
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,371 |
تعداد مقالات | 16,852 |
تعداد مشاهده مقاله | 54,248,877 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,958,562 |
هنجاریابی ویژگیهای روانسنجی فرم خودگزارشی چکلیست علائم کودکان و نوجوانان (PSC-17-Y) در بین کودکان و نوجوانان ایرانی | ||
فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی | ||
مقاله 19، دوره 18، شماره 69، خرداد 1402، صفحه 167-175 اصل مقاله (795.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/jmpr.2023.15090 | ||
نویسنده | ||
کریم عبدالمحمدی* | ||
استادیار،گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی چکلیست علائم کودکان و نوجوانان (PSC-17-Y) فرم خودگزارشی در بین کودکان و نوجوانان ایرانی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعة آماری پژوهش شامل کلیة نوجوانان سنین 11 تا 17 ساله ایران بود که با استفاده از روش نمونه-گیری خوشهای چند مرحلهای 3305 دانشآموز (1519 پسر و 1786 دختر) انتخاب شدند. پس از ترجمه و اخذ نظرات کارشناسان خبره و آزمودنیها، روایی صوری مقیاس تأیید شد. برای انجام تحلیلهای آماری از نرم-افزار LISREL و SPSS استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که در نمونة دانشآموزان ایرانی ساختار سه عاملی مقیاس شامل اختلالات برون سازی شده، درون سازی شده و توجه با دادهها برازش مطلوبی داشت. نتایج مربوط به همبستگی بین این زیرمولفههای مقیاس (PSC-17-Y) با زیرمولفههای مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان(YSR) از روایی ملاکی نسخة خودگزارشی (PSC-17-Y) در بین کودکان و نوجوانان حمایت کرد. پایایی با روش آلفای کرونباخ، میانگین واریانس استخراج و بازآزمایی برای مقیاس کلی و ابعاد آن تأیید گردید. نتیجهگیری: در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که و نوجوانان (PSC-17-Y) فرم خودگزارشی برای سنجش اختلالات روانی و اجتماعی در دانشآموزان ایرانی ابزاری روا و پایا است. این ابزار میتواند جهت غربالگری برون سازی شده، درون سازی شده و توجه در بخشهای درمانی و پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات برون سازی شده؛ اختلالات درون سازی شده؛ اختلال توجه؛ روایی و پایایی | ||
مراجع | ||
جلالی، محسن؛ پوراحمدی، الناز؛ باباپور خیرالدین، جلیل و شعیری، محمدرضا.(1388). تاثیر آموزش برنامه فرزندپروری مثبت بر کاهش اختلالات برون سازی شده در کودکان هفت تا 10 ساله. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی. 4، 13، 22-423.
مینایی، اصغر .(1385). انطباق و هنجاریابی سیاهه رفتاری کودک آخنباخ، پرسشنامه خودسنجی و فرم گزارش معلم. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 1(6)، 558-529.
Achenbach, T. M., & Rescolar, L. A. (2001). Manual for the ASEBA School – age forms and profiles. Burlington: ASEBA. Arslan, İB., Lucassen, N., van Lier, P., de Haan, AD., & Prinzie, P. (2021). Early childhood internalizing problems, externalizing problems and their co-occurrence and (mal)adaptive functioning in emerging adulthood: a 16-year follow-up study. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 56(2), 193–206. Bergmann, P., Lucke, C., Nguyen, T., Jellinek, M., Murphy, JM. (2020). Identification and utility of a short form of the Pediatric Symptom Checklist-Youth Self-Report (PSC-17-Y). Eur J Psychol Assess;36(1):56-64. Carta, J. J., & Greenwood, C. R. (2013). Future challenges and new directions in RTI. In V. Buysse & E. Peisner-Feinberg (Eds.), Handbook of response to intervention in early childhood (pp. 421-432). Baltimore, MD: Paul H. Brookes. Connors, E., Arora, P., Blizzard, A., Bower, K., Coble, K., Harrison, J., et al. (2018). When behavioral health concerns present in pediatric primary care: factors influencing provider decision-making. J Behav Health Serv Res;45(3):340-355 DiStefano, C., Liu, J., & Burgess, Y. (2017). Investigating the structure of the Pediatric Symptoms Checklist in the preschool setting. Journal of Psychoeducational Assessment, 35, 494-505. Fonseca-Pedrero, E., Ortuo-Sierra, J., & Pérez-Albéniz, A. (2020). Emotional and behavioural difficulties and prosocial behaviour in adolescents: a latent profile analysis. Rev Psiquiatr Salud Ment (Engl Ed);13(4):202-212. Gardner, W., Lucas, A., Kolko, DJ., Campo, JV. (2007). Comparison of the PSC-17 and alternative mental health screens in an at-risk primary care sample. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry;46(5):611-618 Gardner, W., Murphy, JM., Childs, G., Kelleher, K., Pagano, M., Jellinek, M., & Chiappetta, L. (1999). The PSC-17: A brief Pediatric Symptom Checklist with psychosocial problem subscales. A report from PROS and ASPN. Ambulatory Child Health, 5, 225-236. George, D., Mallery, M. (2003). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference. 4th ed. Boston: Allyn & Bacon. p.221-31. Ham, P., Allen, C. (2012). Adolescent health screening and counseling. Am Fam Physician 15;86(12):1109-1116 Jones, D. E., Greenberg, M., & Crowley, M. (2015). Early social-emotional functioning and public health: The relationship between kindergarten social competence and future wellness. American Journal of Public Health, 105, 2283-2290. Liu, J., Burgess, Y., DiStefano, Ch., Pan, F., & Jiang, N. (2019). Validating the Pediatric Symptoms Checklist–17 in the Preschool Environment. Journal of Psychoeducational Assessment. 1–15. Murphy, JM., Bergmann, P., Chiang, C., Sturner, R., Howard, B., Abel, MR., & et al. (2016). The PSC-17: subscale scores, reliability, and factor structure in a new national sample. Pediatrics;138(3): e20160038 Parker, EM., Jacobson, J., Pullmann, MD., & Kerns SEU. (2019). Identifying psychosocial problems among children and youth in the child welfare system using the PSC-17: exploring convergent and discriminant validity with multiple informants. Child Psychiatry Hum Dev ;50(1):108-120. Piqueras, JA., Vidal-Arenas, V., Falcó, R., Moreno-Amador, B., Marzo, J. C., Holcomb, J. M., & Murphy, M. (2021). Short Form of the Pediatric Symptom Checklist-Youth Self-Report (PSC-17-Y): Spanish Validation Study. Journal of medical Internet research, 23(12), e31127. Polanczyk, GV., Salum, GA., Sugaya, LS., Caye, A., & Rohde LA. (2015). Annual research review: a meta-analysis of the worldwide prevalence of mental disorders in children and adolescents. J Child Psychol Psychiatry .03;56(3):345-365. Steed, E A., & Banerjee, R. (2016). Assessment and early identification of young children with social emotional difficulties and behavioral challenges. Journal of Intellectual Disability-diagnosis and Treatment, 3, 198-204. Webb, MJ., Kauer, SD., Ozer, EM., Haller, DM., & Sanci, LA. (2016). Does screening for and intervening with multiple health compromising behaviours and mental health disorders amongst young people attending primary care improve health outcomes? A systematic review. BMC Fam Pract .04;17:104 Wissow, L., Brown, J., Fothergill, K., Gadomski, A., Hacker, K., Salmon, P., & et al. (2013). Universal mental health screening in pediatric primary care: a systematic review. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry;52(11):1134-1147 World Health Organization. (2017). Global Accelerated Action for the Health of Adolescents (AA-HA!): Guidance to Support Country Implementation. Geneva: WHO:176. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 593 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 374 |