
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,381 |
تعداد مقالات | 16,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,422,045 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,098,515 |
روابط ساختاری راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با نشانه های اختلالات نقص توجه-بیشفعالی، سلوک و نافرمانی مقابلهای در کودکان دبستانی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 3، دوره 18، شماره 72، اسفند 1402، صفحه 21-29 اصل مقاله (661.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.17349 | ||
نویسندگان | ||
خلیل اسماعیل پور* 1؛ رضا محمدزاده2 | ||
1دانشیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
در پژوهش حاضر به بررسی روابط ساختاری راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با اختلالات نقص توجه-بیشفعالی، سلوک و نافرمانی مقابلهای در میان کودکان دبستانی پرداخته شده است. نمونه آماری این مطالعه را 533 نفر از کودکان 11 ـ 9 ساله تشکیل میداد که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از بین دانشآموزان مدارس ابتدایی شــهرستان تبریز انتخاب شده بودند. کودکان با تکمیل پرسشنامه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان (CERQ-K-P) و والدین آنها نیز با پر کردن فرم والد پرسشنامه فهرست رفتاری کودکان (CBCL)، در پژوهش حاضر شرکت نمودند. دادهها با روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد که تعدادی از (نه همه) راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با این مشکلات رابطه دارند. برخی از راهبردها مرتبط با یک یا دو اختلال بودند، اما ملامت کردن دیگران و برنامهریزی مجدد مثبت به عنوان راهبرد مشترک تنظیم شناختی هیجان در هر سه اختلال بود. راهبردهای دارای اثر منفی و مثبت در مورد هر یک از این اختلالات و همچنین تلویحات آسیبشناختی و درمانی این یافتهها درمورد اختلالات برونیسازی کودکان، و نقش آنها در تبیین اختلالات نقص توجه-بیشفعالی، سلوک و نافرمانی مقابلهای در مقاله بحث شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تنظیم شناختی هیجان؛ نقص توجه-بیشفعالی؛ اختلال سلوک؛ نافرمانی مقابلهای؛ کودکان دبستانی | ||
مراجع | ||
بارلو، دیوید اچ؛ دیورند، وی. مارک؛ هافمن، استفان جی. (1402). آسیبشناسی روانی (چ. 7). ترجمه مهرداد فیروزبخت. انتشارات رسا.
پروچاسکا، جیمز؛ نورکراس، جان. (1399). نظریههای رواندرمانی. ترجمه یحیی سید محمدی. نشر روان.
شیری، اسماعیل؛ ولیپور، مصطفی؛ مظاهری، محمدعلی؛ آقایی، اصغر؛ رودباری سقایی، بهناز (1393). بررسی شیوع مشکلات درونیسازی و برونیسازی در بین دانشآموزان مدارس راهنمایی پسر شهرستان زنجان. تحقیقات علوم رفتاری، 12(2)، 9-1.
شرودر، کارولین اس. و گوردون، بتی ان. (1400). سنجش و درمان مشکلات دوران کودکی: راهنمای روانشناسان بالینی و روانپزشکان، ترجمه مهرداد فیروزبخت. نشر دانژه.
جلالی، محسن؛ پوراحمدی، الناز؛ باباپور خیرالدین، جلیل؛ شعیری، محمدرضا. (1388). تأثیر آموزش برنامهی فرزندپروری مثبت بر کاهش اختلالات برونیسازی شده در کودکان 7 تا 10 ساله. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، 13، 43-24.
خانجانی، زینب؛ هداوندخانی، فاطمه. (1391). رابطه ابعاد شخصیت مادران با اختلالهای برونیسازی و درونیسازی دختران. روانشناسی معاصر، 7(1)، 108-99.
کراتوچویل، توماس آر. و موریس ریچارد جی. (1393). روانشناسی بالینی کودک: روشهای درمانگری ، ترجمه محمدرضا نائینیان و همکاران (چ. 6). انتشارات رشد.
متیس، والتر؛ لاکمن، جان (1401). اختلال نافرمانی مقابله ای و اختلال سلوک در کودکان، ترجمه اکرم پرند و عباسعلی حسینخانزاده (چ. 3). انتشارات ارجمند.
کاکاوند، علیرضا و کشاورز، سمیه. (1397). روانشناسی مرضی کودک. نشر ویرایش.
مینایی، اصغر. (1385). انطباق و هنجاریابی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامه خودسنجی و فرم گزارش معلم. کودکان استثنایی،6 (1)، 529-558.
هومن، حیدرعلی. (1395). تحلیل دادههای چند متغیری در پژوهش رفتاری. نشر پیک فرهنگ.
Achenbach, T. M., & Rescorla, L. (2001). ASEBA school-age forms & profiles, Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychiatry. Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30(2), 217-237. American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (Fifth ed.). Arlington, VA: American Psychiatric Publishing. Breslow, R. E., Klinger, B. I., & Erickson, B. J. (1999). The disruptive behavior disorders in the psychiatric emergency service. General Hospital Psychiatry, 21(3), 214-219. Bjørseth, Å., & Wichstrøm, L. (2016). Effectiveness of parent-child interaction therapy (PCIT) in the treatment of young children’s behavior problems. A randomized controlled study. PloS one, 11(9), e0159845. Cicchetti, D., & Lynch, M. (1993). Toward and ecological/transactional model of community violence and child maltreatment: Consequences for children's development. Psychiatry, 56, 96-115. Cicchetti, D., Ackerman, B. P., & Izard, C. E. (1995). Emotions and emotion regulation in developmental psychopathology. Development and Psychopathology, 7, 1-10. Cicchetti, D., & Valentino, K. (2006). An ecological‐transactional perspective on child maltreatment: Failure of the average expectable environment and its influence on child development. In D. Cicchetti & D. J. Cohen (Eds.), Developmental Psychopathology: Risk, disorder, and adaptation. John Wiley & Sons, Inc. pp. 129-201. Cole, P. M., Michel, M. K., & Teti, L. O. D. (1994). The development of emotion regulation and dysregulation: A clinical perspective. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59(2‐3), 73-102. Costin, J., Lichte, C., Hill-Smith, A., Vance, A., & Luk, E. (2004). Parent group treatments for children with oppositional defiant disorder. Australian e-Journal for the Advancement of Mental Health, 3(1), 36-43. Davidson, R.J. (2003). Darwin and the neural bases of emotion and affective style. Proceedings of the New York Academy of Sciences, 1000, 316-336. Eisenberg, N., Cumberlan, A., Spinrad, T. L., Fabes, R. A., Shepard, S. A., Reiser, M., Murphy, B. C., Losoya, S. H., & Guthrie, I. K. (2001). The relations of regulation and emotionality to children's externalizing and internalizing problem behavior. Child Development, 72, 11-34. Eisenberg, N., Fabes, R. A., Guthrie, I. K., Murphy, B. C., Maszk, P., Holmgren, R., & Suh, K. (1996). The relations of regulation and emotionality to problem behavior in elementary school children. Development and Psychopathology, 8(1), 141-162. Ellis, A. (1973). Humanistic psychotherapy: The rational-emotive approach. Three Rivers Press. Garnefski, N., Baan, N., & Kraaij, V. (2005). Psychological distress and cognitive emotion regulation strategies among farmers who fell victim to the foot-and-mouth crisis. Personality and Individual Differences, 38(6), 1317-1327. Garnefski, N., Boon, S., & Kraaij, V. (2003). Relationships between cognitive strategies of adolescents and depressive symptomatology across different types of life event. Journal of Youth and Adolescence, 32(6), 401-408. Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Personality and Individual Differences, 40(8), 1659-1669. Garnefski, N., & Kraaij, V. (2007). The Cognitive Emotion Regulation Questionnaire: Psychometric features and prospective relationships with depression and anxiety in adults. European Journal of Psychological Assessment, 23(3), 141. Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30(8), 1311-1327. Garnefski, N., Kraaij, V., & van Etten, M. (2005). Specificity of relations between adolescents’ cognitive emotion regulation strategies and internalizing and externalizing psychopathology. Journal of Adolescence, 28(5), 619-631. Gilliom, M., & Shaw, D. S. (2004). Codevelopment of externalizing and internalizing problems in early childhood. Development and Psychopathology, 16(2), 313-333. Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2(3), 271. Gross, J. J. (1999). Emotion regulation: Past, present, future. Cognition & Emotion, 13(5), 551-573. Gross, J. J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39, 281-291. Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85, 348–362. Gross, J.J., & Thompson, R.A. (2007). Emotion regulation: conceptual foundations. In: J.J. Gross, (ed). Handbook of Emotion Regulation. Guilford Press: New York. pp 3–24. Gyurak, A., Gross, J. J., & Etkin, A. (2011). Explicit and implicit emotion regulation: a dual-process framework. Cognition and Emotion, 25(3), 400-412. Hartley, C.A., & Phelps, E.A. (2010). Changing Fear: The Neurocircuitry of Emotion Regulation. Neuropsychopharmacology Reviews, 35, 136–146. Izard, C.E. (1992). Basic emotions, relations among emotions, and emotion-cognition relations. Psychological Review, 99, 561-565. Izard, C. E., King, K. A., Trentacosta, C. J., Morgan, J. K., Laurenceau, J., Krauthamer-Ewing, E. S., & Finlon, K. J. (2008). Accelerating the development of emotion competence in Head Start children: Effects on adaptive and maladaptive behavior. Development and Psychopathology, 20, 369-397. Keiley, M. K., & Seery, B. L. (2001). Affect regulation and attachment strategies of adjudicated and non-adjudicated adolescents and their parents. Contemporary Family Therapy, 23(3), 343-366. Listug-Lunde, L., Bredemeier, K., & Tynan, W. D. (2005). Concurrent parent and child group outcomes for child externalizing disorders: Generalizability to typical clinical settings. International Journal of Behavioral Consultation and Therapy, 1(2), 124. Liu, J. (2004). Childhood externalizing behavior: Theory and implications. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 17, 93-103. Maughan, D. R., Christiansen, E., Jenson, W. R., Olympia, D., & Clark, E. (2005). Behavioral parent training as a treatment for externalizing behaviors and disruptive behavior disorders: A meta-analysis. School Psychology Review, 34(3), 267-286. Mullin, B. C., & Hinshaw, S. P. (2007). Emotion regulation and externalizing disorders in children and adolescents. In: Gross. J. (Ed.), Handbook of emotion regulation (pp. 523-541). New York, NY: Guilford. Mennin, D., & Farach, F. (2007). Emotion and evolving treatments for adult psychopathology. Clinical Psychology: Science and Practice, 14(4), 329-352. Nolen-Hoeksema, S., Wisco, B. E., & Lyubomirsky, S. (2008). Rethinking rumination. Perspectives on Psychological Science, 3(5), 400-424. Nolen-Hoeksema, S. (2012). Emotion regulation and psychopathology: The role of gender. Annual Review of Clinical Psychology, 8(1), 161-187. Penney, S. R., & Moretti, M. M. (2010). The Roles of Affect Dysregulation and Deficient Affect in Youth Violence. Criminal Justice and Behavior, 37(6), 709-731. Phelps, E.A., & LeDoux, J.E (2005). Contributions of the amygdala to emotion processing: from animal models to human behavior. Neuron, 48, 175–187. Sarkar, J., & Adshead, G. (2006). Personality disorders as disorganisation of attachment and affect regulation. Advances in Psychiatric Treatment, 12(4), 297-305. Scherer, K.R., & Ellgring, H. (2007). Multimodal expression of emotion: affect programs or componential appraisal patterns? Emotion, 7, 158-171. Tedeschi, R. G. (1999). Violence transformed: Posttraumatic growth in survivors and their societies. Aggression and Violent Behavior, 4(3), 319-341. Thompson, R. A. (1991). Emotional regulation and emotional development. Educational Psychology Review, 3, 269-307. Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation: A theme in search of definition. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59(2‐3), 25-52. Wichstrøm, L., Belsky, J., Jozefiak, T., Sourander, A., & Berg-Nielsen, T. S. (2014). Predicting service use for mental health problems among young children. Pediatrics, 133(6), 1054-1060. Wicks-Nelson, R., & Israel, A. C. (2003). Behavior disorders of childhood. Prentice Hall/Pearson Education. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 724 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,134 |