| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,433 |
| تعداد مقالات | 17,642 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,427,292 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,181,073 |
اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر مطلوبیت اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان متوسطه | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 2، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1402، صفحه 17-29 اصل مقاله (605.65 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.53402.1064 | ||
| نویسندگان | ||
| سعید شریفی رهنمو* 1؛ آیت اله فتحی2؛ زهرا عازم نیا3؛ رحیمه شکری4 | ||
| 1دکتری مطالعات برنامهدرسی، دانشگاه بوعلیسینا | ||
| 2پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا | ||
| 3دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 4کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران | ||
| چکیده | ||
| پیشینه و هدف: یکی از مسایلی که امروزه توجه زیادی را به خود جلب کرده است، بحث بهزیستی و سرزندگی در محیط تحصیلی است. زیرا صاحبنظران معتقدند روابط در محیط آموزشی به طوری که دانش آموزان احساس سرزندگی با ارزش کنند، نقش بسیار حیاتی در ارتقای رفتارهای اجتماعی مطلوب و موفقیت آنان دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش سرزندگی تحصیلی بر مطلوبیت اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان متوسطه انجام پذیرفت. روش: طرح پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان اهر در سال تحصیلی 1400-1401 بودند که از این جامعه، تعداد 40 دانشآموز به صورت تصادفی انتخاب شده و در 2 گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرار گرفتند که آزمودنیهای گروه آزمایش، تحت آموزش سرزندگی تحصیلی، به مدت 12 جلسه قرار گرفته و در مقابل گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مطلوبیت اجتماعی کراون و مارلو(1998) و سازگاری اجتماعی سینها و سینگ(2001) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با روش آماری تحلیل کواریانس چندمتغیره انجام گرفت. یافته: میانگین نمرات مطلوبیت اجتماعی و سازگاری اجتماعی در پس آزمون در گروه آزمایش به ترتیب 05/15 (27/1) و 15/23 (62/2) بهدست آمد. نتایج نشان داد؛ آموزش سرزندگی تحصیلی بر مطلوبیت اجتماعی و سازگاری اجتماعی دانشآموزان تأثیر دارد و باعث افزایش مطلوبیت اجتماعی و سازگاری اجتماعی در آنها میشو .(P≤0/01) | ||
| کلیدواژهها | ||
| سرزندگی تحصیلی؛ مطلوبیت اجتماعی؛ سازگاری اجتماعی؛ دانشآموزان متوسطه | ||
| مراجع | ||
|
ابوالقاسمی، عباس؛ جوانمیری، لیلا (1391). نقش مطلوبیت اجتماعی، سلامت روانی و خودکارآمدی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر. مجله روانشناسی مدرسه، 1(2)، 6-20.
احمدی، روناس (1394). بررسی رابطه مطلوبیت اجتماعی و پذیرش اجتماعی با شادکامی دانشآموزان دبیرستانی بستانآباد. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تبریز.
امانی، رزیتا؛ اعتمادی، عذرا؛ فاتحیزاده، مریم؛ و بهرامی، فاطمه (1391). رابطه بین سبکهای دلبستگی و سازگاری اجتماعی. مجله روانشناسی بالینی و شخصیت، 2(6)، 15-26.
برزگر بفرویی, مهدی, قدم پور, عزت اله, مراتی, علیرضا, شفیعی, محمد (1401). تأثیر آموزش سخترویی بر نشانگان وانمودگرایی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه), 14(56), 103-122.
جمالیقرهقشلاقی، الهه (1394). بررسی رابطه هوش اجتماعی با کنترل پرخاشگری و افزایش سازگاری فردی در بین دانشجویان علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در سال تحصیلی 94-1393. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه.
خوشکنش، ابوالقاسم؛ اسدی، مسعود؛ شیرعلیپور، اصغر؛ و کشاورزافشار، حسین (1389). نقش نیازهای بنیادین و حمایت اجتماعی در سازگاری اجتماعی دانشآموزان مقطع متوسطه. فصلنامه روانشناسی کابردی، 1(13)، 82-94.
سینها، ای. کی. پی. و سینک، آر. پی (1390). راهنمای پرسشنامهی سازگاری دانشآموزان دبیرستانی. ترجمه ابوالفضل کرمی. تهران: مؤسسهی روان تجهیز سینا.
صدقپور، بهرام؛ محمودیان، مجید؛ سلیمانیان، حمیدرضا (1388). بررسی تأثیر آموزش آموزههای قرآنی بر بهبود پذیرش اجتماعی. فصلنامه تخصصی پژوهشهای میان رشتهای قرآنی، 2(1)، 17-26.
لوحنوبر، الناز (1396). رابطه بین سبکهای هویتی و خودکنترلی با سازگاری اجتماعی در دانشآموزان دختر دبیرستانهای ناحیه یک تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
Eisenberg, N., Fabes, R. A., & Spinrad, T. L. (2006). Prosocial development. In N. Eisenberg (Vol. Ed.), W. Damon & R. M. Lerner (Series Eds.), Handbook of child psychology: Social, emotional, and personality development (Vol. 3, pp. 646–718). New York: Wiley. Garber, j., Keily. M.K., & Martin, N.C. (2002). Development of adolescence depressive symptoms: predictors of change. Journal of counseling and clinical psychology, 70, 79-95. Kollins, S. H. (2022). The gathering storm: a US perspective on the scientific response to the COVID‐19 child and adolescent mental health crisis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, 63(2), 129. Lahaderne, H.M., & Jackson, P.W. (2016). Withdrawal in the classroom: A note on some Leary & R. H. Hoyle (2009). Handbook of Individual Differences in Social Behavior (pp. 561-573). New York: Guilford Press. Martin, A. J., & Marsh, H. W. (2008).Academic buoyancy: Towards an understanding of students’ everyday academic resilience. Journal of School Psychology, 46(1), 53-83. Martin, A.J. (2014). Academic buoyancy and academic outcomes: towards a further understanding of students with attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD), students without ADHD, and academic buoyancy itself. British Journal of Educational Psychology, 84(1), 86-107. Punia, S., & Sangwan, S. (2011). Emotional intelligence and social adaptation of school children. Journal of Psychology, 2(2): 83-87. Putwain, D. V & Connors, L., & Symes, W., & Douglas-Osborn. E. (2011). Is academic buoyancy anything adaptive coping? Anxiety, Stress & Coping,5(2), 1-10. Ryan, R.M., Frederick, C. (1997). On energy, personality, and health: Subjective vitality as a dynamic reflection of well-being. Journal of Personality, 65(3), 529–65. Salmela-Aro, K., Savolainen, H., & Holopainen, L. (2009). Depressive symptoms and school burnout during adolescence: Evidence from two cross-lagged longitudinal studies. Journal of Youth and Adolescence, 38, 1316–1327. Solberg, P. A., Hopkins, W. G., Ommundsen, Y., & Halvari, H. (2018). Effects of three training types on vitality among older adults: A self-determination theory perspective. Psychology of Sport and Exercise, 13(4), 407-417. Strahan, B. (2006). Effects of training and assessment in vocation aducation and trining (VET): Rrflections on the methodology of assessing the development of traits of self-regulation. Educational Evaluation. 32(3), 243-261. Wiederhold, B. K. (2022). The escalating crisis in adolescent mental health. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 25(2), 81-82. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 807 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 546 |
||