| تعداد نشریات | 45 |
| تعداد شمارهها | 1,430 |
| تعداد مقالات | 17,610 |
| تعداد مشاهده مقاله | 57,286,288 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,089,861 |
بازنمایی تجارب زیسته معلمان در زمینه ارتقای انگیزش تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی در محیط یادگیری الکترونیکی | ||
| برنامه درسی و آموزش یادگیرنده محور | ||
| مقاله 1، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، شهریور 1402، صفحه 1-19 اصل مقاله (987.04 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/cipj.2022.52645.1057 | ||
| نویسندگان | ||
| فرزانه تاری* 1؛ نصیبه تاری2 | ||
| 1گروه مطالعات برنامه درسی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه تهران. ایران. | ||
| 2مدرس دانشگاه فرهنگیان | ||
| چکیده | ||
| با شیوع ویروس کرونا، تعطیلی مدارس و لزوم تداوم آموزش، معلمان ناگزیر به ارائه آموزش در بستر الکترونیک شدند. در این میان یکی از چالشهای اساسی معلمان، چگونگی حفظ و ارتقاء سطح انگیزش دانشآموزان می باشد. با توجه به اهمیت راهبردهای انگیزشی معلمان در این دوران، پژوهش حاضر درصدد شناسایی تجارب زیسته معلمان در زمینه ارتقاء انگیزش تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی در محیط یادگیری الکترونیکی است. مقاله حاضر با روش پدیدارنگاری (تفسیری) انجام شده است. مشارکتکنندگان از میان معلمان ابتدایی شاغل به تدریس در بستر الکترونیکی در سال تحصیلی1400-1399 بودند که 14 نفر از آنان با استفاده از شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از مصاحبه غیرحضوری نیمه ساختاریافته استفاده شد. تجزیه و تحلیل مصاحبهها با استفاده از راهبرد کلایزی انجام شد. در مجموع، تعداد 5 مقوله اصلی و 19 مقوله فرعی استخراج شد. یافتههای پژوهش نشان داد که راهکارهای مؤثر معلمان برای ایجاد و تقویت انگیزه دانشآموزان در محیط یادگیری الکترونیکی شامل بهبود مؤلفه های آموزشی، توجه به ویژگی -های عاطفی - روانی دانشآموزان، رشد مهارتهای اجتماعی، برجسته سازی تربیت علمی و نهایتاً تقویت ظرفیتهای زیباشناختی است. نتایج بیانگر آن است که بهبود مؤلفههای آموزشی بیشترین سهم و توجه به ابعاد زیباشناسانه کمترین سهم را در مجموعه راهکارهای انگیزشی معلمان این پژوهش داشته است. لذا جهت دستیابی به نتایج موفق و بهبود یادگیری دانشآموزان کاربرد انگیزانندههای تمام ساحتی با مدنظر داشتن اقتضائات خاص زیست بوم جدید یادگیری و نیز ظرفیت هایی که می تواند پیشروی دانشآموزان قرار دهد، لازم و ضروری است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| انگیزش تحصیلی؛ محیط یادگیری الکترونیکی؛ تجارب زیسته معلمان؛ دوره ابتدایی | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
بلالی خراجی، طاهره. (1400). چگونه توانستم انگیزه دانشآموزان را در کلاس مجازی افزایش دهم؟. سومین همایش ملی پژوهشهای حرفهای در روان شناسی و مشاوره با رویکرد از نگاه معلم، میناب، ایران.
بیابانگرد، اسماعیل. (1384). رابطه میان عزتنفس، انگیزه پیشرفت، و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان سال سوم دبیرستانهای تهران. مطالعات روانشناختی، 1(4)، 144-131.
خوارزمی، اکرم، کارشکی، حسین و عبدخدائی، محمدحسین (1391). نقش نیازهای اساسی خود تعیینگری، کیفیت اطلاعات و قابلیت کاربرد در علاقه به تداوم یادگیری الکترونیکی با میانجیگری انگیزش درونی و رضایت. فصلنامه مطالعات آموزش و یادگیری، 4(2)، 20-1.
رجاییان، ندا.، کشتیآرای. نرگس و نادی، محمدعلی. (1397). تجاربزیسته دانشآموزان دوره تحصیلی ابتدایی از پدیده مصرف آب. فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، 6(3)، 60-47.
زارعخلیلی، مجتبی و فریدونی، فائزه. (1399). آسیبشناسی آموزش مجازی از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی؛ مطالعه موردی کیفی. پیشرفتهای نوین در مدیریت آموزشی، 1(2)، 53-43.
زالزاده، ابراهیم. (1385). بررسی وضعیت و میزان استفادة اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد از فنآوری اطلاعات و ارتباطات (ICT). تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 40(45)، 20-9.
سلیمی، جمال. (1394). پدیدارنگاری تعاملات آموزشی معلمان و دانشآموزان. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 10(38)، 36-5.
عباسی، فهیمه. حجازی، الهه و حکیمزاده، رضوان. (1399). تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از فرصتها و چالشهای تدریس در شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد): یک مطالعه پدیدارشناسی. تدریس پژوهی، 8 (3)، 24-1.
علیپور، خاتون و خطاط، محدثه. (1399). راهکارهای افزایش انگیزه دانشآموزان در برنامه شاد. اولین همایش ملی یادگیری سیار، از نظر تا عمل. دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، 738-709.
فولادی، احمد. سعادتمند، زهره. (1395). مروری برتربیت زیباییشناسی دردورهی ابتدایی. سومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، قم، ایران.
قاسمتبار، سید عیدالله. (1395). تدوین الگوی انگیزشی برای تدریس مبتنی بر وب با تاکید بر نقش معلم. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
هویدا، رضا و داورپناه، سید هدایت الله. (1398). نقش معلم رهبری در بهبود مهارتهای حل مسئله دانشآموزان با میانجیگری تفکر خلاق. رویکردهای نوین آموزشی، 1(29). 107-89.
Abou El-Seoud, M. S., El-Khouly, M., & Taj-Eddin, I. A. (2015). Strategies to enhance learner's motivation in e-learning environment. Paper presented at the 2015 International Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL). Abramenka, V. (2015). Students’ motivations and barriers to online education. Masters Theses, 1-72. https://scholarworks.gvsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1775&context=theses. Almasi, M. & Chang, Z. (2020). Investigating students’ perceptions of cognitive presence in relation to learner performance in blended learning courses: a mixed-methods approach. Electronic Journal of e-Learning, 18(4), 324-336. Azevedo, J. P., Hasan, A., Goldemberg, D., Geven, K., & Iqbal, S. A. (2021). Simulating the potential impacts of COVID-19 school closures on schooling and learning outcomes: A set of global estimates. The World Bank Research Observer, 36(1), 1-40. Beffa-Negrini, P. A., Cohen, N. L., & Miller, B. (2002). Strategies to motivate students in online learning environments. Journal of Nutrition Education and Behavior, 34(6), 334-340. Bekele, T. A. (2010). Motivation and satisfaction in internet-supported learning environments: A review. Educational Technology & Society, 13(2), 116–127. Chen, B., Chang, Y. H., Ouyang, F., & Zhou, W. (2018). Fostering student engagement in online discussion through social learning analytics. The Internet and Higher Education, 37(2), 21-30. Chiu, T. K., Lin, T.-J., & Lonka, K. (2021). Motivating online learning: The challenges of COVID-19 and beyond. In: Springer. Creswell, J. W., & Miller, D. L. (2000). Determining validity in qualitative inquiry. Theory into practice, 39(3), 124-130. Dhawan, Sh. (2020). Online Learning: A Panacea in the Time of COVID-19 Crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1): 5–22. Gallagher, H. A., and Cottingham, B. (2020). Improving the Quality of Distance and Blended Learning. EdResearch for Recovery, 8, 1-9. Hammerstein, S., König, C., Dreisörner, T., & Frey, A. (2021). Effects of COVID-19-related school closures on student achievement-a systematic review. Frontiers in psychology, 12, 1-8. Hornstra, L., Mansfield, C., Van Der Veen, I., Peetsma, T., & Volman, M. (2015). Motivational teacher strategies: the role of beliefs and contextual factors. Learning environments research, 18(3), 363-392. Hsu, H. C. K., Wang, C. V., & Levesque-Bristol, C. (2019). Reexamining the impact of self-determination theory on learning outcomes in the online learning environment. Education and Information Technologies, 24(3), 2159-2174. Jones, A., & Issroff, K. (2005). Learning technologies: Affective and social issues in computer-supported collaborative learning. Computers & Education, 44(4), 395-408. Kaffenberger, M. (2021). Modelling the long-run learning impact of the Covid-19 learning shock: Actions to (more than) mitigate loss. International Journal of Educational Development, 81, 1-8. Kahu, E. R. (2013). Framing student engagement in higher education. Studies in Higher Education, 38(5), 758-773. Kerres, M. (2020). Against all odds: education in Germany coping with Covid-19. Postdigital Sci. Edu, 1–5. Kim, K.-J., & Frick, T. W. (2011). Changes in student motivation during online learning. Journal of Educational Computing Research, 44(1), 1-23. Kreijns, K., Kirschner, P. A., & Jochems, W. (2003). Identifying the pitfalls for social interaction in computer-supported collaborative learning environments: A review of the research. Computers in Human Behavior, 19(3), 335-353. Mailizar, M., Almanthari, A., Maulina, S., Bruce, S. (2020). Secondary school mathematics teachers’ views on E-learning implementation barriers during the COVID-19 pandemic: the case of Indonesia. Technol. Educ. 16 (7), 186. Mak, M. H. (2021). Children’s Motivation to Learn at Home During the COVID-19 Pandemic: Insights From Indian Parents. Frontiers in Education, 6, 1-7. Malan, E. N., Gustavsen, A. M., Stranger-Johannessen, E., and Nordahl, T. (2021). Norwegian Students’ Experiences of Homeschooling during the COVID-19 Pandemic. Needs Edu. 36 (1), 5–19. Marton, F. (1981). Phenomenography-describing conceptions of the world arounds. Journal of Instructional science, 10(2), 177-200. Miltiadou, M., & Savenye, W. C. (2003). Applying social cognitive constructs of motivation to enhance student success in online distance education. AACE Journal, 11(1), 78-95. Pham, L. & et al. (2019). Does e-learning service quality influences-learning student satisfaction and loyalty. Evidence from Vietnam. International Journal of Educational Technology in Higher Education,16(7),1-26. Rahm, A.-K., Töllner, M., Hubert, M. O., Klein, K., Wehling, C., Sauer, T., . . . Günther, J. (2021). Effects of realistic e-learning cases on students’ learning motivation during COVID-19. PLoS One, 16(4), e0249425. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000b). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. doi:10.1037/0003-066X.55.1.68. Schunk, D. H., & Usher, E. L. (2012). Social cognitive theory and motivation. In R. M. Ryan (Ed.), The Oxford handbook of human motivation (pp. 13–27). Oxford, UK: Oxford University Press. Sormunen, K. (2020). From inclusive practices to personal strategies. Nordic Studies in Science Education, 16(2), 234-234. Wang, C.J., Ng, C.Y., Brook, R.H. )2020(. Response to COVID-19 in Taiwan: big data analytics, new technology, and proactive testing. JAMA,323(14):1339-1340. Wentzel, K.R., Battle, A., Russell, S.L., & Looney, L.B. (2010). Social supports from teachers and peers as predictors of academic and social motivation. Contemporary Educational Psychology, 35(3), 193-202. Wyse, A. E., Stickney, E. M., Butz, D., Beckler, A., & Close, C. N. (2020). The potential impact of COVID‐19 on student learning and how schools can respond. Educational Measurement: Issues and Practice, 39(3), 60-64. Zheng, X., Zhang, D., Lau, E. N. S., Xu, Z., Zhang, Z., Mo, P. K. H., . . . Wong, S. Y. (2022). Primary School Students' Online Learning During Coronavirus Disease 2019: Factors Associated With Satisfaction, Perceived Effectiveness, and Preference. Frontiers in psychology, 13, 1-11. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 893 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 529 |
||