
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,381 |
تعداد مقالات | 16,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,423,482 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,099,338 |
طراحی بسته آموزشی مهارتهای زندگی ویژه کودکان و تعیین اثربخشی آن بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 27، دوره 18، شماره 72، اسفند 1402، صفحه 257-265 اصل مقاله (577.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.17345 | ||
نویسندگان | ||
بهار ملک پور شهرکی1؛ رضا احمدی* 2؛ احمد غضنفری3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف طراحی بسته آموزشی مهارتهای زندگی ویژه کودکان و تعیین اثربخشی آن بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش کیفی، تحلیل مضمون به شیوه آتراید-استرلینگ (2001) و روش پژوهش در قسمت کمی، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دوره اول ابتدایی شهرستان شهرکرد در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 12698 نفر تشکیل دادند. نمونه در این پژوهش شامل 109 دانشآموز دوره اول ابتدایی بود که با روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه-های آزمایش و گواه جایدهی شدند (56 دانشآموز در گروه آزمایش و 53 دانشآموز در گروه گواه). دانشآموزان حاضر در گروه آزمایش، بسته آموزشی مهارتهای زندگی را طی 10 هفته در 10 جلسه 75 دقیقهای به صورت گروهی دریافت نمودند. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه مهارتهای اجتماعی (گرشام و الیوت، 1999) بود. نتایج نشان داد که بسته آموزشی مهارتهای زندگی ویژه کودکان از نظر متخصصان دارای روایی محتوایی کافی است. همچنین این بسته آموزشی بر مهارتهای اجتماعی (0001>P؛ 0/65=Eta؛ 196/38=F) دانشآموزان دوره ابتدایی تاثیر داشته است. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که بسته آموزشی مهارتهای زندگی با آشنایی دانشآموزان با نقاط قوت و ضعف خود، مهارت ارتباط مؤثر و همدلی، مدیریت هیجانات، مهارت حل مسئله و تفکر خلاق میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای زندگی؛ مهارتهای اجتماعی؛ دانشآموزان دوره ابتدایی | ||
مراجع | ||
آدری، زهرا.، امینی منش، سجاد.، مظفری، محمد.، و امیدوار، بنفشه. (1400). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی مبتنی بر ذهنآگاهی بر رابطه والد فرزندی والدین کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر. سلامت اجتماعی، 9(1)، 83-90.
بخشایی شهر بابکی، مینا.، زین الدینی میمند، زهرا.، سلطانی، امان اله.، و منظری توکلی، حمداله. (1400). ارائه مدل ارتقاء مهارتهای اجتماعی کودکان بر اساس نقش مولفههای زبان بیانی با میانجی گری نظریه ذهن. سلامت روان کودک، 8(1)، 110-125.
بیابانگرد، اسماعیل. (1384). مقایسه مهارتهای اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی نابینا، ناشنوا و عادی شهر تهران. کودکان استثنایی، 5(1)، 55-68.
پورجبار، پوران. (1399). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه نهم متوسطه اول دبیرستانهای شهرستان بهشهردرسال تحصیلی 1398-1397، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی روزبهان ، 1398. پورسلمان، سکینه.، و اصغرنژادفرید، علی اصغر. (1399). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر مدیریت خشم و تابآوری نوجوانان. خانواده درمانی کاربردی، 1(2)، 105-124.
رفیع، راضیه. (1399). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سرزندگی تحصیلی، تنظیم شناختی هیجان و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهر شیراز، پایان نامه ی کارشناسی ارشد ، دانشگاه پیام نور شیراز ، 1399.
زیرک پور نامی ور، مریم.، و نجارپور استادی، سعید. (1400). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی به شیوه گروهی بر مشکلات بین فردی و احساس تنهایی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم تبریز. آموزش و ارزشیابی، 14(54)، 199-224.
شهبازی، قوام. (1399). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی و سلامت روان بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر دوره ابتدایی شهرستان لردگان در سال تحصیلی 99- 1398، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فرهنگیان، 1398.
شهبازی سیداحمدیانی، لیلا.، و خوروش، مهدی. (1400). اثربخشی آموزش مهارتهای مثبت اندیشی و خوش بینی با رویکرد شناختی-رفتاری برکاهش افسردگی و ارتقاء کیفیت زندگی دانش آموزان. مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان، 2(2)، 101-114.
شیخ الاسلامی، علی.، قمری گیوی، حسین.، و فیاضی، مینا. (1399). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر تاب آوری در دانش آموزان با آمادگی به اعتیاد. اعتیاد پژوهی، 14(58 ), 11-30.
صبحی قراملکی، ناصر.، حاجلو، نادر.، و محمدی، سکینه. (1395). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری اجتماعی کودکان پیش دبستانی. روانشناسی مدرسه، 5(3)، 118-131.
لرنی، معصومه.، ستوده، نعمت.، جهان، فائزه.، و اسدزاده، حسن. (1400). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر رفتارهای پرخطر و نشانههای بیمارگون دانش آموزان دختر. مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، 14(53)، 11-32.
Borowski, S.K., Spiekerman, A.M., Rose, A.J. (2023). The role of gender in the friendships of children and adolescents. Encyclopedia of Child and Adolescent Health, 3, 94-103. Cheung, J.C., Ni, M., Tam, A.Y., Chan, T., Cheung, A.K., Tsang, O.Y., Yip, C., Lam, W., Wong, D.W. (2022). Virtual reality based multiple life skill training for intellectual disability: A multicenter randomized controlled trial. Engineered Regeneration, 3(2), 121-130. Gökel, Ö., Dağlı, G. (2017). Effects of Social Skill Training Program on Social Skills of Young People, EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(11), 7365-7373. Greshman, F., Elliott, S. (1999) The social skills rating system . Criclepines MN: American Guidance services. Hu, B.Y., Li, Y., Wang, C., Wu, H., Vitiello, GF. (2021). Preschool teachers’ self-efficacy, classroom process quality, and children’s social skills: A multilevel mediation analysis. Early Childhood Research Quarterly, 55, 242-251. Lee, M., Wu, W., Chang, H., Chen, H., Lin, W., Feng, J.Y., Lee, T.S. (2020). Effectiveness of a school-based life skills program on emotional regulation and depression among elementary school students: A randomized study. Children and Youth Services Review, 118, 1054-1059. Liu, L., Wang, Y., Zhao, J., Wang, M. (2022). Parental reports of stress and anxiety in their migrant children in China: The mediating role of parental psychological aggression and corporal punishment. Child Abuse & Neglect, 31, 1056-1059. Mancini, V., Rigoli, D., Roberts, L., Piek, J. (2019). Motor skills and internalizing problems throughout development: An integrative research review and update of the environmental stress hypothesis research. Research in Developmental Disabilities, 84, 96-111. Michaeli-Monee, F. (2009). Structural relationships between psychological well-being and perceived emotional intelligence, the ability to control negative thinking and depression in mothers of children with mental retardation and comparing it with normal children. Research in Exceptional Children; 9 (2), 103-120. Montoya-Castilla, I., Postigo, S., Prado-Gascó, V., Pérez-Marín, M. (2018). Relationships between affective states and childhood internalizing disorders. Archives of Psychiatric Nursing, 32(4), 591-598. Mota, D.M., Matijasevich, A., Santos, I.S., Petresco, S., Mota, L.M. (2020). Psychiatric disorders in children with enuresis at 6 and 11 years old in a birth cohort. Journal of Pediatria, 96(3), 318-326. O’Sullivan, E., Gogan, E., Doyle, L., Donohue, G. (2021). Decider Life Skills training as a method of promoting resilience with mental health student nurses on clinical placement. Nurse Education in Practice, 56, 1032-1036. Parker, J.G., Rubin, K.H., Erath, S.A., Wojslawowicz, J.C., Buskirk, A.A., Cicchetti, D., Cohen, D.J. (2015). Peer Relationships, Child Development, and Adjustment: A Developmental Psychopathology Perspective. Developmental Psychopathology, 15, 223-249. Poquet, D., Martin, F., Rateau, M., Benamara, Z., Teixeira, M., Picot-Ngo, C. (2023). Tobacco Prevention Interventions - developing Life Skills through Playful Activities among Children and Preteens: a Systematic Review. Children and Youth Services Review, In Press, Journal Pre-proof. Rupp, S., Elliott, S.N. (2020). Social behavior competencies of self-identified bullies from a U.S. nationally representative sample of 8–18 year old students. Children and Youth Services Review, 116, 105-110. Safaralizadeh, H., Azarsa, T., Zeinali, E., Sharafkhani, R. (2022). Life skills training, hope, and health: An interventional study in the North West of Iran during the COVID-19 pandemic. Public Health in Practice, 3, 1002-1006. Taylor, M., Alamos, P., Turnbull, K.L.P., LoCasale-Crouch, J., Howes, C. (2023). Examining individual children's peer engagement in pre-kindergarten classrooms: Relations with classroom-level teacher-child interaction quality. Early Childhood Research Quarterly, 64, 331-344. Wang, X., Young, G.W., Plechatá, A., Mc Guckin, C., Makransky, G. (2023). Utilizing virtual reality to assist social competence education and social support for children from under-represented backgrounds. Computers & Education, 201, 1048-1052. Winarsunu, T., Azizaha, B.S.I., Fasikha, S.S., Anwar, Z. (2023). Life skills training: Can it increases self esteem and reduces student anxiety? Heliyon, 9(4), 1523-1526. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 782 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 967 |