
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,370 |
تعداد مقالات | 16,844 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,231,457 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,943,260 |
مقایسه اثربخشی آموزش حافظه کاری هیجانی و خنثی بر نشخوار فکری در افراد مبتلا به اختلال وسواسی جبری | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 20، دوره 18، شماره 69، خرداد 1402، صفحه 177-184 اصل مقاله (455 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.16243 | ||
نویسندگان | ||
فرحناز غفاری1؛ بهرامعلی قنبری هاشم آبادی* 2؛ معصومه اسلامی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران. | ||
2استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران. | ||
چکیده | ||
افزایش ترس از آلودگی که در پی انتشار ویروس کرونا در جهان اتفاق افتاده است تهدیدی برای سلامت روان افراد مبتلا به اختلال وسواسی جبری ایجاد کرده است. هدف پژوهش جاری بررسی اثر آموزش حافظه کاری هیجانی و خنثی بر بهبود نشخوار فکری در مبتلایان به اختلال وسواسی جبری بود. جهت نیل به هدف پژوهش گروه نمونه شامل 42 نفر از افراد مبتلا به اختلال وسواسی جبری با توجه به کسب نمره برش 91 در پرسشنامه اختلال وسواسی جبری ونکوور و مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالات روانی محور Ӏ به روش در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی در سه گروه مساوی جایدهی شدند. پیش آزمون و پس آزمون شامل پرسشنامه نشخوار فکری نولن-هوکسما بود و مداخلات مورد استفاده شامل آموزش حافظهکاری هیجانی برای گروه اول و آموزش حافظهکاری خنثی برای گروه دوم بود که هر کدام به مدت 20 جلسه اجرا شدند و گروه کنترل نیز هیچ مداخله ای دریافت نکرد. نتایج تحلیل آنکوا حاکی از اثربخشی معنادار آموزش حافظه کاری هیجانی و خنثی بر نشخوار فکری افراد مبتلا به اختلال وسواسی جبری بود (0/01>P). همچنین آموزش حافظهکاری هیجانی نسبت به آموزش حافظه کاری خنثی به طور معنادار اثربخشی بیشتری بر بهبودی نشخوار فکری داشت (0/05>P). و تحلیل مانکوا نشان داد آموزشهای حافظهکاری بر زیرمقیاس بازتاب اثر معنادار (0/01>P) و بر زیرمقیاس های درفکر فرورفتن و افسردگی اثربخش نبوده است. با توجه به یافته ها میتوان نتیجهگیری کرد که پردازشهای هیجانی حافظهکاری بیشتر از پردازشهای خنثی در شکل گیری نشخوار فکری دارای نقش هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش حافظه کاری؛ محرکهای هیجانی؛ نشخوار فکری؛ اختلال وسواسی جبری | ||
مراجع | ||
امینی، ه. و شریفی، و. و اسعدی، س. محمدی، م. کایانی، ح. سمنانی، ی. شعبانی، ا. شهریور، ز. داوری آشتیانی، ر. حکیم شوشتری، م. صدیق، ا. جلالی رودسری، م. (1386). روایی نسخه فارسی مصاحبه ساختار یافته تشخیصی برای اختلال های محور I در SCID-I) DSM-IV). پایش. 7(1), 49-57.
ایماندوست، ه. عیسی زادگان، ع. سلیمانی، ا. (1399). تحلیل ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه وسواسی-جبری ونکوور. فصلنامه روانشناسی کاربردی. 14(55)، 245-267.
باقری نژاد، م. صالحی فدردی، ج. طباطبایی، م. (1389). رابطه ی بین نشخوار فکری و افسردگی در نمونه ای از دانشجویان ایرانی، مطالعات تربیتی و روانشناسی،11(1)،38-21.
رضوان، ش. بهرامی، ف. عابدی، م. (1385). تاثیر تنظیم هیجان بر شادکامی و نشخوار فکری دانشجویان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 12(46)، 251-257.
شریفی، و. اسعدی، م. محمدی، م. امینی، ه. کاویانی، ح. سمنانی، ی. و همکاران. (1383). پایایی و قابلیت اجرای نسخۀ فارسی مصاحبۀ ساختار یافتۀ تشخیصی برای SCID) DSM-IV). تازه های علوم شناختی. ۶ (۱ و ۲) :۱۰-۲۲.
Abramowitz, J. S., Franklin, M. E., Schwartz, S. A., & Furr, J. M. (2003). Symptom presentation and outcome of cognitive-behavioral therapy for obsessive-compulsive disorder. Journal of Consulting and clinical psychology, 71(6), 1049. Baddeley, A. Hitch, G. (1974). Gordon H. Bower, ed. Working Memory. The psychology of learning and motivation. 2. Academic Press. 47–89. doi:10.1016/S0079-7421(08)60452-1 Coifman, K. G., Kane, M. J., Bishop, M., Matt, L. M., Nylocks, K. M., & Aurora, P. (2019). Predicting negative affect variability and spontaneous emotion regulation: Can working memory span tasks estimate emotion regulatory capacity? Emotion. Du Toit, S. A., Kade, S. A., Danielson, C. T., Schweizer, S., Han, J., Torok, M., & Wong, Q. J. (2020). The effect of emotional working memory training on emotional and cognitive outcomes in individuals with elevated social anxiety. Journal of affective disorders, 261, 76-83. Esmaeeli, S. (2021). The Effectiveness of Neuro feedback Training on the Working-Memory of People with Obsessive-Compulsive Disorder Symptoms. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 8(1), 1795-1803. Hallion, L. S., Tolin, D. F., & Diefenbach, G. J. (2019). Enhanced cognitive control over task-irrelevant emotional distractors in generalized anxiety disorder versus obsessive-compulsive disorder. Journal of anxiety disorders, 64, 71-78. Hendricks, M. A., & Buchanan, T. W. (2016). Individual differences in cognitive control processes and their relationship to emotion regulation. Cognition and Emotion, 30(5), 912-924. Hoorelbeke, K., Koster, E. H., Vanderhasselt, M. A., Callewaert, S., & Demeyer, I. (2015). The influence of cognitive control training on stress reactivity and rumination in response to a lab stressor and naturalistic stress. Behaviour research and therapy, 69, 1-10. Kumar, A., & Somani, A. (2020). Dealing with Corona virus anxiety and OCD. Asian Journal of Psychiatry, 51, 102053. Kushner, M. G., Kim, S. W., Donahue, C., Thuras, P., Adson, D., Kotlyar, M., ... & Foa, E. B. (2007). D-cycloserine augmented exposure therapy for obsessive-compulsive disorder. Biological psychiatry, 62(8), 835-838. Maloney, G., Koh, G., Roberts, S., & Pittenger, C. (2019). Imagery rescripting as an adjunct clinical intervention for obsessive compulsive disorder. Journal of anxiety disorders, 66, 102110. Moreira, P. S., Macoveanu, J., Marques, P., Coelho, A., Magalhães, R., Siebner, H. R., ... & Morgado, P. (2020). Altered response to risky decisions and reward in patients with obsessive–compulsive disorder. Journal of psychiatry & neuroscience: JPN, 45(2), 98. Nalborczyk, L., Banjac, S., Baeyens, C., Grandchamp, R., Koster, E. H., Perrone-Bertolotti, M., & Loevenbruck, H. (2021). Dissociating facial electromyographic correlates of visual and verbal induced rumination. International Journal of Psychophysiology, 159, 23-36. Pan, D. N., Hoid, D., Gu, R. L., & Li, X. (2020). Emotional working memory training reduces rumination and alters the EEG microstate in anxious individuals. NeuroImage: Clinical, 28, 102488. Rosa-Alcázar, A. I., Rosa-Alcázar, Á., Martínez-Esparza, I. C., Storch, E. A., & Olivares-Olivares, P. J. (2021). Response Inhibition, Cognitive Flexibility and Working Memory in Obsessive-Compulsive Disorder, Generalized Anxiety Disorder and Social Anxiety Disorder. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(7), 3642. Schweizer, S., Grahn, J., Hampshire, A., Mobbs, D., & Dalgleish, T. (2013). Training the emotional brain: improving affective control through emotional working memory training. Journal of Neuroscience, 33(12), 5301-5311. Schweizer, S., Hampshire, A., & Dalgleish, T. (2011). Extending brain-training to the affective domain: increasing cognitive and affective executive control through emotional working memory training. PloS one, 6(9), e24372. Sulaimani, M. F., & Bagadood, N. H. (2020). Implication of coronavirus pandemic on obsessive-compulsive-disorder symptoms. Reviews on Environmental Health, 1(ahead-of-print). Twohig, M. P., Abramowitz, J. S., Smith, B. M., Fabricant, L. E., Jacoby, R. J., Morrison, K. L., ... & Ledermann, T. (2018). Adding acceptance and commitment therapy to exposure and response prevention for obsessive-compulsive disorder: A randomized controlled trial. Behaviour Research and Therapy, 108, 1-9. Whittal, M. L., Thordarson, D. S., & McLean, P. D. (2005). Treatment of obsessive–compulsive disorder: Cognitive behavior therapy vs. exposure and response prevention. Behaviour research and therapy, 43(12), 1559-1576. Wilson, M., & Tripp, J. (2021). Clomipramine. StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing. PMID: 31082050. Yoon, K. L., LeMoult, J., Hamedani, A., & McCabe, R. (2018). Working memory capacity and spontaneous emotion regulation in generalised anxiety disorder. Cognition and Emotion, 32(1), 215-221. Zhiyang, H. A. N. (2017). The effectiveness of a training programme in obsessive-compulsive patients' behavioral inhibition: improving emotional working memory. NeuroQuantology, 15(3). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 461 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 340 |