| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,422 |
| تعداد مقالات | 17,545 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,827,599 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,838,966 |
اثربخشی آموزش مجازی درس ریاضی بر خودکارآمدی، تفکرخلاق و مسئولیت پذیری دانشآموزان دختر پایه هشتم | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1402، صفحه 45-57 اصل مقاله (822.76 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2023.57926.1094 | ||
| نویسندگان | ||
| پروانه مهرجو* 1؛ شهناز سلطانی2 | ||
| 1* استادیار گروه علوم تربیتی رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش ، دانشگاه پیام نور تهران جنوب، ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مجازی درس ریاضی بر خودکارآمدی، تفکرخلاق و مسئولیت پذیری دانشآموزان دختر پایه هشتم انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایه هشتم شهر کرج در سال تحصیلی 1402- 1401بوده است. که از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای استفاده گردید و تعداد30 نفر از دانشآموزان یکی از مدارس که به صورت تصادفی انتخاب شده بود بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای استاندارد خودکارآمدی بندورا(2000)، سنجش خلاقیت تورنس و مسئولیتپذیری کالیفرنیا (1987) بوده است. برنامه مداخله با اجرای آموزش مجازی درس ریاضی برای گروه آزمایش طی هشت جلسه اجرا شد و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت ننمود. دادههای بهدست آمده در سطح آمار توصیفی محاسبه میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد که نمرات متغیرهای خودکارآمدی، تفکر خلاق و مسئولیت پذیری دانشآموزان در گروه آزمایش با گروه کنترل از نظر آماری در سطح (05/0>P) تفاوت معناداری داشته است. نتایج پژوهش نشانداد که آموزش مجازی درس ریاضی بر خودکارآمدی، تفکر خلاق و مسئولیت پذیری دانشآموزان گروه آزمایش مؤثر بوده است و آموزش مجازی درس ریاضی بر زیرمقیاسهای خودکارآمدی، تفکر خلاق و مسئولیتپذیری دانشآموزان اثر معناداری داشته است. بنابراین لازم است که استفاده از فناوری اطلاعات با طراحی نرم افزارهای مختلف برای آموزش درس ریاضی در مقاطع مختلف تحصیلی مورد توجه مسئولان و برنامه ریزان آموزشی قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش مجازی؛ خودکارآمدی؛ تفکر خلاق؛ مسئولیت پذیری | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 422 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 457 |
||