
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,399 |
تعداد مقالات | 17,149 |
تعداد مشاهده مقاله | 55,259,740 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,591,426 |
بررسی نقش بازارگرایی داخلی بر توسعه گرایش کارآفرینانه در صاحبان کسب و کارهای ورزشی (مطالعه موردی: باشگاههای ورزشی استان ایلام) | ||
دانش مدیریت ورزش | ||
دوره 1، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 87-98 اصل مقاله (652.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmsk.2023.17279 | ||
نویسندگان | ||
عباس سیف الهی1؛ نرگس جوادی2؛ فهیمه نجفی علمدارلو* 3؛ عباس شکیبیراد4؛ حسام صفخانی5 | ||
1دانشجو دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران | ||
2کارشناسی ارشد، رشد حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، معلم ورزش تهران: ایران. | ||
3مدرس تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده | ||
4استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه امام علی (ع) | ||
5دانشگاه ایوانکی، گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایوانکی، سمنان | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش نقش بازارگرایی داخلی بر توسعه گرایش کارآفرینانه در صاحبان کسب و کارهای ورزشی بود. پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی- هبستگی، از نظر هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی و از نظر زمانی، آیندهنگر بود. جامعة آماری این پژوهش همه مدیران باشگاههای ورزشی خصوصی استان ایلام به تعداد 210 نفر بود. نمونه آماری نیز برابر جامعه انتخاب شد. از آزمون (k-s) برای بررسی نوع توزیع دادهها استفاده شد و با توجه به اینکه توزیع دادهها طبیعی بود، از آزمونهای آماری پارامتریک در تحلیل دادهها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه بین متغیرها و از مدلسازی معادلات ساختاری برای تعیین روابط چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که شاخصهای بدست آمده از برازش مدل مناسب میباشد. همچنین برای بررسی فرضیات تحقیق و تاثیر بازاریابی داخلی بر گرایش کارافرینانه و ابعاد آن به کمک مدلسازی معادلات ساختاری، مدل نهایی تحقیق در دو حالت ضرایب استاندارد شده مسیرهای مربوط به فرضیات تحقیق و ضرایب معناداری t مورد آزمون قرار گرفت. ضریب معناداری t میان دو متغیر بازارگرایی داخلی و گرایش کارآفرینانه بزرگتر از 96/1 و برابر با 17/14 بود که این رقم نشان میدهد که بازارگرایی داخلی بر گرایش کارآفرینانه تاثیر مثبت و معناداری دارد. پیشنهاد میگردد صاحبان کسب و کارهای ورزشی به منظور بهبود وضعیت کسب و کار خود، در مرحله اول سعی کنند درک کامل و روشنی از خواستهها و نیازمندیهای کارکنان خود داشته باشند و در مراحل بعدی به جذب مشتری بیشتر فکر کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازارگرایی داخلی؛ کارآفرینی؛ گرایش کارآفرینانه | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
Abzari, M; Ranjbarian, Bahram; Fathi, S.; Ghorbani, H. (2013). The Impact of Internal Marketing on Market Orientation and Organizational Performance in the Hotel Industry. Journal of Management Perspectives, No. 31, pp. 25-44. [Persian]
Alanazi, T. A., Abdul Talib, A. N., Ashari, H., & Rabiul Islam (2015). Mediating Effect of Internal Market Orientation on New Product Development in the Telecom Industry. Journal of Applied Sciences, 15(2), 205-213. https://doi.org/10.3923/jas.2015.205.213
Akbari, M. Imani, p. Ghobadnejad, M. Rahimi, R. (2015). The Relationship between Transformational Leadership, Internal Marketing and Entrepreneurial Orientation (Case Study: National Oil Company of the South). Entrepreneurship Development, Volume 8, Number 3, pp. 570-590. [Persian]
Boukis, A., Gounaris, S. and Lings, I. (2017), "Internal market orientation determinants of employee brand enactment", Journal of Services Marketing, Vol. 31 No. 7, pp. 690-703. https://doi.org/10.1108/JSM-07-2016-0272
Chen, H. L., & Hsu, C. H. (2013). Entrepreneurial orientation and firm performance in non-profit service organizations: contingent effect of market orientation. The Service Industries Journal, 33(5), 445-466. https://doi.org/10.1080/02642069.2011.622372
Ekhlasi,M; SeywdAmiri,N; Hindijani Fard, M. (2019). The role of domestic market orientation in the development of entrepreneurial orientation; Internet service providers in Tehran. New Marketing Quarterly of the eighth year, first issue, serial number 82. Pp. 97-116. [Persian]
Imani, p.; Askari, R.; Gheytani, a (2016). The Effect of Internal Marketing on Employee Performance: The Mediating Effect of Organizational Innovation in the Agencies of Aghajari Oil and Gas Exploitation Company, Business Management, Volume 7, Number 2, pp. 315-338. [Persian]
Insight, M; Imani, p.; Zeranezhad, m; Dehghan Najamabadi, A. (2016). Investigating the Mediating Effect of Entrepreneurial Orientation on the Relationship between Internal Marketing and Organizational Commitment (Case Study: Aghajari Oil and Gas Exploitation Company Headquarters), Productivity Management, Year 8, No. 32, pp. 147-169. [Persian]
Hajizadeh, R., Bagherian Farahabadi, M., Khodayari, AS (2018). The effect of entrepreneurial orientation and market orientation on the financial performance of private sports clubs in Tehran. Sports Management Studies, No. 49, pp. 205-232. [Persian]
Gounaris, S., Chryssochoidis, G. and Boukis, A. (2020), "Internal market orientation adoption and new service development (NSD): gearing up the internal performance of NSD teams", European Journal of Marketing, Vol. 54 No. 7, pp. 1641 1674. https://doi.org/10.1108/EJM-02-2018-0148
Rezazadeh, A.; Azizi, Gh (2012). The Effect of Transformational Leadership on Entrepreneurial Tendency of Organizational People (Case Study: Representations of an Insurance Company in Yazd Province). World Insurance News, No. 172, pp. 29-43. [Persian]
Karimi nayeri, m; Nayebzadeh, sh; Dehghani ashkezari, m (2018). The relationship between internal market orientation, employee-centered work systems and job satisfaction due to the attractiveness of working in a medical training center. Strategic Journal of Management in the Health System. Third year, number 2, consecutive number 8, pp. 116-124. [Persian]
Maleki, Mohammad Mehdi Hajipour, Bahman. (2020). Designing and explaining the organizational context model of entrepreneurship orientation continuity showed that the contexts of entrepreneurship orientation continuity, Business Management Perspectives Magazine, Year 19, No. 42, Consecutive 75, 13-38. [Persian]
Federation of Sport for All. (2015). Participation rates in public sport activities increase by 40%. Available at: http://varzeshtafrihi.ir/index.php/113-2014-04-23-10-35-25/686-40 [Accessed 15 December 2016].
Fu, Yan-Kai. (2013). “The influence of internal marketing by airlines on customer-oriented behavior: A test of the mediating effect of emotional labor.” Journal of Air Transport Management, 32, 49-57. https://doi.org/10.1016/j.jairtraman.2013.06.014
Hernández-Díaz A, Calderon-Abreu Th, Amador-Dumois M, Córdova-Claudio M (2017). Internal marketing and customer-contact employees’ attitudinal outcomes. Academia Revista Latinoamericana de Administración; 30(1): 124-43. https://doi.org/10.1108/ARLA-08-2015-0190 .
Journal of Service Management; 27(5): 1-43. https://doi.org/10.1108/JOSM-10-2015-0294 .
Kraus, S. (2013). The role of entrepreneurial orientation in service firms: empirical evidence from Austria. The Service Industries Journal, 33(5), 427-444. https://doi.org/10.1080/02642069.2011.622373
Lings, I. N., & Greenley, G. E (2010). Measuring internal market orientation. Journal of Service Research, 7(3), 290-305. https://doi.org/10.1177/1094670504271154
Martin JR, E. F., & To, W. M. (2013). Effect of internal market orientation on organizational performance: The case of Macao's gaming industry. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 14(3), 233-254. https://doi.org/10.1080/15256480.2013.809980
Matsuno, K., & Mentzer, J. T (2015). Market Orientation: Reconciliation of Two Conceptualizations. In Proceedings of the 1995 Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference (49-55). Springer International Publishing.
Miller, D., & Friesen, P. H. (1982). Innovation in conservative and entrepreneurial firms: Two models of strategic momentum. Strategic Management Journal, 3, 1−25. https://doi.org/10.1002/smj.4250030102
Naghi, R. I., & Para, I (2014). Consequences of the internal market orientation of the organization. International Journal of Business and Management Studies, 3(1): 187-198.
P Escamilla-Fajardo, J. M Núñez-Pomar & F Calabuig (2021) Does size matter? Entrepreneurial orientation and performance in Spanish sports clubs, Sport in Society, https://doi.org/10.1080/17430437.2021.1882424
Pearce, I. I. J. A., Fritz, D. A., & Davis, P. S (2010). Entrepreneurial orientation and the performance of religious congregations as predicted by rational choice theory. Entrepreneurship Theory and Practice, 34(1): 219-248. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2009.00315.x
Rafeei, S., & Rafeei, S. (2014). Studying the relationship between internal marketing and organizational entrepreneurship development in Tehran SMEs. International Journal of Basic Sciences & Applied Research, 3 (SP): 1-6.201.
Sanchez-Hernandez, M. I., & Miranda, F. J. (2011). Linking internal market orientation and new service performance. European Journal of Innovation Management, 14(2): 207-226. https://doi.org/10.1108/14601061111124894
Sharma P, Kong T, Kingshott RPJ (2016). Internal Service Quality as a Driver of Employee Satisfaction, Commitment and Performance – Exploring the Focal Role of Employee Wellbeing.
Zampetakis, L. A., & Moustakis, V (2007). Fostering corporate entrepreneurship through internal marketing: Implications for change in the public sector. European Journal of Innovation Management, 10(4): 413-433. https://doi.org/10.1108/14601060710828754 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 178 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 154 |