
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,370 |
تعداد مقالات | 16,844 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,231,325 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,943,184 |
مقایسه اثربخشی مداخله ی فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی به مادران و مداخلهی شفقت به خود به دختران بر بهزیستی ذهنی دختران نوجوان با تعارض والد- فرزندی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 26، دوره 18، شماره 69، خرداد 1402، صفحه 229-238 اصل مقاله (697.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.15913 | ||
نویسندگان | ||
ملیحه مهرابی کوشکی1؛ فرناز کشاورزی ارشدی* 2؛ فریبا حسنی3؛ رویا کوچک انتظار3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخله ی فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی به مادران و مداخلهی شفقت به خود به دختران بر بهزیستی ذهنی دختران نوجوان با تعارض والدفرزندی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی، با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان دختر 14و15سال که در سال تحصیلی ۱۳۹۹ - 1400 در منطقه 14 شهر تهران در مدارس دولتی مشغول به تحصیل بودند و مادران آنها تشکیل می دادند. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 45 نفر از دانش آموزان که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادف در سه گروه گمارده شدندگروه اول شامل10 نفر از مادران دانش آموزان که مداخله فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی دریافت کردند، و گروه دوم 12 نفر از دانش آموزان که تحت مداخله شفقت به خود قرار گرفتند و در گروه گواه 12 نفر از دانش آموزان که هیچ مداخله دریافت نکردند. مداخلات در 8 جلسه 90 دقیقه ارائه گردید. دانش آموزان مقیاس بهزیستی ذهنی کی یز و ماگیارمو (2003) را پیش و پس از مداخله و دو ماه بعدپاسخ دادند یافته های حاصل از تحلیل واریانس آمیخته نشان داد. که مداخله فرزندپروری مبتنی بر ذهنآگاهی به مادران و مداخله شفقت به خود به دختران نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری بر بهزیستی ذهنی اثربخش بود(p≤ 0.001) و مداخله شفقت به خود اثر بخشتر بود و در مرحله پیگیری تاثیرات پایداری خود را حفظ کرده بود بنابراین می توان از این مداخله در محیط های مشاوره مدارس استفاده کرد | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی ذهنی؛ تعارض والد-فرزندی؛ شفقت به خود؛ فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی | ||
مراجع | ||
برغندان، سپیده؛ اکبری، بهمن و وارسته، علیزضا.(1396). مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و درمان مبتنی بر شفقت برکیفیت زندگی دختران دارای رفتار پرخطر. مجله علمی علوم پزشگی ایلام، 26(3)، 163- 158.
حسینی مهر، نجمه ؛ خزری مقدم ، نوشیروان و پور حسن، سمیه.(1400). بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر شفقت بر خودکارآمدی اجتماعی تحمل پریشانی و خودانتقادی در دختران نوجوان تحت سرپرستی سازمان بهزیستی. مجله روانشناسی مثبت، 7 (2)،48-33.
درویشی، شقایق.(1399). آشنایی با بهزیستی ذهنی و کفایت اجتماعی نوجوانان، تهران: نشر اعتدال.
سیادت، سیدمرتضی؛ خواجوند خوشلی، افسانه و اکبری، حمزه.(1398). اثربخشی طرحواره درمانی بر بهزیستی روانی (هیجانی، روانشناختی و اجتماعی) مادران دارای فرزند اوتیسم شهرستان گرگان. مجله روانشناسی اجتماعی، 13(51)،78-69.
عراقی، یحیی.(1387). بررسی کیفیت رابطه ی والد – فرزندی در دو گروه از دانش آموزان پسر پرخاشگر و غیر پرخاشگر. مجله مطالعات روان شناختی، 4(4)، 113-129.
قاسمزاده، مهدی؛ معتمدی، عبدالله و سهرابی، فرامرز.(1398). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر بهبود سازگاری اجتماعی و گذشت در زنان مطلقه. پژوهش نامه زنان،10(1)،139-117.
فرخزادیان، علی اصغر و میردریکوند، فضل الله.(1397). اثربخشی درمان متمرکز بر خودشفقتی بر افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش افسردگی در سالمندان. مجله روانشناسی پیری،3(4)،302-293.
کشاورز، غلامرضا؛ نوابی نژاد، شکوه و زهرا کار، کیانوش.(1398). مدل مفهومی عوامل زمینه ساز تعارضات والد– نوجوان از دیدگاه والدین. فصلنامه خانواده و پژوهش، (47)170-147.
گیلبرت، پل. (۲۰10). درمان متمرکز بر شفقت. ترجمه مهرنوش اثباتی و علی فیضی.(۱۳۹7). تهران: انتشارت ابن سینا.
ملکی پویا، محمد و مرادی، مریم.(1399). اثربخشی آموزش شفقت به خود بر بهزیستی ذهنی و سازگاری اجتماعی دختران ورزشکار. هشتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی، https://civilica.com/doc/1202644
هیمن، محمودفخه.(1397). پیش بینی بهزیستی ذهنی بر اساس معنای زندگی و شفقت به خود در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور مهاباد. مجله پویش در آموزش علوم انسانی، 4(13)؛39-55.
عزت پور، عمالدالدین؛ رضائی، روناک؛ رحمانی، سیف الله و دلخوش، واقف.(1399). نقش تعارض والد- نوجوان و حمایت اجتماعی در پیش بینی بحران وجودی دانش آموزان. مجله روانشناسی و روان پزشکی شناخت،7(2)،63-53.
Arslan, G., & Coşkun, M. (2020). Student subjective wellbeing school functioning and psychological adjustment in high school adoles-cents: A latent variable analysis. Journal of Positive School Psychology 4(2), 153–164. Benda, J.; Reichová, A. (2016). "Psychometric characteristics of the Czech version of the Self-Compassion Scale (SCS- CZ). Československá Psychologie, 60 (2): 120–136. Breines, J. G., Thoma, M. V., Gianferante, D., Hanlin, L., Chen, X., & Rohleder, N. (2014). Self-compassion as a predictor of interleukin-6 response to acute psychosocial stress. Brain, Behavior, and Immunity, 37, 109–114. Bogels, S., & Restifo, K. (0214). Mindful Parenting A Guide for Mental Health Practitioners. New York: Springer. Cowling, C., & Gordon, W. (2022). 'Mindful parenting: future directions and challenges. International Journal of Spa and Wellness, 5(1), 50-70. Coatsworth, J. D., Duncan, L. G., Nix, R. L., Greenberg, M. T., Gayles, J. G., Bamberger, K. T., Berrena, E., & Demi, M. A.(2015). Integrating mindfulness with parent training: Effects of the mindfulness-enhanced strengthening family’s program. Developmental Psychology, 51(1), 26–35. Emery, A.A., Heath, N.L., & Rogers, M. (2017). Parents’ role in early adolescent self-injury: an application of self-determination theory. School Psychology Quarterly, 32 (2), 199–211. Frostadottir, A. D., & Dorjee, D. (2019). Effects of Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) and Compassion Focused Therapy (CFT) on symptom change, mindfulness, self-compassion, and rumination in clients with depression, anxiety, and stress. Frontiers in Psychology, 10, Article 1099 Heintzelman, S.J., & Diener, E. (2019). Subjective well- being social interpretation and relationship thriving. Journal of Research in Personality, (78), 93-105. Josipovic, Z. (2016). Love and compassion meditation: a nondual perspective. Annals of the New York Academy of Sciences, (1), 71-65. Sun, L., Ju, J., Kang, L & Bian, Y. (2021). More control, more conflicts? Clarifying the longitudinal relations between parental psychological Control and parent-adolescent Conflict by disentangling between-family effects from within-family effects, Journal of adolescence, (93), 212-221 Teresa, M. A., Zavala, S. S., Matthe W., Petrocchi, K. N., David, H., Barlow, D. H., & Litz, B. T. (2017). Compassion-Based Therapy for Trauma-Related Shame and Posttraumatic Stress: Initial Evaluation Using a Multiple Baseline Design. Behavior Therapy, 48(2), 207-221. Keshavarzi Arshadi, F., Tasir maharat. (2017), The effect of mindful parenting skills training on emotional self–regulation and psychological well-being of mothers In: 6th Congress of the Iranian Psychological Association, https://www.civilica com / Paper -CIPSA06 - CIPSA06-192.html. Kilibarda, B., Mravcik, V., Oechsler, H., & Martens, M.S. (2017). Association of smoking status with substance use and psychological distress in Serbia. Public Health, 152, 95-98. Lathren, C. R., Rao, S. S., Park, J., & Bluth, K. (2021). Self-compassion and current close interpersonal relationships: A scoping literature review. Mindfulness, 12(5), 1078-1093. Mastrotheodoros, S., Graaff, j., Dekovic, M., Meeus, W., Branje, S. (2020). Parent–Adolescent Conflict across Adolescence: Trajectories of Informant Discrepancies and Associations with personality types. Journal of youth and adolescence, 49, 119-135. Magnani, E., & Zhu, R. (2018). Does kindness lead to happiness? Voluntary activities and subjective well being. Journal of Behavioral and Experimental Economics, 77, 20-28. Marsh, I. C., Chan, S. W. Y., & MacBeth, A. (2018). Self-compassion and psychological distress in adolescents-A meta-analysis. Mindfulness, 9(4), 1011–1027 Moreira, H., Gouveia, M. J., & Canavarro, M. C. (2018). Is mindful parenting associated with adolescents ́ well-being in early and middle/late adolescence? The mediating role of adolescents ́ attachment representations, self-compassion and mindfulness. Journal of Youth and Adolescence, 47, 1771-1778. Mitchell, R. J., Richardson, E. A., Shortt, N. K., & Pearce, J. R. (2015). Neighborhood environments and socioeconomic inequalities in mental well-being. American Journal of Preventive Medicine, 49(1), 80-84. Neff, K.D. (2016). The self-compassion scale is a valid and theoretically coherent measure of self-compassion. Mindfulness; 7(1), 264-274. Neff, K. D., & Germer, C. K. (2013). A Pilot Study and Randomized Controlled Trial of the Mindful Self-Compassion Program. Journal of Clinical Psychology, 69 (1), 28–44. Patra, S. (2021).is There a Right Way to Parent? Focusing on Mindful Parenting. Handbook of Research on Clinical Application of Meditation and Mindfulness-Based interventions in Mental Health India: InfoSci-OnD. 10.4018/978-1-7998-8682-2.ch003 Potharst, E. S., Baartmans, J. M., & Bögels, S. M. (2018). Mindful Parenting Training in a Clinical Versus Non-Clinical Setting: An Explorative Study. Mindfulness,12, 504-518. Roediger, E., Stevens, B., Brockman, R., Behary, W. T., & Young, J. (2018). Contextual schema therapy: An integrative approach to personality disorders, emotional dysregulation, & interpersonal functioning. Olkand, CA: An Imprint of new Harbinger publications. Siegel, D. J. (2018) Tormenta Cerebral: el poder y el propósito del cerebro adolescente [Brainstorm. The power and purpose of the teenage brain]. Barcelona: Alba Editorial Publisher Sánchez, X., Bailey, C., Arcos, E., Muñoz, L. A., González, L., & Miranda, R. (2017). Subjective well-being and the perception of health opportunities: The case study of senior citizens of the neighborhood of Playa ancha. World Development Perspectives, 5, 7-9. Tanni, K. T., Zainudin, Z. N., Hassan, S. A., & Yusop, Y. M. (2021). A Systematic LiteratureReview on the Influential Family Factors and Cultural Differences in Parent-Adolescent Conflict among Adolescents. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 11(5), 405–426. Trompetter, R., Kleine, d.e., & Bohlmeijer, T. (2017). Why Does Positive Mental Health Buffer Against Psychopathology? An Exploratory Study on Self-Compassion as a Resilience Mechanism and Adaptive Emotion Regulation Strategy. Cognitive Therapy and Research, 41, 459–468. Townshend, K., Jordan, Z., Stephenson, M., & Tsey, K. (2016). The effectiveness of mindful parenting programs in promoting parents’ and children’s wellbeing: a systematic review. JBI Database System Rev Implement Rep, 14(3), 139 –180. Wu, X., Gai, X., & Wang, W. (2020) Subjective well- being and academic performance among middle schoolers: A two - wave longitudinal longitudinal. Journal of Adolescence, 84, 11-22. Wilson, A. C., Mackintosh, K., Power, K., & Chan, S. W. Y. (2019). Effectiveness of self-compassion related therapies: A systematic review and meta-analysis. Mindfulness, 10, 795-979. Weiss, M., Razinskas, S., Backmann, J., & Hoegl, M. (2018). Authentic leadership and leaders’ mental well-being: An experience sampling study. The Leadership Quarterly, 29(2), 309-321. Zhang W, Wang M, Ying L. (2019). Parental Mindfulness and Preschool Children’s Emotion Regulation: The Role of Mindful Parenting and and Secure Parent -Child Attachment. Mindfulness; 10(12), 81 –91. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 611 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 665 |