| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,416 |
| تعداد مقالات | 17,490 |
| تعداد مشاهده مقاله | 56,483,882 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 18,742,292 |
نقش رفتارهای مربی در نیازهای روانشناختی، انگیزش و بهزیستی دانشجویان در کلاس تربیت بدنی | ||
| جامعه شناسی سبک زندگی | ||
| دوره 8، شماره 19، شهریور 1401، صفحه 242-262 اصل مقاله (694.8 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مهتا اسکندرنژاد1؛ بهزاد بهزادنیا2؛ زهرا رنج کش* 3 | ||
| 1دانشیار رفتار حرکتی ورزشی، دانشگاه تبریز، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی،آذربایجان شرقی، ایران | ||
| 2استادیار رفتار حرکتی ورزشی، دانشگاه تبریز، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی،آذربایجان شرقی، ایران | ||
| 3دانشگاه تبریز | ||
| چکیده | ||
| هدف تحقیق حاضر بررسی نقش رفتارهای بین فردی مربیان، بر نیازهای اساسی روانشناختی، تنظیمات انگیزشی و شاخصهای بهزیستی در دانشجویان واحدهای عمومی تربیت بدنی بود. که روش انجام این پژوهش از نوع همبستگی بود و دانشجویان پرسشنامههای نیازهای اساسی روانشناختی- فرم کوتاه، انگیزش در تربیت بدنی ، بهزیستی عواطف مثبت و منفی را تکمیل کردند و همچنین شاخص توده بدنی (BMI) آنها اندازهگیری شد. بر اساس روش مورگان، 499 نفر از دانشجویانی که در سال 1398 دروس رشته تربیت بدنی را انتخاب کرده بودند، انتخاب شدند و در تحقیق شرکت کردند. نتایج بیانگر آن بود که رفتار خنثی کننده نیاز مربی رابطه مثبت با عاطفه منفی دانشجویان و رابطه منفی با عاطفه مثبت دانشجویان داشت و رفتار حامی مربی میزان رضایت دانشجویان از نیازهای اساسی را افزایش داد. رفتارهای حمایتی مربیان با ارضای نیاز استقلال و داشتن تاثیر مثبت بر افزایش رفاه دانشجویان باعث تسهیل ارضای نیازهای اساسی دانشجویان وتنظیم انگیزش مستقل آنها در کلاسهای تربیت بدنی می شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نیازهای اساسی روانشناختی؛ تنظیمات انگیزشی؛ بهزیستی روانی؛ کلاس تربیت بدنی دانشگاهی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 489 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 348 |
||