
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,375 |
تعداد مقالات | 16,887 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,341,812 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 17,043,852 |
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت بر تحمل پریشانی و بازداریهیجانی دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 3، دوره 18، شماره 70، مرداد 1402، صفحه 23-29 اصل مقاله (371.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.16511 | ||
نویسندگان | ||
بهزاد تقی پور* 1؛ سیده فاطمه شریفی2؛ رقیه برزگران3؛ سیده نسیم سیدی3؛ لیلی عبادی واحد3 | ||
1دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2کارشناسی ارشد،گروه روانشناسی بالینی،واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
3گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت بر تحمل پریشانی و بازداریهیجانی دانش-آموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دارای اختلال اضطراب فراگیر مراجعه کننده به مرکز جامع سلامت سیدحاتمی اردبیل در سال 1400 بود. از جامعه مذکور 30 نفر، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، و به طور تصادفی در دو گروه برابر آزمایش و کنترل جایگزین شدند. این پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. گروه آزمایشی طی 8 هفته تحت آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر شفقت قرار گرفت، در این مدت بر گروه گواه مداخلهی انجام نگرفت پرسشنامههای تحمل پریشانی و بازداریهیجانی به عنوان ابزار ارزشیابی مورد استفاده قرار گرفت. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج به دست آمده از مقایسه پسآزمون دو گروه، حاکی از این است که نمرات پسآزمون تحمل پریشانی و بازداریهیجانی گروه مداخله و کنترل تفاوت معنیداری دارد (0/01=P). با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت که آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت موجب بهبود نمرات تحمل پریشانی و بازداریهیجانی دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شفقت؛ تحمل پریشانی؛ بازداری هیجان؛ اختلال اضطراب فراگیر | ||
مراجع | ||
رضویان، فروغالسادات؛ ایمانی، سعید و نوربخش، سیدمحمدکاظم. (1400). اثربخشی آموزش استواری روانی بر تحمل پریشانی و سرزندگی ذهنی والدین کودکان مبتلا به سرطان خون. مجله روانشناسی کاربردی، 15(3)، 422-403.
تقی پور، بهزاد؛ بشرپور، سجاد؛ برزگران، رقیه، زارع، نرجس؛ و زالیکره ناب، نعمت. (1399). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر سوگیری توجه و بازداری هیجانی زنان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی. مجله مطالعات روانشناختی، 16(2)، 41-56.
Ansari, A., Hofkens, T.L & Pianta R.C. (2020). Teacher-student relationships aceoss the first seven years of education and adolescent outcomes. Journal of Applied Developmental Psychology, 71, 101200. URL: https://doi.org/10.1016/j.appdev.2020.101200 Baker, A.M., Cox, D.W., Hubley, A.M & Owens, R.L. (2019). Emotion regulation as a mediator of self-compassion and depressive symptoms in recurrent depression. Mindfulness, 10(6), 1169-80. Choi, N.G., Sullivan, J.E., Dintto, D.M & Kunik, M.E. (2019). Association between psychological distress and health-related behaviors among adults with choronic kidney disease. Preventive Medicine, 126, 105-111. Chang, S., Abdin, E., Shafie, S., Sambasivam, R & et al. (2019). Prevalence and correlates of generalized anxiety disorder in Singapore: Results from the second Singapore Mental Health Study. Journal of Anxiety Disorders, 66, 102106. URL: https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2019.102106 Clemence, B., Akinyemi, A., Laurene, H., Thierry, C & et al. (2021). POS-820 Mindfulness and compassion training for clinicians: a qualitative study. Kindey International Reports, 6(4), S536. URL: https://doi.org/10.1016/j.ekir.2021.03.854 Doorley, J.D., Kashdan, T.B., Weppner, C.H & Glass, C.R. (2021). The effects of self-compassion on daily emotion regulation and performance rebound among college athletes: comparisons with confidence, grit and hope. Psychology of Sport and Exercise, 58, 102081. URL: https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2021.102081 Franco, P.L & Christie, L.M. (2021). Effectiveness of a one day self-compassion training for pediatric nurses resilience. 61, 109-114. URL: https://doi.org/10.1016/j.pedn.2021.03.020 Gaete, H.P. (2021). HPA axis, social support mindfulness training, compassion (self/others) training and resilience. Psychoneuroendocrinology, 131, 105472. URL: https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2021.105472 Gross, J.J. (2015). Emotion Regulation: Affective cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39(3): 281-291. Halvarson, M.A., King, K.M & Lengua, L.J. (2022). Evamining interactions between negative emotionality and effortful control in predicting preadolescent adjustment problems. Journal pf Applied Developmental Psychology, 29, 101374 URL: https://doi.org/10.1016/j.appdev.2021.101374 Jazaieri, H., Morission, A.S., Goldin, P.R., and Gross, J.J. (2015). The role of emotion ans emotion regulation in social anxiety disorder. Current Psychiatry Report, 17(1): 531. DOI: 10.1007/s11920-014-0531-3. Kratzke, I.M., Barnhill, J.L., Putname, K.T., Rao, S & et al. (2022). Self-compassion training to improve well-being for surgical residents. EXPLORE.URL: https://doi.org/10.1016/j.explore.2022.04.008 Larrazabal, M.A., Naragon-Gainey, K & Cnway, C.C. (2022). Distress tolerance and stress-induced emotion regulation behavior. Journal of Research in Personality, 99, 104234. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2022.104243 Lathren, C.R., Slone, P.D., Zimmerman, S.Z., Bluth, K & et al. (2020). Mindful Self-Compassion Training for Nursing Assistants in Long-Term Care: Challenges and Future Direction. Journal of the American Medical Directors Association, 21(5), 708-709 URL: https://doi.org/10.1016/j.jamda.2019.12.017 Lelisho, M.E., Merera, A.M., Tareke, S.A., Hassen S.S & et al. (2022). Generalized anxiety disorder among mothers attending perinatal services during Covid-19 pandemic: using ordinal logistic regression model. Journal Heliyon, 8(6), e09778. URL: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e09778 Llera, S.J., Shin, K.E., Erickson, T.M., Przeworski, A & Newman, M.G. (2022). 6.19-Generalized Anxiety Disorder. Comprehensive Clinical Psychology, 6, 336-355. URL: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-818697-8.00213-2 «Lutz, A., Chetelate, G., Collette, F., Klimecki, O.M & et al. (2021). The protective effect of mindfulness and compassion meditation practices on ageing: Hypotheses, Models and experimental implementation. Ageing Research Reviews, 72, 101495. URL: https://doi.org/10.1016/j.arr.2021.101495 Michalska, K., Zhou, E & Borelli, J.L. (2022). School-aged children with higher anxiety symptoms show greater correspondence between subjective negative emotions and autonomic arousal. Journal of Experimental Child Psychology, 221, 105451 URL: https://doi.org/10.1016/j.jecp.2022.105451 Mohammadi, M.R., Pourdehghan, P., Modtsfsvi, S.A., hooshyari, Z & Et al. (2020). Generalized anxiety disorder: prevalence, predictors, and comorbidity in children and adolescents. Journal of Anxiety Disorders, 73, 102234. URL: https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2020.102234 Neff, K & Germer, C. (2018). The Mindful self-Compassion Workbook: A Proven Way to Accept Yourself. Build Inner Strength and Thrive. New York: Guilford Press. Roger, D., Najarian, B. (1989). The construction and validation of a new scale for measuring emotion control. Personal & Individial Different, 845-853. Simons, J.S & Gaher, R.M. (2005). The distress tolerance scale: Development & validation of a self report measure. Motivation & Emotion. 20(9), 83-102. Tang, F., Byrne, M & Qin, P. (2018). Psychology distress and risk for suicidal behavior among university student in contemporary Chine. Journal of Affective Disorders, 228, 101-108. Veilleux, J.C., Hyde, K.C & Clift, J.B. (2022). When is your distress harder to tolerate? A qualitative analysis of situations in which distress. Journal of Contextual Behavioral Science, 23, 85-91. URL: https://doi.org/10.1016/j.jcbs.2021.12.008 Zvolensky, M.J., Paulus, D.J., Bakhshaie, J., Garza, M & et al. (2018). Anxiety sensitivity and age: Roles in understanding subjective social status among Low income adult latinos in primary care. Journal of Immigrant and Minority Health, 20(3), 635-640. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 643 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 593 |