
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,399 |
تعداد مقالات | 17,149 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,259,675 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,591,397 |
هنجاریابی پرسشنامه دانش و شایستگی در مربیان کاراته استان البرز | ||
دانش مدیریت ورزش | ||
دوره 1، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 99-112 اصل مقاله (983.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmsk.2023.17288 | ||
نویسنده | ||
حسین پورسلطانی زرندی* | ||
دانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر هنجار یابی پرسشنامه دانش و شایستگی مربیان در ورزش بود. جامعه آماری این پژوهش را مربیان رشته ورزشی کاراته استان البرز تشکیل دادند که از بین آنها تعداد 284 تن به شکل نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابـزار اندازهگیری مورد استفاده پرسشنامۀ 20 سؤالی ریکاردو و همکاران (2018) بود که دارای سه مؤلفه (دانش حرفه ای، دانش بین فردی، دانش درون فردی) است. روش امتیازگذاری به سؤالات بر اساس طیف لیکرت پنج گزینهای (خیلی کم=1 تا خیلی زیاد=5) بود. روشهای آماری مورد استفاده، از شاخصهای توصیفی برای توصیف دادهها، ضریب آلفای کرونباخ و رایکوف برای تعیین همسانی درونی و تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه در نرم افزارهای آماری SPSS و LISREL و Stata استفاده شد. یافتههای پژوهشی نشان دهنده پایایی (945/0=α) برای پرسشنامه دانش و شایستگی مربیان بود. در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤالها رابطه معناداری با عاملها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. شاخـصهای نسبت x2 به df (1/4)، 091/0=RMSEA، 96/0=CFI، 90/0=AGFI، 048/0=RMR، 94/0=NFI و 92/0=GFI برازش مدل را تأیید کردند. همچنین در خصوص روابط عاملها با مفهوم دانش و شایستگی مربیان نتایج نشان داد که تمامی عاملها توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم دانش و شایستگی باشند. در نتیجه روایی و پایایی مدل "دانش و شایستگی مربیان در ورزش" تأیید شد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش؛ شایستگی؛ پرسشنامه؛ مربی؛ ورزش | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Banville, D., Desrosiers, P., Genet-Volet, Y. (2000). Translating questionnaires and interventories using a cross-cultural translation technique. Journal teaching in physical educ;19:374-87. https://doi.org/10.1123/jtpe.19.3.374
Barbara, H. M., & William, F. (2005). Statistical methods for health care research. Lippincott Williams and Wilkins", A welters clawer company, 325-330.
Burns, N., & Grove, S. K. (1999). Understanding Nursing Research, 2 nd Ed. Philadelphia. W. B. Saunders Company, 321.
Chow, S. C., Shao, J., & Wang, H. (2008). Sample Size Calculations in Clinical Research, Second Edition. Chapman & Hall/CRC. Boca Raton, Florida.
Côté, J., & Gilbert, W. (2009). An integrative definition of coaching effectiveness and expertise. International Journal of Sports Science & Coaching, 4(3), 307–323. https://doi.org/10.1260/174795409789623892
Edwards, J., Culver, D., Leadbetter, R., Kloos, K., & Potwarka, L. P. (2020). One piece of a big puzzle: Understanding the role of coach developers through interorganizational relationships in Canada’s coach education system. International Sport Coaching Journal, 7(1), 102–108. https://doi.org/10.1123/iscj.2019-0014
Galatti, L. R., Santos, Y.Y.S., & Korsakas, P. (2019). A Coach Developers’ Narrative on Scaffolding a Learner Centred Coaching Course in Brazil. International Sport Coaching Journal, 6, 339-348. https://doi.org/10.1123/iscj.2018-0084
Gilbert, W., & Cótê, J. (2013). Defining coaching effectiveness: A focus on coaches’ knowledge. In P. Patrac, W. Gilbert, & J. Denison (Eds.), Routledge handbook of sports coaching (pp. 5–15). Routledge. ISBN9780203132623
Griffo, J. M., Jensen, M., Anthony, C.C., Baghurst, T., & Kulinna, P.H. (2019). A decade of research literature in sport coaching (2005-2015). International Journal of Sports Science & Coaching, 14(2), 1-11. https://doi.org/10.1177/1747954118825058
Harden, M., Bruce, C., Wolf, A., Hicks, K. M., & Howatson, G. (2019). Exploring the practical knowledge of eccentric resistance training in high-performance strength and conditioning practitioners. Int. J. Sports Sci. Coach. 15, 41–52. https://doi.org/10.1177/1747954119891154
Hayes, A. F., & Coutts, J. J. (2020). Use omega rather than Cronbach’s alpha for estimating reliability. Bu Communication Methods and Measures, 14(1):1–24. https://doi.org/10.1080/19312458.2020.1718629
He, C., Trudel, P., & Culver, D. M. (2018). Actual and ideal sources of coaching knowledge of elite Chinese coaches. International Journal of Sports Science & Coaching, 13(4), 496–507. https://doi.org/10.1177/1747954117753727
Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indices in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives, Structural Equation Modeling, 6:1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
Jones, R. L., Edwards, C., & Viotto Filho, I. A. T. (2016). Activity theory, complexity and sports coaching: An epistemology for a discipline. Sport, Education and Society, 21(2), 200–216. https://doi.org/10. 1080/13573322.2014.895713
Julious, S. A. (2010). Sample Size for Clinical Trials. Chapman & Hall/CRC. Boca Raton, FL.
Kearney, P. E., Carson, H. J., & Collins, D. (2018). Implementing technical refinement in high-level athletics: exploring the knowledge schemas of coaches. Journal of Sport Science, 36(10): 1118 1126. http://dx. doi.org/10.1080/02640414.2017.1358339.17
Keatlholetswe, L., & Malete, L. (2019). Coaching efficacy, player perceptions of coaches’ leadership styles, and team performance in premier league soccer. Research Quarterly for Exercise and Sport, 1–9. https://doi.org/10.1080/02701367.2018.1563277
Koray, K., & Mustafa, L. I. (2021). Use of Sports Science Knowledge by Turkish Coaches. Int J Exerc Sci. 8(1): 23-37.
Lawrason, S., Turnnidge, J., Martin, L. J., & Côté, J. (2019). A transformational coaching workshop for changing youth sport coaches’ behaviors: A pilot intervention study. The Sport Psychologist, 33(4), 304–312. https://doi.org/10.1123/tsp.2018-0172
Lori, G. O., Pete, V. M., Melissa, L., Melissa, T., Bob, B., Christine, B., Andrew, D., Anthony, M., & Dan, S. (2020). Revising the National Standards for Sport Coaches Within the USA. In International Sport Coaching Journal. 7(1): 89-94. https://doi.org/10.1123/iscj.2019-0058
Lyle, J., & Cushion, C. (2016). Sport coaching concepts: A framework for coaching practice. Abington, Oxon: Routledge.
Mairin, D. C. M., Júlia, B., Caio, C. C., & Larissa, R. G. (2021). Knowledge and Competences of Racket Sports Coaches: What do They Think and Know?. Int. j. racket sports sci, 3(1): 28-36. https://doi.org/10.30827/Digibug.71157
Martindale, R., & Nash, C. (2013). Sport science relevance and application: Perceptions of UK coaches. J Sport Sci, 31(8):807–19. https://doi.org/10.1080/02640414.2012.754924
Pierre, L., Gordon, A. B., & William, R. F. (2020). Development and Acquisition of Knowledge of Youth Parasport Coaches. In Adapted Physical Activity Quarterly, 37(1): 72-89. https://doi.org/10.1123/apaq.2019-0017
Quinaud, R.T., Backes, A.F., Da Silva, D.C., Nascimento, J.V. do, Ramos, V., & Milistetd, M. (2018). Construction and content validity of the coaches’ knowledge and competence questionnaire - CKCQ. Revista Brasileira de Cineantropometria e Desempenho Humano, 20(3), 318–331. https://doi.org/10.5007/1980-0037.2018v20n3p318
Rachel, A., Van, W., Colin, D. M., Jean, C., Karl, E., & Barbi, L. (2021). Real Versus Ideal: Understanding How Coaches Gain Knowledge. In International Sport Coaching Journal. 9(2): 189–202. https://doi.org/10.1123/iscj.2021-0010
Ricardo, T. Q., Ana, F. B., José, Roberto, A., Nascimento J., Humberto M. C., & Michel, M. (2020): Development and validation of the coach knowledge questionnaire: measuring coaches’ professional, interpersonal and intrapersonal knowledge, International Journal of Sport and Exercise Psychology, https://doi.org/10.1080/1612197X.2020.1801795
Roberts, A. H., Greenwood, D. A., Stanley, M., Humberstone, C., Iredale, F., & Raynor, A. (2019). Coach knowledge in talent identification: a systematic review and meta-synthesis. J. Sci. Med. Sport 22, 1163–1172. https://doi.org/10.1016/j.jsams.2019.05.008
Santos, A. S. F. M., & Mesquita, I. M. R. (2010). Coaches’ perception of professional competence as a function of education and experience. Brazilian. Journal of Kinanthropometry and Human Performance, 12(4), 276–281. https://doi.org/10.1590/1980-0037.2010v12n4p275
Stoszkowski, J., & Collins, D. (2016). Sources, topics and use of knowledge by coaches. Journal of Sports Science, 34(9), 794–802. https://doi.org/0.1080/02640414.2015.1072279
Takamatsu, S., & Yamaguchi, Y. (2018). Effect of coaching behaviors on job satisfaction and organizational commitment: The case of comprehensive community sport clubs in Japan. International Journal of Sports Science & Coaching, 13(4), 508–519. https://doi.org/10.1177/1747954117742652
Tozetto, A. V. B., Galatti, L. R., Scaglia, A. J., Duarte, T., & Milistetd, M. (2017). Football coaches’ development in Brazil: A focus on the content of learning. Motriz: Revista de Educação Física, 23(3), 1–9. https://doi.org/10.1590/s1980-6574201700030017
Trudel, P., Culver, D., & Werthner, P. (2013). Looking at coach development from the coach-learner’s perspective: Considerations for coach development administrators. In P. Potrac, W. Gilbert, & J. Denison (Eds.), Routledge handbook of sports coaching (pp. 375–387). Routledge. ISBN9780203132623
Xuedong, C., & Shushu, C. (2021): Sports Coaching Development in China: the system, challenges and opportunities, Sports Coaching Review, https://doi.org/10.1080/21640629.2021.1952808
Zehntner, C. (2016). The way that things are done around here: An investigation into the organisational and social structures that contribute to structural power within the Australian swim coach education pathway Doctoral thesis, University of Tasmania, Launceston, Australia. Retrieved from http://eprints.utas.edu.au/23001 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 209 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 212 |