
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,370 |
تعداد مقالات | 16,844 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,232,130 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,943,633 |
اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر آموزش رفتاری و حرکتی بر ارتقای کارکردهای عملی و کاهش دلزدگی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 18، دوره 18، شماره 69، خرداد 1402، صفحه 161-166 اصل مقاله (474.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.16250 | ||
نویسنده | ||
راشن عبداللهی* | ||
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی به واسطه مشکل در مهارت های حرکتی و رفتاری با دلزدگی با فعالیت های سازمان یافته مواجه می شوند. از این رو پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر آموزش رفتاری و حرکتی بر ارتقای کارکردهای عملی و کاهش دلزدگی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی انجام شد.در قالب طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای سی نفر از دانش آموزان دختر پایه اول تا چهارم مقطع ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1401- 1400انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه غربالگری اختلال هماهنگی رشدی2007و انگیزش ورزشی پلی تیر و همکاران (2013) بود که در دومرحله پیش آزمون و پس آزمون در اختیار والدین قرار گرفت.گروه آزمایش تحت مداخله در 10 جلسه و هر جلسه به مدت 60 دقیقه قرار گرفت. برای سنجش میزان اثر بخشی مداخله از آزمون تحلیل کوواریانس در سطح معنا داری0/01 و از نرم افزار SPSS26 بهره برداری شد. در مرحله پس آزمون تفاوت میانگین نمرات کارکردهای عملی و دلزدگی در دوگروه آزمایش و کنترل معنادار است (0/01>p ) و توانبخشی شناختی مبتنی بر آموزش رفتاری و حرکتی منجر به ارتقای کارکردهای عملی و کاهش دلزدگی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی شده است. بر اساس نتایج این پژوهش، استفاده از توانبخشی شناختی به عنوان روشی موثر در مراکز توانبخشی و مدارس ابتدایی برای کودکان کاربردی می باشد | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش رفتاری و حرکتی؛ کارکردهای عملی؛ اختلال هماهنگی رشدی؛ توانبخشی شناختی؛ دلزدگی | ||
مراجع | ||
احمدی، مالک؛ نمازی زاده،مهدی؛ مختاری، پونه. ( 1395). ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس تجدیدنظر شده انگیزش ورزشی در دانشجویان ورزشکار. فصلنامه مطالعات روانشناسی ورزشی، 18. 34-19.
پیشقدم، الناز؛ آقایی، الهه؛ پرهون، کمال. (1397). اثربخشی بازهای ادراکی حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشد. مجله مطالعات ناتوانی، 8 (101). 6-1.
درویشی، الهام؛ دمهری، فرنگیس؛ سعید منش، محسن؛ ابویی، آزاده. (1399). اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر حرکت بر جهت یابی و علائم عصب شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری غیرکلامی. مجله ناتوانی های یادگیری، 10(1)، 86-70.
زمانی ثانی، سیدحجت؛ حسن پور، وحید؛ فتحی رضایی، زهرا؛ قیامی راد، امیر. (1400). تاثیر تمرینات شناختی حرکتی طبق مدل جنتایل بر رشد حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتارحرکتی، 11(21)، 123-109.
شکره، گلچین؛ سادات حسینی، فاطمه. (1398). اثربخشی تحریک الکتریکی بر حافظه کاری کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی.رشد و یادگیری حرکتی ورزشی، 11(2)، 246-231.
صالحیان بروجردی، هانیه؛ عشایری، حسن؛ مهریار، امیرهوشنگ. (1399). اثر بخشی توانبخشی شناختی برکارکردهای اجرایی و شدت اختلال ناروانی گفتاردر کودکان مبتلا به اختلال ناروانی گفتار. مجله علوم پیرا پزشکی و توانبخشی مشهد، 9(4)، 16-26.
مرادی، هادی؛ خداشناس، عزت؛ سهرابی، مهدی؛ تیموری، سمانه؛ شایان نوش ابادی، ابوالفضل. (1394). تاثیر برنامه حرکتی اسپارک بر کارکردهای حسی- حرکتی در کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی. دوماهنامه فیض، 19(5)، 398-391.
موسوی ساداتی، سیدکاظم؛ پریدخت، سمیه. (1398). تاثیر هشت هفته تمرین منتخب ورزشی بررشد مهارتهای بنیادی و شناختی دختران هشت تا ده سال دارای اختلال هماهنگی رشدی. مجله مطالعات ناتوانی، 9( 109)، 6-1.
نامدار طجری، سمیه؛ فرخی، احمد؛ رستمی، رضا؛ کردی، محمدرضا؛ مقدس تبریزی، یوسف. (1394). اثرمداخله تمرین بدنی بر تبحر حرکتی پسر 7 تا 10 ساله دارای اختلال هماهنگی رشدی. پژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتاری حرکتی، 11(22)، 68-59.
هاشمی، ایوب؛ رستمی، ربابه؛ هادیان فرد، حبیب. (1400). تاثیر توانبخشی شناختی بر مهارت های پایه بنیادی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی: یک مطالعه نیمه تجربی. نشریه رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی، 13(4)، 407-393.
American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5). American Psychiatric Publication. Baghernia, R., Asle Mohammadizadeh, M. (2014). Prevalence of developmental coordination disorder in iranian 3-to-11-year-old children. Journal of Research in Rehabilitation Sciences, 99(6),1076-1099. https://doi.org/10. 10.22122/jrrs.v9i6.1255 . Crova, C., Marchetti, R., Struzzolino, I., Forte, R., Pesce, C. (2014). Training attention in Physical Education: effects on typically developing and DCD children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 1509-1512. https://doi.org/ 10.1016/j.sbspro.2014.01.425 De Castro Ferracioli, M., Hiraga, C. Y., Pellegrini, A. M. (2014). Emergence and stability of interlimb coordination patterns in children with developmental coordination disorder. Research in developmental disabilities, 35(2), 348-356. https://doi.org/ 10.1016/j.ridd.2013.11.002. Delgado-Lobete, L., Pértega-Díaz, S., Santos-del-Riego, S., Montes-Montes, R. (2020). Sensory processing patterns in developmental coordination disorder, attention deficit hyperactivity disorder and typical development. Research in developmental disabilities, 100, 103608. https://doi.org/ 10.1016/j.ridd.2020.103608. Imburgio, M. J., Orr, J. M. (2018). Effects of prefrontal tDCS on executive function: Methodological considerations revealed by meta-analysis. Neuropsychologia, 117, 156-166. https://doi.org/ 10.1016/j.neuropsychologia.2018.04.022 . Missiuna, C., Rivard, L., Pollock, N. (2011). Children with Developmental Coordination Disorder: At home, at school, and in the community. Mc Master University, Hamilton. Navarro-Patón, R., Martín-Ayala, J. L., Martí González, M., Hernández, A., Mecías-Calvo, M. (2021). Effect of a 6-Week Physical Education Intervention on Motor Competence in Pre-School Children with Developmental Coordination Disorder. Journal of Clinical Medicine, 10(9), 1-12. https://doi.org/ 10.3390/jcm10091936. Pelletier, L. G., Rocchi, M. A., Vallerand, R. J., Deci, E. L., Ryan, R. M. (2013). Validation of the revised sport motivation scale (SMS-II). Psychology of sport and exercise, 14(3), 329-341. https://doi.org/ 10.1016/j.psychsport.2012.12.002. Schmidt, R. A., Lee, T. D., Winstein, C., Wulf, G., Zelaznik, H. N. (2018). Motor control and learning: A behavioral emphasis. Human kinetics. Wilson, B. N., Crawford, S. G., Green, D., Roberts, G., Aylott, A., Kaplan, B. J. (2009). Psychometric properties of the revised developmental coordination disorder questionnaire. Physical & occupational therapy in pediatrics, 29(2), 182-202. https://doi.org/ 10.1080/01942630902784761. Zelazo, PD. Müller, U. (2010). Executive Function in Typical and Atypical Development. In: Goswami U. The Wiley-Blackwell Handbook of Childhood Cognitive Development. New York: Wiley, 574–603. https://doi.org/10.1002/9780470996652.ch20 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 445 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 496 |