
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,374 |
تعداد مقالات | 16,884 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,339,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,042,331 |
نقش میانجی هوش هیجانی در رابطه بین تئوری ذهن و تصمیم گیری پرخطر در نوجوانان | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 15، دوره 18، شماره 70، مرداد 1402، صفحه 135-142 اصل مقاله (689.2 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.16515 | ||
نویسندگان | ||
الهه شیروی1؛ شکوفه متقی* 2؛ عذرا محمدپناه2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی هوش هیجانی در رابطه بین تئوری ذهن و تصمیمگیری پرخطر دانشآموزان دختر بود. طرح پژوهش توصیفی- همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری است. این پژوهش از لحاظِ هدف در زمرهی پژوهشهای کاربردی قرار دارد. جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر مقاطع متوسطه اول و دوم (13 تا 18 سال) شهرستان خمینی شهر در سال 1400 بود که 300 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه-ی هوش هیجانی شات (1998) و آزمونهای نرم افزاری خطرپذیری بادکنکی بارت لجئوز و همکاران (2002) و ذهنخوانی از طریق تصاویر چشم بارون-کوهن و همکاران (2001) جمعآوری شد. در بخش تجزیه و تحلیل آمار استنباطی از مدلیابی معادلات ساختاری با کمک نرم افزار ایموس استفاده شد. نتایج نشان داد که تئوری ذهن بر هوش هیجانی تاثیر مثبت و معناداری دارد(0/05 >p و با ضریب اثر0/23)، تئوری ذهن بر تصمیم گیری پر خطر تاثیر مثبت و معناداری دارد (0/05>p و با ضریب اثر 0/13)، هوش هیجانی بر تصمیم گیری پر خطر تاثیر مثبت و معناداری دارد (0/05>p و با ضریب اثر 0/18) و نقش میانجی هوش هیجانی در رابطه بین تئوری ذهن و تصمیم گیری پر خطر معنادار شد (0/001 >p و با ضریب اثر 0/04). نهایتا یافتهها حاکی از آن بود که تئوری ذهن و هوش هیجانی نتوانستند عملکرد تصمیمگیری پرخطر را در نوجوانان بهبود بخشند. | ||
کلیدواژهها | ||
تئوری ذهن؛ تصمیمگیری پرخطر؛ نوجوانان؛ هوش هیجانی | ||
مراجع | ||
اختیاری، حامد و بهزادی، آرین. (1380). ارزیابی ساختار تصمیمگیری مخاطرهآمیز: شواهدی از یک تفاوت بین فرهنگی. تازههای علوم شناختی، 3(4)، 36-48.
برک، لورا. (2004). روانشناسی رشد. ترجمه سیدمحمدی، یحیی. (1400). چاپ پنجاهم. تهران: ارسباران.
خسروجاوید، مهناز. (1381). بررسی اعتبار و روایی سازه مقیاس هوش هیجـانی شوت در نوجوانان. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشگاه تربیت مدرس.
رمضانزاده، فاطمه؛ مرادی، علیرضا و محمدخانی، شهرام. (1393). اثربخشی آموزش مهارتهای تنظیم هیجانی در کارکردهای اجرایی و راهبردهای تنظیم هیجانی در نوجوانان در معرض خطر. فصلنامه روانشناسی شناختی، ۲(۲)، 37-45.
صبحی، ناصر. (1391). پیشبینی انگیزه پیشرفت تحصیلی بر اساس هوش هیجانی دانش آموزان. روانشناسی مدرسه، 1(3)، 49-62.
عبدالهزاده رافی، مهدی؛ ادیب سرشکی، نرگس؛ پورمحمدرضای تجریشی، معصومه و بخشی، عنایتالله. (1391). ارتباط نظریه ذهن با اجتماعی شدن، مهارتهای ارتباطی و مهارتهای زندگی دانش آموزان دختر و پسر کم توان ذهنی. مجله توانبخشی، 13(1)، 33-38.
علیلو، مجید؛ بخشی پور، عباس؛ بافنده قراملکی، حسن؛ خانجانی، زینب و رنجبر، فاطمه. (1390). نقص نظریه ذهن در بیماران اسکیزوفرن دارای علائم مثبت و منفی: نقیصه حالتی یا صفتی. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. 33(6)، 33-38.
کاظمی آشتیانی، نعیمه. (1392). رابطه تئوری ذهن با هوش هیجانی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
کیمیایی، سیدعلی؛ رفتار، محمدرضا و سلطانی فر، عاطفه. (1390). آموزش هوش هیجانی و اثربخشی آن بر کاهش پرخاشگری نوجوانان پرخاشجوی. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 1(1)، 153-166.
گلمن، دانیل. (1996). هوش هیجانی: خودآگاهی هیجانی، خویشتنداری، همدلی و یاری به دیگران. پارسا، نسرین. (1398). تهران: رشد.
میرز، لاورنس اس؛ گارینو، جی و گامست، گلن. (2006). پژوهش چندمتغیری کاربردی (طرح و تفسیر). فرزاد، ولیالله؛ رضاخانی، سیمین دخت؛ حسنآبادی، حمیدرضا؛ حبیبی، مجتبی؛ پاشاشریفی، حسن و ایزانلو، بلال. (1391). تهران: رشد.
نجاتی، وحید. (1392). ارتباط کارکردهای اجرایی مغز با تصمیمگیری پرخطر در دانشجویان. تحقیقات علوم رفتاری، ۱۱(۴)، ۲۷۰-۲۷۸.
هومن، حیدرعلی. (1397). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. تهران: سمت.
Abedi, H., Ahanchian M. R, Babaei, B., & Davodipour, A. (2013). Investigation of the relationship between emotional intelligence and dimensions of power sources of high school principals of Neishabour city in academic year 2005-2006. International Research Journal of Applied and Basic Sciences. 6(9), 1274-1279. Albert, D., Chein, J., & Steinberg, L. (2013). The teenage brain: Peer influences on adolescent decision making. Current directions in Psychological Science. 22(2), 114-120. Baron-Cohen, S., Wheelwright, S., Hill, J., Raste, Y., & Plumb, I. (2001). The “Reading the Mind in the Eyes” Test revised version: a study with normal adults, and adults with Asperger syndrome or high-functioning autism. The Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines. 42(2), 241-251. Bock, A. M., Gallaway, K. C., & Hund, A. M. (2015). Specifying links between executive functioning and theory of mind during middle childhood: Cognitive flexibility predicts social understanding. Journal of cognition and development. 16(3), 509-521. Boyer, T. W. (2006). The development of risk-taking: A multi-perspective review. Developmental review. 26(3), 291-345. Coutlee, C. G., & Huettel, S. A. (2012). The functional neuroanatomy of decision making: prefrontal control of thought and action. Journal of Brain Res. 1428, 3-12. Dahl, R. E., & Gunnar, M. R. (2009). Heightened stress responsiveness and emotional reactivity during pubertal maturation: Implications for psychopathology. Development and psychopathology. 21(1), 1-6. Dawson, P., & Guare, R. (2018). Executive skills in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention. Guilford Publications. Del Vecchio, T., & O'Leary, K. D. (2004). Effectiveness of anger treatments for specific anger problems: A meta-analytic review. Clinical psychology review. 24(1), 15-34. Di-Tella, M., Ardito, R., Dutto, F., & Adenzato, M. (2020). On the (lack of) association between theory of mind and executive functions: study in non-clinical adult sample. Scientific Reports. 10(1), 1-9. Doherty, M. (2008). Theory of mind: How children understand others' thoughts and feelings. Psychology press. Doran, N., Luczak, S. E., Bekman, N., Koutsenok, I., & Brown, S. A. (2012). Adolescent substance use and aggression: A review. Criminal Justice and Behavior. 39(6), 748-769. Ekhtiari, H., Behzadi, A., & Jannati, A. (2004). Risk full decision making in Iranian students: Evidence for across cultural difference, presented in the "first congress of the European neuropsychological societies". Modena. Italy. Ferguson, F. J., & Austin, E. J. (2010). Associations of trait and ability emotional intelligence with performance on Theory of Mind tasks in an adult sample. Personality and individual differences. 49(5), 414-418. Güven, Y., Ayvaz, E., & Göktaş, İ. (2019). Investigation of the relationship between theory of mind and social problem solving skills of preschool children/Okul öncesi dönem çocuklarının zihin kuramı ve sosyal problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 3(1), 76-97. Howard Gola, A. A. (2012). “Mental verb input for promoting children’s theory of mind: A training study”. Cognitive Development. 27, 64-67. Hunt, M. K., Hopko, D. R., Bare, R., Lejuez, C.W., & Robinson, E. V. (2005). Construct validity of the Balloon Analog Risk Task (BART): associations with psychopathy and impulsivity. Assessment. 12(4), 416-428. Jollant, F., Richard-Devantoy, S., Ding, Y., Turecki, G., Bechara, A., & Near, J. (2016). Prefrontal inositol levels and implicit decision-making in healthy individuals and depressed patients. European Neuropsychopharmacology. 26(8), 1255-1263. Korkmaz, S., Keleş, D. D., Kazgan, A., Baykara, S., Gürok, M. G., Demir, C. F., & Atmaca, M. (2020). Emotional intelligence and problem solving skills in individuals who attempted suicide. Journal of Clinical Neuroscience. 74, 120-123. Lejuez, C. W., Read, J. P., Kahler, C. W.,Richards, J. B., Ramsey, S. E., Stuart, G. L.,...Brown, R. A. (2002). Evaluation of a behavioral measure of risk taking: the Balloon Analogue Risk Task (BART). Journal of Exp Psychol Appl. 8(2), 75-84. Mary, A., Slama, H., & Mousty, P. (2016). Executive and attentiona contributions to Theory of Mind defiit inattention defiit/hyperactivity disorder (ADHD) Child. Neuropsychol. 22(3), 345-365. Matthies, S., Philipsen, A., & Svaldi, J. (2012). Risky decision making in adults with ADHD. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry. 43(3), 938-946. Mayer, J. D., Dipaolo, M., & Salovey, P. (1990). Perceiveing affective content in ambiguous visual stimuli: a component of emotional intelligence. Journal of personality assessment. 54, 772-781. Miranda, A., Presentación, M. J., Siegenthaler, R., & Jara, P. (2013). Effects of a psychosocial intervention on the executive functioning in children with ADHD. Journal of Learning Disabilities. 46(4), 363-376. Panno, A. (2016). Trait emotional intelligence is related to risk taking when adolescents make deliberative decisions. Journal of Games. 7(3), 23-35. Perner, J., & Roessler, J. (2012). “From Infants’ to Children’s Appreciation of Belief”. Trends in Cognitive Sciences. 16(10), 519-525. Qualter, P., Barlow, A., & Stylianou, M. S. (2011). Investigating the relationship between trait and ability emotional intelligence and theory of mind. British Journal of Developmental Psychology. 29(3), 437-454. Ramezanzadeh, F., Moradi, A., & Mohammadkhani, S. (2014). Effectiveness training emotion regulation skills in executive function and emotion regulation strategies of adolescents at risk. Cognitive Psychology Quarterly. 2(2), 37-45. Ruffman, T. (2014). To belief or not belief: Children’s theory of mind. Developmental Review. 34, 265-293. Steinberg, L. (2004). Risk taking in adolescence: what changes, and why? Annals of the New York Academy of Sciences. 1021(1), 51-58. Traverso, L., Viterbori, P., & Usai, M. C. (2020). Prosocial Behavior: The Role of Theory of Mind and Executive Functions. Journal of Cognition and Development. 21(5), 690-708. Vaughan, R., Laborde, S., & McConville, C. (2019). The effect of athletic expertise and trait emotional intelligence on decision-making. European journal of sport science. 19(2), 225-233. Wang, Z., Devine, R. T., Wong, K. K., & Hughes, C. (2016). Theory of mind and executive function during middle childhood across cultures. Journal of experimental child psychology. 149, 6-22. Yip, J. A., Stein, D. H., Côté, S., & Carney, D. R. (2020). Follow your gut? Emotional intelligence moderates the association between physiologically measured somatic markers and risk-taking. Journal of Emotion, 20(3), 462-472. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 609 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 681 |