| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,433 |
| تعداد مقالات | 17,642 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,426,884 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,180,757 |
موانع عدم تحقق اهداف برنامه درسی فارسی و نگارش دوره دوم ابتدایی | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 6، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، بهمن 1402، صفحه 83-103 اصل مقاله (723.19 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2023.58929.1100 | ||
| نویسندگان | ||
| زلیخا نادری1؛ مهدی سبحانی نژاد* 2 | ||
| 1دانشگاه شاهد تهران | ||
| 2دانشگاه شاهد | ||
| چکیده | ||
| زمینه و اهداف: پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع عدم تحقق اهداف برنامهدرسی فارسی و نگارش دوره دوم ابتدایی از دید جامعه آماری، کلیه آموزگاران برگزیده شهرستانهای استان تهران در سال تحصیلی 1402-1401 صورت گرفت. روشها: روش پژوهش، توصیفی بوده که در خلال آن از روش پیمایشی، استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه آموزگاران برگزیده شهرستانهای استان تهران بود، که تعداد آنها بالغ بر150 نفر بود. نمونه لازم از جدول کرجسی و مورگان با اطمینان 95 درصد، 108 نفر با روش طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بوده و طی برنامه spss تحلیل دادهها انجام شده است. از آزمونهای شاخصهای تحلیل توصیفی و تحلیل استنباطی آزمون»، استفاده شده است. روایی ابزار از دید متخصصان و پایایی آن نیز حسب آلفای کرونباخ با ضریب 933/0 تامین شده است. یافتهها: در این پژوهش طبق مبانی نظری موانع در محورهای معلم، برنامه درسی و مدرسه مورد بررسی قرار گرفته است. بررسیها حاکی از وجود تفاوت معنادار در رتبه بندی موانع سه گانه عدم تحقق اهداف برنامه درسی فارسی و نگارش دوره دوم ابتدایی از دید آموزگاران برگزیده شهرستانهای استان تهران میباشد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که عوامل تاثیرگذار در عدم تحقق اهداف برنامه درسی فارسی و نگارش، به ترتیب شامل؛ مدرسه، آموزگار، برنامه درسی، با میانگینهای رتبهای 49/2، 96/1 و 56/1 بوده است. موانع ناشی از مدرسه، مهمترین مانع در عدم تحقق اهداف برنامهدرسی مذکور شناسایی گردیده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اهداف برنامه درسی؛ دوره دوم ابتدایی؛ فارسی و نگارش؛ مانع یابی | ||
| مراجع | ||
|
اسدی، مژگان و شهبازی، اصغر (1400). ارزیابی میزان اثربخشی طرح مدرسهی خوانا در مدارس دورهی دوم ابتدایی استان چهارمحال بختیاری، شهرکرد، پردیس بحرالعلوم فرهنگیان، کارشناسی ارشد، زبان و ادبیات فارسی.
اکبری شلدره، فریدون، محمدی، راحله و جبلی اده، پریچهر (1394). «راهنمای معلم فارسی پنجم دبستان». وزارت آموزش و پرورش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، چاپ اول.
اکبری شلدره، فریدون؛ نجفی پازکی، معصومه و محمدی، راحله (1393). «راهنمای معلم فارسی چهارم دبستان». وزارت آموزش و پرورش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، چاپ اول.
بابکانی، سمیرا (1393). تجربههای معلمان دوره ابتدایی در مورد موانع زبانشناختی تدریس درس ادبیات فارسی، کردستان، دانشگاه کردستان، کارشناسی ارشد، برنامهریزی درسی.
بزرگی نژاد، خدیجه و زارعی، رضا (1396). ابعاد و شاخصهای کیفیت مدارس. دومین همایش بینالمللی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه تهران.
بسته تحولی مدرسه خوانا (1399). وزارت آموزش و پرورش، معاونت آموزش ابتدایی.
رحمنی، ملیحه (1390). تحلیل محتوای کتاب فارسی پایه اول ابتدایی بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد. تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، کارشناسی ارشد، برنامه ریزی درسی.
رنجبراسفیجر، نسرین (1398). محتوای کتب فارسی مقطع ابتدایی براساس مولفه های ارزشیابی مهارت های چهارگانه زبان : مروری بر اهمیت جایگاه استفاده از محتوای مکمل تحلیل، اولین همایش ملی مدرسه فردا، اردبیل.
سلسبیلی، نادر (1398). ارزشیابی برنامه درسی فارسی دوره اول ابتدایی در سطح برنامه درسی اجرا شده، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، شماره 55، 141-176.
سیف، علی اکبر (1395). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران، دوران.
شریفی، علی اکبر و داوری، رقیه (1387). شیوع اختلالات خواندن در دانش آموزان پایه سوم و چهارم ابتدایی شهرکرد، فصلنامه کودکان استثنایی، 8(4)، 413.
شکرپور مغانلو، زهرا (۱۳۹۳). تحلیل محتوای کتابهای فارسی نیمه دوم دوره ابتدایی (پایههای چهارم پنجم، ششم) براساس عوامل خلاقیت گیلفورد، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، کارشناسی ارشد.
شکوهی، غلامحسین (1399). «تعلیم و تربیت و مراحل آن». مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی( به نشر)، چاپ بیست و دوم.
صافی، احمد (۱402). «آموزش و پرورش ابتدایی راهنمایی تحصیلی و متوسطه»، تهران، سمت، چاپ بیستم.
عباسی، زهرا؛ دانشگر، مریم و خسروی، امین (1398). تحلیل مشکلات خواندن دانشآموختگان نظام متوسطه شهر تهران بر اساس دادههای آزمون امزا؛ دو ماهنامه علمی-پژوهشی جستارهای زبانی، دوره10،شماره6 54)، 173-204.
عربی، احمد؛ عظیمی، اسماعیل و مهرمحمدی، محمود (1400). بررسی تطبیقی برنامه زبانآموزی دوره ابتدایی کشور فنلاند و ایران، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، شماره 62، 7-46.
قاسم پور مقدم، حسین؛ اکبری شلدره، فریدون؛ بهروان، نازیلا، میرانی آشتیانی؛ سجودی، مرجان و محمدی، راحله (1395). «راهنمای معلم فارسی ششم دبستان». وزارت آموزش و پرورش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، چاپ اول.
کیان، مریم؛ عابدینی، نجمه و زندوانیان نایینی، احمد (1397). آسیب شناسی برنامه درسی انشاء در پایه ششم دوره تحصیلی ابتدایی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(1)، 99-122.
لطف عطا، آیناز (1387). تاثیر عوامل محیطی بر یادگیری و رفتار در محیطهای آموزشی در شهر؛ فصلنامه مدیریت شهری، شماره 21، 73-90.
ملکی، حسن (1395). «برنامه ریزی درسی (راهنمای عمل)»؛ ویرایش 7، مشهد، پیام اندیشه، چاپ بیست و پنجم.
نجفی پازکی، معصومه (1395). مهارتهای تولیدی زبان در برنامه درسی فارسی دوره ابتدایی، نشریه نوآوری های آموزشی، 60 (4)، 43-60.
Dogbey, J. K. (2010). Concepts of variable in middle-grades mathematics textbooks during four eras of mathematics education in the United States. Forgha and Mbella M (2013), Public expenditure and private invesment5 in Cameroon a vector autoregressive approach, Journal of Emerging Issues in Economics Finance and Banking 3(4): 818-832. Pelgram. W. J. (2001). Obstacles to the integration of ICT in education: results from a world wide educational assessment. Computers and education Journal. 37 (2001) 163-178. Leghton, J. (2007). An Experimental Test of Student Verbal Report ... teacher Evaluation as a Source of Validity Evidence for Test Devolopment, Student Report and Teacher Evaluations, volum 12, Issue3, pp 108- 109. Zandi, Bahman. (2015).Method of teaching Persian language in primary school, 15th printing, Tehran: samt. (in Persian). | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 485 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 464 |
||