| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,433 |
| تعداد مقالات | 17,642 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,428,481 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,181,751 |
اثربخشی راهبردهای فراشناختی بر خودکارآمدی و باورهای انگیزشی در دانش آموزان با اختلالات یادگیری | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 1، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، بهمن 1402، صفحه 1-10 اصل مقاله (510.25 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2023.57194.1090 | ||
| نویسندگان | ||
| مریم افضل خانی* 1؛ سمیرا قدوسی2 | ||
| 1استادیار دانشکده علوم تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. | ||
| 2دانشآموخته کارشناسی ارشد، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. | ||
| چکیده | ||
| این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی راهبردهای فراشناختی بر خودکارآمدی و باورهای انگیزشی در دانشآموزان با اختلالات یادگیری انجام شد. ر وش این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری میباشد. جامعه پژوهش شامل کلیهی دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری مقطه ابتدایی پایه ششم در مدارس ابتدایی شهر تهران در سال 1401-1402 هستند که از میان آنان 30 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. با توجه به حجم نمونه 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل به صورت تصادفی جایدهی شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس خودکارآمدی دانکن و مک کیچی (۲۰۰۵) و پرسشنامه باورهای انگیزشی پینتریج و دیگروت (۱۹۹۰) استفاده شد. آموزش راهبرد فراشناختی به مدت 8 جلسه در دو ماه ارائه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافته ها : نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی افزایش معناداری در خودکارآمدی (01/0>P)، و باورهای انگیزشی (01/0>P) دانشآموزان با اختلالات یادگیری ایجاد کرده است و این نتایج در پیگیری دو ماهه ثابت باقی مانده است (05/0<P). بر حسب نتایج حاصل از این پژوهش میتوان نتیجه گرفت راهبردهای فراشناختی یک آموزش بسیار موثر در افزایش خودکارآمدی و باورهای انگیزشی دانش آموزان با اختلالات یادگیری است و همه مربیان و معلمان میتوانند از آن بهره ببرند. این نتایج تلویحات مهمی در زمینه آموزش و خدمات مشاورهای برای اینگونه دانشآموزان به عنوان بخش مهمی از فرایند یادگیری دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| راهبرد فراشناختی؛ خودکارآمدی؛ باورهای انگیزشی؛ اختلال یادگیری | ||
| مراجع | ||
|
-انجمن روانپزشکی آمریکا.(2013). راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، ویرایش پنجم. ترجمه یحی سید محمدی(1398). چاپ هشتم، تهران: نشر روان.
-آرامی، زهرا ؛ منشئی، غلامرضا، عابدی، احمدی و شریفی،طیبه(1395). مقایسه باورهای انگیزشی، مهارتهای فراشناختی و یادگیری خود تنظیمی دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر اصفهان. رویکردهای نوین آموزشی.11(2).70-59
-بختیارپور، سعید؛ حافظی، فریبا؛ بهزادی شینی، فاطمه(1389). رابطهی بین جایگاه مهار، کمالگرایی و خودکارآمدی با اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی در دانشجویان. مجلهی یافتههای نو در روانشناسی،3،35-52.
-خرمایی، فرهاد؛ عباسی، مسلم؛ رجبی، سعید(1390). مقایسهی کمالگرایی و تعلل ورزی در مادران دانشآموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. مجلهی ناتوانیهای یادگیری، 1(1)،6-77.
-صادقی, عباس, زینعلی, شینا, فروغی, زهرا. (1397). تأثیر آموزش مهارتهای شناختی بر کنشهای اجرایی و تواناییهای شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری. ناتوانی های یادگیری8(2)،38-57.
-عزتی بابی, مریم, آقاجانی, سیف اله. (1401). مقایسه اضطراب اجتماعی با رفتار قلدری - قربانی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. ناتوانی های یادگیری،12(1)،62-78.
-محسنپور، مریم؛ حجازی، الهه؛ کیامنش، علیرض(1386). نقش خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و پایداری در پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان سال سوم متوسطهی شهرتهران. فصلنامهی نوآوریهای آموزشی، 5(1)،9-35.
-نریمانی, محمد, رجبی, سوران, افروز, غلامعلی و صمدی خوشخو, حسن. (1390). بررسی کارآمدی مراکز ناتوانی های یادگیری استان اردبیل در بهبود علایم اختلال یادگیری دانش آموزان. ناتوانی های یادگیری,،1(1)،109-128.
Boyake, J. & Pupusi. K (2013). Mainly Openness: The Relationship Between the Big Five Personality Traits and Learning Approaches. Journal of Learning And Individual Differences, 19, 780-910.
Galla, B.M., Wood, J.J., Tsukayama, E., Har, K., Chiu, A.W., Langer, D.A. (2014). A longitudinal multilevel model analysis of the within-person and betweenperson effect of effortful engagement and academic self-efficacy on academic performance. Journal of School Psychology, 52(3), 295-308. Yadak, S. M. A. (2017). The impact of the perceived self- efficacy on the academic adjustment among Qassim University Undergraduates. Open Journal of Social Sciences, 5, 157-174 | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 586 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 656 |
||