
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,373 |
تعداد مقالات | 16,862 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,308,717 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,012,544 |
مدل ساختاری اضطراب اجتماعی بر اساس کمال گرایی سازش نایافته و راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان با نقش میانجی نشخوار فکری | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 10، دوره 18، شماره 71، مهر 1402، صفحه 97-109 اصل مقاله (770.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.55341.5434 | ||
نویسندگان | ||
ستاره حدادی1؛ محمد رضا تمنایی فر* 2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل ساختاری اضطراب اجتماعی بر اساس کمالگرایی سازش نایافته و راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان با نقش میانجی نشخوار فکری بود. مطالعه حاضر از نوع مطالعات همبستگی- به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهرستان کاشان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه بر اساس مدل کلاین(2016) و با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی 342 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش شامل سیاهه اضطراب اجتماعی(کانر و همکاران، 2000)، سیاهه کمالگرایی(هیل و همکاران، 2004)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی(گرانفسکی و کرایج، 2007) و مقیاس پاسخ نشخوار فکری(نولن-هوکسما و مارو، 1991) بود. تحلیل آماری دادهها با استفاده از نرم افزار AMOS انجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که اثر مستقیم کمالگرایی سازش نایافته(0/371=β و 0/001=sig)، تنظیم شناختی هیجان غیرانطباقی(0/168=β و 0/043=sig) و نشخوار فکری(0/163=β و 0/019=sig) بر اضطراب اجتماعی به صورت مثبت معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که نشخوار فکری در رابطه بین کمالگرایی سازش نایافته(حد پایین 0/003 و حد بالا 0/068، 0/012=sig) و راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان(حد پایین 0/023 و حد بالا 0/184، 0/020=sig) با اضطراب اجتماعی نقش میانجی دارد. همچنین مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود(0/070=RMSEA و 0/05>P-value) و 41 درصد اضطراب اجتماعی به وسیله کمالگرایی سازش نایافته و راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان با نقش میانجی نشخوار فکری تبیین میشود. بنابراین اضطراب اجتماعی نوجوانان متاثر از کمالگرایی سازش نایافته، راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان و نشخوار فکری است. از این یافته میتوان برای طراحی مداخله و رویکرد جامع کاهش علائم اضطراب اجتماعی در جامعه دانشآموزان استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب اجتماعی؛ تنظیم شناختی هیجان غیرانطباقی؛ کمالگرایی سازش نایافته؛ نشخوار فکری | ||
مراجع | ||
اسدی، پروانه؛ فرهادی، هادی؛ و گلپرور، محسن. (1400). اثربخشی بسته توانمندسازی روانشناختی بر نشخوار فکری والدین دارای فرزند مبتلا به سرطان. نشریه توانمندسازی کودکان استثنایی، 12(1)، 94-84.
اعزازی بجنوردی، المیرا؛ قدمپور، سمانه؛ مرادی شکیب، آمنه؛ و غضبانزاده، رضیه. (1399). پیشبینی اضطراب کرونا بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، سرسختی سلامت و اضطراب مرگ در بیماران دیابتی. نشریه روان پرستاری، 8(2)، 44-34.
تنهای رشوانلو، فرهاد؛ ترکمنی، مرضیه؛ میرشاهی، سارا؛ حاجی بکلو، نفیسه؛ و کارشکی، حسین. (1400). اعتباریابی و پایایی سنجی نسخه فارسی پرسشنامه نشخوار فکری مشترک. نشریه روانشناسی بالینی، 13(1)، 87-79.
جانجانی، بهاره؛ جدیدی، سما؛ وحیدیفرد، محبوبه؛ تاجیپور، آمنه؛ و عموخلیلی، مرجان. (1399). تأثیر آموزش ابراز وجود بر احساس تنهایی و اضطراب اجتماعی دانشآموزان دختر با اختلال فوبی تلفن همراه. مطالعات روانشناختی، 16(1)، 106-91.
حجازی، اسد؛ و هاشمی، سعداله. (1399). خستگی عاطفی بر اساس ابعاد کمالگرایی و هیجانات معلمان. نشریه پژوهش در نظامهای آموزشی، 14(48)، 160-145.
حدادی، ستاره؛ و تمناییفر، محمدرضا. (1401). مقایسه کمالگرایی سازش نایافته، راهبردهای غیر انطباقی تنظیم شناختی هیجان و نشخوار فکری در نوجوانان با اضطراب اجتماعی بالا و پایین. نشریه پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 12(45)، 26-1.
حسنوند عموزاده، مهدی. (1394). هنجاریابی سیاهه اضطراب اجتماعی در نمونه غیربالینی ایرانی اجتماعی. مجله پزشکی ارومیه، 26(1)، 30-17.
خرمنیا، صمد؛ فروغی، علیاکبر؛ گودرزی، گلفام؛ بهاری بابادی، مهرداد؛ و طاهری، امیرعباس. (1399). بررسی نقش شفقت به خود و نشخوار فکری در پیشبینی افسردگی مزمن. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 7(5)، 29-15.
خوانساری، زهرا؛ مکاریانپور، الهه؛ و دهقانی، عاطفه. (1398). بررسی رابطه کمالگرایی و کیفیت زندگی در بین دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر شماره یک اصفهان. مجله مدیریت فراگیر، 5(1)، 16-11.
شمالی شهرضا، مرضیه؛ ابراهیمپور، مجید؛ و بالیده، مهدی. (1399). شیوعشناسی اضطراب اجتماعی در دانشآموزان مقطع متوسطه اول شهر اصفهان. فصلنامه روانشناسی تحلیلی شناختی، 11(40)، 57-47.
کوچی، صدیقه؛ مامی، شهرام؛ و احمدی، وحید. (1400). نقش واسطهای راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی اجتماعی در رابطه بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و اضطراب اجتماعی در دختران نوجوان. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، 20(102)، 966-953.
محمدخانی، شهرام؛ بهاری، علی؛ و اکبریان فیروز آبادی، مهسا. (1396). سبکهای دلبستگی و نشانههای افسردگی: نقش واسطهای نشخوار فکری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 23(3)، 335-320.
محمدی، علیرضا؛ و روشن چسلی، رسول. (1400). روابط ساختاری نشانههای اضطراب اجتماعی با کمالگرایی در دانشجویان: نقش واسطهای ذهنآگاهی. نشریه روانشناسی بالینی و شخصیت، 19(1)، 119-109.
Akkuş, K., & Peker, M. (2022). Exploring the relationship between interpersonal emotion regulation and social anxiety symptoms: the mediating role of negative mood regulation expectancies. Cognitive Therapy and Research, 46(2), 287-301. Al‑Johani, W. M., AlShamlan, N. A., AlAmer, N. A., Shawkhan, R. A., Almayyad, A. H., Alghamdi, L. M., ... & AlOmar, R. S. (2022). Social anxiety disorder and its associated factors: a cross-sectional study among medical students, Saudi Arabia. BMC psychiatry, 22(1), 1-8. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5thed.). Washington, DC. American Psychiatric Press Asher, M., & Aderka, I. M. (2018). Gender differences in social anxiety disorder. Journal of Clinical Psychology, 74(10), 1730-1741. Betegón, E., Rodríguez-Medina, J., Del-Valle, M., & Irurtia, M. J. (2022). Emotion Regulation in Adolescents: Evidence of the Validity and Factor Structure of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ). International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(6), 1-10. Carvajal, B. P., Molina-Martínez, M. Á., Fernández-Fernández, V., Paniagua-Granados, T., Lasa-Aristu, A., & Luque-Reca, O. (2022). Psychometric properties of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) in Spanish older adults. Aging & Mental Health, 26(2), 413-422. Casini, E., Glemser, C., Premoli, M., Preti, E., & Richetin, J. (2021). The mediating role of emotion regulation strategies on the association between rejection sensitivity, aggression, withdrawal, and prosociality. Emotion, 1 (1), 1-10. Chamizo-Nieto, M. T., Rey, L., & Sánchez-Álvarez, N. (2020). Validation of the spanish version of the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire in adolescents. Psicothema, 32(1), 153-159. Cheng, Q., Shi, C., Yan, C., Ren, Z., Chan, S. H. W., Xiong, S., ... & Zheng, H. (2022). Sequential multiple mediation of cognitive fusion and experiential avoidance in the relationship between rumination and social anxiety among Chinese adolescents. Anxiety, Stress, & Coping, 35(3), 354-364. Hagen, A. E., Battista, S. R., Couture, M. E., Pencer, A. H., & Stewart, S. H. (2020). The effects of alcohol and depressive symptoms on positive and negative post-event rumination in social anxiety. Cognitive Therapy and Research, 44, 801-810. Čolić, J., Bassett, T. R., Latysheva, A., Imboden, C., Bader, K., Hatzinger, M., ... & Hoyer, J. (2022). Predictors of Embarrassment in Daily Social Interactions in Social Phobia, Major Depression and Healthy Controls. Journal of Social and Clinical Psychology, 41(2), 105-127. Connor, K.M., Davidson, J.R., Churchill, L.E., Sherwood, A., Foa, E., & Weisler, R.H. (2000). Psychometric properties of the Social Phobia Inventory (SPIN). Br J Psychiatry, 176(4), 379-86. Curran, T., & Hill, A. P. (2019). Perfectionism is increasing over time: A meta-analysis of birth cohort differences from 1989 to 2016. Psychological Bulletin, 145(4), 1-72. Curran, T., & Hill, A. P. (2019). Perfectionism is increasing over time: A meta-analysis of birth cohort differences from 1989 to 2016. Psychological bulletin, 145(4), 410-421. Daros, A. R., Daniel, K. E., Meyer, M. J., Chow, P. I., Barnes, L. E., & Teachman, B. A. (2019). Impact of social anxiety and social context on college students’ emotion regulation strategy use: An experience sampling study. Motivation and emotion, 43(1), 844-855. Davidson, C. L., Grant, D. M., Byrd-Craven, J., Mills, A. C., Judah, M. R., & Lechner, W. V. (2014). Psychometric properties of the co-rumination questionnaire. Personality and Individual Differences, 70(2), 171-175. Derogatis, L. R., Lipman, R. S., & Covi, L. (1977). SCL-90. Administration, scoring and procedures manual-I for the R (revised) version and other instruments of the Psychopathology Rating Scales Series. Chicago: Johns Hopkins University School of Medicine. Dixon, M. L., Moodie, C. A., Goldin, P. R., Farb, N., Heimberg, R. G., & Gross, J. J. (2020). Emotion regulation in social anxiety disorder: reappraisal and acceptance of negative self-beliefs. Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging, 5(1), 119-129. Dobos, B., Piko, B. F., & Kenny, D. T. (2019). Music performance anxiety and its relationship with social phobia and dimensions of perfectionism. Research Studies in Music Education, 41(3), 310-326. Dunkley, D. M., Mandel, T., & Ma, D. (2014). Perfectionism, neuroticism, and daily stress reactivity and coping effectiveness 6 months and 3 years later. Journal of Counseling Psychology, 61(4), 616-716. Eisma, M. C., Buyukcan-Tetik, A., & Boelen, P. A. (2022). Reciprocal Relations of Worry, Rumination, and Psychopathology Symptoms after Loss: A Prospective Cohort Study. Behavior Therapy, 1(2), 1-10. Enns, M. W., Cox, B. J., & Clara, I. P. (2005). Perfectionism and neuroticism: A longitudinal study of specific vulnerability and diathesis-stress models. Cognitive Therapy and Research, 29, 463-478. Garnefski, N., & Kraaij, V. (2007). The cognitive emotion regulation questionnaire. European journal of psychological assessment, 23(3), 141-149. Garnefski, N., Koopman, H., Kraaij, V., & ten Cate, R. (2009). Brief report: Cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustment in adolescents with a chronic disease. Journal of adolescence, 32(2), 449-454. Haynos, A. F., Utzinger, L. M., Lavender, J. M., Crosby, R. D., Cao, L., Peterson, C. B., ... & Goldschmidt, A. B. (2018). Subtypes of adaptive and maladaptive perfectionism in anorexia nervosa: Associations with eating disorder and affective symptoms. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 40(1), 691-700. Hewitt, P. L., Flett, G. L., Sherry, S. B., Habke, M., Parkin, M., Lam, R. W., & Stein, M. B. (2003). The interpersonal expression of perfection: perfectionistic self-presentation and psychological distress. Journal of personality and social psychology, 84(6), 1-10 Hill, A. P., & Donachie, T. (2020). Not All Perfectionism Cognitions Are Multidimensional: Evidence for the Perfectionism Cognitions Inventory–10. Journal of Psychoeducational Assessment, 38(1), 15-25. Hill, R. W., Huelsman, T. J., Furr, R. M., Kibler, J., Vicente, B. B., & Kennedy, C. (2004). A new measure of perfectionism: The Perfectionism Inventory. Journal of personality assessment, 82(1), 80-91. Hofmann, S. G. (2007). Cognitive factors that maintain social anxiety disorder: A comprehensive model and its treatment implications. Cognitive behaviour therapy, 36(4), 193-209. Huneke, N. T., Rowlatt, H., Hyde, J., McEwan, A., Maryan, L., Baldwin, D. S., & Garner, M. (2022). A Novel Procedure to Investigate Social Anxiety using Videoconferencing Software: A Proof-of-Concept study. Psychiatry Research, 1(1), 1-10. Kerriche, A., Chennouf, C., & Boutalia, A. (2022). Differential Item Functioning in the Arabic version of the Social Phobia Inventory (SPIN) with a sample of students from Algerian universities. Afakfor Sciences Journal, 7(2), 114-122. Kindred, R., & Bates, G. W. (2023). The Influence of the COVID-19 Pandemic on Social Anxiety: A Systematic Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(3), 1-10. Kline, R. B. (2016). Principles and practice of structural equation modeling (4th Ed.), New York: The Guilford Press. Koyuncu, A., İnce, E., Ertekin, E., & Tükel, R. (2019). Comorbidity in social anxiety disorder: diagnostic and therapeutic challenges. Drugs in context, 8(2), 1-10. Kraaij, V., & Garnefski, N. (2019). The Behavioral Emotion Regulation Questionnaire: Development, psychometric properties and relationships with emotional problems and the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. Personality and Individual Differences, 137(2018), 56–61. Manuel Prieto, J., Salas Sánchez, J., Tierno Cordón, J., Álvarez-Kurogi, L., González-García, H., & Castro López, R. (2023). Social anxiety and academic performance during COVID-19 in schoolchildren. Plos one, 18(1), 1-10. McBride, N. L., Bates, G. W., Elphinstone, B., & Whitehead, R. (2022). Self‐compassion and social anxiety: The mediating effect of emotion regulation strategies and the influence of depressed mood. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 95(4), 1036-1055. McEnery, C., Lim, M. H., Tremain, H., Knowles, A., & Alvarez-Jimenez, M. (2019). Prevalence rate of social anxiety disorder in individuals with a psychotic disorder: a systematic review and meta-analysis. Schizophrenia research, 208(2), 25-33. McGlade, A. L., Treanor, M., Kim, R., & Craske, M. G. (2023). Does fear reduction predict treatment response to exposure for social anxiety disorder?. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 79(1), 1-10. Meule, A., Richard, A., Schnepper, R., Reichenberger, J., Georgii, C., Naab, S., & Blechert, J. (2019). Emotion regulation and emotional eating in anorexia nervosa and bulimia nervosa. Eating disorders, 1(2), 1-17. Mizzi, S., Pedersen, M., Lorenzetti, V., Heinrichs, M., & Labuschagne, I. (2022). Resting-state neuroimaging in social anxiety disorder: a systematic review. Molecular Psychiatry, 27(1), 164-179. Nakie, G., Melkam, M., Desalegn, G. T., & Zeleke, T. A. (2022). Prevalence and associated factors of social phobia among high school adolescents in Northwest Ethiopia, 2021. Frontiers in psychiatry, 13(1), 1-9. Newman, M. G., Rackoff, G. N., Zhu, Y., & Kim, H. (2023). A transdiagnostic evaluation of contrast avoidance across generalized anxiety disorder, major depressive disorder, and social anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorders, 93(1), 1-10. Nolen-Hoeksema, S., & Morrow, J. (1991). A prospective study of depression and posttraumatic stress symptoms after a natural disaster: the 1989 Loma Prieta Earthquake. Journal of personality and social psychology, 61(1), 115-125. Obadeji, A., & Kumolalo, B. F. (2022). Social Anxiety Disorder among Undergraduate Students: Exploring Association with Self-esteem and Personality Traits. World Social Psychiatry, 4(1), 1-10. Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2004). SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. Behavior research methods, instruments, & computers, 36(4), 717-731. Radtke, S. R., Strege, M. V., & Ollendick, T. H. (2020). Exposure therapy for children and adolescents with social anxiety disorder. In Exposure Therapy for Children with Anxiety and OCD (pp. 193-219). Academic Press. Rassaby, M., Smith, T., & Taylor, C. T. (2023). Examining safety behavior subtypes across distinct social contexts in social anxiety disorder and major depression. Behavior Therapy, 1(1), 1-10. Reinhorn, I. M., Bernstein, C. N., Graff, L. A., Patten, S. B., Sareen, J., Fisk, J. D., & Marrie, R. A. (2020). Social phobia in immune-mediated inflammatory diseases. Journal of Psychosomatic Research, 128(1), 1-10. Rusu, P. P., Bodenmann, G., & Kayser, K. (2019). Cognitive emotion regulation and positive dyadic outcomes in married couples. Journal of Social and Personal Relationships, 36(1), 359-376. Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8 (2), 23-74. Schuster, P., Beutel, M. E., Hoyer, J., Leibing, E., Nolting, B., Salzer, S., & Leichsenring, F. (2021). The role of shame and guilt in social anxiety disorder. Journal of Affective Disorders Reports, 6(4), 100-122. Seah, T. S., Aurora, P., & Coifman, K. G. (2020). Emotion differentiation as a protective factor against the behavioral consequences of rumination: A conceptual replication and extension in the context of social anxiety. Behavior Therapy, 51(1), 135-148. Singh, P., & Samantaray, N. N. (2022). Brief Cognitive behavioral group therapy and verbal-exposure-augmented cognitive behavioral therapy for social anxiety disorder in university students: a randomized controlled feasibility trial. Indian Journal of Psychological Medicine, 44(6), 552-557. Teismann, T., Hanning, S., Von Brachel, R., & Willutzki, U. (2012). Kognitive Verhaltenstherapie depressiven Grübelns. Springer-Verlag. Tyler, J. M., Panichelli-Mindel, S. M., Sperrazza, C., & Levitt, M. F. (2019). A pilot study exploring the relationship between perfectionism and anxiety in an urban middle school. Journal of Psychoeducational Assessment, 37(8), 989-1001. Wang, Q., Fang, Y., Huang, H., Wang, X., Yang, T., & Zhang, Y. H. (2021). Anxiety, depression, and cognitive emotion regulation strategies in Chinese nurses during the COVID‐19 outbreak. Journal of Nursing Management, 1(1), 1-10. Wang, W., Xie, X., Wang, X., Lei, L., Hu, Q., & Jiang, S. (2019). Cyberbullying and depression among Chinese college students: A moderated mediation model of social anxiety and neuroticism. Journal of affective disorders, 256(1), 54-61. Wang, Y., Chen, J., Zhang, X., Lin, X., Sun, Y., Wang, N., & Luo, F. (2022). The relationship between perfectionism and social anxiety: a moderated mediation model. International journal of environmental research and public health, 19(19), 1-10. Watanabe, S., Mitsui, N., Asakura, S., Toyoshima, K., Takanobu, K., Fujii, Y... & Kusumi, I. (2021). Predictors of social anxiety disorder with major depressive episodes among Japanese university students. Plos one, 16(9), 25-36. Wytykowska, A., Fajkowska, M., & Skimina, E. (2022). Taking a person-centered approach to cognitive emotion regulation: A latent-profile analysis of temperament and anxiety, and depression types. Personality and Individual Differences, 189(1), 1-10. Zhang, Q., Yi, P., Song, G., Xu, K., Wang, Y., Liu, J., & Li, X. (2022). The efficacy of psychodynamic therapy for social anxiety disorder: A comprehensive meta-analysis. Psychiatry Research, 1(2), 1-10. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 748 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 724 |