| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,433 |
| تعداد مقالات | 17,642 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,428,303 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,181,657 |
تدوین راهنمای عمل برنامهدرسی تلفیقی و اعتبارسنجی آن از دیدگاه معلمان | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 5، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1402، صفحه 59-77 اصل مقاله (769.58 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2023.58396.1095 | ||
| نویسندگان | ||
| نرگس میرشکار1؛ پروین احمدی* 2؛ پروین صمدی2 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
| 2دانشیار برنامه درسی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| در عصر تکنولوژی یادگیرنده باید کاربرد آموختهها را در زندگی ببیند. اما برنامهدرسی موضوعمحور پاسخگوی این نیازها نیست. با توجه به مزایای برنامهدرسی تلفیقی بسیاری از نظامهای تعلیم و تربیت به تلفیق روی آورده اند. در طراحی برنامهدرسی ایران تلفیق به طور نظری در سند برنامهدرسی ملی مطرح است در صورتی که باید در سطح کلاس درس عملی شود. بدین منظور لازم است معلمان، دانش و مهارت کافی را نسبت به برنامهدرسی تلفیقی بدست آورند. از این رو، این پژوهش درصدد است با تدوین راهنمای عمل برنامهدرسی تلفیقی گامی به سوی افزایش آگاهی آموزگاران درباره اجرای برنامهدرسی تلفیقی بردارد. در این پژوهش از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوا استفاده شد. جامعه پژوهش کتابهای درسی و کتابهای راهنمای معلم پایه چهارم ابتدایی بود. به منظور اعتبارسنجی، از مصاحبه نیمهساختارمند استفاده شد. جامعه پژوهش معلمان پایه چهارم ابتدایی استان گلستان شهرستان کلاله بودند. 12تن از این معلمان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. پس از انجام مصاحبه، یافته ها در اختیار معلمان قرار گرفت تا اعتبار مصاحبهی انجام شده تایید گردد. مضامین بدست آمده عبارتند از: توانا باش- ما و دیگران- طبقهبندی و مقایسه دادهها- جهان زیبا- اندازهگیری کن- خلاق شو- خدای مهربان را بهتر بشناس- ایران عزیز- نامآوران علمی، ادبی و مذهبی- اقتصاددان کوچک- محله- سلامت باش مهارتها و مفاهیم پایه چهارم ابتدایی مضامین تلفیقی را تشکیل میدهند. طبق نظر معلمان امکان اجرای راهنمای عمل تدوین شده در کلاس درس وجود دارد و می تواند بر تعمیق یادگیری کمک کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "راهنمای عمل برنامه درسی"؛ "برنامه درسی تلفیقی"؛ "دوره ابتدایی"؛ "پایه چهارم"؛ "تدوین برنامه درسی" | ||
| مراجع | ||
|
احمدی، پروین (1390). طراحی و سازماندهی محتوای برنامه درسی رویکرد بین رشته ای در برنامه درسی تلفیقی. تهران: آییژ . -احمدی ، پروین (1400). تدوین راهنمای عمل برنامه درسی و آموزش تلفیقی به منظور توانمندسازی معلمان ابتدایی در آموزش مجازی عصر کرونا. مقاله ارائه شده در همایش هویت ایرانی برنامه درسی و آموزش عصر پساکرونا، انجمن مطالعات برنامه درسی ایران، مشهد، 1400. -احمدی، پروین ؛ رجبی هرسینی، مریم؛ محسنی، هدی سادات (1400). تحلیل پدیدارشناسانه معلمان ابتدایی (دانشجویان ارشد برنامه درسی) از کاربرد رویکرد تلفیقی در تدریس، پژوهش های برنامه درسی، 11(1)، صص. 264-286 . -احمدی ، پروین ؛ سبحانی نژاد ، مهدی ؛ امیری ، مهدی (1394) . سازماندهی میان رشته ای برنامه درسی با تاکید بر اثربخش سازی محتوای دروس ، پژوهش های آموزش و یادگیری دانشگاه شاهد ، 22(6) ، 98-122 . -امیری، هادی؛ روشندل، آرمان؛ طغیانی، مهدی(1397). سواد مالی و ضرورت سنجش آن در نظام نوین آموزشی، رویکردهای نوین آموزشی دانشگاه اصفهان، سال سیزدهم، 1(27)، 67-86. -اسماعیلی، زهرا (1399). تدوین راهنمای عمل برنامه درسی تلفیقی پایه اول ابتدایی. (پایان نامه کارشناسی ارشد) ، دانشگاه الزهرا، تهران. - انوری، مهسا(1398). راهنمای تلفیق برنامه درسی پایه پنجم ابتدایی. (پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی)، دانشگاه الزهرا، تهران. -پورمحسنی کلوری، فرشته؛ صبوری، فاطمه؛ مولایی، مهری(1398). اثربخشی آموزش مهارت خلاقیت در تفکر انتقادی، مهارت اجتماعیو خلاقیت دانشآموزان پایه ششم ابتدایی.تفکرو کودک، 10(2)، 21-42. - جلال پور، سارا (1399). تدوین و تولید راهنمای عمل برنامه درسی تلفیقی پایه سوم ابتدایی. (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه الزهرا، تهران. - ربیعی ، محمد ؛ حاجی حسین نژاد ، غلامرضا ؛ عطاران ، محمد ؛ کیامنش ، علیرضا ؛ شبیری ، سیدمحمد (1399). طراحی و اعتباریابی الگوی مطلوب برنامه درسی درهم تنیده ( تلفیقی ) آموزش سواد بوم شناختی در دوره ابتدایی ایران ، مطالعات برنامه درسی ایران ، 15(59)، صص. 30-5. - زابلی منفرد ، مریم (1398). بررسی تاثیر رویکرد تلفیق برنامه درسی بر خلاقیت دانش آموزان پایه چهارم ، مقاله ارائه شده در پنجمین همایش ملی پژوهش های نوین در برنامه ریزی درسی ایران ، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین ، تهران ، 1398 . -شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش. (1390). مبانی نظری سندتحول بنیادین در نظام تعلیمو تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران. تهران: دبیرخانه شورای عالی آموزشو پرورش. -ضرغام بروجنی، حمید ؛ ملکی، حسن ؛ نوری، یوسف ؛ جولانی، معصومه (1400). نقش تلفیق برنامه درسی با انواع گردشگری در ساحت های تربیتی دوره ابتدایی، فصلنامه تعلیم و تربیت، 3(147)، صص.53-76. - طلوعی خیبری ، فاطمه ؛ فهیمی نژاد ، علی ؛ طیبی ثانی ، سیدمصطفی ؛ مرسل ، باقر (1400). تاثیر برنامه درسی تلفیقی بر یادگیری درس علوم تجربی و مهارت تربیت بدنی پایه پنجم ابتدایی ، رهبری و مدیریت آموزشی ، 14(2)، صص. 73-96 . -عشایری، طاها؛ ذوالفقاری، اکبر؛ نامیان، فاطمه؛ حسینزاده،الهام (1397). تبیین جامعهشناسی هویت ملی ایرانیان، مطالعات میانفرهنگی، 13(37)، صص. 37067 - غلامیان ، رضا ؛ هاشمی ، سید احمد ؛ ماشینچی ، علی اصغر ؛ بهروزی ، محمد (1399). روش های یاددهی یادگیری برنامه درسی تلفیقی تربیت اجتماعی در دوره ابتدایی ، تحقیقات مدیریت آموزشی ، 11(4)، صص. 16-26 . -فتحی، ابراهیم(1399). الگوی هنجاری ارتباطات انسانی در اندیشه آیت الله جوادی آملی، دین و ارتباطات، سال بیستو هفتم، 1(57)،385-417. -فتحی واجارگاه، کوروش(1395). اصول و مفاهیم اساسی برنامه ریزی درسی. تهران: علم استادان. - ماهروزاده ، طیبه ؛ نورآبادی ، سولماز (1393). تلفیق علم و تکنولوژی در برنامه درسی دوره ابتدایی ، پژوهش های تربیتی، 29، صص. 18-40 . - متین فر، نرگس ؛ کیان، مرجان (1399) . اثربخشی اجرای برنامه درسی تلفیقی هنر بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس مطالعات اجتماعی ، پژوهش های برنامه درسی، 10(20)، صص. 66-83. -مرکز مطالعات ملی تیمز و پرلز(2021). https://timssandpirls.ir/ - مهدیزاده دایو، پریسا (1400). تدوین راهنمای عمل برنامه درسی تلفیقی پایه دوم ابتدایی. (پایاننامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه الزهرا، تهران. - مهرمحمدی ، محمود (1391) . مفهوم شناسی تلفیق در برنامه ریزی درسی ، دانشنامه ایرانی برنامه درسی، انتشار برخط. - هاشم نژاد ، طاهره ؛ خنجرخانی ، مسعود ؛ حیدرزادگان ، علیرضا (1398) . بررسی رویکرد تلفیق برنامه درسی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه چهارم شهرستان خاش ، مطالعات روانشناسی تربیتی ، 33، صص. 171-198 .
-Alghamdi. A, K, h., (2017). The Effect if an Integrated curriculum on student Achivment in Saudi Arabia. mathematics Science and technology Education , 13(9) ,6079-6100. https://doi.org/10.12973./eurasia.2017.01051a
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 657 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 634 |
||