
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,370 |
تعداد مقالات | 16,844 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,231,659 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,943,367 |
رابطه دشواری تنظیم هیجان، هوش فرهنگی و تفکر خود ارزیابی منفی با مقبولیت اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه دوم منطقه سیلوانا | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 1، دوره 18، شماره 69، خرداد 1402، صفحه 1-8 اصل مقاله (575.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.16320 | ||
نویسنده | ||
احمد اسمعلی* | ||
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران. | ||
چکیده | ||
یکی از مولفه هایی که رفتارهای جوانان و دانش آموزان را در زندگی و در محیط اجتماعی تحت تاثیر قرار می دهد و سبب افزایش سازگاری اجتماعی می شود، مقبولیت اجتماعی است. لذا هدف پژوهش حاضر رابطه دشواری تنظیم هیجان، هوش فرهنگی و تفکر خود ارزیابی منفی با مقبولیت اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه دوم منطقه سیلوانا است. روش پژوهش حاضر همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دبیرستانی دوره دوم متوسطه منطقه سیلوانا در سال تحصیلی 1401- 1400 بود. که براساس آمار اداره آموزش و پرورش منطقه سیلوانا 988 نفر دانش آموز در دوره متوسطه مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 300 نفر بود. روش نمونه گیری برای تحقیق حاضر به صورت تصادفی خوشهای چند مرحله ای در نظر گرفته شد. ابزارهای پژوهش مقیاس دشواری در تنظیم هیجان بشارت و همکاران (1386)، مقیاس خودارزیابی های مرکزی (جاج و همکاران، 2003)، پرسشنامه مقبولیت فورد و رابین، مقیاس هوش فرهنگی آنگ و همکاران (2004) بودند. یافته های به دست آمده نشان داد که هر سه متغیر دشواری در تنظیم هیجان، تفکر خودارزیابی های منفی و هوش فرهنگی با مقبولیت اجتماعی دانش آموزان دارای رابطه معنادار بودند. مؤلفه های دشواری در تنظیم هیجان، تفکر خودارزیابی های منفی و هوش فرهنگی توانایی پیس بینی مقبولیت اجتماعی دانش آموزان را داشتند. بنابراین با تقویت هوش فرهنگی، تقویت خود ارزیابی مثبت و راهبردهای مؤثر در تنطیم هیجان، می توان مقبولیت و مهارت های اجتماعی دانش آموزان را بهبود بخشید | ||
کلیدواژهها | ||
تفکر خودارزیابی منفی؛ دشواری در تنظیم هیجان؛ مقبولیت اجتماعی؛ هوش فرهنگی | ||
مراجع | ||
پورمحسنی کلوری، فرشته، صبوری، فاطمه، مولایی، مهری (1398). اثربخشی اموزش مهارت خلاقیت بر تفکر انتقادی، مهارت اجتماعی و خلاقیت دانشآموزان پایه ششم ابتدایی. مجله تفکر و کودک 10 (2)- 22.
بشارت، محمدعلی (1397). مقیاس دشواری تنظیم هیجان. مجله اندیشه و رفتار. 12 (47).
تاشکه، مجتبی؛ دوازده امامی، محمدحسن؛ بازانی، میثم؛ شاهحسینی، میثم؛ مصطفیلو، طاهره. (1397). اثربخشی طرحواره درمانی هیجانی بر مقبولیت اجتماعی و رفتار قلدری در نوجوانان مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب. مجله پژوهش سلامت. ۴ (۲): ۹۵-۸۸.
حسینی، فریده سادات؛ درویشی، کبری. (1394). نقش ویژگیهای شخصیتی و ابعاد فرزندپروری خانواده در خودخاموشی و خودنقدی نوجوانان. فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، 10(32)، 74-98.
دبیری، سولماز (1394). اثربخشی آموزش کفایت اجتماعی براساس مدل فلنر بر تابآوری، خودکارآمدی، سازگاری اجتماعی- تحصیلی و میزان قربانی شدن دانشآموزان قربانی قلدری در مدرسه با توجه به اهداف پیشرفت اجتماعی، پایاننامه دکترای تخصصی، دانشگاه تبریز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
فاتحیزاده، مریم؛ رئیسی، فاطمه؛ جزایری، رضوان السادات. (1387). رابطه بین خود ناتوانسازی تحصیلی و ویژگیهای شخصیتی دانشآموزان دختر و پسر شهر اصفهان. فصلنامه روانشناسی کاربردی. 2 (2-3)
فارسی جانی، نیلوفر بشارت، محمدعلی؛ مقدمزاده، علی (1392). پیشبینی سازگاری اجتماعی بر اساس استحکام من و تنظیم شناختی هیجان در نوجوانان، مجله رویش روان شناسی،10(7)-64.
فقهپور، محمد. (1394). بررسی رابطه بین نظمدهی شناختی هیجان و حالات روان شناختی مثبت با توجه به نقش واسطهای تمایز یافتگی در بین دانشآموزان مقطع متوسطه سیلوانا، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه.
فرقدانی، آزاده. (1397). ارتباط دیدگاهگیری اجتماعی و قدرت ایگو با هوش فرهنگی در دانشجویان غیربومی: نقش تعدیلکننده سن و جنسیت. مجله روان شناسی فرهنگی، 2 (1)
قاسمی، احمدرضا، غلامی، سروناز. (1396). بررسی تأثیر هوش فرهنگی بر ارتقای سرمایههای اجتماعی در میان دانشجویان. نشریه تحقیقات نوین مدیریت خاتم، 1(2).
قربانیان، الهام؛ محمدلو، هادی؛ خانبانی، مهدی؛ یوسفیکیا، مجتبی. (1396). پیشبینی سازگاری اجتماعی و مقبولیت اجتماعی براساس سبکهای دلبستگی در دانشآموزان دختر 12ـ10 سالۀ دورۀ ابتدایی شهر تهران. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 17(1)، 99-106.
ماهرو، آزیتا (1397). بررسی رابطه خودارزیابی منفی، عدم تحمّل ابهام و اجتناب شناختی با نشانههای اختلالهای اضطرابی در دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر ارومیه در سال تحصیلی (1397-1396)، پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه ارومیه.
واحدی، شهرام؛ فتحیآذر، اسکندر(1395).آموزش کفایت اجتماعی در کاهش پرخاشگری پسران پیشدبستانی: گزارش 6 مورد، فصلنامه بهداشت روانی، 8(31-32) 131-140.
Aldinger, M., Stopsack, M., Barnow, S., Rambau, S., Spitzer, C., Schnell, K., & Ulrich, I. (2013). The association between depressive symptoms and emotion recognition is moderated by emotion regulation. Psychiatry Research, 205, 59–66. Ang, S. & L.V. Dyne (2008). “Conceptualization of Cultural Intelligence”. In Ang Soon and Linn Van Dyne (Eds.). Handbook of Cultural Intelligence: Theory, Measurement and Application (P.3-15). New York: M.E. Sharpe, Inc. Antonopoulou K, Chaidemenou A, Kouvava S (2019). Peer Acceptance and Friendships among Primary School Pupils: Associations with Loneliness, Self-ـEsteem and School Engagement. Edu Psychology in Practice 2019; 35: 339 -51. Ashley M. Groh, R. Pasco Fearon, Marian J. et al (2016). The Significance of Attachment Security for Children’s Social Competence with Peers: A Meta-Analytic Study, Attach Hum Dev, 16(2): 103–136. Barmal, F., Salehi, J., Tayebi, Z. (2018). The Effectiveness of Mindfulness Training on Mental Rumination, Problem Solving, and Cognitive Emotion Regulation in Depressed People. Journal of Psychological Studies, 14(2): 91-107. Boden, M. T., Irons, J. G., Feldner, M. T., Bujarski, S., & Bonn-Miller, M. O. (2015). An investigation of relations among quality of life and individual facets of emotional awareness and mindfulness. Mindfulness, 6(4), 700-707. Clere. V. B. (2008). Cultural diversity and white teacher scaffolding of student. Regulated learning in algebra classes. M.Athesis Ohio University. Earley P.C and Ang S, (2003), Cultural intelligence: individual interactions across cultures. Stanford, CA. Stanford Business Books. Galati, A., Diavastou, A. & Avraamides, M. N. (2018). Signatures of cognitive difficulty in perspective-taking: Is the egocentric perspective always the easiest to adopt?. Language, Cognition and Neuroscience, 33(4), 467-493. Garnefski, N., Koopman, H., Kraaij, V., & ten Cate, R. (2009). Brief report: Cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustment in adolescents with a chronic disease. Journal of adolescence, 32(2), 449-454. Gfellner, B. M. & Cordoba, A. I. (2017). Identity problems ego strengths, perceived stress, and adjustment during contextual changes at university. Identity: An International Journal of Theory and Research, 17(1), 25-39. Göl İ, Erkin O (2019). Association between cultural intelligence and cultural sensitivity in nursing students: A cross-sectional descriptive study. Collegian; 26(4): 485-91 Gratz, K. L., & Tull, M. T. (2010). Emotion regulation as a mechanism of change in acceptance- and mindfulness-based treatments. In R. Baer (Ed.), Assessing mindfulness and acceptance processes in clients: Illuminating the theory and process of change (pp. 107-133). Oakland, CA: New Harbinger Publication Hedges, S., White, T, and Smith, L. (2014). Autism at-a-Glance: Depression in Adolescents with ASD. (Autism at-a-Glance Brief). Chapel Hill: The University of North Carolina, Frank Porter Graham Child Development Institute, CSESA Development Team. Iskhankova, M. (2018). Does cross–culture competence matter when going global: Cultural intelligence and its impact on performance of international students in Australia. Journal of Intercultural Communication Research, 47(2), 121-140. James, K., Verplanken, B., & Rimes, K. A. (2015). Self-criticism as a mediator in the relationship between unhealthy perfectionism and distress. Personality and Individual Differences, 79, 123-128. Judge, T. A., Erez, A., Bono, J. E., & Thoresen, C. J. (2003). The core self‐evaluations scale: Development of a measure. Personnel psychology, 56(2), 303-331. Ma HK. (2012). Social Competence as a Positive Youth Development Construct: A Conceptual Review, ScientificWorldJournal, 287-293. Molly Adrian, Jessica L. Jenness, Kevin S. Kuehn, Michele R. Smith and Katie A. McLaughlin. (2019). Emotion regulation processes linking peer victimization to anxiety and depression symptoms in adolescence. Development and Psychopathology. 31, 999–1009 Moor, E.L., Denollet, J., Laceulle, O.M. (2018). Social inhibition, sense of belonging and vulnerability to internalizing problems. Journal of Affective Disorders, 225, 207-213. Rantanen K, Eriksson K, Nieminen (2012). P. Social competence in children with epilepsy-a review. Epilepsy & Behavior: E&B;24(3):295-303. Rieffe, C., Oosterveld, P., Miers, A. C., Terwogt, M. M., & Ly, V. (2008). Emotion awareness and internalizing symptoms in children and adolescents: The Emotion Awareness Questionnaire revised. Personality and Individual Differences, 45(8), 756-761. Van Dyne, L; & Ang, S. (2005). Cultural Intelligence: An Essential Capability for Individuals in Contemporary Organizations. Global Edge. Msu. Edu. Villarosa-Hurlocker, M. C., Whitley, R. B., Capron, D. W., & Madson, M. B. (2018). Thinking while drinking: Fear of negative evaluation predicts drinking behaviors of students with social anxiety. Addictive behaviors, 78, 160-165. Wang, C.S., Lee. M., Ku, G. & Leung, A. K. (2018). The Cultural boundaries of perspectivetaking: When and why perspective taking reduces stereotyping. Personlity and Social Psychology Bulletin, 44(6), 1-16. Yap, K., Mogan, C., Moriarty, A., Dowling, N., Blair‐West, S., Gelgec, C., & Moulding, R. (2018). Emotion regulation difficulties in obsessive‐compulsive disorder. Journal of clinical psychology, 74(4), 695- 709. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 707 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,035 |