
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,371 |
تعداد مقالات | 16,852 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,248,970 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,958,621 |
مقایسه اثربخشی آموزش شناختی و درمان ذهن- بدن بر انواع توجه در کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه- بیش فعالی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 4، دوره 18، شماره 69، خرداد 1402، صفحه 25-33 اصل مقاله (631.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.16252 | ||
نویسندگان | ||
جلیل باباپور1؛ تورج هاشمی1؛ سیلک لوکس2؛ ندا نجفی* 3 | ||
1استاد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2استاد، دانشکده روانپزشکی و روان درمانی، دانشگاه بن، بن، آلمان. | ||
3کاندیدای دکترای روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر تعیین تفاوت اثربخشی آموزش شناختی و درمان ذهن- بدن بر انواع توجه در کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه- بیش فعالی است. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون است. از بین کودکان 12-7 ساله که بر اساس ملاکهایDSM-5 ، تشخیص اختلال کاستی توجه- بیش فعالی گرفته بودند، 30 کودک به صورت هدفمند از مراکز مشاوره تبریز در سال 1398 انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش تقسیم شدند. پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، CSI-4، آزمون هوش ریون کودکان، IVA ، برنامه کاپیتان لاگ و بسته درمان ذهن- بدن ابزارهای این مطالعه بودند. پس از انتخاب نمونه و جای دهی تصادفی افراد در گروه های آزمایشی، آزمون IVA به عنوان پیش آزمون اجرا گردید و یکی از گروه ها، آموزش شناختی و گروه دیگر درمان ذهن- بدن را دریافت کردند. به منظور بررسی اثربخشی روش های مداخله ای، پس آزمون (IVA) اجرا شده و داده های به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS18، آزمون های تحلیل توصیفی و تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. نتایج تحلیل آماری نشان داد که دو روش آموزشی- درمانی اثرات متفاوت و معنی داری بر بهبود انواع توجه (به جز توجه متناوب) دارند چراکه F محاسبه شده (37/7) در سطح 0/05 ≥ Pمعنادار بود. همچنین تحلیل ها نشان دادند که تفاوت دو روش آموزشی- درمانی قادر است 76% از واریانس متغیر وابسته (76/0 = E2) را با توان کامل (99/0) تبیین کند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شناختی؛ درمان ذهن- بدن؛ توجه؛ اختلال کاستی توجه- بیش فعالی | ||
مراجع | ||
فرزاد، ولیالله؛ امامیپور، سوزان؛ وکیل قاهانی، فرشته. (۱۳۹۰). بررسی اعتبار، روایی و هنجاریابی پرسشنامه علائم مرضی کودکان بر روی کودکان کار. مجله تحقیقات روانشناختی: 11 (47 تا 56).
کرمی، ابوالفضل (1394). اندازهگیری هوش کودک: آزمون ریون کودکان. تهران، نشر روانسنجی.
مهرابی، حسینعلی (1384). بررسی میزان و نوع اختلالات رفتاری در کودکان شش تا یازده ساله مدارس ابتدایی شهر اصفهان. سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان: شورای تحقیقات.
Aadil, M., Cosme, R. M., & Chernaik, J. (2017). Mindfulness-Based Cognitive Behavioral Therapy as an Adjunct Treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Young Adults: A Literature Review. Cureus J: 9(5), e1269. American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 5th ed. Washington DC: USA; 2012-2013. Banani, Mahbubeh. (2018). How to relax my body: A practical guide to teaching children relaxation through storytelling and play therapy. Tehran: Bouali Educational and Research Publication. Cassone, Andrew R. (2015). Mindfulness Training as an Adjunct to Evidence-Based Treatment for ADHD Within Families. Journal of Attention Disorders. Vol. 19(2) 147– 157. DOI: 10.1177/1087054713488438. Castellanos, F Xavier., Sonuga-Barke, Edmund J S., Milham, Michael P., Tannock, Rosemary. (2006). Characterizing cognition in ADHD: beyond executive dysfunction. Cogn Sci J. 10(3):117-23. doi: 10.1016/j.tics.2006.01.011. Crescentini, C.; Capurso, V.; Furlan, S.; Fabbro, F (2016). Mindfulness-oriented meditation for primary school children: Effects on attention and psychological well-being. Front. Psychol J. 7. Dahlin, K. I. E. (2011). Effects of working memory training on reading in children with special needs. Reading and Writing J: 2011, 24, 479–491. Duncan, J., Seitz, R.J., Kolodny, J., Bor, D., Herzog, H & Ahmed, A., et al. (2000). A neural basis for general intelligence. Science J: 289, 5478, 457–460. Elkins, G., Fisher, W., and Johnson, A (2010). Mind–body therapies in integrative oncology. In Current treatment options in oncology: 11, Nos. 3-4, pp128-140. Erermis¸, S., Bellibas¸, E., Ozbaran, B., Büküs¸o˘ glu, N.D., Altintoprak, E., Bildik, T., Cetin, S. K. (2009). Temperamental characteristics of mothers of preschool children with separation anxiety disorder. J. Am. Acad. Child Adolesc. Psychiatry: 20, 14–21. doi: 10.1.1.1054.9605. Froehlich, T. E., Lanphear, B. P., Epstein, J. N., Barbaresi, W. J., Katusic, S. K., & Kahn, R. S. (2007). Prevalence, recognition, and treatment of attention-deficit/hyperactivity disorder in a national sample of US children. Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine: 161, 857-864. Gadow, K.D., Sprafkin, J. (1994). Child symptoms inventories manual. Stony Brook, Ny: Checkmate Plus. Green, C.S., Bavelier, D. (2007). Action-Video-Game Experience Alters the Spatial Resolution of Vision. Psychol Sci J: 18(1): 88–94. doi: 10.1111/j.1467-9280.2007.01853. Heath, Alan. Bainbridge. Nicki (2000). Baby Massage: The Calming Power of Touch. Translation: Azadmanesh, Nahid (1382). Tehran: Saberin Publication. (Persian). Hebb, D. (1949). The Organization of Behavior: A Neuropsychological Theory. New York: John Wiley and Sons. Jaeggi, S. M., (2013). Short and LongTerm Benefits of Cognitive Training. PNAS J: (25), 108 10081-10086. Jaeggi, S. Buschkuehl, M, Yi-Fen Su c Jonides, J, Perrig. (2010). The relationship between n-back performance and matrix reasoning- implications for training and transfer. Intelligence J: 38 (2010) 625–635. Johnstone, S. J., Roodenrys, S., Blackman, R., Johnston, E., Loveday, K., Mantz, S. & Barratt, M. F. (2012). Neurocognitive training for children with and without AD/HD. Attention Deficit and Hyperactivity Disorders J: 4, 11-23. Jolles, D. D., and Crone, E. A. (2012). Training the developing brain: a neurocognitive perspective. Front. Hum. Neurosci: 6:76. doi: 10.3389/fnhum. 2012.00076. Karbach, J., and Schubert, T. (2013). Training-induced cognitive and neural plasticity. Front. Hum. Neurosci: 7:48. doi: 10.3389/fnhum.2013.00048. Keith, J.R., Blackwood, M.E., Mathew, R.T., Lecci, L.B (2017). Self-Reported Mindful Attention and Awareness, Go/No-Go Response-Time Variability, and Attention-Deficit Hyperactivity Disorder. Mindfulness J; 8: 765. doi:10.1007/s12671-016-0655-0. Klingberg, T. (2010). Training and plasticity of working memory. Trends Cogn. Sci: 14, 317–324. doi: 10.1016/j.tics.2010.05.002. Klingberg, T., Fernell, E., Olesen, P., Johnson, M., Gustafsson, P., Dahstr€om, K., Gillberg, C., Forssberg, H & Westerberg, H., (2005). Computerized Training of Working Memory in Children With ADHD- A Randomized, Controlled Trial. Acad Child Adolesc Psychiatry J: 44, 177-186. Küpper, T., Haavik, J., Drexler, H., Ramos-Quiroga, J. A., Wermelskirchen, D., Prutz, C., & Schauble, B. (2012). The negative impact of attention-deficit/hyperactivity disorder on occupational health in adults and adolescents. International Archives of Occupational and Environmental Health: 85(8), 837-847. Lustig, C., Shah, P., Seidler, R., and Reuter-Lorenz, P. A. (2009). Aging, training and the brain: a review and future directions. Neuropsychol J: 19, 504–522. doi: 10.1007/s11065-009. Medina, J.A.; Netto, T.L.; Muszkat, M.; Medina, A.C.; Botter, D.; Orbetelli, R.; Scaramuzza, L.F.; Sinnes, E.G.; Vilela, M.; Miranda, M.C (2010). Exercise impact on sustained attention of ADHD children, methylphenidate effects. Atten. Defic. Hyperact. Disord: 2, 49–58. [CrossRef] [PubMed] Moreau, D., and Conway, A. R. (2013). Cognitive enhancement: a comparative review of computerized and athletic training programs. Int. Rev. Sport Exerc. Psychol: 6, 155–183. doi: 10.1080/1750984x.2012.758763. MTA Cooperative Group. (1999). A 14-month randomized clinical trial of treatment strategies for attention-deficit/hyperactivity disorder. Multimodal Treatment Study of Children with ADHD. Archives of General Psychiatry: 56, 1073-1086. Peck, H.L.; Kehle, T.J.; Bray, M.A.; Theodore, L.A (2005). Yoga as an intervention for children with attention problems. Sch. Psychol: 34, 415–424. Purperhart, Helen. (2007). Yoga Adventure for Children: Playing, Dancing, Moving, Breathing, Relaxing. Translation by: Zamani Sani, Hojjat. Sattarzadeh, Leila. Pourrazi, Hasan. (2011). Published by Bamdade Ketab and Varzesh. (Persian). Rabiner, D. L., Murray, D. W., Skinner, A. T., & Malone, P. S. (2010). A randomized trial of two promising computer-based interventions for students with attention difficulties. Journal of Abnormal Child Psychology: 38, 131-142. Raggi, V. L., & Chronis, A. M. (2006). Interventions to address the academic impairment of children and adolescents with ADHD. Clinical Child and Family Psychology Review: 9(2), 85-111. Reinhardt, M. C., & Reinhardt, C. A. (2013). Attention deficit-hyperactivity disorder, comorbidities, and risk situations. Jornal de Pediatria (Versao en Portugues): 89(2), 124-130. Rossignoli-Palomeque, Teresa., Perez-Hernandez, Elena., González-Marqués, Javier. (2018). Brain Training in Children and Adolescents: Is It Scientifically Valid? Psychol J. 04. doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00565. Royatvand Ghiasvand, Nastaran. Amiri Majd, Mojtaba (2019). Effectiveness of Captain's Log Cognitive Software on Visual-Spatial Perception of Students with Specific Learning Disorders. Journal of Exceptional Children: 1, 5-14. 2019. (Persian). Rueda, M., Checa, P & Cómbita, L.M. (2012). Enhanced efficiency of the executive attentionnetwork after training in preschool children: Immediate changes and effects after twomonths. Developmental Cognitive Neuroscience: 2S, S192– S204. Shalev, L., Tsal, Y., & Mevorach, C. (2007). Computerized progressive attentional training (CPAT) program: Effective direct intervention for children with ADHD. Child Neuropsychology: A Journal on Normal and Abnormal Development in Childhood and Adolescence: 13, 382-388. Shardlow, Giselle. (2019). Breathing Exercises for Kids: Thirty Breathing Techniques to Help Children to Calm and Focus. Kindle Edition. Snell, Elaine. (2010). Sitting steel like a frog. Translated by Rasoul Heshmati and Mina Najafi (2019). Tehran; Roshd Publication. (Persian). Sohlberg, M.M., & Mateer, C.A. (2001). Cognitive Rehabilitation: An integrative neuropsychological approach. New York, NY: Guilford. Suveg CJ. (2009). Cognitive-behavioral therapy for anxiety- disordered youth; secondary outcomes from a randomized clinical trial evaluating child and family modalities. Anxiety Disord J: 23: 341-349. Tajik-Parvinchi, Diana., Wright, Leah., Schachar, Russell. (2014). Cognitive Rehabilitation for Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): Promises and Problems. J Can Acad Child Adolesc Psychiatry: 23(3):207-17. Taren, A.A.; Gianaros, P.J.; Greco, C.M.; Lindsay, E.K.; Fairgrieve, A.; Brown, K.W.; Rosen, R.K.; Ferris, J.L.; Julson, E.; Marsland, A.L.; et al (2017). Mindfulness meditation training and executive control network resting state functional connectivity: A randomized controlled trial. Psychosom J. Timothy P. Tinius. (2003). The Integrated Visual and Auditory Continuous Performance Test as a neuropsychological measure (IVA). Archives of Clinical Neuropsychology: 18; 439–454. U.S. Office of Special Education Programs. (2006). Teaching Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder: Instructional Strategies and Practices. Washington, DC. US National Library of Medicine (2003). National Institutes of Health Collection Development Manual. Complementary and Alternative Medicine. Van de Weijer-Bergsma, E.; Formsma, A.R.; de Bruin, E.I.; Bögels, S.M (2012). The effectiveness of mindfulness training on behavioral problems and attentional functioning in adolescents with ADHD. J. Child Fam. Stud: 21, 775–787. Wilens, T. E. (2004). Impact of ADHD and its treatment on substance abuse in adults. Journal of Clinical Psychiatry: 65, 38-45. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 619 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,001 |