| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,429 |
| تعداد مقالات | 17,583 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,200,273 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,032,992 |
ارائه الگوی برنامۀ درسی چندفرهنگی برای دوره دوم متوسطه (مطالعۀ موردیِ مدارس شهر تبریز) | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 6، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1402، صفحه 79-102 اصل مقاله (1.02 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2023.55431.1081 | ||
| نویسندگان | ||
| رقیه باقرنژاد* 1؛ علیرضا عراقیه2؛ عیسی برقی3 | ||
| 1دانشکده فناوری اطلاعات و مهندسی کامپیوتر، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تبریز، تبریز، ایران | ||
| 2دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران | ||
| 3گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف کلی پژوهش حاضر طراحی الگوی برنامه درسی چندفرهنگی برای دوره دوم متوسطه بود. این پژوهش ازنظر هدف جز پژوهشهای کاربردی و با توجه به ماهیت دادهها از نوع آمیخته است. نمونه در بخش کیفی عبارت بودند از تعداد 18 نفر از خبرگان و متخصصان رشته برنامه درسی که همگی دارای مدرک دکترای برنامهریزی درسی بوده و سابقه تدریس 10 سال در دانشگاه را داشتند. همچنین جامعه آماری در بخش کمی نیز شامل معلمان نواحی پنجگانه شهر تبریز بودند که در دورۀ دوم متوسطه در سال تحصیلی (98-99) تدریسمیکردند که تعداد 274 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافتههای پژوهش 9 عامل را شناساییکرد که دارای مقدار ویژۀ بزرگتر از 2 بودند و توانایی پیشبینی بیش از 60 درصد از واریانس نمرهی پرسشنامه را داشتند. عاملهای استخراجشده بهترتیب اولویت عبارت بودند از ارتباطات انسانی، تجربهی جمعی و ارتقای مشارکت، ایجاد برنامۀ درسی کثرتگرا، رشد صلح و تفاهم، توسعۀ عدالت و برابری، افزایش دانش چندفرهنگی، وظایف نظام حاکم در جامعۀ چندفرهنگی، راهبردهای آموزش چندفرهنگی، پذیرش تنوع فرهنگی. بنابراین بهمنظور طراحی الگوی برنامۀ درسی چندفرهنگی، ابعاد اصلی الگو و مولفههای هر بُعد براساس یافتههای مراحل کیفی و کمی پژوهش استخراج شد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| چندفرهنگی؛ ابعاد؛ شاخصهها؛ الگوی برنامۀ درسی؛ اعتبارسنجی | ||
| مراجع | ||
|
ادیب منش، مرزبان، امیری، فرزاد، و احمدی، راضیه. (1395). بررسی وضعیت آموزش چندفرهنگی در برنامه های درسی دانشگاه فرهنگیان. همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران. SID. https://sid.ir/paper/892150/fa
پیری، موسی، و حرفتی سبحانی، محمد. (1395). الزامات و راهکارهای تحقق برنامه درسی چند فرهنگی در نظام آموزش و پرورش کشور. همایش انجمن مطالعات برنامه درسی ایران. SID. https://sid.ir/paper/892342/fa
حاجیزاده، هانیه و کرمی، مرتضی (1393). تحلیل برنامه درسی قصد شده و اجرا شده دوره راهنمایی بر اساس مؤلفه های آموزش صلح یونسکو، فصلنامه پژوهش در برنامه درسی، سال 11، دوره 2، ش 15 (42)، صص 109-92.
حمیدی زاده, کتایون, فتحی واجارگاه, کوروش, عارفی, محبوبه, & مهران, گلنار. (1396). آموزش چند فرهنگی: تحلیل نظامند ادراک معلمان. تدریس پژوهی, 5(2), 1-16.
خداکرمی، سیدشعیب،1397،ضرورت توجه به برنامه درسی چند فرهنگی در آموزش عالی چالش های فرارو وارائه ی راهبردها وراهکارها،چهارمین کنفرانس بین المللی توانمند سازی جامعه در حوزه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،تهران،https://civilica.com/doc/903847
رحمانی, عذرا, فقیهی, علیرضا, حسینی مهر, علی, & سرمدی, محمد رضا. (1395). اعتبار سنجی مولفههای آموزش چند فرهنگی برای طرح در برنامه درسی دوره ابتدایی. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 7(28), 233-250.
صادقی, علیرضا, هواس بیگی, فاطمه, ملکی, حسن, & قادری, مصطفی. (1397). واکاوی مقولههای آموزش چندفرهنگی در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دورۀ آموزش ابتدایی ایران. مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق). 25(2), 383-429. doi: 10.22059/jsr.2019.70359
صادقی, علیرضا. (1391). ویژگیها و ضرورتهای تدوین برنامه درسی چندفرهنگی در ایران: بررسی چالشها و ارائه راهبردها. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ, 5(شماره 18-17), 93-121.
صادقی، علیرضا (1391). ویژگیها و ضرورتهای تدوین برنامه درسی چند فرهنگی در ایران: بررسی چالشها و ارائه راهبردها. فصلنامه راهبرد و فرهنگ، 5(18 - 17)، 121 - 93.
صادقی، قاسم؛ صادقی، حسن (1397). آموزش چند فرهنگی و تاثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان. پنجمین همایش علمی پژوهشی «ازنگاه معلم»،میناب.
عباس هاشمی, تیناب, شریفی, اصغر, & ایمانی, محمدنقی. (1398). طراحی الگو برای پرورش هویت چندفرهنگی دانشآموزان ابتدایی شهر تهران بر اساس رویکرد نظریهپردازی داده بنیاد. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی, 13(4), 51-63.
عبدلی سلطان احمدی, جواد, & صادقی, علیرضا. (1394). طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی چندفرهنگی برای دوره تعلیم و تربیت عمومی در ایران. مطالعات برنامه درسی, 10(39), 71-108.
عقیلی سیده هما، علی عسگری مجید، حسینی خواه علی، حکیم زاده رضوان، صادقی علیرضا. ضرورتهای برنامه درسی چندفرهنگی در دوره ابتدایی: تبیین ویژگیها بر اساس رویآورد تلفیق. فصلنامه سلامت روان کودک. ۱۳۹۹; ۷ (۴) :۳۹-۶۰
علی پور، نسرین و علی پور، لیلا،1395،آموزش چند فرهنگی و قومیت در برنامه درسی،https://civilica.com/doc/644735
غریبی، جلال و انصاریان، فهیمه و دوایی، مهدی،1392،برنامه درسی چندفرهنگی و دلالت های آن برای چشم اندازهای نوین آموزشی 1،همایش ملی آموزش و پرورش چند فرهنگی،ارومیه،https://civilica.com/doc/270654
فلاحنودهی، معصومه (1388). بررسی مولفههای آموزش صلح یونسکو در اسناد و مدارک جمهوری اسلامی ایران (1383- 1385): سند چشمانداز بیستسالۀ نظام جمهوری اسلامی ایران، اهداف کلی آموزش و پرورش ایران، اهداف دورۀ متوسطه. دوماهنامۀ علمی-پژوهشی دانشور رفتار، 16 (36)، صص 55-68).
-قادری، مصطفی و کرمکار، سودا (1393). برنامۀ درسی و فرهنگ: رویاروییها و بههمآوریها. تهران: آوای نور.
گلشنی، ابراهیم (1396). مدیران مدارس باید راهبران آموزشی باشند. روزنامۀ شرق، 2853، ص6.
محمدی، شیرکوه؛ کمال خرازی، سید علیتقی؛ کاظمیفرد، محمد و پورکریم، جواد (1395). مدیریت آموزش چندفرهنگی در مدارس ایران: دو فصلنامۀ علمی– پژوهشی مدیریت مدرسه، دورۀ چهارم، شماره 2.
محمودی بردزردی، سعید و فتحی آذر، اسکندر و شریفی، زهرا،1392،برنامه درسی چند فرهنگی از منظر ایدئولوژی ها (نظریه ها)برنامه درسی،همایش ملی آموزش و پرورش چند فرهنگی،ارومیه،https://civilica.com/doc/270668
مصطفی زاده، اسماعیل، کشتی آرای، نرگس، و قلی زاده، آذر. (1398). ضرورت های آموزش چندفرهنگی و واکاوی عناصر و مؤلفه های تعلیم وتربیت چندفرهنگی. پژوهش در برنامه ریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی)، 16(33 (پیاپی 60) )، 20-35. SID. https://sid.ir/paper/127582/fa
مصطفیزاده، اسماعیل، کشتیآرا، نرگس و قلیزاده، آذر (1398). ضرورتهای آموزش چندفرهنگی و واکاوی عناصر و مؤلفههای تعلیموتربیت چندفرهنگی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 16(60)، 20-35.
یاوری, زهرا, کشتی آرای, دکتر نرگس, & احمدی, دکتر غلامرضا. (1392). تدوین اهداف برنامه درسی در دوره متوسطه با تاکید بر تربیت شهروندی. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, 4(شماره 13), 147-166.
یزدانی، ابوالفضل و کشاورزی، مهدی،1392،برنامه درسی چند فرهنگی و دوره های تحصیلی ابتدایی و متوسطه،همایش ملی آموزش و پرورش چند فرهنگی،ارومیه،https://civilica.com/doc/270691
یزدانی، فریدون و قربانیان چلناب، مینا،1397،تحلیل اثرگذاری فلسفه برنامه درسی چند فرهنگی بر خط مشی های نظام آموزش پرورش ایران ونحوه رویاروی با مسایل ورویدادهای آن،دومین کنفرانس علمی پژوهشی رهیافت های نوین در علوم انسانی ایران،ایلام،https://civilica.com/doc/797510
Arsal, Z. (2019). Critical multicultural education and preservice teachers’ multicultural attitudes. Journal for Multicultural Education, 13(1), 106-118. Banks, J. A. (2019). Multicultural education: Issues and perspectives. 10th Edition, Wiley. Banks, J.A, Geneva Gay., & Grant, G. (2015). Multicultural education a renewed paradigm of transformation and call to action. New York & London: Roultedge. Bianco, J. L., & Bal, A. (Eds.). (2016). Learning from difference: Comparative accounts of multicultural education (Vol. 16). Springer. Bogotch, I. (2010). Conceptualizations of multicultural education among teachers: implications for practice in universities and schools. Journal of social psychology, 24(7): 85-110. Chittom, L. N. (2011). Teachers tips for erecting a multicultural curriculum. Available at: //www. brighthub.com Garcia, J. V. (2022). Integration of intercultural communicative competence: A case of English language teachers in higher education. English as a Foreign Language International Journal, 2(1), 28-58. Howlett, K.M., Young, H.D. (2019). Building a Classroom Library Based on Multicultural Principles: A Checklist for Future K-6 Teachers, Multicultural Education, v26 n3-4 p40-46. Lyman, M., Beecher, M. E., Griner, D., Brooks, M., Call, J., & Jackson, A. (2016). What keeps students with disabilities from using accommodations in postsecondary education? A qualitative review. Journal of Postsecondary Education and Disability, 29(2), 123-140. Silva, D. (2022). Pre-service teachers' understanding of culture in multicultural education: A qualitative content analysis. Teaching and Teacher Education, 110, 103580. Sleeter, C. E., & Grant, C. A. (2010). Making choices for multicultural education: Five approaches to race, class, and gender (7th Ed.). New York: Wiley. Szelei, N., Tinoca, L., and Pinho, A.S., 2019. Rethinking ‘cultural activities’: an examination of how teachers utilised student voice as a pedagogical tool in multicultural schools. Teaching and teacher education, 79, 176–187. Theodoridis, D. (2015). Internationalization of higher education. Teaching challenges in an international, multicultural classroom. Pedagogical Essays, The unit for Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL). Recuperado de https://goo. gl/gFotqM. Trail, S.K. (2015). The Impact of Race, Culture, and Consciousness for Black Students at Berkeley High School. American Cultures Students Research Prize Recipient. Wiggan, G. and Watson-Vandiver, M.J. , 2017. Pedagogy of empowerment: student perspectives on critical multicultural education at a high-performing African American school. Race ethnicity and education , 1–21. Wood, B.E. (2013). Participatory capital: Bourdieu and citizenship education in diverse school communities, British Journal of Sociology of Education, Vol 35, No 4. Yee, T. S. (2018, November). An Analysis of Malaysian Civics and Citizenship Textbook (Through a Multicultural Curriculum Framework). In Annual Civic Education Conference (ACEC 2018) (pp. 193-199). Atlantis Press. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 470 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 803 |
||