
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,381 |
تعداد مقالات | 16,906 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,422,030 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,098,507 |
مدل علّی یادگیری خودتنظیمی در دانشجویان بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و باورهای انگیزشی: نقش میانجی سرمایه روانشناختی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 28، دوره 18، شماره 72، اسفند 1402، صفحه 267-277 اصل مقاله (802.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2024.17335 | ||
نویسندگان | ||
بهرام ملکی* ؛ سید عدنان حسینی | ||
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کردستان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه طراحی مدل یادگیری خودتنظیمی در دانشجویان بر اساس خودکارآمدی تحصیلی و باورهای انگیزشی با نقش میانجی سرمایۀ روانشناختی بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری دادهها همبستگی، از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ آماری شامل داﻧشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه فرهنگیان استان کردستان (2011 نفر) در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از میان آنها 300 دانشجو (138 زن و 162 مرد) به عنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی منظم انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی (MSLQ)، پرسشنامۀ خودتنظیمی تحصیلی (ASRQ)، پرسشنامۀ سرمایۀ روانشناختی (PCQ) و مقیاس خودکارآمدی دانشجویان (MJSES) جمعآوری شدند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری و از طریق نرمافزارهای SPSS و AMOS نسخۀ 21 انجام شد. نتایج نشان داد که مدل با دادههای پژوهش برازش دارد. با توجه به یافتهها، متغیرهای خودکارآمدی تحصیلی، باورهای انگیزشی و سرمایۀ روانشناختی بر یادگیری خودتنظیمی اثر مستقیم و معنادار (0/01>P) دارند. همچنین خودکارآمدی تحصیلی و باورهای انگیزشی از طریق سرمایۀ روانشناختی بر یادگیری خودتنظیمی در دانشجویان اثر غیرمستقیم و معنادار (0/05>P) دارند. بنابراین ابعاد سرمایۀ روانشناختی با ایجاد بستر برای پاسخهای انطباقی، میتواند رابطۀ خودکارآمدی و باورهای انگیزشی با خودتنظیمی در یادگیری را از مسیرهای مختلف بهبود بخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
باورهای انگیزشی؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ سرمایه روانشناختی؛ یادگیری خودتنظیمی | ||
مراجع | ||
آرین فر، عاطفه.، سرمدی، محمدرضا.، صیف، محمد حسن.، و ضرابیان، فروزان. (1398). ارائه مدل علی عوامل مؤثر بر یادگیری خودتنظیمی در بین دانشجویان کارشناسی ارشد پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 19(19)، 169-179.
باباجانی گرجی، لیلا.، حجازی، مسعود.، مروتی، ذکرالله.، و یوسفی افراشته، مجید. (1398). نقش میانجى خودکارآمدى تحصیلى در رابطه راهبردهاى یادگیرى خودتنظیمى با درگیرى تحصیلى در دانشجویان رشتههای پزشکى و پیراپزشکى. نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 12(4)، 147-157.
پوراصغر، نصیبه.، کیامنش، علیرضا.، و سرمدی، محمدرضا. (1395). مدل پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجویان آموزش از دور بر اساس متغیرهای فردی باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(14)، 22-7.
پور موسی بزنجانی، حسین.، محمدی فر، محمدعلی.، طالع پسند، سیاوش.، و رضایی، علی محمد. (1400). روابط ساختاری باورهای فراشناختی و انگیزشی با اهمالکاری دانشجویان بر اساس نقش واسطهای راهبردهای یادگیری. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، 20(108)، 2211-2224.
جورابی عصر جدید، مهسا.، شهریاری احمدی، منصوره.، صالحی، مهدیه.، و استکی، مهناز. (1400). پیشبینی خودتنظیمی یادگیری بر اساس باورهای انگیزشی، باورهای هوشی، و ادراک دانشآموزان مدارس تیزهوشان از جوّ کلاس درس: نقش میانجی خودکارآمدپنداری و اهداف پیشرفت. فصلنامه سلامت روان کودک، 8(1)، 155-174.
راه پیما، سمیرا.، بارانی، حمید.، و خرمایی، فرهاد. (1396). رابطه امید به تحصیل و رویکرد به یادگیری: بررسی نقش واسطهای خودتنظیمی تحصیلی. مجله روانشناسی، 24(1)، 106-122.
رضائی ورمزیار، مرادعلی.، سعدی پور، اسماعیل، ابراهیمی قوام، صغرا.، دلاور، علی.، و اسدزاده، حسن. (1397). الگوی ساختاریِ نقشِ میانجیِ سرمایههای تحولی درونی و سرمایه روانشناختی در پیوند بین سرمایههای تحولی بیرونی و درگیری تحصیلی دانشآموزان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(1)، 9-37.
سلطانیان زاده، مریم.، محبوبی، کمال.، ندری، خدیجه.، و بدیعی، هانیه. (1398). رابطه سرمایه روانشناختی و باورهای انگیزشی با عملکرد آموزشی دبیران مقطع متوسطه شهرستان بوکان. فصلنامه علمی- پژوهشی روانسنجی، 7(28)، 127-147.
سواری، کریم.، و فرزادی، فاطمه. (1400). نقش واسطهای اهداف آموزشی در رابطه بین احساس طردشدگی و خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی، فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 16(61)، 143-160.
شمسی، منیژه.، و ناستی زایی، ناصر. (1397). نقش واسطهگری هوش معنوی در رابطه بین سرمایه اجتماعی و سرمایه روانشناختی دانشجویان تحصیلات تکمیلی. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، 11(32)، 22-33.
شهروی، علی.، قنبری پناه، افسانه.، شریعت باقری، محمدمهدی.، و کوشکی، شیرین. (1401). مدل یابی خود نظم جویی تحصیلی دانشآموزان بر اساس عملکرد خانواده، جو مدرسه و سرسختی روانشناختی با نقش واسطهای خودکارآمدپنداری تحصیلی. ماهنامه علوم روانشناختی، 21(112)، 743-762.
شیخ الاسلامی، راضیه.، و احمدی، ساره. (1390). پیش بینی راهبردهای مقابله ای تحصیلی بر اساس باورهای خودکارآمدی و جهت گیری هدف دانشجویان دانشگاه شیراز. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 8(31)، 15-24.
ضیغمیان، سیده فاطمه.، معینی کیا، مهدی. (1398). فرا تحلیل عوامل اثرگذار بر راهبرد خودتنظیمی در یادگیری. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 15(54)، 33-57.
عابدی، صمد.، سعیدی پور، بهمن.، فرج اللهی، مهران.، و صیف، محمد حسین. (1394). مدل یابی روابط بین باورهای هوشی، معرفت شناختی و انگیزشی با راهبردهای یادگیری خودتنظیمی دانشجویان دانشگاه پیام نور. پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(8)، 44-68.
عبدی، هادی.، هاشمیان، کیانوش.، و ابوالمعالی، خدیجه. (1394). پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس ویژگی های شخصیتی و خودتنظیمی تحصیلی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم، پژوهشنامه تربیتی، 44 (11)، 111-128.
عمویی، نوشین.، عجم، علی اکبر.، و بادنوا، صدیقه. (1396). نقش سرمایه روانشناختی در پیشبینی اشتیاق تحصیلی دانشجویان دانشکده تغذیه و صنایع غذایی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9(2)، 66-75.
فلسفی، زینب.، شکری، امید. (1393). روابط ساختاری بین اسنادهای علّی، هیجانهای پیشرفت و خود نظم جویی تحصیلی در دانشجویان. روان شناسی شناختی، 2(2)، 46-58.
کریم زاده، منصوره.، و محسنی، نیک چهره. (1385). بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر سال دوم دبیرستان شهر تهران(گرایش علوم ریاضی و علوم انسانی). مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، 4(2)،29-45.
مرد علی، لیلا.، و کوشکی، شیرین. (1387). رابطه بین پیشرفت تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی. مجله اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی، 2(7)، 69-78.
Allen, M. L., Johnson, A., & Myszka, M. (2022). Examining psychological capital in nursing students participating in a health literacy renal simulation. Teaching and Learning in Nursing, 17(1), 55-60. https://doi.org/10.1016/j.teln.2021.08.004. Amornpipat, I. (2019). The relationship between positive psychological capital and job burnout: A study of Thai Airways international flight attendants. Psychology Research, 9(5), 189–196. DOI:10.17265/2159-5542/2019.05.001. Bai, B., & Wang, J. (2021). Hong Kong secondary students’ self-regulated learning strategy use and English writing: Influences of motivational beliefs. System, 96, 102404. https://doi.org/10.1016/j.system.2020.102404. Bai, B., Wang, J., & Nie, Y. (2021). Self-efficacy, task values and growth mindset: what has the most predictive power for primary school students’ self-regulated learning in English writing and writing competence in an Asian Confucian cultural context?. Cambridge Journal of Education, 51(1), 65-84. https://doi.org/10.1080/0305764X.2020.1778639. Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational psychologist, 28(2), 117-148. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2802_3. Bedford, S. (2017). Growth mindset and motivation: A study into secondary school science learning. Research Papers in Education, 32, 424–443. https://doi.org/10.1080/02671522.2017.1318809. Ben-David, A., & Orion, N. (2013). Teachers’ voices on integrating metacognition into science education. International Journal of Science Education, 35(18), 3161-3193. Bouffard, J., Boisvert, J., Rezeau, C., & Larouche, C. (1995). The impact of goal orientation on self- regulation and performance among college students. Educational Psychology, 65(3), 317-329. https://doi.org/10.1111/j.2044-8279.1995.tb01152.x Bowling, A., Rice, A. H., Curry, K., & Marx, A. (2022). The essence of agricultural education teachers motivational beliefs across career stages. Teaching and Teacher Education, 114, 103691. https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103691. Cai, J., Wen, Q., Jaime, I., Cai, L., & Lombaerts, K. (2022). From classroom learning environments to self-regulation: The mediating role of task value. Studies in Educational Evaluation, 72, 101119. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.101119. Datu, J. A. D., King, R. B., & Valdez, J. P. M. (2018). Psychological capital bolsters motivation, engagement, and achievement: Cross-sectional and longitudinal studies. The Journal of Positive Psychology, 13(3), 260-270. https://doi.org/10.1080/17439760.2016.1257056. Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, values, and goals. Annual review of psychology, 53(1), 109-132. doi/abs/10.1146/annurev.psych.53.100901.135153. Fryer, L. K., & Ainley, M. (2019). Supporting interest in a study domain: A longitudinal test of the interplay between interest, utility-value, and competence beliefs. Learning and Instruction, 60, 252-262. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.11.002. Ingkavara, T., Panjaburee, P., Srisawasdi, N., & Sajjapanroj, S. (2022). The use of a personalized learning approach to implementing self-regulated online learning. Computers and Education: Artificial Intelligence, 100086. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2022.100086. Jinks, J, & Morgan, V. (1999). Children’s Perceived Academic Self-Efficacy: An Inventory Scale. Clearing House, 72(4), 224–230. https://doi.org/10.1080/00098659909599398 Kallio, H., Virta, K., Kallio, M., Virta, A., Hjardemaal, F. R., & Sandven, J. (2017). The Utility of the Metacognitive Awareness Inventory for Teachers among In-Service Teachers. Journal of Education and Learning, 6(4), 78. Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (4th Ed.). New York: The Guilford Press. Kokkinos, C. M., & Voulgaridou, I. (2018). Motivational beliefs as mediators in the association between perceived scholastic competence, self-esteem and learning strategies among Greek secondary school students. Educational Psychology, 38, 753–771. https://doi.org/10.1080/01443410.2018.1456651. Kumar, D., Upadhyay, Y., Yadav, R., & Goyal, A. K. (2022). Psychological capital and innovative work behaviour: The role of mastery orientation and creative self-efficacy. International Journal of Hospitality Management, 102, 103157. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2022.103157. Liao, R. X., & Liu, Y. H. (2016). The impact of structural empowerment and psychological capital on competence among Chinese baccalaureate nursing students: A questionnaire survey. Nurse Education Today, 36, 31-36. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.07.003 Liem, G. A. D., & Martin, A. J. (2012). The motivation and engagement scale: Theoretical framework, psychometric properties, and applied yields. Australian Psychologist, 47(1), 3-13. https://doi.org/10.1111/j.1742-9544.2011.00049.x. Lu, H., & Wang, Y. (2022). The effects of different interventions on self-regulated learning of pre-service teachers in a blended academic course. Computers & Education, 180, 104444. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2022.104444 Luthans, B. C., Luthans, K. W., & Jensen, S. M. (2012). The impact of business school students’ psychological capital on academic performance. Journal of Education for Business, 87 (5), 253-259. https://doi.org/10.1080/08832323.2011.609844 Luthans, F., & Avolio, B. J. (2014). Brief summary of psychological capital and introduction to the special issue. Journal of Leadership & Organizational Studies, 21(2), 125-129. https://doi.org/10.1177/1548051813518073. Nietfeld, J. L., Shores, L. R., & Hoffmann, K. F. (2014). Self-regulation and gender within a game-based learning environment. Journal of Educational Psychology, 106(4), 961-973. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.07.003. Ortega-Maldonado, A., & Salanova, M. (2018). Psychological capital and performance among undergraduate students: the role of meaning-focused coping and satisfaction. Teaching in Higher Education, 23(3), 390-402. https://doi.org/10.1080/13562517.2017.1391199. Paloș, R., Sava, S. L., & Vîrgă, D. (2020). The role of teacher support, students’ need satisfaction, and their psychological capital in enhancing students’ self-regulated learning. Studia Psychologica, 62(1), 44-57. https://doi.org/10.31577/sp.2020.01.790. Pintrich, P. R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self-regulated learning in college students. Educational psychology review, 16(4), 385-407. Pintrich, P. R., & Linnenbrink, E. A. (2004). Role of affect in cognitive processing in academic contexts. In Motivation, emotion, and cognition (pp. 71-102). Routledge. Pintrich, P.R. & DeGroot, E.V. (1990). Motivational and self-regulated learning component of classroom academic performance, Journal of educational Psychology, 82(1), 33-40. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-0663.82.1.33 Russell, J.-E., Smith, A., & Larsen, R. (2020a). Elements of Success: Supporting at-risk student resilience through learning analytics. Computers & Education, 152, 103890. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103890 Schunk, D. H., & Greene, J. A. (2017). Historical, contemporary, and future perspectives on self-regulated learning and performance. In Handbook of self-regulation of learning and performance (pp. 1-15). Routledge. Sheikhi, S., & Shahmorady, M. (2016). The relationship between psychological capital, educational self-regulatory and intelligence beliefs with students’ academic performance in the University of Applied Sciences in Abdanan County. European Online Journal of Natural and Social Sciences: Proceedings, 4(1), 1705. https://european-science.com/eojnss_proc/article/view/4380. Snyder, C. R., Shorey, H. S., Cheavens, J., Pulvers, K. M., Adams III, V. H., & Wiklund, C. (2002). Hope and academic success in college. Journal of educational psychology, 94(4), 820. https://doi.org/10.1037/0022-0663.94.4.820. Soltani, A., & Askarizadeh, G. (2021). How students’ conceptions of learning science are related to their motivational beliefs and self-regulation. Learning and Motivation, 73, 101707. https://doi.org/10.1016/j.lmot.2021.101707. Vedder-Weiss, D., & Fortus, D. (2013). School, teacher, peers, and parents’ goals emphases and adolescents’ motivation to learn science in and out of school. Journal of Research in Science Teaching, 50, 952–988. https://doi.org/10.1002/tea.21103. Wang, J., Bu, L., Li, Y., Song, J., & Li, N. (2021). The mediating effect of academic engagement between psychological capital and academic burnout among nursing students during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. Nurse Education Today, 102, 104938. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2021.104938. Wernsing, T. (2014). Psychological capital: A test of measurement invariance across 12 national cultures. Journal of Leadership & OrganizationalnStudies, 21(2), 179–190. https://doi.org/10.1177/1548051813515924. Wilson, N. S., & Bai, H. (2010). The relationships and impact of teachers’ metacognitive knowledge and pedagogical understandings of metacognition. Metacognition and Learning, 5(3), 269-288 You, J. W. (2016). The relationship among college students’ psychological capital, learning empowerment, and engagement. Learning and Individual Differences, 49, 17–24. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.05.001. You, J. W., Kim, B., & Kang, M. (2014). The effects of psychological capital on self-directed learning and learning engagement for college students. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 14(3), 45–70. Zajacova, A., Lynch, S. M., & Espenshade, T. J. (2005). Self-efficacy, stress, and academic success in college. Research in higher education, 46(6), 677-706. https://doi.org/10.1007/s11162-004-4139-z. Zimmerman, B. J. (2015). Self-Regulated Learning: Theories, Measures, and Outcomes. In J. D. Wright (Ed.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (pp. 541-546). Oxford: Elsevier. http://dx.doi.org/10.1016/B978-0-08-097086-8.26060-1. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 586 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 563 |