: A review and meta-analysis. Schizophrenia Research, 152(1), 191-200. Ogoemeka, C., Helen, O. (2011). Correlate of social problem-solving and adjustment among secondary school students in Ondo State, Nigeria. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 30, 1598-1602. Pulkki-Raback, L., Elovainio, M., Hakulinen, C., Lipsanen, J., Kubzansky, L.D., et al.(2017). Positive Psychosocial Factors in Childhood Predicting Lower Risk for Adult Type 2 Diabetes: The Cardiovascular Risk in Young Finns Study, 1980–2012. American Journal of Preventive Medicine, 52(6): 157-164. Quinless, F.W., Nelson, M.A. (1988). Development of a measure of learned helplessness. Nursing Research, 37(1), 11-15. Rosová, D. (2014). Preventive program aimed at development of social and emotional competence of first grade pupils at primary schools who suffer from behavioral disorders. Procedia Social Behavior Science, 132, 589-595. Shin, J., Lee, S.J., Steffe, L.P. (2020). Problem solving activities of two middle school students with distinct levels of units coordination. The Journal of Mathematical Behavior, 59, 1007-1010. Spoon, R., Rubenstein, L.D.V., Terwillegar, S.R. (2021). Team effectiveness in creative problem solving: Examining the role of students’ motivational beliefs and task analyses in team performance. Thinking Skills and Creativity, 40, 1007-1011. Tal, A., Kerret, D. (2020). Positive psychology as a strategy for promoting sustainable population policies. Heliyon, 6(4), 36-39. Trindade, I.A., Mendes, L., Ferreira, N.B. (2020). The moderating effect of psychological flexibility on the link between learned helplessness and depression symptomatology: A preliminary study. Journal of Contextual Behavioral Science, 15, 68-72. Uliaszek, A.A., Rashid, T., Williams, G.E., Gulamani, T. (2016). Group therapy for university students: A randomized control trial of dialectical behavior therapy and positive psychotherapy. Behaviour Research and Therapy, 77, 78-85. Vada, S., Prentice, C., Scott, N., Hsiao, A. (2020). Positive psychology and tourist well-being: A systematic literature review. Tourism Management Perspectives, 33, 100-105. Wen, J., Huang, S., Goh, E. (2020). Effects of perceived constraints and negotiation on learned helplessness: A study of Chinese senior outbound tourists. Tourism Management, 78, 104-110. Yang, J., Zhao, X. (2020). Parenting styles and children’s academic performance: Evidence from middle schools in China. Children and Youth Services Review, 113, 105-109. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 673 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,015 |