
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,373 |
تعداد مقالات | 16,863 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,311,718 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,014,705 |
اثربخشی درمان مبتنی ذهنیسازی بر دشواری تنظیم هیجانی و پرخاشگری نوجوانان دختر افسرده | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 17، دوره 18، شماره 71، مهر 1402، صفحه 169-178 اصل مقاله (569.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.54765.5349 | ||
نویسندگان | ||
منیژه غفاری چراتی1؛ محمد محمدی پور* 2؛ علیرضا عزیزی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی ذهنیسازی بر دشواری تنظیم هیجانی و پرخاشگری نوجوانان دختر افسرده انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل نوجوانان دختر با اختلال افسردگی مراجعهکننده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر بابل در سال تحصیلی 1401-1400 بود. در این پژوهش تعداد 30 نوجوان دختر با اختلال افسردگی با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (15 نوجوان در گروه آزمایش و 15 نوجوان در گروه گواه). نوجوانان حاضر در گروه آزمایش درمان مبتنی ذهنیسازی (10 جلسه) را طی 10 هفته (90 دقیقهای) دریافت نمودند. پرسشنامههای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه افسردگی نوجوانان (کوتچر، 2002)، پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان (گرتز و رؤمر، 2004) و پرسشنامه پرخاشگری (باس و پری، 1992) بود. دادهها به شیوه تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرنی توسط نرم افزار آماری SPSS23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که درمان مبتنی ذهنیسازی بر دشواری تنظیم هیجانی (F=33.28; Eta=0.54; p<0001) و پرخاشگری (F=48.60; Eta=0.63; p<0001) نوجوانان دختر افسرده تاثیر دارد. بر اساس یافته های حاصل از پژوهش حاضر، درمان مبتنی ذهنیسازی با بهرهگیری از افکار، هیجانها و رفتارهای همراه با ذهنآگاهی، میتواند به عنوانی رویکردی موثر در جهت کاهش دشواری تنظیم هیجانی و پرخاشگری نوجوانان دختر افسرده مورد استفاده قرار داد. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان مبتنی ذهنیسازی؛ دشواری تنظیم هیجانی؛ پرخاشگری؛ افسردگی | ||
مراجع | ||
بیاتی، سحر.، احمدی، رضا.، چرامی، مریم.، غضنفری، احمد. (1400). اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی بر پرخاشگری و اجتناب تجربهای نوجوانان طلاق با اختلال رفتار برونیسازی شده. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 64(1)، 2598-2578.
خلقی، حبیبه.، حبیبی، مجتبی.، حامدینیا، الهه.، عسگری نژاد، فاطمه. (1394). ویژگیهای روانسنجی مقیاس افسردگی کوتچر در دانشآموزان. پژوهش کاربردی در روانشناسی تربیتی، 2(2)،28-15.
سامانی، سیامک. (1386). بررسی پایایی و روایی پرسشنامۀ پرخاشگری باس و پری. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۱۳(۴)، ۳۵۹-۳۶۵.
عزیزی، علیرضا.، میرزایی، آزاده.، و شمس، جمال. (1389). بررسی رابطه تحمل آشفتگی و تنظیم هیجانی با میزان وابستگی دانشجویان به سیگار. تحقیقات نظام سلامت حکیم، 13(1)، 11-18.
بشرپور سجاد.، و عینی، ساناز. (1399). اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنیسازی بر میزان بدتنظیمی هیجانی و تکانشگری جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه. مجله علوم اعصاب شفای خاتم، ۸(۳)، ۱۹-۱۰.
کریمی، فریبا.، فرحبخش، کیومرث.، سلیمی بجستانی، حسین.، و معتمدی، عبداله. (1399). اثربخشی الگوی مبتنی بر ذهنیسازی بر کیفیت روابط خانواده و رفتار آسیب به خود در نوجوانان دختر. مجله علمی - پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 27(2)، 257-265.
موسوی، ولاء.، بهرامی احسان، هادی.، رستمی، رضا.، سرافراز، مهدی رضا. (1399). مروری بر مداخلات مبتنی بر ذهنسازی و کارکرد تأملی والدینی (PRF)؛ مقدمهای بر معرفی روشهای نوین. رویش روان شناسی، ۹(۲)، ۲۶-۱۵.
حاج محمدحسینی، طاهره.، میرزاحسینی، حسن.، و ضرغام حاجبی، مجید. (1400). مقایسه اثربخشی درمان ذهنیسازی و عاطفه هراسی بر کاهش علایم اختلال شخصیت مرزی، نشریه روانشناسی اجتماعی، 9(61)، 58-65.
Aboobaker, S., Jangam, K.V., Sagar, K.J.V., Amaresha, A.C., Jose, A.(2019). Predictors of emotional and behavioral problems among Indian adolescents, A clinic-based study. Asian Journal of Psychiatry, 39, 104-109. Allen, J.G. (2020). Handbook of Mentalizing in Mental Health Practice, Second Edition, Journal of Psychiatric Practice, 26(2), 160-161. Arnett, J.J. (2014). Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties (2nd ed.). Oxford University Press. Barnhart, W.R., Braden, A.L., Price, E. (2021). Emotion regulation difficulties interact with negative, not positive, emotional eating to strengthen relationships with disordered eating: An exploratory study. Appetite, 158, 105-110. Bo, S., Sharp, C., Beck, E., Pedersen, J., Gondan, M., & Simonsen, E. (2017). First empirical evaluation of outcomes for mentalization-based group therapy for adolescents with BPD. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment, 8(4), 396–401. Boyne, H., & Hamza, C.A. (2022). Depressive Symptoms, Perceived Stress, Self-Compassion and Non-suicidal Self-Injury Among Emerging Adults: An Examination of the Between and Within-Person Associations Over Time. Emerging Adulthood, 10(5), 1269-1285. Buss, A.H., Perry, M. (1992). The Aggression Questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63(4), 452-459. Fonagy, P., Yakeley, J., Gardner, T. et al. (2020). Mentalization for Offending Adult Males (MOAM): study protocol for a randomized controlled trial to evaluate mentalization-based treatment for antisocial personality disorder in male offenders on community probation. Trials, 21, 214-219. Gratz, K. L., Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the Difficulties in Emotion Regulation Scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26, 41-54. Huang, C., Chen, Y., Greene, L., Cheung, S., Wei, Y. (2019). Resilience and emotional and behavioral problems of adolescents in China, Effects of a short-term and intensive mindfulness and life skills training. Children and Youth Services Review, 100, 291-297. Jørgensen, M.S., Storebø, O.J., Bo, S., Poulsen, S., Gondan, M., Beck, E., Chanen, A.M., Bateman, A., Pedersen, J., Simonsen, E. (2021). Mentalization-based treatment in groups for adolescents with borderline personality disorder: 3- and 12-month follow-up of a randomized controlled trial. European Children and Adolescent Psychiatry, 30(5), 699-710. Kang, Y., Ha, J., Ham, G., Lee, E., Jo, H. (2022). A structural equatin model of the relationships between social-emotional competence, social support, depression, and aggression in early adolescents in South Korea, Children and Youth Services Review, 138(12), 1064-1068. Kehusmaa, J., Ruotsalainen, H., Männikköb, N., Alakokkare, A., Niemelä, M., Jääskeläinen, E., Miettunen, J. (2022). The association between the social environment of childhood and adolescence and depression in young adulthood - A prospective cohort study. Journal of Affective Disorders, 305, 37-46. Laurenssen, E.M., Eeren, H.V., Kikkert, M.J., Peen, J., Westra, D., Dekker, J.J., & Busschbach, J.J. (2019). The burden of disease in patients eligible for mentalization-based treatment (MBT): quality of life and costs. Health and quality of life outcomes. 14(1), 1-9. LeBlanc, L.J.C., Almudevar, A., Brooks, S.J., Kutcher, S. (2002). Screening for Adolescent Depression: Comparison of the Kutcher Adolescent Depression Scale with the Beck Depression Inventory, Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 12(2), 113-120. Lee, Y., Ha, J.H., Jue, J. (2020). Structural equation modeling and the effect of perceived academic inferiority, socially prescribed perfectionism, and parents’ forced social comparison on adolescents’ depression and aggression. Children and Youth Services Review, 108, 1046-1048. Li, E.T., Carracher, E., Bird, T. (2020). Linking childhood emotional abuse and adult depressive symptoms: The role of mentalizing incapacity. Child Abuse Neglect, 99, 1042-1053. Liu, G., Fang, L., Pan, Y., Zhang, D. (2019). Media multitasking and adolescents' sleep quality, The role of emotional-behavioral problems and psychological sushi. Children and Youth Services Review, 100, 415-421. Lozovska, J., Gudaitė, G. (2013). The Understanding of Aggression Motivation and the Psychotherapy Process. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 82, 360-365. Malberg, N.T. (2021). Working with Autistic Children and their Families from a Mentalization Based Therapy for Children (MBT-C) Approach. Psychoanalytic Perspectives, 18(1), 22-42. Malda-Castillo, J., Browne, C., Perez-Algorta, G. (2019). Mentalization-based treatment and its evidence-base status: A systematic literature review. Psychology and Psychotherapy, 92(4), 465-498. Pascual-Sagastizabal, E., Puerto, N., Cardas, J., Sánchez-Martín, J.R., Vergara, A.I., Azurmendi, A. (2019). Testosterone and cortisol modulate the effects of empathy on aggression in children. Psychoneuroendocrinology, 103, 118-124. Penner-Goeke, S., Binder, E.B. (2019). Epigenetics and depression. Dialogues in Clinical Neuroscience, 21(4), 397-405. Polnay, A., McIntosh, L.G., Burnett, A., Williams, A., Cahill, C., Wilkinson, P., Mohammad, F., Patrick, J. (2021). Examining the factor structure, reliability, and validity of the main outcome measure used in mentalization-based therapy skills training, Health Science Reports, 4(1), 245-254. Radell, M.L., Abo Hamza, E.G., Daghustani, W.H., Perveen, A., Moustafa, A.A. (2021). The Impact of Different Types of Abuse on Depression. Depression Research Treatment, 13, 665-69. Rice, F., Riglin, L., Lomax, T., Souter, E., Potter, R., Smith, D.J., Thapar, A.K., Thapar, A. (2019). Adolescent and adult differences in major depression symptom profiles. Journal of Affective Disorders, 243, 175-181. Rubin, M., Bicki, A., Papini, S., Smits, J.A.J., Telch, M.J., Gray, J.S. (2021). Distinct trajectories of depression symptoms in early and middle adolescence: Preliminary evidence from longitudinal network analysis. Journal of Psychiatric Research, 142, 198-203. Rufino, K.A., Ward-Ciesielski, E.F., Webb, C.A., Nadorff, M.R. (2020). Emotion regulation difficulties are associated with nightmares and suicide attempts in an adult psychiatric inpatient sample, Psychiatry Research, 293, 113-117. Shechtman, Z., Tutian, R.(2016). Teachers treat aggressive children: An outcome study. Teaching and Teacher Education, 58, 28-34. Simonsen, S., Popolo, R., Juul, S., Frandsen, F.W., Sørensen, P., Dimaggio, G. (2021). Treating Avoidant Personality Disorder With Combined Individual Metacognitive Interpersonal Therapy and Group Mentalization-Based Treatment: A Pilot Study. The Journal of Nervous and Mental Disease, 26, 213-219. Steinmair, D., Horn, R., Richter, F., Wong, G., Löffler-Stastka, H. (2021). Mind reading improvements in mentalization-based therapy training. Bulletin of the Menninger Clinic, 85(1), 128-133. Sun, X., Chan, D.W., Chan, L. (2016). Self-compassion and psychological well-being among adolescents in Hong Kong, Exploring gender differences. Personality and Individual Differences, 101, 288-292. Taubner, S., Hauschild, S., Kasper, L. et al. (2021). Mentalization-based treatment for adolescents with conduct disorder (MBT-CD): protocol of a feasibility and pilot study. Pilot Feasibility Study, 7, 139-144. Taubner, S., Kessler, H., Buchheim, A., Kachele, H., & Staun, L. (2011). The role of mentalization in the psychoanalytic treatment of chronic depression. Psychiatry, 74(1), 49–57. Trent, E.S., Viana, A.G., Raines, E.M., Woodward, E.C., Storch, E.A., Zvolensky, M.J. (2019). Parental threats and adolescent depression, The role of emotion dysregulation. Psychiatry Research, 276, 18-24. Trentacosta, C.J., Shaw, D.S. (2009). Emotional self-regulation, peer rejection, and antisocial behavior: Developmental associations from early childhood to early adolescence. Journal of Applied Developmental Psychology, 30(3), 356-365. Wolff, J.C., Thomas, S.A., Hood, E., Bettis, A.H., Rizzo, C.J., Liu, R.T. (2020). Application of the actor-partner interdependence model in parent-adolescent emotion regulation and depression. Journal of Affective Disorders, 277, 733-741. Zhang, R., Zhang, C., Xu, W. (2022). Longitudinal association of peer victimization with aggression and self-injury in adolescence: The mediating role of belief in a just world. Personality and Individual Differences, 196, 1117-1121. Zhang, J., Zhou, N., Song, K., Zou, B., Xu, L., Fu, Y., Geng, X., Wang, Z., Li, X., Potenza, M.N., Nan, N., Zhang, J. (2022). Neural activations to loss anticipation mediates the association between difficulties in emotion regulation and screen media activities among early adolescent youth: A moderating role for depression. Developmental Cognitive Neuroscience, 58, 1011-1015. Żurawek, D., Turecki, G. (2021). The miRNome of Depression. International journal of molecular sciences, 22(21), 113-117. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 959 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 507 |