
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,373 |
تعداد مقالات | 16,863 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,310,507 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,014,401 |
اثربخشی قصه درمانی بر پرخاشگری، اضطراب و ترس اجتماعی کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابله ای با پیگیری یک ماهه | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 30، دوره 18، شماره 71، مهر 1402، صفحه 295-303 اصل مقاله (545.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.16928 | ||
نویسندگان | ||
نعیمه یوسفی شهیر1؛ معصومه آزموده* 2؛ شهرام واحدی3؛ شعله لیورجانی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
3استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
4استادیار، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی قصه درمانی بر پرخاشگری، اضطراب و ترس اجتماعی کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای با پیگیری یک ماهه بود. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان دختر با اختلال نافرمانی مقابلهای تشکیل میدادند که در سال تحصیلی 99-1398 در مدارس شهر تبریز مشغول به تحصیل بودند که پس از غربالگری، تعداد 40 دانشآموز که نمره بالاتری در مقیاس نافرمانی مقابلهای به دست آورده بودند، انتخاب شده و به صورت جایگزینی تصادفی در دو گروه 20 نفری قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای پرخاشگری شهیم، اضطراب اسپنس و همکاران و ترس اجتماعی ماسیا و همکاران استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس و آزمون اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که قصه درمانی بر پرخاشگری، اضطراب و ترس اجتماعی دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای تأثیر دارد و باعث کاهش پرخاشگری، اضطراب و ترس اجتماعی در آنها میشود. همچنین نتایج نشان داد که اثربخشی قصه درمانی بر پرخاشگری، اضطراب و ترس اجتماعی پایدار است. توجه به قصه درمانی نقش مهمی در بهبود مشکلات روانشناختی کودکان میتواند داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
پرخاشگری؛ اضطراب؛ ترس اجتماعی؛ قصه درمانی | ||
مراجع | ||
آجرلو، مریم؛ برقیایرانی، زیبا؛ علیاکبریدهکردی، مهناز. (1395). تأثیر قصه درمانی برکاهش اضطراب و بهبود عادات خواب کودکان مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی. مجله روانشناسی سلامت، 2، 2-25.
اربابان اصفهانی، مرضیه و قافله کش، مینا. (1385). استفاده از قصه در فرآیند مشاورهای به منظور دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت. مقالات برگزیده قصهگویی، نهمین جشنواره قصهگویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
اسماعیلی، مریم؛ توکلی، ماهگل؛ یعقوبیان، فاطمه؛ اسماعیلی، لیلا؛ مهدوی، سعیده (1393). اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی بر میزان توانایی و مشکلات رفتاری دختران نوجوان شاهد و ایثارگر. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 15(2)، 86-95.
بهادری خسروشاهی، جعفر؛ و هاشمینصرتآبادی، تورج (1391). رابطه اضطراب اجتماعی، خوشبینی و خودکارآمدی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان. مجله علوم پزشکی ارومیه، 23(2)، 115-122.
داداشزاده، سپیده؛ پیرخائقی، علیرضا. (1394). بررسی اثر بخشی استفاده از روشهای قصهگویی بر افزایش هوشاجتماعی دانشآموزان دختر مقطع چهارم و پنجم ابتدایی در سال 91-90. مجله آموزش و ارزشیابی، 29(8)، 21-29.
دادستان، پریرخ؛ اناری، آسیه؛ و صالحصدقپور، بهرام (1386). اختلال اضطراب اجتماعی و نمایش درمانگری. فصلنامه روانشناسان ایرانی، 4(14)، 115-125.
شهیم، سیما (1385). پرخاشگری آشکار و رابطه ای در کودکان دبستانی. پژوهشهای روانشناختی، 9(1-2)، 27-44.
شیرازیچالشتری، قاسم؛ قاسمیپیربلوطی، محمد؛ شریفی، طیبه؛ بیگیهرچگانی، مهدی (1396). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم حالات هیجانی منفی دانش آموزان پسر متوسطه. دومین کنفرانس بینالملی روانشناسی، علوم تربیتی و رفتاری، تهران.
گنجی، مهدی (1396). آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5. تهران: انتشارات ویرایش.
فلاحنژاد، محمدعلی؛ کاظمی، فرنگیس؛ پزشک، شهلا؛ مجدرضایی، محمدحسین؛ و رسولی، وحید (1396). اثربخشی قصه گویی تصویری بر کاهش رفتارهای بروننمود و دروننمود با اختلال نافرمانی مقابلهای. فصلنامه کودکان استثنایی، 17(3)، 5-18.
لطفی کاشانی، فرح؛ وزیری، شهرام (1395). روان شناسی مرضی کودک. تهران: انتشارات ارسباران.
محمودی، قهرمان؛ و حیدری، جبار (1388). بهداشت روانی. تهران: انتشارات جامعهنگر.
نادرینویندگانی، زهرا؛ و مؤمنیجاوید، مهرآور (1394). تأثیر آموزش رفتار جرأتمندانه برکیفیت زندگی در مدرسه و اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر. رویکردهای نوین آموزشی، 10(2)، 101-16.
American Psychiatrist Association. (2015). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder (DSM-5) (fifth Edition). Washington DC: American Psychiatric Association Anderson, P. (2018). Storytelling and reducing emotional problems in children with enuresis. Journal of Pediatric Urology, 14(53), 53-58. Borba, M. (2005). The step-by-step plan to building moral intelligence. Nurturing kid’s heart & souls. National Educator Award, National council of Self-esteem: Jossey-Bass. Pp. 108-154 Desocio, J.E. (2017). Assessing self-development through narrative approaches in child and adolescent psychotherapy". Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing. 5, 67-78. Frank, A. W. (2014). Narrative ethics as dialogical story‐telling. Hastings Center Report, 44(1):16-20. Hanney, L., & Kozlowska, K. (2002). Healing traumatized children: Creating illustrated story books in family therapy. Family Process, 41, 37-65. Hommersen, P., Murray, C., Ohan, J., Johnston, C. (2006). Oppositional defiant disorder rating scale: Preliminary evidence of reliability and validity. Journal Emot Behav Disord, 14(2), 118-125 Kledzik, A.M., Thorne, M.C., Prasad, V., Hayes, K.H., Hines, L. (2012). Challenges in treating oppositional defiant disorder in a pediatric medical setting: A case study. Journal of Pediatric Nursing, 27(5), 557–62 Lavigne, J.V., Bryant, F.B., Hopkins, J., Gouze, K.R. (2015). Dimensions of oppositional defiant disorder in young children: Model comparisons, gender and longitudinal invariance. Journal Abnorm Child Psychological, 43(3), 423-439. Lin, X., Li, L., Chi, P., Wang, Z., Heath, M.A., Du, H., et al. (2016). Child maltreatment and interpersonal relationship among Chinese children with oppositional defiant disorder. Child Abuse & Neglect, 51:192–202. Masia-Warner, C. L., Klein, R. G., & Liebowitz, M. R. (2003). Guidline for using the Liebowitz Social Anxiety Scale for Children and Adolescents (LSAS-CA). New York: New York University Sadock, B. J., Sadock, V. A, & Ruiz (2015). Synopsis of Psychiatry: Behavioral Sciences/Clinical Psychiatry (11th Eds). New York: Walters Kulwer. Sansosti, F. J. & Powell-Smith, K. A. (2010). The effects of Social Stories on the social behavior of children with Asperger’s Syndrome. Journal of Positive Behavior Interventions, 8(1), 43–57. Spence, H. S., Rapee, M., McDonald, C., & Ingram, M. (2001). The structure of anxiety symptoms among preschoolers. Behaviour Research and Therapy، 39، 1239-1316. Weeks, J. W., Heimberg, R.G. & Rodebaugh, T.L. (2008). The fear of positive evaluafion scale: Assessing a proposed cognitive of social anxiety disorder, Journal of Anxiety Disorders, 22, 44-55. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 730 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 451 |